RacesconaB204

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1,026 tot 1,050 (van in totaal 1,091)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564875

    origineel gepost door mr-turbo
    mooie foto rep :thumbup keep the updates coming ..

    als je de bovenste draagarmen naar elkaar toe lhad laten komen bij de kas, kon je zonder panhardstang toe .

    In theorie, of heb je concrete voorbeelden. Met de Rekord draagarmen aan de onderkant, bleef eigenlijk alleen deze optie over. Anders zit er altijd wel iets in de weg (bijv uitlaat).

    Panhardstang kan geen kwaad;)

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564874

    origineel gepost door m400
    Ik weet , het is een beetje lastig, maar die buis daar onder het dash door is toch niet m’n favoriet. Mocht het eens fout gaan en je rijdt em goed kort van voren dan gaan je knieen het niet leuk vinden.

    Heb ik me wel proberen voor te stellen, maar ik zit op 25 cm met m’n knieen van de buis. Als mijn vierpuntsgordels dat niet houden…..is er meer aan de hand. je moet natuurlijk wel in de gordels zitten, anders kun je beter helemaal geen kooi hebben.

    In die voorgevouwde bodemplaat (tunnel) zit over dwars geen enkele stevigheid, daarom heb hier een pijp gemonteerd. Met een 400-dashboard had ie inderdaad hoger gekund.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564870

    Kleine update. Eerst moet het slechter worden voor…..nou ja, er moest in ieder geval hier en daar wat ruimte worden gemaakt.

    Ruimte voor het dif houdt al niet over en deze is net iets te groot (in volledig ingeveerde toestand); scheelt bijna niets, maar toch maar even heel iets uitbouwen.

    IMG_2137

    IMG_2139

    Links en rechts de openingen waarin de bovenste langsdragers komen. Ze komen precies in de rijrichting.

    De cardanas krijgt ook iets meer ruimte. Bij volledig inveren raakt de cardan (of het staartstuk in originele situatie) de tunnel.

    IMG_2143

    De kooiconstructie is nu wel klaar.

    IMG_2145

    Voor toch nog iets verstevigd:

    IMG_2147

     

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564868

    origineel gepost door cuupi
    Als je nou toch bezig bent waarom maak je de as niet geschikt voor coilover veren/demper kun je makkelijker een schokdemper met veren krijgen kijk maar even bij JBFdriftteam een van hun heeft dat ook.

    Heeft de Ascona van Harry Meijers ook en zo ken ik er nog wel een paar, maar ik ben nogal gehecht aan m’n Bilsteins en ik heb gewoon eigenlijk niet zo’n behoefte aan veerpootjes. Ik wil niet helemaal van het oorspronkelijke concept af, eigenlijk alleen een sterker differentieel.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564866

    Hierbij een kleine update van project Volvo-achteras:
    De bevestigingspunten van de nieuwe onderste langsdragers zijn gepositioneerd onder de carrosserie (stukje koker bij aan gezet). Nog niet afgelast. Dit gebeurt als laatste als alles eraan zit.

    IMG_2130IMG_2131 IMG_2135

    IMG_2136

    IMG_2134

    Nu ga ik bezig met de nieuwe bovenste langsdragers.  :mail: Ik ben eralleen nog niet helemaal uit of ik de langsdragers exact parallel aan de rijrichting wil monteren (zoals bij een E-Rekord), of iets gespreid vanaf de as uit elkaar zoals een 400 straatversie en Commodore.

    Ik weet niet of het ook echt verschil maakt. Ik kan me wel voorstellen dat hoe dichter je ze naar elkaar brengt, hoe makkelijker de as kan kantelen/rollen, maar of je dit nu ook moet willen?

    Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564863

    origineel gepost door McLambo
    En wat is de reden dat je een dergeljke achteras kiest? Misschien heb je het al eerder genoemd. Voldoet de standaard Opel as niet?

