Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
En heb je de motor even laten lopen voordat je gepeild hebt?
@cano666 wrote:
Hier in Tilburg halen ze je bak er alleen af voor 250 euro voor een inspectie dus 300 lijkt me onmogelijk.
Dan ben je er toch al? Drukgroep en vliegwiel los schroeven is dan nog geen 5 minuutjes extra.
Als de kosten vd onderdelen, zoals hierboven beschreven, niet meegerekend worden tenminste.Ligt de multiriem er niet gewoon af?
Balanceerloodjes van je velg afgevallen? Velg krom? Wielbouten niet goed vast?
Ben ik eindelijk een keer gespot :mrgreen:
@Willem:
Ja, dat kan natuurlijk ook, haha. Niet aan gedacht.@Haasje:
Ik heb ze inmiddels gewoon bij de dealer gehaald, omdat die ze per stuk verkopen, en anders moest ik waar ik doorgaans mijn spullen haal gelijk 50 afnemen, daar had ik geen zin in… Maar de dealer gaf aan dat er maar 1 maat in is, in- en uitlaat hetzelfde. Magazijnman kon me niet vertellen welke maat dat dan was, maar mijn schuifmaat zegt 6 mm binnendiameter.Zo heb ik stiekem mijn eigen vraag beantwoord :)
Ja, gele koplampen zijn toegestaan.
Plannen heb ik op het moment eigenlijk niet.
Wel heb ik sinds dat ik die donor Calibra gesloopt heb een oliedrukmeter en een voltmeter op de plank liggen. En van de week brak dat scharniermechanisme van m’n asbak af, dus die eruit gehaald en eindelijk maar eens die meters aangesloten.
Ik ben geen polyester-man om het zo maar te zeggen, dus heb maar wat materialen gepakt die ik had liggen om een paneeltje te maken.

Heb ik ook weleens gehad, heb er toen een griptang op gezet, toen kwam die wel los.
Van het weekend eindelijk eens de tijd genomen om wat kleine irritaties te fixen.
– Bumperlip goed gehangen
– Motorkapontgrendelingskabel afgesteld
– 3de remlicht gefixt
– Achterruitensproeierslang gefixt
– Achteruitrijverlichting gefixt, dit kostte nog de meeste tijd, omdat ik niet meteen wist waar het probleem zat, maar het zat m dus hierin:


Zou ik wel doen. Je schokbrekers vinden het anders niet zo fijn bij volledig inveren.
Of zo’n BMW knop makkelijk aan te sluiten is weet ik niet, maar als het niks speciaals hoeft te zijn:
Ik had vroeger een Corsa A waar het contactslot van kapot ging, en toen maar zo gemaakt:
Knoppies had ik nog liggen, dus kostte geen cent :)
Die onderste knop is contact aan/uit.
En de bovenste was de startknop.Krukassensor overleden?
Met een multimetertje even weerstand meten op die sensor, moet 900 ohm zijn.Hier een stukje uit de APK-regelgeving:
Artikel 5.2.55, lid 3:
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 128, van toepassing.
Artikel 128, lid 1:
De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn bespoten, geverfd of beplakt.
@Mr. Bone wrote:
@Ray2712 wrote:
Pff.. Das een goeie… Even hardop denken: ik heb de koppakkingen en distributie enzo van te voren gedaan toen ik nog gewoon met de Astra reed, daar heb ik incl. het storing zoeken van op 5 cilinders lopen, wiellagers vervangen en een aantal dingen demonteren voor de verkoop een zaterdagje over gedaan
Een ZaterDAGJE???!!! :wtf
Snuif je ofzo? Vind dat je er wel heel makkelijk over praat. Dan moet je wel echt 0,0 tegenslag hebben gehad.Ik heb zelf meerdere ombouwen gedaan en spreek dus uit ervaring om te zeggen dat 1 zaterdag dus vaak geen ruk voorstelt en zo voorbij is, :vertag .
Verder wel een supernette station hoor, daar mankeert niks aan, :thumb .
Was wel een lang zaterdagje hoor ;) ’s ochtends vroeg beginnen en laat in de avond pas weer stoppen.
En de veerpoten lagen al naast de pers, dus die lagers zaten er ook zo in, en ik hoefde poten die dag niet terug in te bouwen, dat scheelt ook weer. Verder had ik die dag inderdaad geen tegenslagen, behalve dat mn thermostaat niet los kwam van die buis die eraan zit, maar dat is opgelost door de oude thermostaat in te slijpen en te breken, dus dat was ook maar 5 minuten extra.
Koppakkingen waren ook niet super moeilijk, aangezien ik dat niet zo heel lang geleden bij een sintra V6 ook gedaan heb, die heeft zoals je misschien wel weet een soortgelijke motor.Ja klopt, ik zit over mn 10 GB bandbreedtelimiet van photobucket heen. Als het goed is wordt dat 1 februari gereset en dan is alles weer terug.

