Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
:hmmz Ik ben dus aan het kijken naar een wide band lambda sensor die ik kan aansluiten op mijn DTA-systeem.
De kabel in de kabelboom voor de lambdasonde heeft (maar) 3 draden “Red – 12V, Black – Gnd, Blue – Signal”.
Wie weet wat ik nu nodig heb? Moet ik nu zoeken naar een 3-polige wide-band of kan/moet het een 5-polige zijn en moet er nog iets tussen (“amplifier” ?)
origineel gepost door patje
Hallo,Gisteren toevallig naar de software van dta aan het kijken.
Bij de software voor de S-serie zit er een base map voor een XE. Beschrijving:2.0L Vauhall XE
QED Q42H Cams
48mm Jenvey Taper SF TB’s and Manifold
Pico 480 cc injectors (Too large for this engine)
4 – 2 – 1 Ex
Standard Cylinder Head and Engine Internals.
Gouped Injection Wasted Spark
180BHP
Map by DTABestand zou staan onder:
C:DTASwinmaps
Alleen de fuel map zal je moeten aanpassen aan jouw motor.
Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.Exact deze map had ik ook als uitgangspunt genomen, maar de fuel map klopt van geen kant. Die moet helemaal over de kop. Een deel heb ik aangepast om te proberen en dat werkte wel, maar ik vond ook de ignition map wat ongebruikelijk overkomen. Heel veel vervroeging bij stationair; 36 grad en bij hogere toerentallen maar 11 graden (?). Daarom heb ik gezocht naar een motor en mappen die me beter leken te passen en inderdaad, toen leek het er al veel beter op.
Welke Lambda sonde moet ik nog uitzoeken (NGK UEGO?).
De motor heeft intussen gelopen. Was wel eerst wat oefenen met de DTA-software. Meer details hierover staat in mijn topic onder c20XE motoren: “Fuel map en ignition map voor ‘standaard’ c20XE met throttle bodies ?”
Na een enorme ‘benzineplons’ (zonder brand gelukkig) heb ik nu eerst weer wat huiswerk (slangpilaren in de brandstofrail borgen met seegerringen, die ze in Engeland blijkbaar vergeten waren).
Maar de ca. 5 minuten dat het ding redelijk liep was erg ‘motiverend’ :o. Hoge wauw-factor zeg maar. Klinkt alvast goed.
Misschien toch maar een kijken naar een wide band lambdasensor. Dit zou nog wel eens verstandiger kunnen zijn, dan een dagje bivakeren op een testbank.
Voor zover ik het begrijp kan het systeem met een snelle lambdasensor in close loop ‘zelf leren’. Het systeem past dan de fuel map aan aan de hand van de ingestelde optimale lambda waarde (meet en koppelt terug).
Je hoeft dan niet telkens met de hand de fuel map te corrigeren op basis van de gegevens van de externe lambdameting van de testbank. Als je wat veranderd aan de motor/auto dan wordt dit automatisch gecorrigeerd.
Wat vinden jullie van deze gedachte?
origineel gepost door Rik Ophuis
Ik ga eerst maar eens de waardes in de fuel map (ms) met 480/214 corrigeren en kijken wat ie dan doetDoor de waardes te corrigeren wilde de motor nu wel lopen, maar ik had toch wel twijfels over de juistheid van de waardes; ik weet niet of het wel helemaal klopt om ze simpelweg te vermenigvuldigen met 480/214.
Zo’n hele map omrekenen en invoeren is ook nog een beetje werk ook, daarom heb ik in de bijgeleverde software gezocht naar een wat beter vergelijkbare motor en daar de fuel- en ignition map van genomen. Een 2liter Z-Tech van Ford. Hier deed ie het al een heel stuk beter op.
:oIk heb een andere toerenteller nodig!:D Tjonge, zo’n blok hangt heel wat meer aan het gas dan een CIH. Beetje motorfiets-achtig. Dat houdt de moed erin.
En toen……… plofte er een slangpilaar uit de brandstofrail, omdat ze er in Engeland blijkbaar vergeten zijn seegerringen in te zetten om de zaak te borgen:thumbdown:swear. Dan komt er best veel benzine uit!
Ook aan de andere kant zit geen seegerring terwijl er wel heel duidelijk een groef zit.
:) Zo, de rest van de uitlaat zit er sinds vanavond ook onder.

