Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
30 augustus 2010 om 11:20 In reactie op: welke banden op mijn borbet 9j velgen onder ascona voyage #17715632
Volgens mij is er maar 1 band die echt mooi past op een 9×16 (d.w.z. dat de afroldiameter ook nog mooi klopt; tussen 575-580mm)
Toyo T1R 245/35-16
Niet de goedkoopste afmeting helaas (140,-)… , maar goed wie mooi wil zijn…..
origineel gepost door GSI Racer
trouwens, die 2 inlaatkleppen wat nog open staan op de foto, zijn die ook krom?Nee, die staan een beetje op lift nog.
Ja er zijn ook klepgeleiders gescheurd van de uitlaatkleppen. Ik zal eens horen of de kop nog te repareren is met nieuwe uitlaatkleppen en klepgeleiders.
origineel gepost door m400
Bestel dan maar gelijk effe 16 nieuwe kleppen bij die waterpomp, je zult ze nodig hebben.Ahum… 8 kromme uitlaatkleppen ‘maar’. De inlaatkleppen zien er op het oog nog wel goed uit.


Ahum… 0 compressie op alle 4 cilinders. Komt door (zie foto’s) 8 kromme uitlaatkleppen (wel mooi symetrisch). De inlaatkleppen zien er op het oog nog wel goed uit.


origineel gepost door mayhem
maar met deze schade, verwacht ik niet dat ie schadevrij is gebleven.
:P Dat verwacht ik ook niet echt hoor, maar soms weet je het niet. Kwaad kan het volgens mij ook niet. De schrootbak kan het altijd nog in.
Morgenochtend probeer ik het gewoon. Alles staat al klaar, heb alleen nog geen riem en pomp.
Waarvan bericht……
Misschien kunnen we een poll houden (0 – 16 kleppen krom) haha :D
:angel Misschien tegen beter weten in, maar voordat ik de kop eraf haal wil ik met een nieuwe riem en JUISTE waterpomp nog even de compressie van alle 4 cilinders meten (stel nou toch eens…;))
Ik heb nu ook het kleppendeksel eraf en de kleppen bewegen allemaal nog wel (ook terug omhoog). Kan zo niets afwijkends ontdekken. Dus comprssie testen zou ik denken…of zien jullie dit anders?
origineel gepost door Dennisman
En als iemand nog delen heeft liggen dan hoor ik het graag.
Bedankt Dennis.
Heb nog over van c20XE van 1990, i.v.m. ombouw naar gasklephuizen en vrij programeerbaar DTA:
– ECU
– Kabelboom
– compleet inlaatspruitstuk met gaskleppen, sfi-vervanger (exclusief verstuivers!)
– brandstofrail met benzinedrukregelaar
– luchtmassameter
– sportluchtfilter
– stroomverdeler compleetorigineel gepost door sw16v
Idd die waterpomp loopt als een maloot te wrikken en hakken op die tanden van de riem.oplaatst zijn ze moe, en dan heb je dit. en dan heb je nog de extra warmte ontwikkeling en materiaal stress.
als je riem té oud is, en de tanden gaan er af, en zien ze er ook zo uit!!
OK, dan ga ik er maar eens vanuit dat het toch de verkeerde waterpomp was die de veroorzaker is geweest.
Binnenkort eerst maar eens de schade opnemen. Zal wel niet zo best zijn:(origineel gepost door asconac20let
verander je waterpomp tandwiel, want een ronde en een met vierkante tanden gaat niet! spreek uit ervaring>Leverde dat toen een vergelijkbaar schadebeeld op dan?
Ok, ik weet nu dat ik een verkeerde waterpomp had, maar
ik vind het vreemd dat er ook nog hele stukken van de riem geen enkele vreemde slijtage of schade vertonen. Wanneer het waterpompwiel echt DE OORZAAK zou zijn dan zou je toch verwachten dat aan alle tanden van de riem wel wat te zien zou zijn:hmmz Of zie jij dit anders?De veer had ik niet meer gemonteerd zitten hoor.
Wat me opvalt nu ik de riem goed bekijk is dat er ter plaatse van de krukaspoelie de meeste tanden weg zijn, dan ter plaatse van de waterpomp en maar een paar ter plaatse van de nokkenaspoelies. Ertussen zie je aan de tanden op de riem eigenlijk niets (geen beschadiging of overmatige slijtage). Afgezien van het feit dat ik kennelijk de verkeerde waterpomp had ben ik nog niet overtuigd dat dit DE oorzaak was. Het heeft veel meer van een plotselinge overbelasting; het vast/zwaar lopen van (?)
Zie:

Hier wat detailfoto’s:
de krukaspoelie (wel voor rond dus):

de waterpomp poelie:

Zijn van de waterpomp verschillende types dan?
Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt mooi vrij zonder speling.
Hier wat detailfoto’s:
de krukaspoelie (wel voor rond dus):

de waterpomp poelie:

Zijn van de waterpomp verschillende types dan?
Ik heb de riem er zojuist afgehaald en de waterpomp loopt nu wel mooi vrij zonder speling.
Zo,…
Maandag heb ik in de regen voor het eerst weer echt op het circuit gereden met de Ascona om alle aanpassingen te testen en ik moet zeggen het was een feest. Wegligging, remmen, schakelen en motor waren echt super. Na zo’n 20 rondjes Assen begon de motor een wat harder geluid te maken. Ik dacht aan een scheur in de uitlaat of zoiets, daarom besloot ik maar de pits in te rijden om te kijken wat er aan de hand zou zijn, echter toen ik de hoek omreed stationair en met ingetrapte koppeling hoorde ik ineens een heel kort rinkelend geluidje en de motor sloeg uit zichzelf ook meteen af :o en ja mijn vemoeden werd bevestigd. De distrubutieriem was compleet naar z’n….
Zie hieronder:
:wtf Ik heb tot nu toe eerlijk gezegd geen flauw idee wat hier de oorzaak van kan zijn. De riem zit nog steeds op spanning (zat volgens mij ook niet te strak), maar er zijn heel wat tanden af. Voordat ik naar Assen ging heb ik de riem nog gecontroleerd op spanning. Het enige wat me wel opviel was toch wel wat stof in de distributiekap (beetje veel slijtage al eigenlijk)
De riem was nieuw (origineel Gates). Toen ik de motor vorig jaar demonteerde viel me ook op dat deze riem er toen ook al heel slecht aan toe was, hoewel de motor nauwelijks had gelopen hiermee (?).
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn (de oorzaak van het stuk gaan van de riem) ?
Oh ja, de verstelbare nokkenaswielen die ik eerder wel op de motor had willen monteren, heb ik aan de kant gelegd omdat ik voor de meest optimale afstelling ook met originele wielen toe bleek te kunnen (dit leek mij veiliger dan met verstelbare met boutjes)
origineel gepost door mr-turbo
Als de motor kantelt , zal ie hem niet zo snel uit z’n versnelling trekken. Eerder bij hard remmenHeb jij wel eens naar je versnellingspook gekeken wanneer je door de ‘Karussell’ rijdt op de Nordschleife (zelfs met harde rubbers) ;). Zonder rubbers (bijv nylon bussen) gaat er uiteindelijk iets stuk.
Met een sprintje hier en daar, of een slalom zal het misschien nog wel even goed gaan, maar ik blijf erbij. Ik ben er niet zo’n fan van om alles vast te zetten (en het scharnierpunt van de pook vast op de tunnel:cry)
Goed bezig! Het gewricht waar de pook in scharniert zal zo wel geen speling meer hebben. Ik heb destijds versnellingspook van een BMW Z4 besteld via *bay. Hier is de kogel ‘berubberd’ en deze scharniert in een kunststof ‘kom’. Deze pook is onder de kogel ook een stuk langer wat resulteert in een veel kortere slag. De kunststof kom paste alleen niet in de stalen bus (waar jij een unibal in hebt gemaakt :thumbup). Ik heb er eentje van een stuk pijp nagemaakt in de BMW-afmetingen. Oh ja en ik heb de hoogte van het scharnierpunt aangepast (omhoog) zodat de schakelstang horizontaal blijft. Werkt bij mij tot nu toe ook goed. De speling die nog over is, zit in de scharnieren van de horizontale schakelstang, maar hier kan ik nog wel mee leven.
Ik heb ook al een aanbieder op *bay gezien die een set aanbiedt waarbij de pook rechtstreeks in de tunnel scharniert. Dit lijkt me niet zo’n goed idee, want mijn motor en bak hangen nog steeds in rubbers (wel harder), maar ik kan je verzekeren dat de bak ten opzichte van de tunnel nog steeds beweegt. Ik zou me voor kunnen stellen dat ie daardoor onbedoeld uit de versnelling springt.
origineel gepost door McLambo
Ik ben ook op zoek naar een setje (2e hands) wielen (7/8j)die net iets verder naar buiten staan (ET20-25), echter het ‘leuke’ 2e hands spul dat een beetje betaalbaar is in steek 4×100 komt allemaal van VW af, en die voeren ET 37-45 doorgaans ;(
Op zich hoeft een wat grotere ET waarde helemaal geen echt probleem te zijn. Ik heb zelf 12 jaar lang Borbet-C velgen in 7,5×16″ met ET35 onder de Ascona gehad (bedoeld voor o.a. Golf III). Ik had achter 15mm dikke spoorverbreders (met langere tapeinden) en aan de voorkant 5mm dikke schijven. Daarmee corrigeer je als het ware de ET waarde; achter ET 35-15=20 en voor ET 35-5=30
Dat zag er toen ongeveer zo uit:

En nog iets langer geleden:

origineel gepost door McLambo
Wat een prachtige auto, zo op de foto!Leuk dat je blijft rijden in de Ascona, en hem steeds beter maakt!
Lopen die wielen niet aan? Zit zo te zien niet heel veel speling meer bij de wielkasten…
Dank je voor het compliment. Deze foto hangt intussen ook in een lijst boven de werkbank. Is eigenlijk een motivatie-plaatje. Dan weet ik weer heel zeker dat ik een B-ascona nog steeds net zo mooi vind als toen ik in 1981 in de tweede klas van de HAVO zat en mijn agenda als kaft een Ascona 400 had (als droomauto). En als je dan op Nordschleife mega-kannonnen achterop komt die er toch voor kiezen om het rechter knipperlicht aan te doen omdat ze “das alte Ascona” toch net te hard vinden gaan. Nog daargelaten alle enthousiaste reacties bij de in-/uitgang van andere mederingers. Dan ben je er echt blij mee en is al het gesleutel zeker niet voor niets geweest.
Oh ja, die wielen lopen echt niet(s) aan. Het past gewoon precies. Nadeel van die 9″ brede velgen (ET25) is dat je er eigenlijk geen passende ’track day’ banden voor kunt kopen. Op de foto zitten er 215-40R16 banden op (toen nog Toyo T1S) en intussen alweer een tijdje Pirelli P-Zero Nero in dezelfde maat. Die Toyo’s doen het op droog wel aardig, maar die Pirelli’s zijn echt een klap beter, zeker op nat wegdek.
origineel gepost door m400
Persoonlijk vindt ik een auto die te hard is van achter helemaal niks, stuitert voor mijn gevoel van de weg af en dus voor mij geen optie. Maar het is niet mijn auto en ik heb de indruk dat het voor jou niet hard genoeg kan zijn, dus…..Voor mij is maatgevend of ik er ‘hard’ mee kan. Assen was voor mij vorig jaar rondje op rondje 2 minuten 13 seconden. Sneller lukte gewoon niet. Ook al lijken sommige aanpassingen goed, dat betekent nog niet altijd dat je er ook echt sneller mee bent. Ik heb vandaag met de harde achterwielvering gereden. Ik was bang dat ie hiermee veel sneller zou uitbreken, maar dit lijkt erg mee te vallen. Voor het gevoel zou ik inschatten dat ie hiermee sneller is, maar goed (?) Op 23 augustus ga ik het proberen op Assen en zal ik ook de andere veren en schokbrekers mee nemen om te proberen. Een overhellende auto kan ook snel zijn. In de Keulen-Ahrweiler Rally deed ook altijd een Finse equipe mee met een Kadett-B coupe, die gigantisch overhelde (dat het er eigenlijk niet uitzag), maar ze waren er wel snel mee, dus? We zullen zien. Eigenlijk kan ik het nu niet afwachten.
