quandor

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 751 tot 775 (van in totaal 970)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369719

    Goede keuze.

    In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369699

    Is K O O P hetzelfde als D R U K ?

    In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369695

    Da’s prima voor de economie, goed gedaan! :applause01:

    In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369626

    Kijk eens naar bericht 1.

    In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369606

    Helaas snijdt dat geen hout, ook de kwaliteit van zomer / vierseizoenen banden is sinds de release van het artikel verbeterd. Er was / is trouwens ook niemand die beweert dat de kwaliteit van de winterbanden niet goed is. Het artikel en de daarin beschreven tests (met name door de Duitsers)  onderstreept alleen maar dat winterbanden écht nut hebben als er sneeuw ligt en laat nu net dat witte goedje hier in Nederland niet of nauwelijks meer vallen, iig zodanig weinig dat het een investering van winterbanden niet rechtvaardigt. Misschien dat winterbanden voor mensen in de oostelijke grensstreek die dagelijks een kilometer of 150 Duitsland in moeten rijden zinvol zijn, dit naast de wettelijke verplichting in Duitsland om bij bepaalde weersomstandigheden winterbanden gemonteerd te hebben.

    Daarnaast, het gaat niet om de kwaliteit van de banden, het gaat om het technische principe en als je je ietwat verdiept in het technische principe en een heel klein beetje de historie induikt, dan zal je ondervinden dat winterbanden vroeger sneeuwbanden heetten en juist dáár wringt de schoen. Hier in Nederland, zeker in de afgelopen 20 jaar, hebben wij een handjevol echte sneeuwdagen gehad en de sneeuw die er dan ligt is veelal met een uurtje of 4 door Rijkswaterstaat / de provincies / de gemeentes opgeruimd. Rest de sneeuw in de woonwijken en ja, ipv. met 40 door de wijk te rijden kun je op zomerbanden prima met 10 tot 15 Km/h door heftig besneeuwde woonstraten rijden totdat je op de wijkontsluitende weg terecht komt die inmiddels door de gemeente sneeuwvrij is gemaakt.

    Kijk ook even in het artikel naar de “Davitomon” opmerking. Die vind ik heel toepassend.

    Maar zoals ik al eerder schreef, het boeit niet echt, een ieder moet doen wat hem / haar goeddunkt. Winterbanden aanschaffen is goed voor de economie dus gewoon kopen die dingen! De marketingbureaus, samen met de bandenfabrikanten liggen in een deuk…………..

    [quote quote=18369604]Dat artikel is meer dan 10 jaar oud en zeker niet meer van toepassing bij de huidige winterbanden van goede kwaliteit.[/quote]

    Kun je dit onderbouwen?

    Artikeltje uit 2015 dan maar?

    https://www.ad.nl/economie/zijn-winterbanden-nou-veiliger-of-gewoon-geldklopperij~a8fde44f/

    Om de discussie te voeden een quote uit het artikeltje uit 2015 :

    Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en gladheid is de zomerband kansloos tegen de winterband. Vonk: ,,Het weer heb je in Nederland nooit zeker. Afgelopen winters was er niks, maar daarvoor had je een paar winters dat het bleef sneeuwen. Het strooizout raakte zelfs op.”

    Herken je het?

    En dan terug naar de hamvraag : hoeveel sneeuw / ijzeldagen hebben wij de aflopen 10 jaar gehad? Ze zijn op de vingers van een viertal handen te tellen. Moet je daarvoor honderden Euro’s uitgeven, of moet je op die paar dagen niet gaan rijden of met je zomerbanden heel zachtjes rijden……?

    In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369589

    Ik quote 2 alinea’s uit het artikel dat ik postte en ‘rest’ daarna ‘mijn case’ :

    Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

    Uit de resultaten van de remproef (zie grafiek) is te zien dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

    De kans dat jij tegen mij aanglibbert of dat jij een kind aanrijdt is volgens het onderzoek (m.u.v. écht besneeuwde wegen) dus groter dan dat ik…………

    Laat een ieder hieruit zijn (eigen) conclusie(s) trekken………..

    In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369566

    [quote quote=18369564]Volgens mij was niet de vraag wel of niet. Hier is al genoeg over geschreven. (gedateerd stuk) Het blijft een persoonlijke / budget mening. In Duitsland zie je steeds meer de Allweather banden. Heb je al een keuze gemaakt Marco?[/quote] Kijk eens naar de eerste zin in het startbericht……

    Wat de leeftijd van het artikel betreft, is het relevant of het artikel van gisteren, eergisteren of 12 jaar geleden is? Sneeuw is sneeuw en winterbanden zijn winterbanden.

