RacesconaB204

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 1,091)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566534

    @gsipiloot wrote:

    En ik zou t zo eens zijn met de stelling dat een 4wd niet sneller is als een rwd. Maar hoe zit dat dan in de bochten? Heb je in de bochten niet gewoon veel meer grip met 4wd en kun je er dan niet harder doorheen?

    Alleen als het nat/glad is, in andere gevallen blijft een 2WD beter rollen. Een Subaru, of Mitsubischi lancer evo legt het altijd af tegen een 2WD met het zelfde vermogen op droog asfalt.
    Kijk maar eens hoe hard die 2WD kitcars gaan in asfalt rally’s. Daar kom je met een 4WD niet aan mee. Op graffel en natte of besneeuwde omstandigheden is het natuurlijk een heel ander verhaal.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566531

    en toch…….behalve bij rally’s onder glibberige omstandigheden is een 2-wiel aangedreven auto (met het zelfde vermogen) sneller op het asfalt dan een 4-wiel aangedreven.

    En een beetje dwars gaan blijft mooi werk, vind ik tenminste.

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17676930

    :thumb Weet je wel zeker dat je die BMW veerpoten wilt gebruiken? ;)

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566528

    Zolang het maar een beetje droog is, dan doen het sper en de Michelin Sportcups hun werk wel. Op het nat is het een ander verhaal….

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566526

    Even voor het idee, voor wie een K24 lader ook nog niet zo vaak heeft gezien (Volvo S60R/V70R):

    Borg warner KKK K24: 5324-970-7401 (beetje het grote broertje van z20LEH-lader)

    …. en van voren:

    Volvo S60R / V70R gaat hier gewoon standaard mee tot 300PK.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566525

    Ik heb ‘m de laatste tijd met grotere turbo niet meer op de testbank gehad. Met de TD04HL-16T had ie destijds iets van 314pk / 427 Nm. Op dit moment hangt er een al weer een tijdje een 19T aan, die wat meer liters kan verpompen. Van de ingestelde laaddruk (1,3 bar) bleef bij rpm 6000-7000min-1 nog ‘maar’ zo’n 0,9 bar staan. Dit is nu 1,5-1,6bar en bij 6000-7000 blijft 1,2-1,3 bar staan. Dus het vermogen zal zeker >350 pk zijn en waarschijnlijk dichter bij 400pk liggen. Koppel zal ook wel een heel eind richting 500Nm gaan met 0,2-0,3 bar meer laaddruk.

    Voordat ik de nieuwe motor ga inbouwen gaat ie nog wel en keer op de bank voor het vergelijk (samen met de ‘SaaBMW’).

    De nieuwe krijgen beide K24.2 turboladers met bouwgrootte 7400 compressor (als het goed is doen die het nog een tandje beter), met nog wat meer cilinderinhoud en versterkt lichtgewicht draaiwerk.

    In reactie op: Manta A 1.6 naar 2.0 Turbo 4×4 #18201829

    Zow, hier is weer heel wat gebeurd. Super. Je maakt het jezelf ook niet makkelijk door alle luxe als airco, elektrische deurvergrendeling etc allemaal weer aan boord te willen hebben.

    Wellicht ten overvloede: Zo’n open luchtfilter is mooi, maar probeer er wel voor te zorgen dat hier niet de warme lucht aangezogen gaat worden die via de intercooler, radiateur etc binnenkomt onder de kap. Er zijn al heel wat motoren gesneuveld vanwege te hoge inlaattemperaturen. Wellicht heb je al wel iets in de planning, maar misschien kun je de hoek waar het filter zit een beetje afschermen van de rest van de motorruimte, bijvoorbeeld met een stukje aluminium plaatwerk en dan zorgen dat er verse onverwarmde lucht op deze plek komt (want het gaat daar een portie warm worden onder die kap straks :thumb )

    In reactie op: Gespot op mp/speurders e.d. #18057496

    Een echte 400….

    http://www.autoschipper.nl/index.php?category=collection_cars” onclick=”window.open(this.href);return false;

    In ieder geval mooie plaatjes

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17676926

    Ben blij dat je nog even doorgezocht hebt. Dit lijkt heel interessant als ze 530mm lang zijn van hart oog tot eerste onderlegschijf.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566522

    Nieuwe Wössner zuigers:

    Hieronder is wel redelijk goed te zien dat de zuigerpen in de nieuwe zuigers een stuk hoger zitten (6mm). Hierdoor kan de drijfstang langer worden (van 147 naar 153mm), wat de maximale hoek van de drijfstang t.o.v. verticaal verkleint en daarmee de leibaankrachten (zijwaardse krachten van de zuiger tegen de zuigerwand). De zuigers zijn ook wat lichter van gewicht.

