Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Oew, dat wordt vast erg mooi! Goed idee (ik wist niet een dat die Insignia vegen 5×120 zijn)
Tjonge, dat wordt echt een heeele mooie René! :wors
Echt mooi werk om deze voorzichtig op te bouwen en dan iedere keer het resultaat te zien vorderen :thumb
@jethro wrote:
Heb zelf met een schuurmachine de chromen bumper geschuurd toen goede primer er op, niet uit een spetterbusje maar kwaliteits primer van DUPONT.
Later satijn zwart, bleef héél goed voor lange tijd.Exact, dat is ook mijn ervaring. Kan prima zonder al het chroom moeizaam te verwijderen.
@CoupeetjeJr wrote:
Heb je zelf helaas niet zien rijden zat namelijk zelf ook achter het stuur in de manta nr204
Je hebt toch nog wel een redelijk tempo voor de eerste keer.
Ook leuk om te horen hoe jullie de notes doen een links 2 bij jullie is bij ons een links 4 of hairpin en een rechts 1 is bij ons vol er door
Hier ook een filmpje van ons op de laatste proef met industrie
http://youtu.be/G3C2nJ2bTUkHa, mooi dat je deze on-board gepost hebt!
Ik heb die van jullie tegelijk afgespeeld met de onze en gelijk gestart (eentje op de laptop en op de iPad ernaast). Dat is wel erg leuk. Allebei exact gelijk over de eerste verkeersdrempel. Daarna loop je wat uit. Vooral op de twee drempels op het lange rechte stuk richting de snelweg laat ik veel tijd liggen en op het lange graffel stuk langs de vuilstort. Daar heb ik bewust rustig aan gedaan.Wij hebben nooit een rally-licentiecursus gedaan, maar de zaterdag ervoor bij de documentcontrole bij een kop koffie van een andere equipe uitgelegd gekregen over het navigeren en de bochtgradaties: een L/R1 zou een hairpin zijn, een L/R2 een krappe haakse, een L/R3 een iets ruimere haakse t/m L/R6 en voluit. Zo hebben we het een beetje geprobeerd te doen. Best nog lastig, ook voor mijn verse navigator ;)
Om naar te kijken of om zelf te doen is ook nog een verschil denk ik.
Persoonlijk vind ik de hogere snelheden op een racecircuit ook wel wat hebben (als rijder dan ten minste; de kijker op afstand langs de kant ziet het er meestal niet echt vanaf) en dan helemaal tot op het randje gaan door te oefenen. Dat op het randje gaan is bij rally’s wat moeilijker; heeft wat meer risico’s in zich omdat je er in principe maar 1 keer langs komt en de omstandigheden/grip niet altijd te voorspellen zijn. Maar wederom, dat kun je nu juist ook net weer als de grote uitdaging zien. Om naar te kijken is rally zeker spectaculairder (hoewel, Australian V8 Supercars bijv “Bathurst 1000” is ook een lust om naar te kijken; wat mij betreft het mooiste toerwagenracen om naar te kijken)Allebei erg leuk om te doen dat zeker :thumb
@Jaccoooo wrote:
een tip van een ex rallyrijder, als je een x echt op snelheid een rally gaat rijden doet dat eerst eens met een ervaren navi, want met deze notes ……….maar leuk dat je deelnam, kon ik die machtig mooie Ascona ook eens een x live zien en horen :thumbup
Ergens begint het (voor beide) ….en zoals gezegd, ik heb geprobeerd voorzichtig te zijn, geen domme gokjes gewaagd en dat heeft op zich goed gewerkt; geen schrammetje en geen close escapes. Ik heb ook wel wat dingen gezien met meer ervaren navigatoren die minder goed afliepen. Maar goed ik realiseer me dat ieder er zo zijn mening over zal hebben wanneer je dit ziet/hoort. De meesten publiceren daarom dit soort on-board beelden al helemaal niet, denk ik. Ik vind het wel leuk om te delen (en dan reken ik even bij me zelf af hoe ik het zou vinden).