In Zuid-Frankrijk, bij Fort Mont-Dauphin
Pff.. Das een goeie… Even hardop denken: ik heb de koppakkingen en distributie enzo van te voren gedaan toen ik nog gewoon met de Astra reed, daar heb ik incl. het storing zoeken van op 5 cilinders lopen, wiellagers vervangen en een aantal dingen demonteren voor de verkoop een zaterdagje over gedaan, en voor de ombouw zelf heb ik een weekje vrij genomen plus het weekend voor en na die week (af en toe een avondje erbij), en dan later nog wat kleine dingen zoals die uitlaat, en de snelheidsmeter. Ik schat dan dat het in totaal zo’n 60 a 70 uur is geweest.
Bedankt weer voor de reacties, mannen :D
@ivartje wrote:
dus uiteindelijk voor +- 500 euro een ombouw ?? :shock:
Ja zoiets denk ik. :)
@Meertn88 wrote:
Ik heb er hoogte verstelling op zitten dus ik zal dan of deze weer aan moeten sluiten of mijn andere koplampen er voor de apk weer in moeten zetten?
Gewoon de knop weghalen uit je dashboard, als dat gaat.
Bedankt voor de reacties! :D
@2000 wrote:
@sjoerdie wrote:
Beetje raar verhaal van je rdw keuring trouwens.
Ze tellen een halve tank brandstof en je moet reservewiel erin hebben.
Ze hebben mij het laten zien toen ik mijn corsa om liet keuren.
Echt vaag die rdw, elk station is weer anders
Inderdaad, bij rekenden ze er ook een halve tank bij. En het motornummer met bijbehorende verklaring was nog het lastigst, ben 2 keer terug geweest :shock:
Maar mooi project, leuk om te zien!
Wellicht wat brandstof verrekend is, hoe ze dat precies doen weet ik niet, maar de computer van de weegbrug gaf 1210 kg aan, en ik heb uiteindelijk 1218 op papier gekregen. Reservewiel is zeker weten niet gecontroleerd.
Motorcode is ook niet gecontroleerd, hij heeft de plek waar de code staat simpelweg niet bekeken. Ik liet hem een geschorst kentekenbewijs van de Calibra zien en zei dat uit die auto de motor kwam, daar is zonder controle mee akkoord gegaan.@CQPV6 wrote:
Super projectje, mooi zo ff knutselen zonder er overdreven veel geld er in te pompen :thumb
wbt die alu deksels: als er nog mensen zijn die ze zoeken, heb ook nog een paar setjes te koop king:
Er is inderdaad erg weinig geld in gegaan: donorauto kostte weinig geld, zitten nieuwe remschijven + blokken op voor, 2de hands ECU, 2de hands instrumentenpaneel, distributieset, nieuwe vloeistoffen en verder komt volgens mij de rest van de donor af.
En wat er over bleef van die auto is ook veel van verkocht, zoals achterlichten, spoiler, 2 complete deuren, aantal knoppen uit het dashboard, stuk front, oude remklauwen van de Astra, etc, etc. De opbrengst daarvan compenseert weer met de eerdere uitgaven.@Maurice89 wrote:
Goed bezig :thumb en 5 tientjes is echt geen geld, heb ze vandaag verkocht voor 100 euro :jerry
@Vannos wrote:
Heb je geluk mee gehad met die deksels :D
verder veel werk geweest zo te zien :thumb
Ja klopt, doorgaans wat duurder inderdaad. Sloper wilde er in de eerste instantie €60 voor hebben. Toen zei ik dat ik ze voor €50 wel wilde hebben, toen zei hij OK :mrgreen:
@drakos wrote:
net werk :thumbup
wil ik ook ooit nog s hebben.. een veel te snelle station :DDank je, ja, is wel leuk zo, veel mensen verwachten het niet, dat vind ik het mooiste :D en gewoon blijven rijden met 1.6i op de achterklep :D
@sjoerdie wrote:
Beetje raar verhaal van je rdw keuring trouwens.
Ze tellen een halve tank brandstof en je moet reservewiel erin hebben.
Ze hebben mij het laten zien toen ik mijn corsa om liet keuren.
Echt vaag die rdw, elk station is weer anders
Nu je dat zegt is dat wel vreemd ja, daar wist ik niks van. Hij zag het tanklampje branden en heeft niet eens gekeken of er een reservewiel in lag, maar is niks van gezegd. Heb je daar ergens documentatie van wat de eisen zijn bij zo’n keuring?
Verder met het wegen moest ik de auto buiten ergens op een grote betonnen plaat rijden. Stonden nergens lijnen of iets op waar je precies moest staan, dus volgens mij kunnen ze zo ook nooit de verschillende aslasten voor en achter bepalen, terwijl ik toch wel eens lees dat bijvoorbeeld Corsa B V6 wordt afgekeurd op de voorste aslast. Je zou haast verwachten dat zo’n auto dan op deze weegbrug wel goedgekeurd zou worden.Bedankt voor de reacties mannen! :D
@asjemenou:
Uitlaatdelen heb ik niet meer nodig, uitlaat zit inmiddels al goed in elkaar, maar bedankt voor het aanbod. Wat heb je toen met je Astra gedaan na het putdeksel? Was jij niet diegene met die zwarte Astra die toen een krom subframe had?Even zitten rommelen met de kabelkbomen. Gelukkig had ik de Calibra nog staan, want de kabelbomen en stekkers van de automaatbakken van de Calibra en van de Astra kwamen totaal niet overeen.