    In reactie op: Ascona B 400R van Remo.Foto Update 25.11. #18163311

    Mooi gelukt toch! :thumb

    In reactie op: Manta C20LET (laatste foto update 22 Mei 2016) #17369230

    Oke, ik heb ze wel op geboorde schijven.
    De remblokken gaan waarschijnlijk relatief lang mee.

    Voor normaal gebruik en op de Nederlandse snelweg zijn ze qua remprestaties goed genoeg, maar rijd je >160kmh en gebruik je ze dan echt dan komen ze echt te kort i.v.m. met ander normaal kwaliteitsmateriaal. Zoals zo vaak, het ene voordeel (schone wielen) heeft ook weer een nadeel (mindere remprestaties en vreten).

    Je kunt het natuurlijk even aanzien…

    In reactie op: Manta C20LET (laatste foto update 22 Mei 2016) #17369228

    :thumb Mooi om de vorderingen te zien. Ziet er allemaal weer puik uit.
    Misschien had ik het wel ergens kunnen lezen, maar ben je nog van plan om zuigerbodem koeling aan te brengen in je onderblok?

    Mijn ervaring met die ATE Ceramic remblokken zijn (heb ze op dit moment al een tijd onder mijn dagelijkse A4 zitten en heb ze tegelijk met nieuwe ATE remschijven gemonteerd):
    – Wielen blijven perfect schoon
    – Remt minder goed dan de niet Ceramic variant, of Jurid /Textar of iets dergelijks (lagere wrijvingscoëfficiënt in de praktijk)
    – Behoorlijk destructief voor de remschijven; veel groeven en willen helemaal niet mooi blank worden.

    Ik ga ze zeker niet weer kopen, ook al blijven de wielen nog zo mooi schoon (ik kan dadelijk na 1 set remblokken ook meteen weer nieuwe schijven kopen).

    In reactie op: Manta A 1.6 naar 2.0 Turbo 4×4 #18201821

    Je zou aan jouw MDF-steun gedeelte ook nog een ingezaagd buisdeel kunnen maken die de onderkant van de schokbreker omklemt. Dan is het ongewenste scharnierpunt hier weg.

    Zoals dit bij heel veel auto’s toegepast wordt (willekeurig plaatje dat dit illustreert):

    In reactie op: Manta A 1.6 naar 2.0 Turbo 4×4 #18201819

    :wors :wors :wors Wow, ik had dit nog niet gezien. Daar begint het meteen weer van te kriebelen. Super gaaf!!! :thumb

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566521

    @Manta-aero wrote:

    Ziet er wel heel netjes uit! Op welke manier las je dat? Mig of Tig? Ga zo door.

    TIG met wisselspanningstrafo.

    Dit opent weer heel wat nieuwe mogelijkheden ;)

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566520

    :D Daarnaast ben ik bezig om nog twee ‘nieuwe’ Saab motoren op te bouwen; eentje voor mijn Ascona en eentje voor in een BMW E30-M3.

    Het gaat om twee B206-motoren die oorspronkelijk zelfaanzuigend zijn, met het zelfde oerdegelijke binnenwerk, maar dan zonder de balansassen.
    Hier komen 90mm slag krukassen in, Verdi stalen drijfstangen en Wössner smeedzuigers.

    De boringen voor de sproeiers van de zuigerbodemkoeling zitten er intussen in, evenals de olieretouraansluiting voor de turbo.

    Ik heb dus wel wat te doen.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566519

    Bezig met een nieuwe carter. Ik heb nu ook zelf de mogelijkheid om aluminium te lassen en het is best goed gelukt om aan een origineel gebruikt Saab carter te lassen.
    Nu eentje met de oliepan aan de voorkant, recht onder de oliepomp.

    Nu alleen het ‘deksel’ aan de voorkant nog, maar hier wil ik eerst de vulpijp nog in de afdekplaat maken.

    In reactie op: Hoofdremcilinder … Senantor 23 mm pasttt ? #18264320

    @Noordpoolgsi wrote:

    Aangezien mn manta hoofdremcilinder er niet meer uitziet :P en ik toch bigger is better wil :afro

    Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar waarom zou je persé een grotere diameter hoofdremcilinder willen?
    -Hoe groter de diameter van de hoofdremcilinder hoe minder (pedaal) slag nodig is om de remmen te laten aangrijpen – dat klopt, maar bij mijn 4-zuiger Áudi TT-RS Brembo klauwen vóór en Volvo 240 achter, voldoet de standaard HRC nog steeds. Belangrijk is wel dat je geen overmatig kromme/ingesleten schijven hebt en wiellagerspeling.
    -Hoe groter de diameter van de HRC, hoe harder je moet trappen om zelfde remdruk op te wekken (daarom hoort er ook vaak een grotere bekrachtiger bij).

