Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het ging super(-snel) op Spa Francorchamps gisteren. Wat een beetje meer laaddruk doet :shock:
Kon nu redelijk goed ‘meekomen’.Deze meneer in de blauwe auto schrok misschien wel heel iets.
Hier nog eentje met vrij baan (on boards volgen maar duurt wat langer).
Auto is nu echt goed, een genot om in te rijden.
:D Zondag wordt de Ascona weer uitgelaten op Spa-Francorchamps. Heb er zin aan. Eens kijken hoe het nu werkt sinds de laatste modificaties.
Poorten van 2.2 kop komen niet overeen met 2.0 CIH. Bij een 2.0 zitten de in- & uitlaat poorten in 1 lijn op zelfde hoogte. Een 2.2 heeft de inlaatkanalen hoger in de kop zitten dan de uitlaatpoorten en ze hebben een andere vorm/doorsnede. De originele inlaatspruitstukken zijn niet uitwisselbaar.
Wil je zo’n 2.2 toch ook nog wat rapper maken zonder al te grote/kostbare aanpassingen, dan zou je er ook nog een 2.0 cilinderkop op kunnen zetten. De compressieverhouding stijgt dan fiks en dat zet veel meer zoden aan de dijk dan die mooie grote kleppen en inlaatkanalen van een 2.2 (waar je zonder speciale zuigers altijd blijft zitten met de te lage compressie). Een standaard 2.0E nokkenas is ook een stuk vlotter dan die van een 2.2.Met een 2.0 kop heb je wat spruitstukken betreft ook weer veel meer gunstige mogelijkheden.
@Fearless wrote:
Waarvoor is dat rooie kastje?
Dat is de instelbare regelaar voor de Pierburg elektrische koelwaterpomp (een mooi ding) Zie link:
http://www.tecomotive.com/en/tinycwa-en” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik heb geen riemaangedreven waterpomp meer. In eerste instantie vanwege ruimtegebrek, maar dit werkt ook veel beter. De pompcapaciteit is onafhankelijk van het motortoerental. Het ding stuurt trouwens ook de electrische fan aan.
27 september 2014 om 18:58 In reactie op: Prachtige C kadett gekocht! Extra kadett gekocht! #17663805:D wat vind je daar nu aan?! Haha ;)
Ben benieuwd.… waarschijnlijk is het gewoon de aandrijflijn (normale spelingen) diie natuurlijk behoorlijk door klinkt via die veel hardere PU-bussen waar de achteras mee aan die kale carrosserie zit.
Ik weet niet of je ervaring hebt met uni-balls. Dat ‘klappert’ en rammelt nog veel harder.
Andersom geredeneerd: niet voor niets heeft een standaard auto flexibele rubberen bussen in de wielophanging en asfalt dreun plaat, vilt onder het tapijt etc.
@HOT ROD wrote:
Rik, ik heb nog eens wat van de laatste filmpjes gekeken en vroeg me af wat het geratel was als je (volgens mij) van het gas af gaat?
‘k heb zelf ook nog even terug gekeken en geluisterd, want ik was me zelf niet direct bewust van een speciaal/afwijkend geluid. Volgens mij is er niet iets echt bijzonders, maar wellicht een soort geluid wat het cameraatje beter vastlegt dan andere geluiden. De gordel ogen, waar er 8 van in zitten rammelen wel… of je dat hoort (?)
Misschien dat de uitlaat ook wel af en toe wat raakt…..maar het is niet iets wat mij zelf zodanig was opgevallen dat ik me er zorgen over maak(te) :D
Wel opmerkzaam van je :thumb
Hoorde je het ‘geluid’ toen je de koppeling in trapte? Wat namelijk nog wel eens voor wil komen is dat er een stuk blik dat een diafragmaveer van de koppelingsplaat op z’n plek houdt afbreekt. Dan kan de diafragmaveer (1 van de 4) er bijvoorbeeld richting vliegwielzijde uit en gaat de koppelingsplaat iets aanlopen bij ingetrapte koppeling. Hierdoor láat de bak zich dan ook niet meer schakelen en lijkt deze vast te zitten.