Ik moet wel zeggen dat ik nog nooit een auto heb gehad die zo fijn was, over het hele toerengebied, het schakelen, het remmen. Alles gaat met het grootste gemak…..alleen het kippevel is moeilijk te onderdrukken. Je waant je in een echte wedstrijdauto. Genieten gewoon :cool:
origineel gepost door remo 07
Hoi Rik!Geweldige ascona B man!!!ben zelf nu ook bezig met mn ascona B c20let projeckt,ook aan jou de zelfde vraag als aan Mats:is de diameter van een groep A dik genoeg om te gaan rijden met een c20let??sta op het punt om een nieuwe groep A te bestellen maar wil wel ff zeker weten dat ik daar goed aan doe!alvast bedankt.mvgr Rene.Ik heb geen ervaring met let’s, maar voor een turbomotor geldt in het algemeen hoe dikker hoe beter, maar 63mm zou het volgens mij prima moeten kunnen doen.
:) Zo, vandaag ben ik met de achtervering bezig geweest. Waarom, omdat ie me nu van achter net te slap afgeveerd was. Bij vol gas optrekken kwam de achteras af en toe tegen de stootrubbers. De veren die eronder zaten waren van een verlagingsset. Ik heb nu twee setjes gemaakt die ik kan gebruiken:
1. Ingekorte originele achterveren met Bilstein rallydempers van een c-kadett. Doordat deze veren progressief zijn (van dun naar dik) slaan deze niet zo ver door dan die van de verlagingsset. Dit voelt al best goed en (bijna verdacht) comfortabel.
2. Bikkelhard: Mercedes W123 voorveren (stukjes ervan) in combinatie met korte gele Koni’s van een c-kadett (6,5 cm korter dan de Bilsteins). Zo laag mogelijk gemaakt.Wie durft de voorspelling aan wat het beste zal werken op het TT-circuit van Assen?
Oh ja, ik heb vandaag lopen snuffelen op de sloop op zoek naar stuggere veren die zouden passen. Deze heb ik ook gevonden. Ze passen super, maar zijn achter veel te hard. Het zijn de voorveren van een Kia Sportage MKI (ca. 1997). Ze hebben een uitwendige diameter van exact 120mm en een draaddikte van 14,6mm. Deze zijn waarschijnlijk erg geschikt voor de voorkant van een Ascona/Manta-B. Moeten natuurlijk dan nog wel op de geschikte lengte worden gemaakt (250-255mm). Zijn mooier dan Mercedes-veren. Deze passen echt perfect en met 30 Eur een stuk goedkoper dan die ik er nu voor onder heb.:cool:
Van links naar rechts: Origineel ingekort, Apex verlaging, GM verlaging en Kia Sportage MK1 (voorveer)

En dan hoop ik binnenkort eindelijk weer dit soort foto’s tegen te komen:

origineel gepost door McLambo
[Interessante informatie. En wat kost zo’n bak uit bv een M3 bijvoorbeeld? Vaak is het namelijk voor veel hobbyisten (zoals ik, LOL) nog te doen om een goeie 240 te vinden en af te rekenen, maar de wat exotischere bakken liggen al snel buiten (financieel) bereik… :swearIk denk dat E30M3 versnellingsbakken ook duurder gaan worden in de toekomst, maar met een beetje massel kun je hier nog wel aan komen voor zo’n 600,- tot 750,-.
Dit is denk ik een van de goedkoopste oplossingen om een mooie sterke bak te hebben. Een goede ZF of een “Ascona-400” Getrag 265 bak (en geen Manta 400 weet ik nu:P), kun je ook een heel autootje voor kopen. Dit vind ik ook veel te gortig hoor (misschien als je het als investering ziet:hmmz).
Trouwens wel sneu voor die mensen die vroeger ooit een Manta-400 kochten. Onvoorstelbaar dat ze hier niet de ‘sportversie’ van de 265 in hebben gezet. Waar zou ie dan wel in moeten (in een Ascona-400!!:D tuurlijk). Maar even zonder flauwekul, om te maken was zo’n ding niets duurder, alleen een paar andere tandwielen erin en je hebt een bak die hoort bij zo’n auto. Ik blijf het erg vreemd vinden.
Ik ben op zoek naar stuggere veren voor de achteras. Weet iemand zo van welk merk/type auto de veren hiervoor in aanmerking komen?
:hmmz
Ik weet eigenlijk zo niet of onder een E-Rekord dikkere/stuggere veren zitten dan Manta/Ascona (?)Wat inbouwmaten betreft zit ik nog gewoon op Opel Ascona/Manta-B en E-Rekord afmetingen.
Anders moet ik maar gewoon eens naar de sloop gaan of ik iets passends kan vinden dat stugger is.
Heb voor de volledigheid ook nog even de overbrengingen van een Getrag 240 ernaast gezet:
origineel gepost door Rik Ophuis
origineel gepost door McLambo
Zo’n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet ‘veel te lang’ zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit ’75-’76 (zogenaamde M51-bak).
Even ter vergelijk, Manta/Rekord, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:
1e: 3.717 – 3,82 – 3,72
2e: 2,019 – 2,20 – 2,40
3e: 1,316 – 1,39 – 1,77
4e: 1,00 – 1,00 – 1,26
5e: 0,804 – 0,81 – 1,0origineel gepost door McLambo
Zo’n Getrag 240/265 zijn volgens mij voor de meeste doeleinden veels te lang. Helaas zijn de enige opties een compleet nieuw binnenwerk, of een kortere achteras.Dit wil ik toch even wat nuanceren:
Een korte achteras staat los van de stapgrootte tussen de verschillende versnellingen in de versnellingsbak. Ja, de motor krijgt het met een korte as makkelijker, maar de overbrengingen in de bak doen er ook zeker toe.
De 240 uit de Manta en de 265 uit de Monza/Senator zijn inderdaad voor sportiever gebruik minder ideaal, maar er zijn ook Getrag 265 bakken die niet ‘veel te lang’ zijn, namelijk die van een Manta 400, BMW E30M3 en sommige Volvo 262/264/265 uit ’75-’76 (zogenaamde M51-bak).
Even ter vergelijk, Monza/Senator t.o.v. 400/E30M3 respectievelijk:
1e: 3,82 – 3,72
2e: 2,20 – 2,40
3e: 1,39 – 1,77
4e: 1,00 – 1,26
5e: 0,81 – 1,0En ja, de 1e had nog heel wat langer gekunt (zoals de ZF 2,99 of de competitieset voor in de Getrag zelfs 2,30).
En mocht je hier nog een keer tegenaan lopen: Aisin W57 uit een Toyota (bepaalde Celica Supra’s, Supra MKII en Crowns). Dit schijnt ook een sterke bak te zijn met afneembaar koppelingshuis met standaard al best mooie overbrengingen, te weten: (1) 3,285 – (2) 1,894 – (3) 1,275 – (4) 1,0 – (5) 0,861. Ik ben er alleen nog nooit een tegen gekomen, want anders had ik deze waarschijnlijk genomen.
origineel gepost door asconac20let
interessant, ik haalde in zijn 5 217km/h op zandvoort. wel met c20let motor.
over je filmpje, heb alleen ik dat of klopt het geluid niet?Bij mij hield het bij krap 200 kmh op het rechte stuk wel op. Die van jou heeft natuurlijk nog aanzienlijk meer vermogen. Bij mij thuis op de pc lijkt het geluid veel op wat ik meemaak in de auto. Ik weet niet wat jij hoort(?). Eigenlijk moest ik binnenkort nog even een nieuwe maken want hij is intussen nog een stuk feller en bij 7500 rpm klinkt het nog mooier.
-
AuteurBerichten