    Primair, omdat de pignonwiellagers snel stuk gaan als de motor meer dan ca. 200Nm koppel levert (boven ca. 160PK). Ten minste wanneer je hem ook een beetje gebruikt ;).
    Dit zijn de lagers die aangeduid worden met nr 18 & 22. Het is intussen ook erg moeilijk om aan deze lagers te komen en ze kosten dan al gauw meer dan Eur 300,-
    13072009074
    Het differentieel van een Volvo 240 is veeeel sterker. Zitten veel grotere lagers en tandwielen in.
    Een achteras van een Opel Commodore had ook gekund, maar deze is veel schaarser en het sper is in de regel veel duurder.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564859

    origineel gepost door McLambo
    Hoe kom er bij om een Volvo as te pakken? Heb je dat dan weer ergens anders gezien? Of is het echt ‘rocket-science’ en is het 1 groot avontuur?

    Gehoord en gezien bij de rally-Ascona van Harry Meijers en nog twee andere rally auto’s C-Kadett en Ascona. Echter allemaal op verschillende manieren bevestigd onder de carrosserie. De rally-auto’s gebruiken wel allemaal uniball kogelgewrichten. Ik ben in de gelukkige omstandigheid geregeld te kunnen spieken hoe de achteras bij een originele manta-400 gemonteerd is. Dit houd ik zoveel mogelijk aan. Alleen de bovenste langsdragers worden net zo lang als de onderste en dat betekent dat ze naar binnen moeten. Ik heb de onderste langsdragers van een opel rekord genomen (zelfde als 400) en de bevestigingspunten aan de achteras ook. Onder een rekord werkt dit ook, dus…
    De originele bevestigingspunten van de Volvo-as moet je er gewoon allemaal afslijpen totdat je weer een kale as hebt.

    Ik zou het zeker geen ‘rocket science’ willen noemen, maar gewoon vertrouwen op je boeren verstand. Het is natuurlijk wel een beetje een uitdaging om het ook gewoon naar eigen inzicht zo te maken en dan straks kijken hoe het werkt.

    Het afstellen van het nieuwe sper is ook nog wat gepuzzel. Volvo gebruikt geen samengestelde pakketje shims met allerlei verschillende diktes waarmee je kunt varieren, maar links en rechts van het dif slechts 1 shim met ingegraveerde dikte:(.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564857

    origineel gepost door Ascona20E
    kijk even op gkb import
    http://www.gkb-import.nl

    Ik zie onder Simons Ascona/Manta ’75-.. wel een omschrijving “…eindpijp rond 80mm”, maar dit is een straat/sport uitlaat (juist geen dikke). Ik/wij rijden altijd met de T83-H1 groep-A uitlaat en die is 2 1/2″ = 63mm over de hele lengte. Die staat er wel bij (onderaan), incl. 4 in 2 in 1 spruitstuk.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564855

    origineel gepost door gonzo powerrr

    Wat kost zo’n sperretje ongeveer ?

    Rond de Eur 800,- ; moet je maar even informeren bij Harry Meijers

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564854

    origineel gepost door Ascona20E
    ok thanks
    ik reed hiervoor jaren met rvs uitlaten nooit geen gezeur mee gehad.

    Ik heb/had een vaste ‘klant’ die intussen z’n tweede RVS-uitlaat onder z’n E30-M3 heeft en waarvan ik na bijna elk evenement de uitlaat opnieuw moet nazien (is ook niet bepaald een recht-toe-recht-aan ding). Ik heb het er daarom niet zo op. Maar als ik jou beluister kan het dus wel goed gaan:thumbup.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564853

    origineel gepost door Ascona20E
    ik kan ook aan een simons komen maar dan 80 mm ….

    Dat vind ik dan wel weer interessant (niet voor mijzelf, maar voor een zekere manta-400 met een hele dikke CIH2.4-16V). Wie levert zoiets?