Toen had ik een probleem met mijn snelheidsmeter. Dat was een 220 km/h teller met mechanische aandrijving. De nieuwe automaatbak had die aansluiting niet, dus heb ik een elektronische snelheidsmeter tot 260 km/h gekocht, met 6-cilinder toerenteller (had die van de Calibra kunnen gebruiken, maar die was lelijk en deels defect)
Toerentellerprobleem was daarmee meteen opgelost, snelheidsprobleem nog niet. De Calibra haalde zijn snelheidssignaal via het ABS-systeem, en dat heeft de Astra niet…
Even uitgezocht hoe ik dat kon oplossen, en toen via Oenatje een Meriva snelheidsrelais gekregen. (Heb ik eindelijk een relais in mn relaisbakje :mrgreen: )
Ik had dus de Calibra veerpoten onder mijn Astra zitten, met daarop de ABS-sensoren, en ik gebruik ook de Calibra aandrijfassen, met daarop de ABS-kransen.
Op dat Meriva relais heb ik dan de 2 draden van de linker ABS-sensor aangesloten, samen met een massa, een geschakelde plus, en een draad naar de snelheidsmeter. Dat was eigenlijk alles, en werkt super!

Van het instrumentenpaneeltje de tank- en temperatuurmeter van mijn eigen intrumentenpaneel ingebouwd ivm een niet kloppende schaalverdeling van de tankmeter.

Toen was ie dus min of meer klaar, en ben ik naar de RDW (Den Bosch) geweest.

