quandor

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 676 tot 700 (van in totaal 970)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: GLX op de krik voor wielwissel zomer / winter #18444176

    Gelukkig hebben de oostenrijkers ook zo heel sporadisch last van wat sneeuw en andere winterse omstandigheden :

    https://www.ad.nl/economie/zijn-winterbanden-nou-veiliger-of-gewoon-geldklopperij~a8fde44f/

    De oostenrijkse ANWB heeft er duidelijk dus ook wel een mening over.

    Sneeuw / ijzel : winterbanden.
    Geen sneeuw / ijzel winterbanden (droge omstandigheden?) géén winterbanden.

    In reactie op: GLX op de krik voor wielwissel zomer / winter #18444173

    [quote quote=18444164]Voorkomen is beter dan genezen. Zoals gezegd, in sommige landen zijn winterbanden zelfs verplicht: Oostenrijk, Duitsland enz. Het gaat er niet om of ze daar meer verstand van sneeuw hebben, maar wat de wettelijke voorschriften zijn. Ik kom niet meer in buitenland,en rij alleen in mijn eigen regio. Zoals gezegd, valt er echt een keer veel hagel en sneeuw, dan blijft de Zweed gewoon voor de deur. :good:[/quote]

    Ik heb hetgeen imho het belangrijkste is, maar even vet gedrukt. Hélemaal mee eens, reden temeer om géén winterbanden te monteren. Die 3 tot 8 keren dat wij in Nederland er wat aan hebben, wegen niet op tegen de vele keren tussen 15 november en 28 / 29 februari dat er geen sneeuw / ijzel / hagel / prut ligt en dan zijn winterbanden volgens onderzoek dus onveiliger, ic. langere remweg.

     

    Tel daarbij op dat kennelijk steeds meer mensen kennelijk de onbedwingbare behoefte hebben om in de auto even ‘snel’ een Whatsappje of een mailtje te lezen en het belang van de kortste remweg is dus cruciaal.

    In reactie op: GLX op de krik voor wielwissel zomer / winter #18444135

    Of wat recenter : Winterbanden toch niet veiliger in de winter? (autovisie.nl)

    Maar : geld moet rollen, dus behalve bij de drogist vanaf 1 september vitamientjes kopen. Vooral ergens rond half november, begin december winterbanden monteren. :bye: B-) :yahoo:

    In reactie op: GLX op de krik voor wielwissel zomer / winter #18444133

    Winterbanden? Al vol overtuiging 15 jaar NIET :

    De eeuwige en eindeloze discussie over winterbanden

    Reden ? Van 1 december tot 1 maart zijn ongeveer 90 dagen. Op 5 ervan hebben winterbanden gemiddeld zin / nut, zijn ze veilger. Op 85 dagen in die periode zijn winterbanden juist NIET veiliger.

    Winterbanden zijn sinds de 2e helft van de jaren 90 te vergelijken met de reclame van een vitaminefabrikant : “Is de R in de maand, dan regelmatig vitamientjes slikken”.

    Fabrikanten van winterbanden zijn er dus in geslaagd bij het gros van de mensen tussen de oren te krijgen dat die banden noodzakelijk zijn. In Nederland met zijn 2 tot 10 sneeuwdagen per seizoen? Kul.

     

     

    In reactie op: Geen inklapbare buitenspiegels #18439389

    Betreft het mogelijk de Edition? Die heeft handmatige maar geen elektrisch inklapbare spiegels.

    In reactie op: Navi & Systeem updates #18428119

    [quote quote=18427809]

    Kan iemand mij helpen aub. met het opdaten van mijn Astra J uit 2014 met MM-systeem 650? Ik merkte van de week bij terugkomst uit Belgie dat ie sterk veroudert is!

    Die kun je prima updaten via Opel. Kost wel een paar centen.

    Dus niet, wordt niet meer ondersteund. Daarom mijn vraag of het op een andere manier geupdate kan worden?[/quote]

    Jazeker kan je updaten:

    http://www.autobedrijffranken.nl/opel-navigatie-update/

    In reactie op: Trekhaak / canbus #18426932

    Ik geloof niet dat ik je helemaal begrijp? Is dat niet een kwestie van navragen bij degene die de trekhaak heeft gemonteerd?