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564851

    origineel gepost door mauscona
    aha, dan het volgende,
    kun je van het gegoten staartstuk de rubber afpersen of hoe heb je dit gedaan?
    ik neem aan dat die rubber een ring heeft die over het gegotenstuk geperst zit?
    grjs thanx

    :wtf Die ring zit volgens mij helemaal niet zo vast en kan er volgens mij heel makkelijk af. Die schuif je naderhand weer over de stalen pijp met buitendiameter van 70 mm.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564849

    origineel gepost door Ascona20E
    ff een vraagje

    waar heb je je uitlaat vandaan ??

    Via, via volgens mij van Harry Meijers in Rijsen.
    Het is een Simons uitlaat (is een tijdje niet leverbaar geweest). De vorige heeft het 13 jaar uitgehouden! Er worden ook Engelse ‘neppers’ verkocht :thumbdown.

    Ik zou persoonlijk geen RVS-uitlaat willen (tenzij je het belangrijk vind dat ie onder de bodem ook glimt:D). Zijn vaak erg scheurgevoelig.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564847

    origineel gepost door mauscona
    is dit een zelfbouw staart stuk?

    Yep!

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564845

    origineel gepost door mauscona
    hey, dat stalen staartstuk, hoe is de rubber aan de aandrijfas zijde gemonteerd? (waarmee hij in de dwars balk zit gemonteerd).
    of is deze zonder rubber bevestigd?
    evt foto?
    of verkoop je hem toevallig:thumbup

    In de ‘driehoekige’ opening van de dwarsbalk zitten standaard rubbers.
    Het ronde rubber om de aandrijfas is een standaard rubber, echter met daaromheen twee stukjes v-snaar naast elkaar (afmeting zoals CIH-waterpomp/dynamo). Eerst rubber monteren daarna v-snaar via openingen in in het blik naar binnen/eromheen schuiven en weer naar buiten, dan met klemmetje uiteindjes aan elkaar vast zetten. En ja ik weet dat er speciale stuggere PU-rubbers verkocht worden, maar dit werkt ook:).

    De as wordt (voorlopig) niet verkocht.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564841

    Zo het begin is er. De benzinetank is eruit en de ‘originele’ achteras is er onder vandaan.

     

    De onderste langsdragers (E-Rekord) zijn gepositioneerd/gehecht aan de Volvo-as (oh ja, voor de kenners, links en rechts zit op de foto nog verkeerd; handremkabel-beugeltjes horen aan de buitenkant van de draagarm).

    IMG_2128

    De hartafstand tussen de beide veren wordt vergroot overeenkomstig 400-as. Gaat van 924 naar 964 mm. Hiertoe moeten de bovenste centreerringen tegen de kokers elk 20mm naar buiten worden verplaatst. Dit kan prima en ziet er bij een 400 niet anders uit (staan nu zelfs wat ‘over de rand’ naar binnen toe):

    IMG_2127

    Afwijkend t.o.v. 400-constructie is de hoek van de onderste langsdragers t.o.v. rijrichting. Deze wordt/is bij E-Rekord 8,5 graden en bij een 400 is deze hoek groter (ofwel de bevestigingspunten aan de carrosserie zitten bij een 400 dichter bij elkaar). Ik heb nog wel even gecontroleerd of ik voldoende ruimte tussen de 9″ velgen en de (bredere) draagarmen houd. Beide kanten nog 15 mm speling.
    Zou dus moeten kunnen zo:).

    Volgende is het maken van degelijke bevestigingspunten aan de carrosserie :mail:

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564839

    origineel gepost door gonzo powerrr
    mn orginele achteras maar staat op springen met C20LET en EDS fase 3,5

    Dat kan ik me goed voorstellen, als je hem een beetje gebruikt. Sperdif voor de Volvo-as heb ik van Harrie Meijers.

    Ik zal van de ombouw wel een verslag doen (hoewel ook hier weer tal van mogelijkheden zijn, met evenzovele meningen).