Die keurmeester een beetje kijken onder de kap, vroeg of ik veel heb moeten aanpassen, dus ik zeg: “nee, bijna niks, maar de radiateur is bijvoorbeeld een stukje naar voren verplaatst i.v.m. het spruitstuk.” Gaat ie gelijk 5 minuten die radiateur zitten bestuderen. Maar goed, verder even met het looplampje over de motor (geen motorcode of wat dan ook gecontroleerd), even onder de auto gekeken, met een bandijzer even bij de fuseekogeltjes zitten voelen, toen kwam hij er alweer onderuit.
Vervolgens een 4-gas test. In de eerste instantie veel te hoog CO, maar motor was te koud, dus die kerel lekker gas geven. Roept er een andere controleur meteen over dB-meting doen, want het geluid zou niet in orde zijn. Ik kwam daar namelijk zonder middendemper en met alleen een sport einddemper. Maar eenmaal op temperatuur zakte het CO netjes en lambda viel ook netjes binnen de juiste waardes.
Vervolgens dan die dB-meting. Hij mocht volgens het kentekenregister 90 dB hebben, met een onnauwkeurigheidsmarge van 2, dus in principe 92 dB. Mijn Astraatje produceerde een beschaafde 84.5 dB bij 3500 toeren 8) Dat was een statische (en dus onbelaste) meting, met een rijdende test zoals op die testbaan in Lelystad had ik zeer waarschijnlijk wel een probleem gehad, haha :mrgreen:
Daarna koplampjes lichtbeeld bekeken, dit was goed, en vervolgens naar buiten op de weegbrug, met het tanklampje aan :P Niet te veel benzine meenemen op die weegbrug natuurlijk :mrgreen: Verder was de auto ook ontdaan van onnodig gewicht zoals reservewiel, krik, etc.
Origineel heb ik een ledig gewicht van 1165 kg, en nu gemeten op 1218 kg.
Uiteindelijk is het zaakje goed gekeurd, €55 betaald, en een uurtje nadat ik binnen kwam kon ik weer buiten met een nieuw tijdelijk kentekenbewijs.Thuis kwam mn 14″ stalen reservewiel er niet meer in, op zijn plek kwam er een mooie Astra F1 GSi wiel te liggen :D

Die Remus demper met die 2 ronde pijpjes die ik in het begin van dit topic eronder had gezet, heeft plaats gemaakt voor de einddemper van de Calibra. Dit heb ik gedaan omdat ik deze mooier vind, en daarbij omdat de diameter van de pijp voorop de demper veel te klein was. Hiervoor moest ik wel even de ophangpunten aanpassen.

En vervolgens de rest van de pijp vanaf de kat tot aan de demper zelf gemaakt van buizen met dezelfde diameter als wat er origineel onder de Calibra zat.



Toen ff naar de sloop geweest. Daar kwam ik onderstaande Vectra tegen:
De buit:
(setje kostte 5 tientjes bij onze vrienden van Autodemontage Ad Stouten B.V. :mrgreen: )

En met de nieuwe (uiteraard met nieuwe pakkingen):

En weg was de olielekkage aan de deksels :)
Die middag een stuk gereden, naar zo’n 150 km verderop. De heenweg no problemo, op de terugweg een sterke benzinelucht tijdens het rijden… En ja hoor, brandstoftoevoerleiding lekt vlak voor de brandstofrail. Op dat moment zo goed en kwaad als het kon een beetje behelpen met de middelen die ik toevallig in de auto had liggen:Auto even gestart met de kap open, even laten draaien, en het bleef droog :)
Toen de dealer maar eens gebeld over die leidingen. Kostte rond de €75 per slang, maar los daarvan helaas niet meer leverbaar… In de buurt geen sloperijen die die slangen hadden, dus ben ik zelf maar wat gaan maken.
Om te beginnen eerst lekkende slang maar eens los gehaald. Die lekte op onderstaande foto uit het kleine gaatje op dat knelgedeelte.

Slang zelf was ook niet best meer:

De retourslang was er net zo slecht aan toe, dus toevoer- en retourslang vervangen door 2 nieuwe stukken brandstofslang, die knelstukken eraf en vervangen door gewone slangklemmen. (Zat een randje aan het einde van die stalen bochtjes waar die slangen overheen zitten, dus die slangen kunnen er zo niet afschieten) En zo is het motortje weer brandstoflekvrij :)

Verder had ik een kapotte homokineethoes links, aan de bakzijde, dus die ook maar vervangen. Ik had geen zin in gedoe met bakolie, dus het laatste stukkie in de bak laten zitten.

Had nog een hoes liggen, maar geen klem meer.. Dan maar tie-wrap erom..

En nog een setje winterwieltjes gescoord:

Als die banden een keer op zijn, komen er wel iets plattere banden onder, want dit ziet er toch niet zo jofel uit.
@nova…. wrote:
@Ray2712 wrote:
1218 kg op de weegbrug.
Voor de ombouw 1165 kg ledig gewicht.Hier nog een linkje naar het topic over deze auto:
viewtopic.php?f=27&t=182283Welkom!
Had je topic ff doorgespit netjes :thumbup
Bedankt :)
Dankje Dolby :)
We gaan weer even verder:
Motortje liep, dus hij kon eruit, samen met wat andere delen.





