Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
NB. Hij is inmiddels wel door de APK heen zonder noemenswaardige problemen :thumb
– Gasklephuis helemaal schoon gemaakt
– het zwarte ronde “cilindertje” aan de gasklephuis (zit een grote veer in die electronisch open en dicht lijkt te gaan) even ingespoten. (is dit de stappenmotor ??)
– geen carterventiliatie zoals op de afbeeldingen uit de how-to van Wim kunnen ontdekken, zag wel iets soortgelijks aan de bovenkant van de inlaat zitten (op die kap die eraf gaat), zag er nog schoon uit dus heb hier voor de show alleen een beetje wd40 ingespoten.
-EGR was al reeds schoongemaakt, heb al een keer geprobeerd de stekker eraf te halen om te kijken of het probleem zich dan ook zou voordoen, dit was het geval. krijg ook geen meldingen van de EGR klep (meer) dus ik vermoed dat dit wel goed zit.Toen alles weer op zijn plaats terug zat even een testrit gemaakt. Auto liep stationair wat hoger (net boven de 1000) maar reed prima. Na een kilometertje of 15 snelweg (rond de 140 km/u) begon de auto licht te stotteren in de bebouwde kom. Uiteindelijk viel de motor uit en wou deze ook niet meer aanslaan. Hele boel weer losgehaald, rubberen slang tussen de inlaat en gasklephuis en de pakking vervangen en de auto reed weer en draaide ook stationair weer gewoon netjes onder de 1000, volgens opcom nu tussen de 825 en 875.
Auto stottert nu niet meer elke keer als ik gas los laat en weer op wil pakken. Met mijn normale rijstijl (schakelen rond de 2500 toeren) is er weinig tot niets aan de hand.En dan nu de MAAR..
Vol gassen naar de 5000 toeren geeft ook geen problemen, auto trekt gewoon netjes op zonder stotteren of haperen.
Als ik dan mijn gas weer los laat begint de boel wel echt hard tegen te stribbelen, hij schokt heel erg en valt, als ik niets doe, uit.
Als ik tijdens het stotteren even koppeling intrap en 1 a 2 keer een beetje gas geef kan ik weer verder maar hij doet dat wel een keer of 3. Tijdens het stotteren gaat ook het MM lampje branden, soms blijft deze ook nog even kort (half minuutje ofzo) na het stotteren branden maar verdwijnt vervolgens ook weer netjes. Heb de storing uitgelezen; hij verwijst naar de MAP sensor (spanning te laag en/of niet aanwezig). Als ik stationair draai en aan de sensor friemel reageert de motor ook gelijk door even wat hoger of lager te schieten. Zit wel een klein knikje in de (bruine) kabel. Waardes bij stationair draaien schommelen enigszins; tussen 0.95 en 1.15volt en tussen 0.20 en 0.22 bar bij 825-875 toeren.Ga vanmiddag even bij de sloop kijken of ik ergens een sensor met stekker en al kan scoren,
als de sensor zelf geen verschil geeft wordt het kabels knippen en plakken vrees ik.Mochten er nog tips zijn of dingen waar ik op moet letten hoor ik dat natuurlijk graag :)
Will be continued….
Vanochtend even nagekeken;
* koelvloeistof is gewoon mooi helder, geen olie of troep in
* bougie netjes schoongemaakt, ca 20 km gereden (in de stad), daarna weer gewoon olie op de bougiesHeb even zitten opletten; het ‘schokken’ komt als ik mijn gas los laat, toeren terug lopen en dan dan vervolgens weer gas geeft. Bij het optrekken geeft hij dan het licht schokken. Als ik gewoon ‘in een keer’ door gas is er overigens geen probleem valt me op;
20 naar 2
40 naar 3
60 naar 4
80 naar 5
geen enkel probleem, probleem is er dus alleen bij bijvoorbeeld terugschakelen, of gas loslaten en na even laten rollen weer doorrijden.Wat zou ik eventueel kunnen uitlezen, welke waardes moet ik controleren om erachter te kunnen komen wat er mis is met mijn bolide?
Ik zit ondertussen druk verder te lezen; klopt het dat als je de dop van waar je olie vult stil moet blijven liggen als die er los op legt met een draaiende motor? Weet namelijk van de laatste keer vullen dat deze niet alleen ‘danst’ maar zowaar aan de jumpstyle lijkt te gaan en binnen een paar seconden eraf springt.
