Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Handleiding misschien eens doorbladeren?
Niet te druk over maken, al zou je 1x per jaar updaten dan is er nog niets aan de hand. Mijn vorige Opeltje heb ik 5 jaar gereden en nooit een update gekocht. Desondanks toch veel buitenlandse vakanties en daarnaast een heleboel Nederlandse ritten gehad. De keren dat de navigatie niet voldoende update was, waren op de vingers van 1 hand te tellen.
Ik denk dat voor een privérijder 1x per jaar updaten méér dan voldoende is.
Nee, da’s niet aanpasbaar. Ook ik heb mij verbaasd over het feit dat dat lampje niet ‘vet’ verlicht is, dit in tegenstelling tot de meeste andere info op het display.
Buitentemperatuurlampje is enigste lampje van het display dat niet ‘vet’ verlicht is. Wel redelijk fatsoenlijk afleesbaar maar niet zoals de meeste andere indormatie, ‘vet’ verlicht.
Joost weet het idd. niet maar de handleiding, pagina 232, wel, maar dat schreef ik een paar berichten geleden ook al………….
Zo dan maar ?
232 Verzorging van de auto
Drukverliesdetectiesysteem De spanningsverliesdetectie controleert voortdurend de rotatiesnelheid van alle vier de wielen en waarschuwt voor een lage bandenspanning tijdens het rijden. Dit wordt bereikt door de afrolomtrek van de band te vergelijken met referentiewaarden en andere signalen. Als een band aan spanning verliest, gaat het controlelampje w branden in combinatie met een waarschuwingsbericht op het Driver Information Center. Verlaag in dat geval de rijsnelheid en vermijd scherpe bochten en krachtige remmanoeuvres. Stop zo spoedig mogelijk om de bandenspanning te controleren.
Controlelampje w 3 100. Initialiseer het systeem na aanpassing van de bandenspanning om het controlelampje te laten doven en het systeem opnieuw in te schakelen. Voorzichtig De spanningsverliesdetectie waarschuwt alleen bij een te lage bandenspanning en is geen vervanging voor regulier onderhoud van de banden door de bestuurder.Mijn Astra gaf exacte waardes aan (bij benzinestations was de waarde vaak gelijk aan, of hooguit 0,1 afwijkend, van hetgeen het boordsysteem meldde.
Klopt wat je zegt m.b.t. een band die langzaam leegloopt, alleen mijn ervaring met een lekke band is dat ‘ie niet langzaam leegloopt, maar na de ‘gebeurtenis’ waardoor de band lek raakte, héél snel leeg is. In die zin heb je dus geen elektronisch systeem nodig zoals in de Gtrandland zit. Een lekke band merk je veelal verrekte snel. (zwaarder sturen / vreemd een bocht doorgaan)
Nou, dan heeft de Grandland X niet wat jij gelezen hebt. De Grandland X heeft ‘slechts’ een bandenspanningsverlies controlesysteem. Dat werkt dus alleen maar als je opeens een lekke band hebt. Op mijn ingeruilde Astra model 2012 zat wél een écht bandenspanningscontrolesysteem. Knopje indrukken en je kreeg van de 4 banden te zien hoeveel lucht erin zat / wat de druk was.
Een lekke band indcatie, zoals bij de Grandlands is imho minder zinvol, want ik denk dat je 90% van de lekke banden ook aan je stuur “voelt”, daar heb je geen lampje voor nodig……………
Ik ga er vanuit dat er bij jullie Grandlands ook een handleiding is meegeleverd……….? Zie pagina 232 van de handleiding.
Ze zijn bij mij afgelopen november vervangen. Keurig stukje werk, ik heb geluk gehad denk ik.
6,51
Idd. en daar heb je dan ook weer gelijk in. Misschien ben ik wat gemakzuchtiger geworden door de jaren heen en zou ik het wel fijn vinden als de waarschuwing een metertje of 5 eerder komt.
Laat ik het anders zeggen : als je naar links begint te sturen en op dat moment zou er een auto in de dode hoek zitten, dan raak je elkaar al, puur omdat de sensor pas reageert als die auto ter hoogte van je achterbumper zit. Maar idd. goed ‘spiegelen’ is belangrijk alvorens naar links (of naar rechts) te sturen.
De trekhaakmodule lijkt bij mijn auto n.v.t. ik heb de trekhaak fabriekaf laten monteren.
Wat de navigatie betreft : als je een vele honderden euro’s kostend navi systeem hebt, dan moet het niet nodig zijn / is het niet wenselijk om te gaan bypassen met een smartphone, e.e.a. vergelijkbaar met : het dak van mijn nieuwe woning lekt op mijn slaapkamer, daarom ga ik als het regent in de huiskamer slapen.
Dank voor de update!
Ik begin mijzelf zo langzamerhand af te vragen of een aantal (kleinere) mankementjes mogelijk wat te maken heeft met ‘vermoeide / versleten’ mallen. Ik bedoel daarmee het volgende : ik weet van vroeger dat autofabrikanten bepaalde ‘mallen” / gietvormen whatever, 1x in de ….. tijd moeten vervangen omdat ze door veelvuldig gebruik (lees : produktie van ’tig’- auto’s) op of bijna op zijn. Als de mal eigenlijk vervangen had moeten worden maar ze produceren nog 1000 of 10.000 auto’s met die mal, dan kun je millimeters speling krijgen op bepaalde onderdelen wat weer een aantal kleinere mankementjes zou kunnen verklaren.
