Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik zou zeker een ontluchtingsnippel plaatsen.
Normaal gesproken zorg je ervoor dat je onder het niveau blijft van de bovenkant van de radiateur.
Ontluchten moet je doen met lopende motor bij een hoog geplaatste aftakking.
Zoals gepland, hebben we vandaag de Gross Glockner Pas gereden.
Van tevoren hebben we eerst even op de webcam gekeken hoe het weer boven was.
Hier op de camping konden we al een toegangskaart kopen, met een beetje korting.Die gasten hier weten overal wel een slaatje uit te slaan:
30 euro om met je auto een bergpas te mogen rijden!!! :shock:Maar goed…………..dat weet je als je Oostenrijk gaat.






Langs een klein bestraat weggetje komen we richting het hoogste punt:

Deze hoogte geeft de navigatie op een gegeven moment aan…………….durven we de motor uit te zetten??? met het risico dat hij het straks niet meer wil doen??

Natuurlijk moetenwe even samen op de foto op het hoogste punt!!

Een stukje verderop rijden we langs een flinke sneeuw-wal:

Nog even een plaatje met een langsrollende wolk:

En voor je het weet heb je ook de afdaling weer achter de rug…………en sta je tussen de groene velden 2000 meter lager:

Een rondje van 174 kilometer!!
Maar zeker de moeite waard!Ja, dat klopt……………………maar dan moet er wel spanning op dat draadje staan……………en dus een juist lampje in je dashboard gemonteerd zitten.
Als jij het draadje niet aangesloten hebt, zal het dynamolampje ook niet branden als je je contact aanzet.
De weersvoorspellingen voor vandaag waren super-slecht.
Om deze reden hadden we besloten om naar een paar grotten te gaan.Daar aangekomen, bleken deze gesloten te zijn vanwege wateroverlast.
Toen zijn we maar weer op zoek gegaan naar een paar leuke kleine weggetjes.

Het was mogelijk om (tegen betaling uiteraard) naar een klein kerk-dorpje te rijden via een heel klein steil weggetje.
Nou……………vooruit dan maar:

Even kijken……………..kopje koffie…………….

en weer verder:



Morgen gaan we hopelijk de “gross Glockner” rijden, als het weer het toelaat.
De dynamo bestaat uit een rotor en een stator.
Als de rotor in het rond draait, maar er is onvoldoende magnetisch veld in de stator, dan is de opbrengst van de dynamo minimaal. Als we het magnetisch veld sterker willen maken, zal dit electrisch bekrachtigd moeten worden.
Door een klein stroompje te laten lopen, kunnen we dit bewerkstelligen.
Dit verklaart ook waarom het dynamolampje in het dashboard altijd gemonteerd moet zijn en waarom deze de juiste waarde moet hebben.
Als de dynamo eenmaal draait, wordt het contact op de dynamo een plus 12v. Dan is het spanningsverschil over het dynamolampje 0 volt en gaat deze dus uit.
Ik had allang al mazzel dat ze me niet eerder pakten, want toen reed ik 35 km/h te hard met de aanhanger :D
De andere kleine aansluiting op de startmotor is de hulpstartspanning voor de ontsteking.
Dit is alleen van belang bij een contactpunt-ontsteking.
Normaal krijgt deze bobine spanning vanaf het contactslot via een weerstandsdraad.
Tijdens het starten komt de spanning vanaf de startmoter en dan zal er dus een hogere spanning beschikbaar zijn voor de bobine op dat moment.De andere kleine aansluiting op de dynamo is voor de veldbekrachtiging.
De voeding hiervoor komt vanaf het dynamolampje in je dashboard.Meet maar eens de spanning op die draad als je je contact aanzet.
Als je de draad nu tegen een massa-punt aanhoudt, dan gaat het lampje in je dashboard branden.
Vandaag hebben we een klein ritje in de omgeving gemaakt.
Vanuit Zell am See richting Kaprun.
We zijn o.a. bij de kabeltrein geweest, welke in het jaar 2000 155 levens eisde.
Ter nagedachtenis aan de slachtoffers is daar nu monument opgericht:
Best indrukwekkent!!