    In reactie op: Navi & Systeem updates #18426166

    [quote quote=18426025]Kan iemand mij helpen aub. met het opdaten van mijn Astra J uit 2014 met MM-systeem 650? Ik merkte van de week bij terugkomst uit Belgie dat ie sterk veroudert is![/quote]

    Die kun je prima updaten via Opel. Kost wel een paar centen.

    In reactie op: Slingerende Grandland X #18424363

    Offtopic :

    [quote quote=18423968]Doordat de Grandland niet meer Duits is, maar veel (naar mijn optiek) te veel Franse genen heeft, ben ik overgestapt naar een ander degelijk merk. ;-)[/quote]

    Hans : tja, Frans of Chinees, het is maar net waar je van gaat rillen. Gelukkig gaat de volledige 100% fusie niet door, maar weet jij dat je in een Chinese auto rijdt en wel van het Chinese moederbedrjf  “Geely”? Daarom wil ik het woord ‘degelijk’ dat je gebruikt wel een klein beetje nuanceren. De chinezen hebben de afgelopen 100 jaar nog niet 1 betrouwbare / degelijke auto gebouwd. Dat Volvo zo zijn sporen heeft verdiend, doet niets af aan het feit dat de chinezen de baas zijn bij Volvo.

    Zo rijdt anno 2021 een Opelrijder in een Franse auto en een Volvorijder in een Chinese auto………… en of je nu door een Franse kat of een Chinese hond wordt gebeten, het doet in beide gevallen pijn.

    Tien jaar is het bij de meeste Volvo-fans waarschijnlijk al wel geland en voelt het al normaal, maar tien geleden was het nog hartstikke hot en enigszins controversieel: de overname van Volvo door de Chinese kolos Geely. Exact tien jaar geleden gaf de Europese Unie groen licht.
    Het was voor velen even wennen: het Zweedse Volvo in bezit van een gigantisch Chinees bedrijf. Als dat maar goed zou gaan. Nadat zowel Volvo als Zhejiang Geely Holding Group in maart 2010 een handtekening onder de overname zetten, wilde de Europese Unie eerst eens nader onderzoeken of dit wel een goed idee was. De EU wilde goed kijken of de overname geen grote gevolgen zou hebben voor de concurrentie op de markt. Het onderzoek werd begin juli 2010 afgerond en toonde aan dat het Chinese eigenaarschap geen ‘significant’ verschil zou maken.

    De overname, waar een bedrag van €1,8 miljard mee gemoeid was, kreeg dus op 10 juli 2010 groen licht! Beide bedrijven namen nog even de tijd, waarna op 2 augustus de overname officieel werd gemaakt. Dankzij een stevige kapitaalinjectie heeft Volvo niet stilgezeten. Inmiddels heeft Volvo een portfolio dat niet meer vergelijkbaar is met dat van enkele jaren geleden. Daarbij profiteert het merk onder andere van de samen met Geely ontwikkelde modulaire platformen. Ook op elektrovlak heeft Volvo inmiddels veel te bieden. Wat begon bij plug-ins van de XC90 en S60 gaf later vorm aan auto’s als de volledig elektrische XC40 P8 Recharge. Hiervoor werden bijvoorbeeld ook gloednieuwe (Chinese) fabrieken uit de grond gestampt. Inmiddels is Polestar als volwaardig zustermerk gelanceerd en daarnaast lift ook het Chinese Lynk & Co – evenals een stel andere merken van Geely, mee op de gezamenlijk ontwikkelde techniek.

     

    In reactie op: grandland facelift 2021 #18423557

    Ik weet niet meer wie het in welke posting schreef (voel ook niet de behoefte om het op te zoeken) , maar ik vind het best wel jammer dat Opel niet de richtingverklikkerlampjes in de spiegels heeft geïntegreerd in de gefacelifte (is dat een goed Nederlands woord……?) versie van de GLX.

    Ik vind het bij de auto’s die het wel hebben best wel chique / fraai ogen als de richtingaanwijzers in de spiegels zitten. Het is imho een klein maar esthetisch fraai detail. Misschien voor de verkeersveiligheid ook nog eens beter / duidelijker.

    Is het erg belangrijk? Nee.

    In reactie op: grandland facelift 2021 #18423484

    Nou idd. op het forum zijn diverse postings geweest van mensen die poblemen hebben. Zo was er zelfs iemand die begin deze maand een afspraak had bij de dealer met een gerechterlijk expert eneen advocaat. Helaas niets meer van gelezen hoe dat is afgelopen.