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564837

    origineel gepost door mr-turbo

    origineel gepost door m400
    dat mag je me toch eens goed uit leggen, achter wel een dubbele stabi en voor niet. Ik zou het eerder voor dubbel gemaakt hebben en achter gewoon een of zelfs helemaal geen stabi.

    :) ik ben dus niet de enige die hier aan dacht toen ik het las

    je zou als je dit effect wilt creëren, ook de langsdragers van de achteras kunnen voorzien van pu/teflon bussen, dat geeft grotendeels hetzelfde effect als een stuggere stabi achter, maar dat terzijde

    :hmmz Misschien hebben jullie wel gelijk (?). De reden dat ik ooit een extra stabi gemonteerd heb, was dat op de Nordschleife bij hoge snelheden zo enorm veel roll in de achterkant zat dat het er gewoon echt niet uitzag. Na het monteren van de extra stabi aan de achterkant was dit veel beter, althans voor het gevoel en op het oog.

    En trouwens, de instructeurs van de ADS-raceschool waren ook echt laaiend over de balans van mijn oudje. Er was er een bij die zelf Ascona-cup had gereden, maar aangaf nooit zo’n fijn sturende Ascona te hebben gereden (wilde ook perse weten welke aanpassingen ik had gedaan). Toen overigens nog met MB W123 veren aan de voorkant.

    De reden dat er nu een andere achteras onder komt, is uitsluitend de behoefte aan een sterker differentieel. Een Volvo-as is makkelijker aan te komen dan een Commodore as en een 75% platen-sper van een Volvo-as is goedkoper dan iets vergelijkbaars van een Opel.
    De onderste langsdragers neem ik van een E-Rekord (zelfde als Manta-400). De bovenste langsdragers breng ik ‘naar binnen’ (onder de achterbank – die er niet inzit). Zo ontstaat een soort parallelogram dat ervoor zorgt dat de stand van de as niet verandert bij in-/uitveren (er zit namelijk geen staartstuk aan een dergelijke as).

    Deze constructie schijnt nog wat beter te functioneren (we zullen zien;))

    In reactie op: Ascona c20let, HEEEEL VEEL FOTO"S!! #17577294

    origineel gepost door gonzo powerrr

    origineel gepost door Jaccoooo

    origineel gepost door gonzo powerrr

    Wat de achterkant betreft moet hij lager staan dan voor dus zoals bij de Rally autos :thumbup
    Dat hoort dus zo

    kun jij ook vertellen waarom dat zo hoort,sommige ascona’s hangen inderdaad in de kont en de berijders ervan zeggen dat dat beter is,maar waarom is me nog nooit duidelijk geworden.
    Dolf Dekking reed af en toe eens met een Ascona en die was van voren lager,en hij ging daar verschrikkelijk hard mee.
    ik heb die van mij ong. waterpas gezet

    Nou , ik heb eerst gereden met een Ascona die alleen aan de voorkant verlaagt was en de achterkant normaal maar die ging al bekant dwars als je een parkeervak uit draaide !!

    Mijn interpretatie waarom voor hoger en achter lager beter gaat is niet zozeer de stand van de carrosserie.
    Wanneer je voor verlaagt dan zit je vrij snel op de eindaanslagen te stuiteren (kijk maar eens met volle stuuruitslag hoe weinig veerweg je dan nog maar over hebt!). Ofwel voor moet ie gewoon niet te laag want dan houdt je te weinig veerweg over (met bikkelharde dempers en veren op een race-circuit is natuurlijk wel wat meer mogelijk).
    Achter moet ie wat mij betreft zo laag mogelijk (op race-circuit!), gewoon om het zwaartepunt achter zo laag mogelijk te leggen (minder rollen).

    Je houdt dan inderdaad een auto over die wat achterover staat. Ook al zou de theorie niet kloppen, het werkt/voelt echt het beste zo:cool: !