2e reden dat ik iets dergelijk vermoed is het feit dat ik in één van de allereerste Grandlands rondrijd (besteld 3 juli 2017, zijnde 1 dag nadat de configurator ‘open’ ging) en dat ik eigenlijk van de vele kleinere dingejes hier op het forum totaal geen last heb gehad, behoudens een boomblad in de kachelmotor maar dat komt door de horizontale ‘kier’ boven de motorkap in de constructie van de Grandland, da’s simpelweg een constructiefout. Ik vermoed dat mijn Grandland nog behoort tot de eerste paar duizend gefabriceerde auto’s toen bepaalde constructiemallen nog niet ‘vermoeid’/ versleten waren.
Zoals je mogelijk aan het begin van dit topic hebt kunnen lezen, ‘schrijft’ de handleiding wat anders dan dat een bezitter van de auto (M.vanZeist) ervaren heeft. Dus ja, in afwijking van hetgeen in de handleiding staat, kun je kennelijk ‘straffeloos’ splitten.
Helaas kan ik nu even niet voor je checken of de poort zwart of blauw is, want onze auto is tot vanmiddag 16.45 uur “weg”, maar als mijn vrouw thuiskomt kijk ik even. Gelet op wat ik in het bericht hiervoor schreef, vraag ik mij af of de kids ‘vrolijk’ worden (zeker als de poort ook nog eens gesplit wordt) van de oplaadcapaciteit. Aan te bevelen valt iig dat ze met een device op pad gaan dat minimaal 40% restspanning heeft, want anders ben ik bang………..
Los van hetgeen MvanZeist hierboven ervaren heeft, staat toch echt op pagina 27 van de handleiding:
Externe apparaten
Algemene informatie………………..27 Audio afspelen………………………..28 Afbeeldingen weergeven………….29 Smartphone-applicaties gebruiken……………………………….30
Algemene informatie Er zitten twee USB-poorten voor aansluiting van externe apparaten in de middenconsole, achter een afdekking. Voorzichtig Gebruik ter bescherming van het systeem geen USB-hub. Let op Houd de USB-poorten altijd schoon en droog. USB-poorten Op elk van de USB-poorten kunt u een mp3-speler, USB-apparaat, SDkaart (via USB-stekker/adapter) of smartphone aansluiten. Het Infotainmentsysteem kan audiobestanden of afbeeldingsbestanden op USB-opslagapparaten afspelen of weergeven. Na het aansluiten op de USB-poort werken diverse functies van het bovenvermelde apparaat via de knoppen en menu’s van het Infotainmentsysteem.
Let op Niet alle aanvullende apparaten worden ondersteund door het Infotainmentsysteem. Let op Als er twee USB-poorten beschikbaar zijn: Om de telefoonprojectie 3 30 van het Infotainmentsysteem te gebruiken, moet u uw smartphone aansluiten op de USB-poort aangeduid met Ç. Een apparaat aansluiten/loskoppelen Sluit een van bovenstaande apparaten aan op de USB-poort. Gebruik indien nodig de daartoe bestemde aansluitkabel. De muziekfunctie start automatisch. Let op Bij het verbinden van een niet-leesbaar USB-apparaat verschijnt er een bijbehorende foutmelding en schakelt het Infotainmentsysteem automatisch terug naar de vorige functie. Ontkoppel het USB-apparaat door een andere functie te selecteren en dan het USB-opslagapparaat te verwijderenDa’s een kwestie van een zaklamp op het poortje richten en kijken of ‘ie blauw of zwart is (Heb ik nooit gecheckt omdat ’t mij niet echt uitmaakt) Ga er maar voor 99,9% vanuit dat het een zwarte poort en dus USB 2 betreft.
Wat het laden betreft, al dan niet middels een splitter : dat kan, maar dan moet je wel een rit hebben die redelijk lang duurt (>30 min.) want pas na een half uur merk je dat er een beetje ‘sprit’ in het usb device komt, ic. het laden gaat imho tergend langzaam. Je hebt in de middenconsole (onder het armsteuntje) toch ook nog usb, dus voor een achterpassagier is het allemaal redelijk snel en handig te bereiken?
Maar, no offence, je schrijft dat je weet wat het verschil is tussen de diverse usb varianten. Volgens mij was je sneller klaar geweest door even met een zaklampje het poortje te bekijken, dan de tijd die je nodig had om alle berichten in dit topic door te lezen en je vraag te typen?
Staat dat niet in de berichtjes van 28 februari…….?
Probeer supersnel een oudere folder te pakken te krijgen. Ik vermoed dat er slechts 2 folders zijn uitgekomen sinds de GrandlandX bestaat ; die van juli 2017 t/m ?? en de nieuwe folder toen de Ultimate werd geïntroduceerd (de Ultimate bestond nog niet toen ik in juli 2017 bestelde).