    In reactie op: grandland facelift 2021 #18423345

    Da’s idd. heel mooi.

    In reactie op: stop-/startsysteem werkt niet (meer) #18420272

    Klopt, ik heb een soortgelijke ervaring : eerste jaar prima werkend S&S systeem, het 2e jaar duidelijk wat minder en het derde jaar een drama. Tijdens de grote ‘beurt’ aan het eind van jaar 3 heeft de auto 24 uur aan het ‘net’ gelegen, 2 a 3 dagen daarna werkte het systeem perfect. Inmiddels al zo’n 7 maanden geen S&S meer.

    Nu vond / vind ik het van alle aanwezige systeempjes het minst belangrijkste, dus als het hierbij blijft……………

    In reactie op: stop-/startsysteem werkt niet (meer) #18420259

    Ik hoop dat je over een maand of 15  tot 18 nog steeds positief bent. De minimale accuspanning is door Opel zodanig hoog ingesteld, dat accu’s van (pak ‘m beet) ouder dan anderhalf jaar het veelal niet meer gaan redden, e.e.a. in samenhang met de airco en / of andere ingestelde electriciteit vretende systeempjes hetgeen zou kunnen  betekenen dat het euvel steeds maar weer terugkomt als de accu ietsje ouder wordt.

    In reactie op: Rode markering in toerenteller #18420088

    [quote quote=18420049]@ Quandor: Waarom heb je nu het grootste gedeelte van je bericht van 13 mei om 21:51 weg gehaald? Zo klopt het “verhaal” niet meer. In ieder geval ziet mijn reply op jouw originele antwoord er wat raar uit nu.[/quote]

    Mijn excuses daarvoor. Ik had per ongeluk mijn principe om een bepaalde forumposter te noemen laten varen en daar had ik spijt van. Da’s de reden dat ik het aanpaste en als je bepaalde berichten in dit topic leest, snap je misschien waarom ik geen ‘directe zaken / directe antwoorden’ aan deze poster wil geven, kortom, wat hij ook schrijft, ik negeer hem volledig.

    Ik behoor niet tot de scheld / beledigende groep forumusers en dat wil ik graag zo houden.

    Daarom nogmaals excuus dat door het weghalen van wat tekst jouw antwoord nu wat raar ‘overkomt’.

    Waar ik inmiddels wel reuze benieuwd naar ben is de reden van dat streepje. Misschien 1 belletje naar de dealer?

    In reactie op: Rode markering in toerenteller #18420034

    Tja, ik heb een diesel. Mogelijk dat bij diesels het kleine rode streepje wel van toepassing is en heeft men in de fabriek bij de bouw van jouw benzineversie een verkeerd ‘malletje’ geplaatst.

    In reactie op: Rode markering in toerenteller #18420027

    Ik vermoed dat Opel geen 2 ‘grote’ rode strepen heeft willen plaatsen in de teller, vandaar mogelijk die kleine (voor de diesels) bij de 5 want de tekst op pagina 91 is verder wel oké / van toepassing.

    In reactie op: Rode markering in toerenteller #18420019

    Kijk eens naar pagina 91 van de handleiding.

     

    In reactie op: stop-/startsysteem werkt niet (meer) #18419850

    [quote quote=18419782]Nou, zul je net zien………. Na werk even langs benzinepomp om bandenspanning te controleren. Is een stukje van 800 meter. Vanaf moment toen ik de motor daar weer startte heeft het start-stop systeem bij iedere stilstand gewerkt. :yes: Tot aan laatste keer stoppen voor mijn huis. Daar ineens weer geen stop. Ofwel ; Na eerste koude start op werk geen stop-start, en na een halve minuut rijden en weer stoppen en motor uit en daarna aan, wel ineens stop-start. Schiet mij maar lek….. :wacko:[/quote] Soms zit het mee en soms zit het tegen. Je mag inderdaad blij zijn dat het weer werkt. Laten we hopen dat het niet bij ‘even’ blijft. Mogelijk is ook het bekende spreekwoord “Ieder krijgt wat ‘m toekomt” hier van toepassing en waren jij en jouw GLX nu aan de beurt om beloond te worden.

    In reactie op: stop-/startsysteem werkt niet (meer) #18419725

    Daar mag je dan heel erg blij mee zijn. Aangezien er in de manual veel omstandigheden worden genoemd, zal een aantal bij jou niet van toepassing zijn denk ik.