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564830

    origineel gepost door McLambo
    Die extra stabistang, is dat de gene die onder de klok doorloopt? Is er een merkbaar verschil met deze extra stang?

    En die veren waren van een Mercedes 123 dacht ik? Hoe zijn deze is stijfheid en reactie? Ze zijn wel erg dik! :thumbup

    Ja, dat is die onder dif doorloopt. Hier rijd ik nu al zo’n 14 jaar mee. Dit merk je echt wel; gewoon dubbele werking.

    De veren op deze foto’s rijd ik voor eerst dit seizoen mee (zijn van Biesheuvel, maar ik weet de aanduiding zo niet). Daarvoor had ik altijd halve W123 voorveren en dat werkt ook prima (veel goedkoper). De dikte van de windingen zegt niet altijd 1 op 1 iets over de veerstijfheid; het material en de spoed (totale lengte van de ‘draad’) maken ook een groot verschil.

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564828

    Hier dan nog de stalen disselasbuis i.p.v. het gegoten lichtmetalen exemplaar. In rally’s vooral toegepast om te voorkomen dat de bevestigingsfles met M8 imbusboutjes afbreken. Belangrijker vind ik dat wanneer de disselas breekt die er binnen in draait, dat deze dan ‘binnenboord’ gehouden wordt door deze stalen pijp en niet het lichtmetalen pijpje stuk slaat en de rest….

    IMG_2129

    Nog een paar plaatjes van de voorwielophanging met dikke veren:

    IMG_2120

    IMG_2118

    En de kooi, waar nu alleen het ‘kruis’ nog in moet:

    IMG_2111

    IMG_2112

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564827

    Hierbij nog wat foto’s van de extra stabilisator onder de standaard achteras. Het is een stabilisator van een Ascona/Manta van 1975-76 die ondersteboven onder de originele stabi is gemonteerd. Hiervoor zijn alleen twee extra bevestigingsstrips 30x5mm onder de as gelast (zie foto’s ter verduidelijking):
    IMG_2114

    IMG_2115

    IMG_2116

    IMG_2117

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564826

    IMG_2106Ik heb geen brug, maar op deze manier kan ik er redelijk goed en veilig bij. Ik heb via e-bay vier 6-Tons bokken gekocht die 60 cm hoog kunnen (niet duur). Vervolgens heb ik tegen de zijkant van de bokken dikwandige pijpjes gelast onder dezelfde hoek als de originele kriksteunen.
    Ik krik dus eerst de auto aan de achter-/voorkant zover op totdat ik de pijpjes in de originele kriksteunen steken kan. Vervolgen verder opkrikken tot de kriksteunen zo’n 60 cm van de vloer zijn. Zo staat ie mooi stevig en kun je er veilig aan werken (in mijn geval nu voor project Volvo-as):

    IMG_2108

    IMG_2109

     

    In reactie op: Mijn Saabscona-B 400R #17564825

    king: Even een ‘einde-jaars’ status:
    Besteld/onderweg voor de nieuwe c20XE:

    2L-Multi-throttle-kit

    EX-M-RDS1-cropped

    In reactie op: Ascona c20let, HEEEEL VEEL FOTO"S!! #17577280

    origineel gepost door cuupi

    origineel gepost door Rik Ophuis
    Mag ik vragen waar die dikke stabilisator aan de voorkant vandaan komt / verkrijgbaar is?

    Hoe dik is deze i.v.m. 22mm van standaard Manta GSI?

    Interessant:hmmz !

    Heb ik niet……

    Voor een stabilisator kun je ook hier even kijken http://www.manta-b.de/strauss/neues/stabi_kit.htm

    Dank je voor de tip; ga er serieus over nadenken “Sonderpreis EUR 578,-” is niet echt goedkoop:hmmz

25 berichten aan het bekijken - 1,026 tot 1,050 (van in totaal 1,091)