Kun je hem met de motor uit en door de auto wat heen en weer te bewegen ook niet meer uit de versnelling krijgen (dat zou in omschreven geval dan wel moeten lukken).Ik heb het nog nooit meegemaakt dat zo’n bak zelf vast gaat zitten (maar goed wie weet)
@2000 wrote:
130A dynamo, waarvoor is dat? Wat heeft er zoveel stroom nodig?
Blijft een erg mooi gebouwde ascona overigens! :thumbup :thumbup :thumbupHet is de som van verbruikers die een normale Ascona niet heeft:
* elektrische stuurbekrachtiging 50A gezekerd
* elektrische koelwaterpomp 20A
* extra brandstofpomp 20-30A
* elektrische koelfan
En dan nog het normale spul.
Met de 90A dynamo raakte de accu toch geleidelijk aan leeg, terwijl deze stationair wel laadde. Waarschijnlijk nekte de elektrische stuurbekrachtiging in combinatie met kort stuurhuis hem.@pierrekrik wrote:
:hmmz Alles nog in orde? Al 22 dagen geen update… Dat zijn we niet gewend. ;)
Haha, daar heb je ook wel gelijk aan :D
Alle aanpassingen n.a.v. de laatste ervaringen op de Nordschleife zijn doorgevoerd en functioneel:
[*]Turboflens verzwaard; is dicht
[*]130A dynamo werkt en kan het verbruik wel aan
[*]kort stuurhuis omgewisseld voor standaard stuurhuis; werkt nu ook prima, waarbij je het ‘verende’ deel in de stuurbekrachtiging niet meer zo aanspreekt en ook niet meer merkt
[*]multiriem-loop aangepast, zoals origineel bij een Saab 900-NG, maar dan zonder stuurbekrachtiging, airco en waterpomp poelie. Dit was nog een foutje; ik had de riemloop aangehouden zoals deze ongeveer op de z20LET was, maar dat klopte dus bij nader inzien niet, waardoor de spanrol maar een heel klein lengteverschil kon opvangen.Daarnaast had ik zo langzamerhand zoveel extra relais en zekeringen op slecht bereikbare plekken in het dashboard zitten, dat ik van plan ben dit aan te passen. Een grotere middenconsole met de zekeringen en relais er aan de buitenkant op (beetje zoals McLambo dit ook heeft gemaakt :thumb ). Hier werk ik op dit moment aan; zie spaghetti hieronder.
17 augustus 2014 om 21:20 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #18242525Zoals ik de onderste draagarmen heb (en ook getekend) is zoals het origineel bij een Rekord-E zit. Bij een Ascona/Manta-400 zitten ze nog verder naar het midden onder de carrosserie / onder nog grotere hoek. Een Rekord-E heeft aan de bovenkant korte armpjes die recht naar voren zitten (en onderling zijn verbonden met een stabilisatorstang). Bij een Ascona/Manta-400 gaan de bovenste draagarmen juist uit elkaar naar de carrosserie. Bij de straatversies zijn dit relatief korte armpjes die onder de bodem blijven; wedstrijdauto’s kregen lange bovenste draagarmen die naar binnen kwamen (waar normaal de achterbank zit).
Dus tja, wat bij de één origineel/standaard is, kan bij een ander model weer totaal anders zijn.
Ik denk indrdaad wel dat toelopende onderste draagarmen maken dat de as makkelijker wil kantelen.
16 augustus 2014 om 21:13 In reactie op: 4 link komt toch wel meer bij kijken als je denkt, #18242523Mijn 4-link achterwielophanging: bovenste en onderste langsdragers in lengterichting van de auto exact even lang (540 mm) en ze liggen in het horizontale vlak ook exact parallel (195 mm boven elkaar). Als de auto op z’n wielen staat staan alle 4 draagarmen nagenoeg waterpas/horizontaal (het is ook geen dragster). Ik heb voor de onderste langsdragers exact de geometrie/bevestigingsdelen van een Rekord-E genomen. Ik heb alleen de bovenste langsdragers veel langer gemaakt.
