Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
origineel gepost door m400
Heb je een idee van je topsnelheid?Heb geen teller meer, maar 7.500-7.600 rpm in 5 loopt ie wel. Dit met 215/45-16 en 3.91 komt neer op 215-220 kmh en daar heeft ie niet zo heel lang voor nodig.
De vorige motor met 0,874-5e en 3.67-as liep nog wel iets harder maar op bijv Assen of Zandvoort kwam je aan de 5e eigenlijk niet toe. Nu kan ik wel alle versnelingen gebruiken. Zelfs op de Nordschleife was dit voorheen eigenlijk nog te lang. Hier zal ie op een paar (3) plekken vanaf nu wel even de begrenser aantikken.
De wielen die je besteld hebt zijn erg mooi en de breedte/ET is helemaal perfect. Heb je bewust 16″ gekozen? In 17″ heb je veel meer bandenkeuze, zeker wanneer je nog een keer op slicks of track day banden wilt. In 16″ is de keuze erg beperkt, weet ik na lang zoeken. 205/45-16 is er wel in track day banden (Kuhmo v70A etc), maar dan houdt het ook al snel op.
Ik zit zelf te denken aan een set 8×17″ voor slicks, maar ik ben er nog niet uit welke het moeten worden. Met een ‘wens-ET’ van rond de 25 tot 30 is de keuze ‘erg’ beperkt. De meeste zijn ET35 :(
origineel gepost door asconac20let
dankje voor de tip van de spuiter, ik ben er elke dag want zit zowat bij me om de hoek. ze lassen alles dicht, deuken uit en dan gaat er een dunne laag plamuur over.en het blijft een straat auto, maar wil wel voor een rally achtige look gaan. vandaar ook de compomotive wielen, rolkooi etc. bedankt voor het idee van de hoedeplank, heb je hier mis wat foto’;s van?
Stelt op zich niets voor hoor. Ik heb destijds eerst een kartonnen plaat genomen en deze passend gesneden/geknipt. Daarna overgenomen op een 0,8mm plaat, gezet en via de achterruit opening naar binnen gebracht. Vanuit de kofferbak gehecht aan het kruis dat achter de achterbank zit en onder de hoedenplank. Ook zijkanten hechtlassen en nadien met PU-carrosseriekit afwerken.


Een achterbank kan er dan eventueel ook nog weer in (behalve als je zoals ik de bovenste reactiestangen van de achteras naar binnen hebt gebracht :P)
E85 bied juist mogelijkheden om meer vermogen uit een bestaande motor (met hoge comprssie) te halen. Door de hoge zelfontbrandingstemperatuur kan je met een hoge compressie toch behoorlijk wat meer vervroeging toestaan. Moet wel heel wat meer brandstof in (ca. 40%), wat in veel gevallen andere/grotere injecteurs noodzakelijk maakt.
Nadeel is dat wanneer je de hele handel helemaal afgesteld hebt op de voordelen van E85, dat je dan niet even gewone benzine meer kunt gaan tanken (volgens mij is E85 nog lang niet overal verkrijgbaar).
Ik heb gisterenavond nog even de puntjes op de i gezet en de schakelmanchet op de tunnel netjes afgewerkt. Nu dit dicht is komt het versnellingsbakgeluid er niet meer zo door.

Scheelt echt een heel stuk. Ik ben daarna meteen een heel stuk gaan rijden bij ons in de buurt op verlaten ‘Bundesstrassen’ ….. wat genieten :thumbup. Het resultaat is mooier dan ik had gehoopt. Wat een fijne auto. Bediening, wegligging en super elastische motor. En dan hoor je dat je met een 16V veel toeren zou moeten draaien omdat ie het anders niet zou doen. Nou, hier haalt de 2.2 achtklepper het echt niet bij. Vanaf 3000 toeren trekt ie al super. De aandrijflijn is mooi stil. Ik ben er helemaal mee in m’n nopjes.
Zo is het de moeite waard geweest.
origineel gepost door asconac20let
weet alleen nog niet wat ik doe met de hoedeplank, iemand idee???Ik heb destijds een ‘brandwerend’ schot gemaakt waarbij ik de hoedeplank en de schuine kant waar normaal de achterbank tegenaan zit heb bekleed met 1 gezette plaat. Mocht de tank dan lek raken in een extreem geval, dan komt dit niet meteen de bestuurdersruimte in. Is volgens mij bij rally/race wedstrijden ook verplicht.
