Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Tja, ik heb nog geluk bij een ongeluk gehad dat hij me precies tegen de zijkant van de bumper raakte zodat de bumpersteuntjes opzij zijn gebogen en de schroefdraad eruit is gestroopt zonder dat de achterplaat er ook maar iets van gevoeld heeft (die kan normaalgesproken niets hebben bij een tik van achteren). Schade valt wat dat betreft mee.
De BMW had een nieuwe voorbumper en een rechter koplamp-unit (meesturende bi-xenon $$$) nodig en de motorkap kan gerepareerd.
Afgelopen maandag ging erg goed op Spa. De laaddruk bleef ondanks de 34,5°C toch altijd tussen 1,3-1,4 bar. Dit resulteerde in – voor mijn doen – snelle rondetijden (3:01min). Er waren er niet zoveel die dit bij konden houden met heel wat nieuwer materiaal. Ik heb ook wat meer aandacht besteed aan bandenspanning en gezorgd dat ze warm niet te hoog werden, waardoor de auto wel erg mooi stuurde moet ik zeggen (wel de moeite waard om dit goed te doen).
Laatste sessie werd ik alleen nog even van achteren aangetikt door een Zwitser met een nieuwe BMW M3 die vast van plan was me eruit te remmen voor de bus-stop chicane (voor start-finish). Hij vergiste zich…Bumper eraf en een deuk rechtsachter. Risico van het vak zullen we maar zeggen. Ben er wel om doorgereden en komt wel weer goed. Bumper is alweer besteld en binnenkort maar eens even naar de spuiter ;)Super! :thumb Respect.
Mooi moment, de beloning! :worsGaskabel teflon gevoerd is universeel leverbaar. Kwestie van op lengte maken, nippeltje erop schroeven….
zoek in eBay.de maar eens op “Gaszug universal” onder motorfiets onderdelen. Zo doe ik het ook altijd.
Super gaaf inlaat spruitstuk heb je gemaakt :thumb
@remo 07 wrote:
Mooi stukje werk Rik,Ook jij weer een grote stap verder :thumb
Dat moet nog blijken :thumb
@bd. wrote:
kan je dan niet beter een universele intercooler pakken en hiervan de buizen op de eindtanks verplaatsen?
Ik kon niet wat vinden wat mooi in de buurt zou komen
Beetje jammer dat ze bij een Ascona-B geen rekening hebben gehouden met ruimte voor een wat grotere intercooler ;)
Eens kijken of ik deze erin krijg (eigenlijk is ie net iets te groot; dan maar ruimte maken, maar wel zo dat ie achter de originele gril past):
Eentje van een nieuwe Audi RS3 2.5 turbo
Behoorlijk verschil met die van een BMW E46 diesel.
Begin is er…..Zal wel het nodige weggezaagd moeten worden.
Reden dat ik dit wil is dat de BMW intercooler niet op deze taak in de Ascona berekend is. Al heel snel worden de inlaattemperaturen te hoog.
Azev-A velgen met 5x120mm steekcirkel.
Achter 10×17 et17 met 255/40-R17 banden
Vóór 8,5×17 et13 met 235/40-R17 bandenOorspronkelijk van een BMW E34 5-serie
:shock:
Deze verassing vond ik in mijn achteras
[/quote]Toch niet in die van mij ;)
Ach nee, natuurlijk niet, jij hebt niet eens een starre as meer. Omega diff toch?
Zo zag dat er vanaf de tribune in Eau Rouge uit:
Wanneer je net iets te vroeg op het gas gaat geven zelfs 255 brede Michelin Sportcups niet voldoende grip en leg je er zo een metertje of 30 zwarte strepen neer:
Dat wordt nog wat met die B206 met 300cc extra (in de BMW M3 die nu klaar is levert deze nog eens +70pk en + 100Nm ;)
Vanuit 300pk/528Nm Volvo 850T5; eerste rondje even rustig aftasten en daarna er vol tegenaan tegen een razendsnelle Italiaan met een 420kg lichte kitcar met een 200pk Suzuki blok met 6 versnellingen sequentie die vol gas zonder te koppelen over kan schakelen (in 6 miliseconde). Stuivertje wisselen was het uiteindelijk (had ik ook niet gedacht dat ik daar nog partij kon zijn; alleen al het geluid van dat ding bij 11.500 rpm) Prachtige dag gehad daar op Spa
Het nieuwe carter werkt echt perfect!
Oliedruk staat als een huis, hoe je ook rijdt, remt of bochten neemt. Ook stationair met warme motor die bijna half uur lang vrijwel op vol gas heeft gedraaid perfect. 18 juni uitvoerig op de proef gesteld op Spa-Francorchamps.
Weer voor de nodige verbaasde blikken gezorgd
Heel erg mooi nu en prima afgestemd op de auto. Echt een genot deze – nog steeds B204 met standaard internals (behalve de nokkenassen en klepveren).
Daar ga ik vooreerst dit seizoen nog wel mooi even van genieten voordat ik de B206-uitvoering erin hang.Morgenmiddag vanaf 13:00 uur op slicks op het TT-circuit (of het moet regenen, dan komen de intermediate-regenbanden eronder). ‘K heb er zin aan!