Ieder slachtoffer heeft zijn eigen plekje. Een gravure met de naam en geboortedatum en voor de nabestaanden een plek om foto’s en bloemen te plaatsen.

Voor de rest gaan we altijd op zoek naar de kleinste en steilste weggetjes met zoveel mogelijk haarspeldbochten!!
En waar je ook komt…………………..de Manta wordt altijd geheel bekeken en er worden altijd vragen gesteld.



@Ghanz wrote:
volgens mij werdt de econ meter altijd aangesloten op het zelfde punt als waar de leiding naar je
rembekrachtiger heen gaat, daar hoort naar mijn idee een soort t stuk op te zitten, een 4 kant blokje met aan de ene kant schroefdraad uitwendig, wat in je inlaatbuis past, naar opzij een heel dun tuitje voor je econ meter. een vooruit dan weer schroefdraad waarop de leiding naar je rembekrachtiger past.na wat onderzoek op google blijkt het dus te kunnen zoals postbus manta het omschrijft,
en zoals ik het net omschrijf.weer een dilema erbij, want er is vast maar 1 goede optie :D
Ik begin nu ook te twijfelen!!
Ik denk dat het afhankelijk is van de positie van de Meter als de motor uit is.
Staat de meter dan volledig in het rood…………dan moet de slang aangesloten worden halverwege het inlaatspruitstuk.
Staat de meter volledig in het groen…………..dan moet de slang worden aangesloten vóór de gasklep.
De meter dient aangesloten te zijn op een punt vóór de gasklep.
Hij meet dus het vacuüm in het gedeelte tussen je luchtfilter en je gasklep.
Hoe meer vacuüm daar heerst, hoe meer de luchtklep in je luchthoeveelheidsmeter opengetrokken zal worden, hoe meer brandstof er ingespoten zal worden………………….hoe hoger het verbruik dus zal zijn.
Deze meter is alleen handig in de bergen………………….dan kun je makkelijk zien wanneer je een versnelling terug moet.
In Nederland is het een stom ding. Natuurlijk gebruikt je motor meer benzine als je het gas dieper intrapt !!! :sleeping
Geef mij maar een oliedrukmeter!! Veel belangrijkere informatie! ;)
Ik zoek met hoge nood een pakking van een tankvlotter van de Manta CC !!!
Een complete vlotter met pakking (nieuw) is ook goed.
HELP :(
Onder de motorkap gaat je koppelingskabel door het schutbord.
De buitenkabel wordt op zijn plek gehouden door een borgclip.
De kans is heel groot dat deze clip gebroken is en vervolgens weggeschoten.
Hierdoor is je buitenkabel naar binnen getrokken.
Trek maar eens je buitenkabel bij het schutbord terug richting de voorkant van de auto (de buffer even tegenhouden).
Nu komen er allerlei ribbels tevoorschijn.
In deze ribbels kun je een borgclip steken. Met de positie bepaal je de hoogte van je koppelingspendaal.
Tip: plaats er gelijk twee!!! Mocht je er 1 verliezen, heb je altijd een reserve bij je.