PS.
Mijn ervaring is dat ‘spuiters’ geen gaatjes lassen maar plamuren (ook al zeggen ze dit niet). Check het nadien maar eens.origineel gepost door Christian-tsx
nog even over die stabi stang, is het geen idee om een originele van een volvo 240 te gebruiken? die dus op de bovenste reactiestangen met beugels bevestigd zit??
Waar zou je die dan aan vast willen maken? De ‘benen’ van de Volvo 240 stabi zitten op 850mm van elkaar. Mijn bovenste reactiestangen zitten op 644mm van elkaar. Bij mij past dit in ieder geval niet.
origineel gepost door McLambo
Heb je nog verdere plannen voor de 16v? of is het nu mooi zo? :P:D Eerst maar eens kijken hoe ie het nu doet op het circuit (waarschijnlijk 23 aug Assen), want het is niet alleen de motor, ook de achteras en remmen wil ik wel eens op tempo gaan testen (en dat liever op het TT-circuit van Assen dan op de snelle en smalle Nordschleife waar je je geen verrassingen kunt veroorloven). Nee, sleutelen is best leuk maar het rijden is de echte bekroning wat mij betreft.
De Ascona is vandaag afgesteld op de testbank bij Dries Bosch in Haaksbergen. Hij doet het nu goed. Je kunt er nu ook heel mooi rustig (schijnheilig:angel) mee rijden. De prestaties worden velen van jullie waarschijnlijk niet meer warm of koud van, maar ik ben er heel blij mee, want er is toch meer dan alleen getalletjes; de BELEVING en die is super.
Zo stond ie erbij:
Hier de curve van de ‘nieuwe’ c20XE:

En ter vergelijk nog even die van de 2.2CIH toen:

De nieuwe motor is 185 pk bij 5991rpm en 226 Nm bij 5073rpm. (De oude 180 pk bij 6417rpm en 216 Nm bij 5390 rpm).
Toch zijn er meer verschillen die je merkt:
De nieuwe heeft bij lagere toeren al aanzienlijk meer vermogen en koppel dan de 2.2CIH. Ter vergelijk (nieuw/oud):
3000rpm: 83pk-200Nm/68pk-152Nm
4000rpm: 126pk-220Nm/105pk-190Nm
5000rpm: 160pk-223Nm/150pk-212NmEN de eindoverbrenging is 23% korter, ofwel een compleet andere auto met een ‘iets’ competatiever karakter.
king:Ik heb jaren (bewust) zonder klepsteelrubbers gereden. De 2.2CIH motor verbruikt nog steeds geen olie. Volgens mij doen de klepsteelrubbers er bij een CIH normaal gesproken niet zo toe. In ben bang dat nieuwe klepsteelrubbers je niet het gehoopte effect gaan geven. In ieder geval niet zoals bij een wat oudere VW Golf of iets dergelijks, waar dit wel verschil kan maken.
Ik heb hier korte liggen voor de achterkant met volgende aanduiding. Misschien even vergelijken:
82 1668 SPD1 0509
Heb je de koppelingsplaat al gecontroleerd?
Wat nog wel eens wil gebeuren is dat er een stukje blik afbreek van de dunne blikken platen die de 4 schroefveren op hun plek moeten houden. Het naar buiten gebogen deel breekt dan af en de veer kan opzij. Zo’n veer gaat dan bijvoorbeeld langs het vliegwiel schuren waardoor de koppeling niet goed genoeg vrij komt en je bij draaiende motor niet meer kunt schakelen (of heel moeilijk).
De aanhouder wint! Respect.
Ik ken het zenuwgevoel bij plamuur en spuitklussen. Bij mij gaat het dan altijd vooral in de laatste stap helemaal fout wanneer ik vooraf echt secuur ben geweest. In de regel doe ik dit als een van de weinige klussen niet zelf meer. Te vaak ’traumatische’ ervaringen opgelopen. Maar ik zie dat jij je aardig redt. Succes ermee!origineel gepost door Christian-tsx
je MB veren zijn dus te zacht?Voor zitten geen MB W123 veren meer onder, maar echt hele dikke van Biesheuvel (te zien een paar pagina’s terug). Toch duikt ie nog, maar daar hoort dan ook een fikse vertraging bij. Misschien heeft het ook wel wat te maken met de nieuwe achterwielophanging (?).