:thumb Ben benieuwd! Gaat heel mooi worden vermoed ik
Gaaf
Ik had ‘m smal ook mooi gevonden… maar breed vind ik net wat bruter….en je kunt wat makkelijker je brede wielen kwijt
Ben benieuwdHelaas gaat dat zomaar niet passen in een Manta 1.8 carter. Het Manta-carter is hier niet diep genoeg voor. Die brug past er niet in. Je zult dan eerder een verstevigingsplaat moeten maken op de manier zoals deze ook wel af en toe voor C20LET wordt aangeboden. De pasrand van het carter maakt dan ook deel uit van de versteviging; zo’n plaat van een C20LET past niet onder een Z. Een Z heeft namelijk schroefdraadgaten in het onderblok die de C niet heeft. De C pakken ze op de hoofdlagerbouten.
viewtopic.php?f=11&t=117147&start=675
Pagina 28 in mijn topic laat dit denk ik redelijk duidelijk zien
Zo, de BMW even aan de kant gezet (brandstoftoevoer, bedrading en gaskabel moet nog maar verder lijkt die er ook al heel aardig op nu).
Eerst de Ascona weer circuit-klaar maken. Twee zaken aanpakken:
1. Het nieuwe oliecarter met de olievoorraad aan de voorkant nu monteren.
2. Stuurhuis compleet vervangen i.v.m. speling (klapperen).Plaatstalen carter is intussen verwijderd
‘Nieuw’ origineel GM Opel stuurhuis bemachtigd
Aan beide kanten weer nieuwe bussen
Ook een nog heel mooi (weinig) gebruikt compleet huis op de kop getikt. Alle onderdelen er uit gehaald en schoon gemaakt. Klaar voor montage:
@Fearless wrote:
Hey,
even een oude koe uit de sloot halen..
Heb je met je EPS systeem die losse potmeter gebruikt om hem te kunnen regelen?
Is dat wat?
Ik heb ze nu ook gezien die het signaal vanaf de tellerkabel pakken. Dat lijkt me ook wel leuk.
Heb een Corsa C huis liggen compleet met kabels en kastjes, nu die regelunit nog…Ik heb de losse potmeter en dat is prima wat mij betreft. Snelheidsafhankelijk lijkt me ook wel wat, maar ik heb geen snelheidssignaal (sensorschijf op het dif van de Volvo 240-as zit er niet meer in).
..en jij denkt nog wel een antwoord van mij te krijgen ;)
Bovenste draagarmen heb ik zelf op zelfde lengte gemaakt.
Ik vind/vond een S14-motor ook super hoor, maar deze 265pk sterke versie was al ‘geen koopje’ en als je dan compleet zoek gereden wordt door een Ascona-B met een Saab-motor, wat doe je dan? Komt sowieso geen enkele zelfaanzuigende S14 aan mee. En met zo’n lange 6 cilinder gaat zo’n E30 zeker niet beter sturen. De Saab-motor is wel mooi kort, sterk en relatief goedkoop. Vind ervan wat je wilt , maar dit wordt een echt snelle M3 :D
Deze BMW is niet van mij, maar wel al zo’n 19 jaar zeg maar in de familie. De 265PK sterke S14-motor met airbox en navenant kippevelgeluid en dogleg 5-bak is aan de kant gelegd. Een geweldig ding hoor, maar de eigenaar wil een nieuwe uitdaging…en hij een paar keer met de Ascona gereden …… en was verkocht. De andere maatjes hebben allemaal een E46-M3 met ca. 343pk. Toch vermoed ik dat deze E30 straks de nieuwe standaard gaat zetten. Verder ook een tiptop ding met goed onderstel en 6-pots remmen. Ben ook wel heel benieuwd hoe ie het straks gaat doen.
De versnellingsbak is een Getrag 260 met aangegoten koppelingshuis; die van de M3 is een Getrag 265 met afneembaar koppelingshuis en 5e 1:1. Deze heeft bewust een ‘overdrive’ 5e anders zou het huidige dif veel te kort zijn voor deze motor. Hopelijk overleeft ie het koppel van de Saab motor (?) Ben ik nog niet helemaal gerust op.
(Louwe, ben ik het mee eens. Een MB 190 EVO is ook heel mooi. Een van de jongens die ook een Manta-400 heeft is net begonnen om zo’n ding op te bouwen. Helemaal als DTM-tourwagen met heel hoog uitgesneden wielkasten (Sonax uiterlijk). Komt een C32AMG kompressor in. Ook een mooi project)
De Ascona is wel weer APK-gekeurd, maar verder heb ik daar nog niet veel aan gedaan. Ben op dit moment nog bezig met de ombouw van de E30-M3 naar Saab ‘B206-turbo’ . Ben dus wel bezig maar dat hoort hier eigenlijk niet. Een kleine impressie dan maar:
Hij zit er intussen in, met de olie erop, dynamo, multiriem, alle koelers eraan, uitlaat tot onder de auto klaar, elektrische koelwaterpomp ingebouwd
Goed dat je de tunnel zoveel groter en hoger hebt gemaakt. Heel mooi. Ook mooi om te zien dat er weer schot in de zaak zit
-
AuteurBerichten





