    In reactie op: stop-/startsysteem werkt niet (meer) #18419668

    Hoi CJX,

    een poosje geleden heb ik een klein beetje ‘research’ gedaan naar de vermoedelijke oorzaak van het ‘euvel’. Ik heb het antwoord / de antwoorden wel gevonden al werd ik niet vrolijk van.

    De reden dat het start-stop systeem na enige tijd bij een aantal (veel?) mensen niet goed meer functioneert bestaat uit een samenspel van factoren. Ik ben de exacte cijfertjes inmiddels alweer vergeten dus pin mij niet vast op de precieze getallen :

    – in de handleiding wordt al een aantal voorwaarden genoemd waaraan voldaan moet worden (zoals bijv. in de zomer met een Airco die op full speed staat te blazen etc. etc. Maar da’s slechts een klein deel van de oorzaak.

    – het systeem werkt slechts bij een accuspanning van > 80% (kan ook 85% zijn, dan weet ik niet zeker meer / ben ik vergeten en heb geen zin om het op te zoeken = voor dit verhaal ook niet belangrijk)

    – bij mensen die de auto dagelijks gebruiken naar -en van het werk terug naar huis en die beneden een bepaalde afstand van het werk wonen wordt de accu niet goed opgeladen. Die afstand lag (als ik het mij goed herinner) ergens in de buurt van 15 a 20 Km. Uit het onderzoekje dat ik heb ingesteld bleek dat de accu de eerste 10 a 20 Km van elke rit nauwelijks (of soms zelfs helemaal niet wordt opgeladen = door Opel zo ingesteld.) Je kunt je dus voorstellen dat je dan redelijk snel onder de optimale spanning komt van 85 / 80%.

    – iemand die dagelijks dus een enkele rit naar zijn werk rijdt en daarvoor 65 Km moet rijden, zal dus in principe een altijd goed functionerend start-stop systeem hebben.

    – ook op de vraag :  “Waarom werkt dat systeem bij een Volkswagen Polo die nog niet de helft kost van wat een GLX kost, wél goed?” Ook op deze vraag heb ik het antwoord gevonden : Opel heeft de software zo ingesteld dat het systeem dus pas vanaf 85 / 80% accuspanning werkt, terwijl dat bij een Polo vele procenten lager ligt. Op de vraag waarom Opel die accuspanning zo hoog heeft ingesteld was het antwoord  “Een GLX heeft vele malen meer (en geavanceerder) elektrische systemen dan een Polo. Het risico dat de accuspanning daarom té laag gaat worden heeft men willen voorkomen.”

    – samengevat : even los van wat in de handleiding aan voorwaarden wordt benoemd is het dus eigenlijk een kwestie van software die bepaalt dat het pas werkt bij een zeer hoog percentage laadspanning. Kort door de bocht (en mijn eigen interpretatie : ) iemand die dus relatief korte ritten maakt (<40 o.i.d.   voor een enkeltje) zal dus snel het ‘euvel’ ervaren. Toen ik tijdens mijn onderzoek opperde hoe het dan zit met een vakantierit van vele honderden kilometers en een toch nog niet goed werkt S en S systeem, werd geantwoord : het systeem is ook ‘lerend’. Als een user voortdurend wat kortere ritten rijdt en eenmaal een hele lange, dan is de garantie er nog niet dat door die “geleerd” hebbende module, het systeem opeens wel goed functioneert.

    Ik ben een GLX rijder van het ‘eerste uur’. Ik was in oktober 2017 volgens mijn dealer bij de eerste 5 mensen die ‘m geleverd kregen. Zodoende heb ik wat dingetjes die mij ook verbaasden wat verder / dieper uitgezocht. In diverse GLX topics zie je dan ook posters die aan het ‘schreeuwen’ zijn (gebruik van hoofdletters) dat het een kl**e auto is waaraan weinig deugt.

    Echter, de handleiding goed doorlezen of een beetje doorvragen bij deskundigen werpt al snel een heel ander licht op de kwestie dat de schreeuwers misschien ook even hadden moeten doen. Over een ding zijn we het allen denk ik snel eens : Opel had op dit puntje zijn zaakjes beter moeten regelen zodat het systeem wat vaker goed zou werken bij ‘iets’ mindere condities.