Ook wat nieuw spul besteld; naven en wiellagers voor de voorwielen, die gaan in de Calibra veerpoten, en die poten komen dan weer onder de Astra. Was nodig omdat ik graag op mijn GSi velgen wilde blijven rijden (dus steek van de naven klopte niet, en de dikke aandrijfassen met lagers zouden niet in mijn Astra veerpoten passen)





Even getest of een GSi velgje over de Calibra remklauw past.

Zo gezien lijkt het of de klauw de velg raakt, maar de velg draait vrij rond.


Bij demonteren van de remklauwen kwam dit kwam er uit de remleidingen lopen:
Vraag me af hoe lang die troep al niet vervangen is… Leek wel stroop.

Inmiddels een balkje opgehangen, en de lier die normaal op mijn gereedschapskist zit daarop gemaakt.
Daarna het motortje uit de Astra gehaald.


Einddempertje raakt de grond hier wel, maar komt toch een andere onder..




De Calibra heeft z’n mooie rode assteuntjes moeten inleveren. Die heeft houten paaltjes gekregen om op te staan :mrgreen:

De bovenkant van de Calibra veerpootjes vervangen door die van de Astra.


Calibra remklauwen weer netjes gemaakt en nieuwe schijven erop, 288 mm

Plaklood past niet meer. Hier komt slaglood voor in de plaats.

Verder heb ik door omstandigheden ervoor gekozen om eerst mijn eigen radiateur te gebruiken, met de gedachte: als het te warm gaat lopen straks in de zomer kan er altijd nog een grotere in, maar hij is de afgelopen zomer zonder probleem door gekomen. Pootjes onderaan de radiateur 4 cm ingekort (ziet er niet heel netjes uit, maar het zit gelijmd met kunststoflijm, en aan weerszijde een schroefje erdoorheen, moet ik nog iets beters op maken, maar het zit voor nu…), en aan de bovenzijde Corsa B radiateursteuntjes geplaatst, zodat de radiateur nu onder de slotplaat kan hangen/staan, in plaats van erachter. Anders kwam ik niet uit met het uitlaatspruitstuk.


Verder heb ik een poosje zitten emmeren met de versnellingsselectorkabel, of hoe dat ding ook heet. Probleem was dat de Astra-kabel te kort was, en de Calibra-kabel de buitenmantel kapot was, van binnen gerafeld en ging erg stroef. Daarbij paste de Calibra-kabel ook niet op het mechaniek onder de pook in de auto, dat was een heel andere aansluiting. Ik heb er toen voor gekozen toch de Astra-kabel te gebruiken, daar zelf een beugeltje voor te maken en de kabel te verlengen met een stukje staal. Op de foto hieronder klikt de selectorkabel in dat ronde gat, en de 2 gaten rechts in het het beugeltje zitten op de bak geschroefd, op de plek waar normaal de kabel vastklikt. Klinkt misschien een beetje onduidelijk, maar ik sta open voor vragen, haha :lol:


Hier hangt de V6 erin, en loopt hij voor het eerst.
Filmpje is te zien als je op onderstaande afbeelding klikt.
(Werkt kennelijk niet via Tapatalk)

Omdat mijn Astra een 1.6 monopoint injectie was, moest er een andere benzinepomp in, omdat deze te weinig druk levert. Had een pomp liggen van een C20XE hatchback, maar omdat de pomp van een station op een andere plek zit dan bij een hatchback, moest ik van 2 pompen 1 bruikbare maken.
Op onderstaande foto links mijn eigen pomp, en rechts een sterkere pomp van de hatchback.


En zo terug in de tank geplaatst.

Verder heb ik even primitief een uitlaatje gemaakt. Moet later nog wat fatsoenlijks worden, maar dit was gewoon even om te proberen. Had bovendien daar geen lasapparaat staan…
Voorpijpen + kat van de Calibra, dan een stuk buis (ook van de Calibra) die overgaat in een stukje steigerpijp, en vervolgens overgaat in mijn 1.6 pijpje over de achteras naar de demper.

Morgen gaat het verhaal verder :)
-
AuteurBerichten