Nog eentje met wat mindere beeldkwaliteit door vaak laagstaande zon helaas:
Het was iets van 97% verhard, dus op zich was de Ascona zoals ik hem heb nog niet zo verkeerd. Grote verschil was vooral het ontbreken van een carterschild, waardoor ik hier en daar wat extra voorzichtig aan deed. En om nu vol over die drempels te gaan terwijl er niets te verdienen valt (maar eventueel wel wat stuk te maken). Ik was in ieder geval van plan om geen risico’s te nemen en dat is goed gelukt vind ik zelf. Een bak harder/sneller met deze auto kan gegarandeerd; de beperkende factor was ik zelf, niet de auto die kan nog veel beter ;)
en niet onbelangrijk: we hebben de zaterdag ervoor voor de allereerste keer uitgelegd gekregen hoe je verkent/notes maakt en dat gaandeweg de zondag in de praktijk geprobeerd te brengen. Dit spel samen is natuurlijk essentieel en leuk. Ik moet toegeven dat ik vaak rally’s heb staan kijken en dat ik dacht dat een goede rijder ook wel een heel eind zou kunnen komen ‘op zicht’ maar ik weet intussen dat dat absoluut niet werkt; je hebt elkaar echt nodig.
Deze vond ik ook wel leuk :thumb
(even de toerenbegrenzer aangetikt)
@louwe 16 klepper wrote:
kun je nu al zeggen wat je mooier vind
circuitrijden of rally proef???Tja, hoe zal ik dit eens beantwoorden?
Het rijden van rallyproeven is echt heel leuk, echt een kick….dus echt heel mooi om te doen. Maar er is meer dat meeweegt voor mij om te beslissen of ik voor de rally ga of voor het racen op circuits. Het grote verschil is natuurlijk dat rally’s uitsluitend in wedstrijdverband georganiseeerd worden (waar een organisatie over gaat) en trackday racen kun je gewoon puur voor de lol doen zonder wedstrijdelement. Het is natuurlijk helemaal persoonlijk, maar wanneer ik Rally/trackday racen vergelijk op grond van:1. Echte rijtijd voor ca. €350,- (dus het er echt mee bezig zijn)
2. Veiligheid
3. ‘Overgeleverd aan’ allerlei regels (kosten)
4. Vrijheid t.a.v. auto zelf (homologatie-gebonden of niet)…dan slaat bij mij de wijzer toch door naar trackday racen.
1. Wij hebben afgelopen zondag 5 x ca. 8 minuten op snelheid gereden (had 6x zullen zijn, maar 1 proef werd geneutraliseerd), zeg maar 45 minuten tot een uurtje. Op een trackday (middag) zit ik toch al snel minimaal 2 tot 4 uur te sturen voor 250,- tot 300,-
2. Al die dikke bomen en andere obstakels langs de proeven ervaar ik als een groter gezondheidsrisico dan tussen vangrails rijden, nog afgezien van de ‘dynamische’ omstandigheden van de ondergrond waar je op rijdt; maar dit kun je natuurlijk ook juist als DE kick zien.
3. Brandblussystemen, gordels, stoelen, kleding, helm, allemaal met houdbaarheidsdatum, licentie etc.
4. Beperkte vrijheid t.a.v. de opbouw van de auto (zou ik rally willen gaan rijden dan blijft er van mijn huidige Ascona nagenoeg niets over en zou ik een nieuwe veel duurdere auto (bijv Ascona) moeten gaan bouwen en zelfs dan kom ik nog niet aan het vermogen/koppel van mijn huidige Ascona.Deze Legend Rally was een zogenaamde regularity rally waar ik dit keer met mijn beestje aan mee mocht doen. Dit is ook niet het eerste concept waar ik aan denk (ik wil gewoon hard gaan, zonder de auto ergens aan het eind van de proef stil te hoeven zetten om op de ideale tijd door de finish te gaan), maar dit bood nu mooi de gelegenheid eens te ervaren hoe het is om een rally te rijden. Heeel leuk hoor, absoluut! maar gezien mijn omstandigheden kies ik uiteindelijk toch voor het circuit.
Ons rally-debuut! ;)
Zoals beloofd:
Was een leuke ervaring die Legend Twente Rally. De drie verschillende proeven zouden we vandaag 2 keer rijden. Helaas werd de 3e en langste proef die ook in Hengelo op het industrieterrein als rondkoers verreden werd de eerste keer op de dag geneutraliseerd vanwege een ernstig ongeval. Niets aan te doen maar wel jammer.