De olielekkage aan de nieuwe oliepomp heb ik uiteindelijk opgelost. Vooras er onder vandaan, carterpan eronder vandaan, toen de oliepomp en wat bleek……. Ik was misschien wat te perfectionistisch geweest. Ik had twee verschillende pakkingen voor de oliepomp. Eentje bij de pomp en eentje bij de carterset. Ik dacht beter af te zijn met de stalen geprofieleerde pakking i.p.v. de ‘papieren’ uitvoering. Niet dus ! Een van de ‘vouwen’ zat net naast de pasrand en veroorzaakte lekkage. De andere pakking genomen en daarna was het zaakje dicht.
Daarna eindelijk rijden. Toen deed zich het volgende probleem/verschijnsel voor: Eerste 6,7,8km liep de motor redelijk totdat ie echt 90+ graden werd, dan begon ie echt sputteren en in te houden (?)
Na meermaals de hele DTA-parametersetting te hebben doorgenomen en aanpassingen te hebben geprobeerd kwam ik tot de conclusie dat er iets ‘primairs’ fout moest zitten in de ontsteking. Wat bleek (om je te schamen), de bougiedop van de 4e cilinder zat er niet goed op, stak uit de kop (oorzaak?). Na deze er netjes op gezet te hebben liep ie goed en bleef ie goed lopen. Nu nog fijnafstelling op de testbank.
Trouwens, met deze achterasophanging rijdt de auto totaal anders:
* bij optrekken zakt ie nu van achteren
* veren mogen achter een stuk harder, want met de ingekorte originele veren zakt ie met optrekken tot op de stootrubbers (vanwege het ontbreken van het ‘kruiwagen-effect’ van de originele disselas/staartstukophanging).
* Je kunt er enorm hard mee over een oneffen wegdek zonder dat je contact verliest. De as volgt veel beter.
* Nu remt ie achter ook echt. Ik moest de remdruk bijna maximaal terug draaien omdat ie anders bij een noodstop met ingetrapte koppeling achter blokkeert. Ben benieuwd hoe dit op het circuit gaat. Eerder was ik bij het uitremmen vaak een makkelijke prooi voor bijvoorbeeld een BMW E36 circuitauto. Nu voelt het echter heel wat beter. Hij ‘duikt’ alleen wel fiks (zelfs met deze dikke voorveren).origineel gepost door Christian-tsx
rik, heb je al een oplossing gevonden voor de stabi stang? ik zit er eigenlijk ook mee:hmmz heb alles nu af, alleen weet ik daar nog geen oplossing voor.Ik rijd tot nu toe zonder stabilisator. Eigenlijk nog meer proefrijden, maar het begint er nu op te lijken. Ik heb al wel een beetje gezocht naar een stabilisatorstang (i.p.v. een waarschijnlijk bijna niet te krijgen stabi van een 400; die ze er voor rally’s ook nog vaak af haalden). Ik wil wel net als bij een 400 proberen vanonder de kokers onder de kofferbak naar voren te gaan en dan bevestigen aan de achteras tussen de ‘remklauwflens’ en de schokbrekerbevestiging aan de achteras. Ik zoek naar een ‘U-vormige’ stabilisatorstang die niet breder is dan 1180-1200mm en minimaal 1110mm breed is aan de binnenkant. De ‘benen’ van de U zouden tussen 250 en 300 mm moeten zijn.
Ik heb hem nog niet gevonden (maar ook nog niet echt tijd aan besteed). Ik zag al wel een Volvo 960 liggen, maar hier kon ik niet goed genoeg bij. Dit leek er al wel een beetje op. Deze zou misschien kunnen passen. Zodra ik wat gevonden heb dan zal ik hierover berichten. Omdat ik met de Ascona race i.p.v. rally wil ik er uiteindelijk wel eentje onder.origineel gepost door Ruub
Hoi Rik,
‘k zag toevallig je ascona op t net staan.