Nu de kabelboom van het DTA-systeem nog aansluiten op de auto en dan kan ie eindelijk van de bokken.:cool:
origineel gepost door McLambo
Wat is de eind-diameter waar de voorpijp komt? Beste buis!Lijkt misschien groot, maar is ‘gewoon’ 63,5 mm, zoals de meest groep-A systemen.
origineel gepost door voederbiet
ziet er zeker netjes uit hoor!! mag ik mischien vragen, hadje hiervoor een een risse spruitstuk voor manta gekocht? hoe paste deze tov bellhousing en stuurstang en dergelijke?Want ik ga met 5 bak rijden met koppelingshevel in engelse stand zodat ik geen last heb van de koppelingskabel bij het spruitstuk, dus als die risse voor manta dan wel past zou het mooi zijn!
Ja, het Risse spruitstuk voor een Manta/Ascona-B past perfect, zolang er maar geen koppelingskabel zit. Mijn koppelingshuis/versnellingsbak laat geen Engelse stand van de koppelingshefboom toe (of ik zou een koppelingshuis van een rechtsgestuurde Manta 1.8S met 4-bak moeten zien te vinden).
26 mei 2010 om 21:09 In reactie op: Uitlaatspruitstuk voor c20XE in Ascona B – dat ook echt past #17657773:) Zo, nu heb ik er een die wel past. Ik heb de 4-in-1 van Risse voor een C-Kadett pas gemaakt voor in de Ascona/Manta-B. Het 63 mm pijpstuk dat naar beneden loopt zou de stuurstang kruizen. Daarom heb ik het hele onderstuk inclusief de 4-in-1 collector er voorzichtig afgeslepen. Uiteindelijk kon ik met 8 standaard lasbochten (42,4mm) vier S-bochten maken waarmee ik om de stuurstang, precies tussen de koppelingskabel en langsschoor van de vooras uitkwam. Kwestie van passen en meten, hechten etc.:swear, maar uiteindelijk king:
Ben er voorlopig best tevreden mee en als je een keer weet hoe het kan, is het niet eens zo heel moeilijk.




origineel gepost door McLambo
Denk je dat het van negatieve invloed zal zijn, de grotere lengte?Nee, juist niet. Liever had ik ze nog langer gehad voor ze bij elkaar in komen. Die van het SBD-spruitstuk waren zelfs 720 mm.
Spruitstuk is nu ook gemonteerd:




origineel gepost door Ben_M
Zijn dit ze toevallig?http://www.splendid-parts.de/shop_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=178780&source=2
Ja, dat zijn ze. Deze heb ik ook jaren gebruikt. het zijn niet de meest harde, maar een wereld van verschil met origineel en …. niet zo duur ;)
Het uitlaatspruitstuk is klaar. Uitgangspunt was een BTB uitlaatspruitstuk dat Risse verkoopt voor een C-Kadett. Deze past echter niet in een Ascona/Manta. De 63mm buis zit dan midden voor de stuurstang. Dus heb ik de 4-in-1 trechter eraf gehaald. Na veel passen en meten bleken 4 S-bochten gemaakt van 42,4 standaard lasbochten onder het originele spruitstuk zo te ‘leggen’ te zijn dat je precies om de stuurstang gaat. Foto’s zeggen vaak meer dan tekst:

en tussen de koppelingskabel en de langsschoor van de vooras:


Nu alleen de trechter er weer onder.