Een eerste foto:On-board video volgt ;)
Gisteren spoedcursus verkennen, notes maken en navigeren gehad van Harry Meijers en Hans Hengstman :thumbup .
Het ging best aardig en we zijn zonder een schrammetje weer huiswaarts gereden (ook niet onbelangrijk)
Ik zie wel.
Zo stug is mijn Ascona niet, dat gaat vast wel goed.
Wanneer blijkt dat ik echt een carterschild nodig heb ‘ga ik wel een blokje om’. Aan dat soort omstandigheden heb ik niet zoveel zin.Dit was de laatste run die middag (run 13) voor mij de 5e die dag met wat minder verkeer. 7 rondjes in 21min 25, dus gemiddelde rondetijden van 3:03-3:04 met bijrijder.
@louwe 16 klepper wrote:
had je nog ontdekt wat voor motor er in die fransman z,n bmw lag??
Ik denk een 3,2 Evo met 321PK want een 3,0 M3 is geen partij voor de Ascona.
Normaal gesproken moet je al een heel goede E46-M3 hebben om de Ascona bij te houden.
Maar deze Fransoos had een fenomenale wagenbeheersing en ging gewoon snoeihard rond
@JvV wrote:
Gaaf man dat je met je circuit Ascona B mee gaat doen aan een rally. Moet je daar veel voor aanpassen ?
Misschien wel, maar dat doe ik niet ;) . Deze rally is bijna geheel op verhard, daarom ga ik voor de asfalt-afstelling……nee hoor, ik verander niets en ik zie wel.
Ik denk dat ik nog het liefst zachtere compound banden zou willen hebben, want het is natuurlijk niet ondenkbaar dat het nat en relatief koud zal zijn…. en die banden heb ik wel, maar mogen er niet onder want de banden moeten toegelaten zijn op de openbare weg. Op de mijne staat “For competition use only”
En nog een stukje van mijn eerste stuk ochtends op de baan:
Zondag 1 november ga ik met de Ascona deelnemen aan de Legend Twente Rally
Zal mij benieuwen, gaat niet om de snelste tijd (maar om de fun wat mij betreft)
De Ascona is wel snel, maar deze Franse ‘piloot’ kon een aardig potje sturen. Afgelopen zondag op Spa-Francorchamps tijdens Public Driving Experience:
Ascona haalt voor aanremmen La Combe 220km/h (echte) en hij wil ook goed de berg op vanuit Stavelot richting de chicane. Was weer erg leuk.
Met de nieuwe intercooler (Audi RS3) blijft de laaddruk 1,4-1,5 bar tot 6.500 rpm, daarboven zakt ie iets in maar nog steeds >1,2 bij 7.200 rpm.:thumb ziet er alvast goed uit. Mooie fase in het project ook! Ga zo door en je hebt dadelijk een geweldige auto!
Ascona staat nu bij de spuiter om de deuk rechtsachter te herstellen en om een nieuwe bumper te spuiten. Hopelijk deze week weer klaar.
Tja, waar houdt het op! ;)
Eerst nog maar eens die nieuwe dikke 2,3 met gesmede zuigers en Verdi drijfstangen erin. Dan gaat ie pas echt hard (weet ik nu ik er zo eentje in een E30 M3 heb gehangen 370PK/500Nm) maar dat is iets voor de komende winter; blok ligt klaar in onderdelen.:D Zeker kan de Ascona nog wel wat lager. Dat heb ik in het verleden ook al wel geprobeerd, maar dan zit je continu in de bump stops. De voorste draagarmen zitten nu al omhoog richting de wielen en achter houdt je niets te veren over. Het is nu eenmaal een auto uit een heel andere tijd (en lager is dan niet per definitie beter).
Dan zou je al heel rigoureus de wielophanging moeten aanpassen zoals vaak bij Bergrennen auto’s gebeurd (wie weet ga ik me nog eens vervelen).:thumb Toch vind ik iets van een reactie wel leuk!
Niet leuk ?
Dus ik kan het plaatsen van foto’s verder wel achterwege laten ;) -
AuteurBerichten