    Ik noem er nog één:

    er is een aantal mensen dat klaagt (schreeuwt middels het gebruik van hoofdletters) dat de cruise control niet goed werkt, ic. dat deze na het overschakelen (bij schakelbakken – zowel naar boven, alsmede naar beneden) de snelheid niet vasthoudt. Wanneer zij echter een klein beetje de documentatie goed zouden hebben gelezen / even wat verder gekeken  / onderzoek hadden gedaan, dan hun neus lang is, dan hadden zij gevonden dat:

    – idd. in de laagste versnellingen de snelheid niet wordt onthouden bij op of terugschakelen,

    – dat (en nu komt íe….. ) wanneer je opschakelt of terugschakelt en je houdt de koppeling langer dan 3 seconden ingedrukt, de cruise control óók de snelheid niet meer vasthoudt, ic. het uitschakelt.

    M.a.w. als je als normale rijder van de 4 naar de 5 of 6 schakelt of andersom van de 6 naar de 5 of 4 terugschakelt en je doet dit op een wijze zoals 95% van de rijders dit doet, binnen de 3 seconden dus, dan onthoudt het cruise control systeem de snelheid en ‘pakt deze weer op’.

    Schakel je als een +90-jarige, bij welke leeftijd het heel normaal is dat alles wat trager verloopt, terug of op en je houdt de koppeling 6 seconden ingedrukt, dan tja, helaas pindakaas.

    Echter, heel even tegen het ‘wip’ schakelaartje duwen (naar boven) en de snelheid wordt ook dan weer opgepikt.

     

    In reactie op: Brandstof verbruik Grandland X #18418882

    Ja, aan de cijfers te zien en jouw opmerking over het dagelijkse gebruik op de snelweg (120 tot 140 Km), krijg je een perfect verbruiksbeeld. Daarom zo jammer dat wanneer je iets minder snelweg rijdt het verbruik zo sterk toeneemt. Ik ben jaloers op die 4.6……………..

    In reactie op: Brandstof verbruik Grandland X #18418665

    Ik ben best wel onder de indruk van die cijfers!

    Ook ik rijd een 1.6 diesel (nieuw gekocht in juni 2017 en geleverd gekregen in oktober 2017. (Volgens de dealer behoorde ik tot de eerste 5 Nederlanders die een GLX reed) en ik rijd echt niet alleen stadskilometers, maar ik knijp mijn handen dicht als ik 5,8 of 5,9 haal per tankbeurt.

    En nee, ik ben geen ‘speeddriver”. Ik rijd overwegend rustig. Sterker nog, ik rijd zo nu en dan in de spits over de A12. Ik zet de CC dan niet zelden op 90 Km/h,  zodat ik niet elke keer een vrachtwagen hoef in te halen en een bumperklever/neuroot op mijn trekhaak krijg, maar lekker rustig in die rij van vrachtauto’s “meehobbel”.

    En geheel offtopic : toen ik eind 2016 of daaromtrent de eerste spy-beelden van de GLX op het WWW zag, was ik gelijk ‘verkocht’. Ik had tot dan toe zelden een fraai smoelende (tot de +middenklasse behorende) SUV (Crossover) gezien. Ik vond het een prachtig smoelende auto. De meeste SUV’s  ( < € 55.000 ) van dat moment waren óf oubollig, óf lomp ogend, óf macho ogend. De GLX oogde naar mijn mening perfect. Da’s dan ook de reden dat ik bijna dagelijks de website van Opel bezocht of de auto ‘geconfigureerd’ kon worden. Toen in juni de configurator het toestond een GLX te configureren ben ik de dag erna naar de dealer ‘gerend’ om zo’n ding te bestellen.

    In reactie op: Cruisecontrol #18418309

    Tja, Jopsa wil persé het laatste woord hebben. Van mij mag ‘ie het hebben. Wedden dat hij zo gaat posten?

    [quote quote=18418305]Ik neem kort de tijd om u nog even wat bij te leren : het spreekwoord daaromtrent luidt : “boontje komt om zijn loontje”[/quote] Dát zijn héél, héél wijze woorden.

     

    In reactie op: Cruisecontrol #18418304

    Er is een spreekwoord  “Iedereen krijgt of heeft gekregen wat hij verdient”………… :rolling:

25 berichten aan het bekijken - 676 tot 700 (van in totaal 970)