Echt een mooie bak, zo helemaal netjes en clean. Zeker ook de specificaties van het motorblok (de cih).
Vroeg me alleen af of je er nog van die roller rockers in had gezet. Had dat namelijk wel eens bij andere cih blokken gezien die meer vermogen moesten geven.
En wat houd die extra koeling a-la 400 in?
Ziet er verder echt goed uit.
Blijf t zeker volgen
RuubNee zitten geen roltuimelaars in. Die gebruik je wanneer je eventueel naar nog grotere kleplift zou willen.
Wanneer je een koppakking neemt van een ‘400’ / Irmscher Motorsport met stalen ‘snijringen’ dan zie je dat er in het onderblok nog extra boringen in het kopvlak van het onderblok zitten. Deze kun je overnemen door ze in het onderblok over te boren. Er ontstaan dan extra verbindingen tussen onderblok en kop (aan de overkant van waar ze normaal al zitten).
Zo’n koppakking is bij een dergelijke compressie eigenlijk een must. Ik had er eerst ook een standaard koppakking tussen. De ring van omgevouwen blik werd gewoon naar buiten gedrukt.
Groeten,
Rik
origineel gepost door Manta 24V
Typisch 16v, de mijne zweet daar ook :mad:
Is wel iets meer als ‘zweten’. Komen echt druppels uit (nog).
origineel gepost door larsjeG40
wat een apparte versnellingsbaksteun!! heb je die zelf gemaakt?Nee, deze heb ik niet zelf gemaakt. Is van een oude 6-serie BMW uitgerust met een 262/265 Getrag. Is wel een beetje een ‘dun’ ding. Als ik hem zelf had moeten maken dan was ie wel wat robuster geweest. Van de andere kant heb ik gedacht: “als ie het houdt bij een BMW…..”
origineel gepost door McLambo
Zit de pan strak tegen de as bij een 16v?Ongeveer net als bij een CIH. Het blok moet omhoog, of de as omlaag.
:swear:swear:swear Tegenslag: Er lekt olie tussen de pakking van de oliepomp, net boven de oliedruksensor (drukzijdig).
Over de oorzaak ??? Ben normaal gesproken secuur met pakkingen. Gaat overdrukventiel wel open?
Hoe dan ook de oliepomp moet er weer af en dus ook de carterpan. Het eenvoudigste lijkt me nog ‘even’ de vooras te laten zakken.
Verder was ie klaar :(
origineel gepost door Miruni
Ik heb je een U2U gestuurd.
Ik heb nog een map van een C2.0XE waarmee je goed kunt starten voordat
je naar de rollenbank gaat.Heel erg bedankt hiervoor!
Ik heb trouwens gisterenavond laat voor het eerst een stukje gereden en ik moet je zeggen dat het adrenaline nog steeds aanwezig is. Wat een geluid en wat mooi oppakken! Kippevel gewoon en dat terwijl ik nu nog draai op een ignition en (rijke) fuel map van een 2.0 L Ford Duratec. Ik kon het gewoon niet laten om het toch eens te proberen.
Geweldigorigineel gepost door patje
Welke lambda sonde ga je gebruiken. LC1 van innovate of een tech-edge lambda sonde.Als het goed is, zou er nu een PLX DM-5 AFR kit onderweg moeten zijn. De DTA-software kent deze ook.
origineel gepost door Manta 24V
M400: Plaats anders een electrische pomp erbij die extra circuleert.Heeft de TE geen last dat de pomp TEVEEL toeren draait en dat er dus juist geen water verpompt word (luchtbellen trekt in de pomp)
Maak anders eens een kleine krukaspoelie of grotere waterpomppoelie op de draaibank en probeer dat es. (zodat de pomp minder hard draait.)
Inderdaad, ik zou een koelcapaciteitsprobleem ook niet zoeken in de pompcapaciteit. Die pompen zijn juist eerder ontworpen voor wat lagere toerentallen. Een wat kleinere krukaspoelie leek mij eerder gewenst wanneer je zo’n CIH in een wat hoger toerenbereik gebruikt (dan met de caravan erachter bij 90 km/h net iets tegen de berg op ).
-
AuteurBerichten