    Daarnaast, welke rol spelen budget en / of een persoonlijke keuze in het verhaal? Als iets nagenoeg zinloos is om aan te schaffen, dan spelen een portemonnee en / of een persoonlijke keuze toch geen enkele rol (meer) ?

    In reactie op: Winterset Grandland X #18369557

    Zie ook het draadje over ‘winterbanden’:

    Winterbanden of 4 seizoenenbanden

    Succes met je wintersetje!

    In reactie op: Winterbanden of 4 seizoenenbanden #18369555

    Winterbanden zijn een commercieel product. Wij hebben deze in Nederland NIET nodig. Die 2 tot 6 dagen dat er een pak sneeuw valt kun je ook rustig de woonwijk uitrijden op je 4 seizoenen of zomerbanden. Eenmaal op de wijkontsluitende wegen aangekomen is de ellende voorbij. Gemeentes, provincies en de Rijskoverheid zorgen ervoor dat de belangrijke wegen in no time goed berijdbaar zijn.

    Daarentegen : spek de staatskas met BTW en stimuleer de economie, koop winterbanden!

    Een artikeltje ( bron : https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/het-glibberige-pad-van-marketing~bb890c7b/ ) van meer dan 10 jaar terug wil ik u allen niet onthouden, trek uw eigen conclusie(s) :

    Het glibberige pad van marketing
    Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit….

    6 december 2007, 10:00

    Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard.

    In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden.

    Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’

    Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet.

    Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’

    Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.

    Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.

    Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.

    ‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’

    Uit de resultaten van de remproef (zie grafiek) is te zien dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.

    Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.

    Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.

    De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.

    Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.

    Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking.

    Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.

    In reactie op: stop-/startsysteem werkt niet (meer) #18368506

    Ik heb sterk de indruk dat het allemaal redelijk simpel te verklaren is:

    de computer.

    Ik denk dat 99% van ons thuis wel een computer heeft staan en / of een smartphone heeft, toch?

    Zou er iemand onder ons zijn waarvan de computer en / of de smartphone niet eens een keer ‘raar’ deed, ic. bleef hangen of vastliep o.i.d.?

    Moest dan de computer / smartphone dan soms opnieuw worden opgestart en was het euvel daarna over?

    Een moderne auto zit tot aan de nok toe vol met elektronica waarbij het e.e.a. door een processor wordt aangestuurd.

    Tja, computers doen wel eens onverklaarbare dingen…………

    In reactie op: Filemeldingen niet leesb aar #18368481

    Ik ben toch een beetje bang dat er teveel mensen, teveel instellingen aan het systeem veranderen waardoor dit zich vreemd gaat gedragen.

    Na bijna 2 jaar de GX te rijden heb ik een aantal maanden geleden de prettige ervaring gehad dat het navisteem mij dwars door Luik heen loodste (echt midden door het centrum). Ik rijd al jaren voor vakanties via de A2 Maastricht, Luik, Dyon, Lyon etc. etc. en vice versa. Geen enkele auto (navisysteem) heeft  zelfstandig besloten mij van de snelweg af te leiden, dwars door Luik centrum.

    De reden dat het systeem het deed? Er was een ongeluk gebeurd in een van de tunnels rondom Luik en er stonden gigantische files. Dankzij de RDS zender die stond ingesteld heeft het systeem volledig automatisch een nieuwe route voor mij bepaald, weliswaar dwars door Luik centrum, maar wel filevrij!

    In reactie op: Brandstof verbruik Grandland X #18368151

    Dat vind ik voor een benzine automaat helemaal geen verkeerde waarde!

    In reactie op: Verkeersborden herkenning #18368015

    Als je rijdt en je passeert verkeersborden, reageert de auto daar dan op?

    In reactie op: problemen vaste trekhaak #18367791

    @Jopsa : je bent een bofferd!

    Mensen (zoals ik) die de trekhaak af-fabriek hebben laten monteren mogen (lees: moeten) min of meer op hun rug / buik op de grond gaan liggen om het e.e.a. aan te kunnen sluiten.