Het zal misschien niet zo optimaal zijn als het mooie SBD-spruitstuk, maar ik ben op voorhand niet ontevreden over het resultaat. De 4 pijpen zijn nu van 240mm lang (Risse C-Kadett) naar 430mm lang gegaan in mijn ‘Ascona-B conversie’. We zullen zien….:hmmz
origineel gepost door giuliettaevo
Hoe ga je je handrem vergrendelen voor de APK?:hmmzZiet er wel erg netjes uit allemaal!:kewlpics
Oh, daar versier ik nog wel een scharnierbaar hefboompje of iets dergelijks voor – ter zijner tijd – en als tijdelijke voorziening;) Eerst maar eens zien dat er weer wat leven in het beestje komt.
origineel gepost door sik
Ziet er netjes uit allemaal, maar ik zou nog een aanslag onder de handrem hevel maken. Doordat je voetrem ook via je handrem gaat kan het borgveertje in de cilinder er uit schieten door de druk. Door de aanslag kan je voorkomen dat je opeens geen remdruk meer heb achter. :thumbupOk, ik neem aan dat je uit ervaring spreekt. Nu is er inderdaad alleen de handremcilinder zelf die moet voorkomen dat de zuiger er uit komt. Een mechanische aanslag als extra zekerheid kan geen kwaad. Ik had er nog nooit van gehoord dat dit kan gebeuren. Bedankt voor de tip.
Even een update en een vraag:
Zo heb ik de vacuumaansluiting voor de rembekrachtiger aan het inlaatspruitstuk nu gemaakt (had ik natuurlijk gewoon kunnen zien op m’n Manta 1.8 blok:P); het dunne slangetje gaat naar de brandstofdrukregelaar.

De inlaatkant is bijna af. Alleen de gaskleppositiesensor en de luchttempsensor nog. Gaskabel en brandstofleidingen zijn gemonteerd.

En nu mijn vraag:
Welke rembekrachtiger/hoofdremcilinder kan ik monteren zodat de totale inbouwlengte korter wordt (en dus meer ruimte voor een uitlaatspruitstuk ontstaat)? Ik zie soms op foto’s andere bekrachtigers/hoofdremcilinders die me een heel stuk korter lijken dan mijn originele die bijna tot de motorsteun reikt(?):hmmz
Alle remleidingen zijn ook gemonteerd, inclusief hydraulische handrem met remdrukregelaar.


De kooi en de bodem heeft een nieuw laagje zwart gekregen.
29 april 2010 om 19:48 In reactie op: Uitlaatspruitstuk voor c20XE in Ascona B – dat ook echt past #17657772origineel gepost door Opel Ireland
Have you found a manifold that fits yet. I also have the same problem & i am looking for one for my Ascona.Ive been looking for one for quiete a while but so far have not got the correct one to fit. Ive located quiete a few for the right hand drive models but not for the left hand drive 1 which ive got now.
Risse Motorsport & Harry Meijers are still trying to supply me with one.
No, I did not. I already had two brand new 4-2-1 branch exhaust manifolds that were supposed to fit on a Ascona/Manta B. The first one I purchased direct from SBD Motorsport. Afterwards SBD admitted that this manifold was actually designed for a Vauxhall Chevette HRS. They had not taken the presence of a crossmember brace in a Ascona/Manta into account. This brace blocked the way for the four branches going down. The clutch cable was also a problem. Going past the steering column was a minor problem that could have been solved. The second one I ordered at Risse. This one would have been ‘suitable’ if it wasn’t blocking the clutch cable. This also was a BTB manifold, but not with nice equal branch lengths/volumes (I would not have been very happy with this one anyway).
I already had a Risse/BTB 4 in 1, ment for a Kadett-C. This one neither fits in an Ascona. It reaches too far from the engine block and will hit the left crossmember brace. It also has a very short 4-branch section with different lengths/volumes:(.I decided to modify this 4 in 1 just because I already have this one and I can not find another acceptable alternative. I really want to drive the car this season. Maybe next winter I might make myself a more optimized exhaust manifold.
Something like this:

This looks more like it:thumbup
(Source: http://www.mantacabrio.nl)
origineel gepost door voederbiet
ja is die van mij en werkt voorzover prima, ik rijd dan met standaard rembekrachtiger en alleen rekord 2.2 schijven, met vectra 2000 klauwen en trommels. maar remt super dus genoeg bekrachtiging.Nou, dan weet ik wel voldoende. Dank je voor de snelle en duidelijke reactie:thumbup!
origineel gepost door voederbiet
:wub TB’sZit er in de zijkant(achterkant cilinderkop) van het spruitstuk geen gietplug waar je een gat kan boren?
Eigenlijk alleen aan de zijkant van het spruitstuk (helemaal rechts op mijn foto), maar dan pak ik alleen de 4e cilinder (?).
Ik zie op jouw foto dat ie daar ook exact zit :). Is dat die van jouw / werkt dat voldoende?
:wtf:hmmz Ik zou graag mijn rembekrachtiger blijven gebruiken. Weet iemand waar/hoe ik nu de vacuumslang t.b.v. remservo zou kunnen aansluiten?

Misschien in het spruitstukkanaal van de 4e cilinder (rechts op de foto). Zou 1 cilinder voldoende zijn?
:) Ook maar ‘even’ het kachelhuis verbouwd. De kachelradiateur aansluitingen zaten toch niet zo lekker in de originele positie (vanwege de stroomverdeler hoefde het niet, want die komt er niet meer op).
Het hele kachelhuis uit elkaar gezaagd. De lucht klep verwijderd en het hele kachelhuis omgedraaid (bovenkant was onderkant). Nieuwe opening gemaakt voor de ventilator en een schotje intern geplaatst. Alle lucht moet nu altijd via de kachelradiateur. De warm/koud regeling moet dadelijk via een kachelkraan (wel-/geen circulatie over de kachelradiateur). De ventilator is hierdoor wel 78mm naar de bijrijderskant verplaatst.