Wat is precies het probleem / klachtomschrijving ??
Klapte in 1 keer het pendaal naar de bodem, maar ontkoppelde hij niet?
Een complete Manta A GT/E achter-as met een 3,18 : 1 overbrenging????
Dat zal niet meevallen. :(
De originele motor zat er ook niet meer bij toch?
Ik ben ook gelijk maar naar de boekenwinkel gegaan om de nieuwe Flash te halen.
Het staat er mooi in Pascal :wors :wors
Je kunt de oude er gewoon voorzichtig aftrekken (een beetje wrikken).
Op de achterkant van het blokje zitten drie lipjes. Deze zitten in het dasboard gedrukt d.m.v. drie stekker-schuifjes.
(een soort AMP-stekkertjes).De drie aansluitingen zitten niet op gelijke afstand van elkaar, vandaar dat je even goed moet kijken hoe de nieuwe gemonteerd moet worden.
That’s all !! ;)Ga even op je rug bij de pedalen liggen.
Schijn dan met een zaklantaarn aan de achterkant van je klokkenset.Hier zie je een koper-kleurig blokje zitten.
Deze kun je er voorzichtig aftrekken.
Kijk bij het monteren van een nieuwe heel goed naar hoe de aansluitingen zitten.
Dat heeft zeker met elkaar te maken:
Achterop je dashboard zit een spanningsstabilisator.
Deze geeft een constante spanning van 10 volt (toch @freestyler?) af aan je benzinemeter en je temperatuurmeter.
De varierende massa vanaf de temp-gever en van de tankvlotter, bepalen de mate waarin de meters uitslaan.Als deze spanningsstabilisator door ouderdom nu plotseling 11 volt gaat afgeven, dan staan beide meters te ver naar rechts.
Conclusie:
Andere spanningsstabilisator monteren.
22 april 2012 om 19:09 In reactie op: Het Groot Internationaal Opeltreffen 21 & 22 April 2012 #17933961We hebben echt een heel gezellige dag gehad!
Ook een dikke pluim voor de organisatie:
Keurig opgevangen bij de ingang,
Vervolgens netjes doorverwezen naar de juiste plaats om te parkeren. :thumbupToen even melden bij de balie, waar we een aandenken kregen, een goodybag en koffiebonnen.
De onderdelenhandel was zoveel mogelijk naar binnen verplaatst. Hier konden we gelijk schuilen voor de buien.
Toch nog een paar leuke onderdelen kunnen scoren!
Tussen de buien door konden we de grote diversiteit aan Opels aanschouwen.
Er stond weer prachtig spul tussen. :wub
Toen weer terug richting Enkhuizen, waar het natuurlijk prachtig weer was. :hmmz
Over plaatselijke buien gesproken :swear
Leuk dat de Manta zo goed werd bekeken:
21 april 2012 om 10:15 In reactie op: Het Groot Internationaal Opeltreffen 21 & 22 April 2012 #17933917Dan fiets je zeker HEEEEEEL langzaam?
Het begint namelijk vanaf 16:00 uur vandaag…………… :D
20 april 2012 om 22:00 In reactie op: Het Groot Internationaal Opeltreffen 21 & 22 April 2012 #17933911Als ik alle dingen die ik leuk vind moet laten schieten door slecht weer, dan kan ik beter in een ander land gaan wonen :???:
En ja…………….ik vind het ook zonde om in de regen te rijden.
Nog erger vind ik het als mensen met een paraplu door de zijramen naar binnen proberen te kijken :swear
Of dames met handtasjes langs de auto’s lopen :cry
In ieder geval proberen we zondag met de GT/E aanwezig te zijn:


@Hulkie wrote:
De voorveren van een B-manta?? (zouden het dan ook voorveren van een C-kadett kunnen zijn?)
En rijdt dat een beetje?mvg
Ik heb 4cm verlagingsveren van de voorkant van een B-manta, onder de achterkant van m’n A-Manta GT/E zitten.
Nu is de GT/E origineel 3cm lager dan een normale A-Manta………………maar de balans en de stand van de auto is perfect!
In jouw geval zou ik dus gaan voor de originele voorveren van een standaard B-Manta.
Pak de voorveren van een B-Manta
Ik denk die met de dop aan de kant van de rembekrachtiger.
Als hij maar in de hoofdremcilinder past zonder te lekken.
Je kreeg een schok van de verwarmings-schuif terwijl de motor liep?
Dan wordt het toch tijd voor nieuwe bougiekabels denk ik.
Waarschijnlijk slaat de bougiekabel door, naar je kachelslang.
Start de motor maar eens in het donker. Wellicht kun je dan al vonken zien overspringen. Of beweeg dan de bougiekabels eens langs de kachelslang (met een geïsoleerd voorwerp in je handen).
Met een fijne nevel vanuit de plantenspuit kun je ook een mooie vonkenregen creëren, als de bougiekabels slecht zijn.
-
AuteurBerichten