Als de oude en de nieuwe folder beide ‘spreken’ over een achteruitrijdcamera (de 180 graden versie) bij de Innovation én er bestaat geen 3e folder, dan hebben jullie denk ik een ‘punt’.
Toch ‘zegt’ de configurator nu op de website van Opel dat de Innovation standaard een achteruitrijd camera heeft (weliswaar niet de 360 graden camera, maar toch)
Ik denk dat er iets niet helemaal jofel is gegaan:
(gekopieerd vanuit de Opel configurator) Standaard uitrusting Innovation:
InnovationStandaarduitrusting―Belangrijkste kenmerken
Navi 5.0 IntelliLink navigatiesysteem, incl. kaarten van heel Europa (excl. Turkije), 8″ Kleuren touchscreen, 6 luidsprekers, TMC verkeersinformatie, voice control, IntelliLink audiostreaming en bluetooth telefoonverbinding, dubbele USB, Apple CarPlay ondersteuning en digitale radio DAB+ (IO6)
Keyless Entry & Start incl. elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor (ATH)
Achteruitrijcamera (UVC)
Opel Eye Assistentiesystemen (2F6)
18″ Lichtmetalen velgen, multispaaks (PZW)Wordt even langs de dealer gaan denk ik?
Slimme dealer……… scheelt ‘m BTW afdracht (jij € 1000 en de dealer +/- extra € 200,– winst)
Misschien grappig:
3 weken geleden kwam ik terug vanuit Oostenrijk. De route ‘soleil’ in omgekeerde volgorde omdat ik via Luxemburg terugreed. Tot mijn stomme verbazing stuurde het navigatiesysteem mij rechts van de snelweg af, Luik in, zeg maar de zeer ouderwetse route door de stad en niet om Luik heen. Tot mijn nog grotere verbazing stuurde het systeem mij midden in Luik door een paar winkelstraten die ik nog nooit van mijn leven had gezien (ook niet heeeeeel vroeger toen de route buitenom Luik nog niet bestond).
Wat bleek, op het scherm van mijn navigatie zag ik dat er twee lange files stonden : de eerste op de buitenom-Luik-heen route en de 2e file stond in de stad, de ouderwetse route langs het water.
Het systeem heeft mij dus op zo’n 200 Km van huis ‘gered’ van 2 nare files.
@Jan Driebeen : pffff, 7,5 maand gewacht…………….?
Ik vond dat ik al lang heb moeten wachten : besteld 04-07-2017, geleverd : 24-11-2017 (= 4 en een halve maand)
Pikant detail : de dag dat ik ‘m bestelde was de 1e of 2e dag dat wij als Nederlanders het ding sowieso konden gaan bestellen. Drie dagen ervoor kon je ‘m nog niet configureren / bestellen.
Innovation 1.6 handgeschakelde diesel met 18″velgen, Denon geluid, lederen bekleding, trekhaak.
Je zou eens op pagina 221 en volgenden van de handleiding kunnen kijken.
Lederen bekleding of stof? Als ik het goed begrepen heb dan geldt de terugroepactie alleen voor de uitvoeringen met lederen stoelen.
Daarnaast zou het ook zo maar kunnen dat vanaf een bepaalde produktiemaand het probleem zich niet meer voordeed omdát men bij Opel ontdekte dat er iets niet goed ging. Mijn auto is eind november 2017 geleverd, da’s dus al weer even geleden. Belletje naar de dealer als je lederen stoelen hebt en je hoort het wel.
Grappig om dit topic te lezen. Ik weet nagenoeg zeker dat ik ook een blad in het systeem had. Waarom?
Op 12 oktober vertrok ik ‘s-ochtends heel vroeg (06.00 uur) richting Oostenrijk (voor een vakantie) bij het starten van de motor hoorde ik een brommend geluid uit de richting van de ventilatoren komen. Omdat het de 12e oktober fris was zette ik de blower aan en toen ging het geluid van redelijk zacht brommen over in heel erg hard brommen.
De gok maar gewaagd en richting Oostenrijk gereden (systeemlampjes / boordcomputer gaf geen vreemde meldingen). In Oostenrijk nog wel even voor de zekerheid een Opel dealer bezocht, maar die concludeerde dat ik gewoon veilig met het ‘gebrom’ naar Nederland terug zou kunnen rijden.
Na 12 dagen Oostenrijk vakantie en iedere ochtend een hels brommend kabaal was het ineens over. (Het had wel redelijk gevroren die nacht en daarna overdags weer flink wat zon). Mijn theorie? Het boomblaadje heeft 12 dagen voor vreselijk gebrom gezorgd en is toen ‘s-nachts bevroren. Omdat de auto daarna de hele dag in een warm zonnetje heeft gestaan is het bevroren blaadje vermoedelijk na het ontdooien “week / slap” geworden, waardoor het de ventilator van het systeem niet meer lastig viel. Nu 2 weken na terugkomst van de vakantie nog steeds geen brommend geluid meer gehoord. Vermoedelijk is het blaadje pulp / zacht geworden……. Lekker laten zitten dus.
-
AuteurBerichten