Wat schetsen:





Meer details pag. 5-7 in mijn topic “mijn Saabscona-B 400RR”
Op het circuit werkt het prima denk ik wel te kunnen zeggen; anders zou ik er niet zulke rondetijden mee kunnen rijden en de auto voelt goed aan.
Niet te veel laten ontmoedigen door te veel theorie….want het is wel theorie (zoveel merken/type auto’s zoveel verschillende wielophangingen; fabrikanten komen ook niet allemaal op het zelfde uit – met alle theorieën).
@GSI Racer wrote:
gaat rap zeg!
wat voor een BTG tijden zet je gemiddeld neer op een droge baanHierboven kun je het zelf zo zien BTG 8:21min waarbij er in de Fuchsrohre een Baustelle was waardoor ik daar bij lange niet voluit ging (scheelt nog een paar secondjes op dat stuk).
Dit was ook voor de motor nog helemaal op safe in nat weer afstelling met maximaal 1,0 bar overdruk. Op 1,3 bar gaat het nog een heel stuk sneller (een volgende keer wellicht ;) ):thumb mooi dat je de spirit erin weet te houden. Gaat vast heel erg mooi worden. In ieder geval voor eerst veel plezier op de camping!
Het laatste rondje Nordschleife toen aan het einde de pakking tussen spruitstuk en turboknie eruit plofte (hoorbaar aan ‘straaljager-geluid’). Is intussen ook gerepareerd, waarbij ik de relatief dunne 9mm RVS lasflens heb vervangen door een 12mm dikke stalen T3 flens. Hopelijk blijkt dit wel recht/dicht :thumb
@Fearless wrote:
De stuurbekrachtiging bevalt dus goed?
Ja op zich prima, maar zo’n kort stuurhuis waarbij je in 2 omwentelingen van helemaal links naar rechts kunt (standaard zijn hiervoor 4,5 omwentelingen nodig) gaat in mijn geval nog steeds veel te zwaar in sommige situaties; dan raakt ook de stuurbekrachtiging overbelast.
In mijn geval met 24cm brede slicks op het asfalt die er ook nog eens redelijk breed aan staan is soms zo’n groot draaimoment nodig dat je ook de ‘verende’ speling voelt voor de draaimoment opname in de stuurbekrachtiging.
Ik verwacht/hoop dat dit dadelijk niet meer optreedt met het standaard stuurhuis.In de BMW E30-M3 van een racemaatje zit het nu ook in en werkt het perfect, maar wel in combinatie met een standaard stuurhuis van een 316 standaard zonder stuurbekrachtiging.
90A dynamo is nu gewisseld voor een nieuwe van 130A. Intussen gemonteerd en past perfect. Mooie dikke kabel aan gemonteerd nu. Hiermee zal het dan wel verholpen zijn verwacht ik, zeker wanneer ik ook het originele stuurhuis weer gemonteerd heb, want dan krijgt de elektrische stuurbekrachtiging het ook weer een heel stuk makkelijker.
De straatversies moesten een achterbank hebben en met de verlengde bovenste draagarmen (die de wedstrijdauto’s wel kregen) past een achterbank niet. De behuizingen waar de bovenste draagarmen in zitten, zijn hoger dan een achterbank; niet echt comfortabel achterin. Ze wisten toen ook al wel dat dit te prefereren is als het puur om weggedrag te doen is.
…. en nog eentje, waarvan het eind ontbreekt :wtf , maar wel een mooi stukje achter een E92-M3.
Een willekeurig rondje met redelijk vrij baan. Alleen een ‘Baustelle’ in de Fuchsrohre, wat normaal gesproken een echt snel stuk is.
Volle ronde Nordschleife 8:49 en ‘Bridge-To-Gantry’ 8:21Stukje achter de tip-top BMW E30-M3 van een racemaatje (265pk – 3.91 eindred. en op volle slicks)
Interessant! Eens kijken hoe mijn setup hier ‘scoort’. Dat van het ‘indexing’ had ik al wel in de peiling. Zal het een naast elkaar gaan leggen. Mooi dat je dit hier deelt.
-
AuteurBerichten