;) Het is wel redelijk gelukt. Ben er wel tevreden over (voorlopig in ieder geval)
19 april 2010 om 18:52 In reactie op: Uitlaatspruitstuk voor c20XE in Ascona B – dat ook echt past #17657770origineel gepost door hillclimber16V
Ik zit in de kadett C ook met een risse 4-1 collector
pas mooi tussen stuurstang en chassis en de kabel
komt niet in gedrang.
Geen ervaring met ascona of manta maar ik dacht niet zoveel vershil, zelfs meer plaats dacht ik.Ivan
Zo’n Kadett-C 4 in 1 van Risse heb ik ook liggen. Deze past echter ook niet in de Ascona. Weer vanwege de langsschoren die de vooras verbinden met de kokerbalkjes onder de bodem. Die heeft de Kadett C niet. De Kadett uitlaat zit te ver van het blok af.
Maar ik heb besloten dat ik dit spruitstuk ga verslijpen/verlassen totdat deze past. Zal ik wel even weer zoet mee zijn, maar dat gaat vast wel lukken.:P
origineel gepost door mr-turbo
ik denk niet dat de bedoeling van de hele ombouw met gasklephuizen etc is, om laag toerig ermee te gaan rijden, ik vermoed zelfs dat ie bij sportief gebruik niet onder de 5500rpm komtRik, die 18s 4 bak bellhousing heeft als ik het goed begrijp, geen uitsparing om de koppelingshevel aan de andere kant te zetten ?
Bij de 18s 5 bakken die meestal gebruikt worden is dat wel het geval, en daarom lopen bijna alle spruitstukken voor de 16v op die manier.ik denk als je die combinatie bak/ bellhouse/ spruitstuk wil houden je niet veel anders kan als een hydro druklager gebruiken, als je niet zelf een spruitstuk wilt maken :)
Ik ga van de Risse C-Kadett 4 in 1 een passend spruitstuk maken. Het nieuwe 4 in 2 in 1 van Risse dat geschikt is voor een rechtsgestuurdeAscona/Manta-B, zit alweer in de doos en gaat terug. Bij Risse wist men ook geen oplossing. Alleen als ik een Getrag 240 origineel Manta 1.8s 5-bak zou hebben , dan zou de koppelingshefboom naar de rechterkant kunnen met een heeeeel lange koppelingskabel.
Een 4-bak belhousing is hier echt niet geschikt voor (hier heb ik er nog een van liggen en dit heb ik wel bestudeerd).
Ik bouw nu gewoon verder met de rest van de auto/motor/aandrijflijn en het spruitstuk komt nog wel. Ga ik vast wat lasbochten en pijpmateriaal voor verzamelen. Ik wil dan ook eens kijken of ik de pijpvolumes wat meer gelijk kan maken, dan nu bij de 4 in 1 voor een Kadett. Hier is gewoon de kortste weg naar beneden genomen zonder ook maar rekening te houden met gelijke volumes :hmmz
origineel gepost door Manta 24V
Dat is balen:thumbdown Wil je een spagetti eraan hebben of een verbouwde van een astra?Ik heb nog een gebruikt (bijna nieuw) uitlaatspruitstuk van Risse (BTB) die verkocht/bedoeld is voor een C-Kadett. Dit is een 4 in 1. In een C-kadett paste deze wel, maar in de Ascona komt deze ook tegen de langsschoor van de vooras / te ver van blok af, maar deze ga ik verlassen / pas maken.
De nieuwe Risse (BTB) 4-2-1 die voor een Manta/Ascona bedoeld zou zijn gaat terug.
:thumbdown:thumbdown:thumbdown Ik kan helaas niet anders conluderen dat ook mijn tweede nieuwe uitlaatspruitstuk (“Faecherkruemmer Manta B / Ascona B 2,0 16V GSI” van Risse en ook gemaakt door BTB in The UK) niet past, d.w.z. dat ie precies voor de opening in het koppelingshuis zit voor de koppelingskabel-doorvoer. De uitlaat zit er hier echt bijna tegenaan. Hier past met zekerheid op geen enkele manier een kabel langs.
Dit is volgens mij ook weer een spruitstuk gemaakt voor een ‘right hand drive’ Manta en waar ‘gemakshalve’ maar vanuit wordt gegaan dat het hier ook wel past.
Weet iemand wie/waar een spruitstuk verkocht wordt dat wel echt past (niet alleen maar ‘zou moeten passen’, want daar ben ik intussen een beetje klaar mee)?
Anders zie ik het er nog van komen dat ik er echt een zelf moet gaan maken. op zich best leuk maar hier gaat vermoedelijk nogal wat tijd in zitten en ik wil eigenlijk graag eerst weer ‘de baan op’.
Wie kan mij adviseren? :hmmz
origineel gepost door Manta-aero
Volgens mij kan je de koppelingshendel omzetten bij een 1.8s bak. Dus aan de bijrijderskant uit de bak laten komen en dan een langere kabel pakken.Was dat andere spruitstuk bedoeld voor een kitcar ofzo?
Uiteindelijk gaven ze toe dat ze dit spruitstuk voor een Vauxhall Chevette HRS rally-auto hadden gemaakt en dat ze er vanuit waren gegaan dat dit met een beetje wil ook wel in een Manta/Ascona zou passen. Ze hadden alleen absoluut geen rekening gehouden met de aanwezigheid van de langsdragers van de vooras naar de kokers aan de carrosserie. Deze versperren de weg naar beneden grotendeels. Dit uitlaatspruitstuk had wel heel mooi gelijke pijplengtes/volumes van alle 4 cilinders. iets wat ik van het door Risse geleverde spruitstuk niet kan zeggen (grote verschillen).
Alle deze spruitstukken komen trouwens wel van dezelfde Engelse fabrikant BTB.
-
AuteurBerichten