Met starten tot op heden nooit problemen gehad, start netjes en loopt verder stationair ook wel normaal. Het is echt bij het accelereren dat hij een beetje schokt. Even gas los en weer in en hij gaat weer maar het blijft keer op keer terug komen.
Op de snelweg constante snelheid bijvoorbeeld heb je er bijna geen last van.Heeft het misschien zin om met de op-com bepaalde waardes te controleren?
Zal het proberen.
Kilometers vallen wel mee, zit ergens rond de 135k pas?
Koelvloeistof nog niet bekeken, zal vanavond even een kijkje nemen.Ergens ook wel weer balen, nu wordt het blijven zoeken naar waar dat haperen nou vandaan kan komen :(
1000km, denk maandje of 3 terug vervangen.
heb inderdaad recentelijk olie moeten bijvullen (bijna 3/4 liter in maandje of 3 a 4),
dit (mijns inziens) hoge olie verbruik doet me ook vermoeden dat mijn motorolie lekt maar ik zie van buiten niks.Heb, zoals ik al zei, er weinig kaas van gegeten maar mijn theorie: olie lekt naar de bougies waardoor deze niet altijd goed kunnen vonken en ik dus soms vermogen mis/ de motor gaat haperen?
En wederom een ongemakje van Rawi opgelost dankzij dit forum.
Sleutel erin, auto op contact, knopje indrukken en mijn afstandbediening doet het weer.
Dank heren!
Heb ik gemerkt! OP-COM + dit forum is echt een ideale combinatie!!
Ik krijg net mijn eerste PB binnen van iemand die een OP-COM wil lenen.
kan dus eindelijk ook een klein steentje bijdragen :thumbWas een beetje ongeduldig dus had de plaatjes destijds op een eigen domein geplaatst.
Wel leuk dat mijn post wel gelezen wordt door mensen! :thumbup
25 april 2012 om 12:17 In reactie op: 17v , abs/airbag lampje storing na remblokken vervangen? #18010282Inmiddels een nieuwe dynamo van de sloop gehaald, spanning is weer prima !!
EGR klep los gehaald, zat nog beweging in maar ook wel wat zwarte troep dus even schoongemaakt en terug geplaatst.
Lijkt vooralsnog prima te werken.Had tijdens het loshalen van de EGR wel per ongeluk het slangetje van de MAP sensor eruit getrokken dus de motor liep slecht maar dankzij OPCOM gelukkig snel aan het licht gekomen en na het plaatsen weer keurig draaiend motortje.
Zal binnenkort nog even het lampje van de accu vervangen want deze is inderdaad kapot nu.
Al met al, missie geslaagd :)
Bedankt heren :thumb
22 april 2012 om 20:04 In reactie op: 17v , abs/airbag lampje storing na remblokken vervangen? #18010281Ik ga aan de slag en laat weten hoe het afloopt.
Vriendelijk bedankt heren!
22 april 2012 om 19:50 In reactie op: 17v , abs/airbag lampje storing na remblokken vervangen? #18010279HELP ?!?!
Als ik de stekker terug zet krijg ik weer de stotterende motor en de 1405 melding.
Van andere topics heb ik al eea gelezen over schoonmaken en afdoppen.
EGR zit echter achter het blok (bij de lucht inlaat dus tussen blok en voorruit) op een hele vervelende plek.
Kreeg het daarom niet voor elkaar om hem los te krijgen (torx zat asociaal hard vast??),
vandaar op advies te stekker eruit getrokken.Zo heb ik inmiddels dus al tussen de 1000 en 1500 km gemaakt, hoe schadelijk is dit nu :???:
22 april 2012 om 19:34 In reactie op: 17v , abs/airbag lampje storing na remblokken vervangen? #18010276Willem,
Wie anders dan jij had hierop kunnen reageren, dank voor deze, en alle andere reacties!
Gewoon toeval dus.
Even 2 aanvullende vraagjes als ik zo vrij mag zijn:
1) Klopt het dus dat je gewoon het stekkertje van de EGR los kan halen en doorrijden? Hieraan twijfel ik nu nl. een beetje
2) Welk controlle lampje bedoel je? Is dit het lampje van de dashbord? -
AuteurBerichten