    In reactie op: stop-/startsysteem werkt niet (meer) #18367728

    [quote quote=18366328]Ik rij twee jaar met GLX in het begin werkte het stop/start systeem perfect na 3 maanden begon de miserie naar de garage GMAN Noorderlaan 32 ANT.[/quote] Vraagje : jij rijdt 2 jaar met de GLX? De auto was in de Benelux pas op 3 juli 2017 ‘bestelbaar’ en de eerste auto’s konden pas in oktober / november 2017 worden geleverd? We zitten nu in juli 2019 dus nog geen 2 jaar, maar 21 a 22 maanden nadat de auto pas te bestellen viel.

    Heb jij bevriende relaties in Frankrijk waar de GLX wordt gebouwd zodat jij zo’n beetje de allereerste “gewone” consument was die een GLX geleverd kreeg?

    Ik was (bij toeval) een van de allereerste Nederlanders die ‘m bestelde begin juli 2017, maar moest op aflevering wachten tot eind oktober 2017.

    In reactie op: Spuitwerk deuren Grandland X 2018 #18367393

    [quote quote=18367391]is er geen bescherming voor de klant voor verborgen gebreken[/quote]

     

    Die moet je even uitleggen, die snap ik niet echt. Garantie is ‘ooit’ (mede) bedacht juist om de consument te beschermen voor verborgen gebreken.

    Onstar gaat stoppen, verlengen is zinloos.

    In reactie op: Navi & Systeem updates #18367024

    ’t zijn en blijven signaaltjes die via de lucht naar je toekomen.

    In reactie op: OPEL SHARK Grandland X #18367023

    Da’s geheim. Blijf zoeken!

    In reactie op: Brandstof verbruik Grandland X #18366090

    Met een GX benzineauto 1 op 15,9?

    Ik denk dat heel veel GX bezitters jaloers op je zijn.

    In reactie op: problemen vaste trekhaak #18366064

    De kans bestaat dat mogelijk twee onderwerpen in dit topic uit elkaar gaan lopen. Gedrag trekhaak + elektronica bij slechts de aanwezigheid van de trekhaak en het gedrag trekhaak + elektronica als er ook daadwerkelijk war aangekoppeld wordt.

    De fabriek af gemonteerde, vaste trekhaak onder mijn auto levert zonder aangekoppeld ‘iets’ geen enkel probleem op. Echter, op het moment dat ik bijv. een karretje aankoppel, dán gaan er zo links en rechts wat dingen ‘anders’ dan gebruikelijk.

    In reactie op: problemen vaste trekhaak #18366025

    Dat wordt dan een dealerbezoekje.

    In reactie op: problemen vaste trekhaak #18366004

    Helaas voor jou. Bij het laten monteren van een trekhaak, of deze nu afneembaar is of niet, gaat de achterklep zich anders gedragen.

    In reactie op: Bandenspanning controlesysteem #18365884

    Daar ben ik het een beetje mee oneens. In mijn vorige Opel zat een ‘realtime’ bandenspanningssysteem. Een druk op de knop en ik kreeg per band de druk te zien. Zo wist ik ook wanneer ik bij moest gaan pompen.

    In de Grandland krijg je uitsluitend een waarschuwing als het spanningsverlies in een band opeens te hoog is. Lees : als de band dus lek is. Dan ben je, zeker op de snelweg, al de ‘sigaar’, want tegen de tijd dat je stilstaat is de band ‘verbrand’. = is mij overkomen. Slechts enkele honderden meters gereden (tot afremmen op de vluchtstrook)  met een lekke band, maar de verbrandingssporen waren reeds zichtbaar (zo bleek bij Profile Tire Centre). Gevolg : band moest vervangen worden.

    Leuk dat ‘plotselinge bandenspanningsverliessysteem’ in de Grandland, maar praktisch gezien heb je er (buiten de bebouwde kom) geen tierelier aan, ic. de betreffende band is binnen enkele honderden meters reeds ‘verbrand’ en dient dan vervangen te worden. Binnen de bebouwde kom heb je nog een kansje om de band te redden.

    In reactie op: Bandenspanning controlesysteem #18365865

    Nee, da’s imho geen goedkoop advies, maar een vraag waarop je het antwoord héél simpel zelf kan vinden door even de index van de handleiding erop na te slaan. Het staat er, kijk bijv. in de index (helemaal achterin) bij de letter…………. “D”. (inderdaad)

25 berichten aan het bekijken - 751 tot 775 (van in totaal 970)