    Het is ook maar net wat je voorstelling is bij ‘hard-remmen’; hierboven lees ik vaak – met heel weinig trapkracht een hoge oliedruk opwekken; voelt als hard remmen.
    Dat gaat op zolang je relatief lage snelheden rijdt en niet van de berg af. Want je kunt je HRC/rembekrachtiging nog zo groot maken, maar wanneer de remschijven niet groot genoeg zijn (onvoldoende warmte kunnen afvoeren), dan is het remgevoel heeeeel snel weg….en dat voelt echt niet goed. Ook de kwaliteit van de remvoering/blokken kan een groot verschil maken.

    Een ander groot nadeel van een te grote rembekrachtiging is mijns inziens dat je het remmen dan heel lastig juist kunt doseren. Zeker bij een schrik-reactie blokkeer je de wielen (in een auto zonder ABS) onbedoeld veel te snel met alle gevolgen van dien.

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17676916

    …. of je verhoogt de veerdomen iets (heb ik bij die van mij aan de voorkant wel gedaan).

    In reactie op: Manta 400R turbo project #17676910

    Zow! :thumb Ik had al een tijdje niet meer in de Manta-hoek gekeken. Goed bezig :thumbup . Die zou zo dadelijk wel eens heel mooi kunnen gaan sturen. Ben benieuwd, ik had het nog nooit gezien tot nu toe.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566513

    Na bijna 20 jaar mijn Sparco Montecarlo stoelen toch maar eens vervangen voor nieuwe Evo II modellen.
    Toch nog weer een heel gepas en gemeet voor ze er echt naar mijn zin in zaten. De oude waren via de onder-bevestiging gemonteerd op sleetjes en de nieuwere stoelen hebben allemaal zij-bevestiging met consoles.

    …en voor als de baan binnenkort nog eens een keer echt nat is een set Yokohama’s A006G. Ben benieuwd hoe dat gaat; nog nooit met wedstrijd regenbanden gereden.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566512

    @HOT ROD wrote:

    ….Meer plezier dan de voorgaande (drie??).

    Nog plannen de komende tijd of wordt het voorlopig genieten van het rijden?

    Aan alle motoren heb ik veel plezier beleefd (behalve de Eco-pech turbo; die lol duurde telkens te kort). De motoren zijn allemaal totaal verschillend maar allemaal echt gaaf en het moment dat je er voor het eerst mee gaat rijden is onvergetelijk.
    De hoge compressie 2.2CIH met fiks wat kleplift had het karakteristieke geluid en was super sterk. Toen ik daar voor het eerst mee ging rijden was een verbluffende ervaring (t.o.v. de standaard 2.0/2.2); net zo snel als een standaard BMW E30-M3 (alleen bijna keer zo hoog brandstofverbruik).
    De c20XE met throttle bodies was ook geweldig. Met 200cc minder toch minstens net zo snel…met een echt kippevel geluid. Dus ja, ook met veel plezier.
    Wil je echter naar >200pk met een 4-cil. zelfaanzuiger dan gaan de kosten en de risico’s op motorschade bijna exponentieel omhoog…dan zou ik met de Ascona zijn gestopt. Ik wilde toch naar een hoger vermogen, maar op een wat ‘recreatievere’ manier. Daar lijkt deze Saab motor goed aan te voldoen en daar beleef ik nu al weer een tijdje plezier aan. Niet per defenitie ‘meer’ plezier, maar het is wel heel gaaf om zooo hard te gaan met een Ascona-B.

    Geen echte make-overs in de planning. Ik wil er inderdaad graag mee rijden. Ga nog wel wat ‘dingetjes’ doen…waarvan bericht.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566509

    Klein momentje op Spa; net iets te vroeg weer op het gas. Maar ik bleef wel mooi op koers omdat mijn ABS het gelukkig niet deed ;) :jerry en ik alle 4 wielen wel mooi op het juiste moment even stil kon trappen. Niets aan de hand. By-the-way en zonder gein: met ABS ben je dus kansloos in zo’n situatie. je weet dan nooit wanneer de grip terug komt en welke kant de auto dan uit gaat.

    Nog een paar stukjes tussen ander verkeer; beide stukjes film beginnen net wanneer de pace car de pit in rijdt en de run begint (let op de witte Porsche 911 die echt op het randje rijdt).

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17566507

    Willekeurige ronde on board Spa Francochamps.

    en nog een rondje in achtervolgende E46-M3 op nog deels natte/glibberige baan:

25 berichten aan het bekijken - 101 tot 125 (van in totaal 1,091)