Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
12 september 2009 om 11:12 In reactie op: Manta's gevraagd voor oldtimerfestival te Appelscha (19 #17522039
19 september valt dit jaar alleen op een zaterdag :P
Promotie wil zeggen:
Je staat daar met een paar Manta’s mooi te zijn.
Je spreekt met de aanwezige Manta-rijders af dat er altijd minimaal 1 persoon bij de auto’s aanwezig is. Zo kan iedereen ook even de rest van de show bekijken.Mensen die even langer blijven staan om naar de auto’s te kijken spreek je aan en geef je wat uitleg over de auto’s en over de club.
Als blijkt dat ze zelf ook een Manta hebben, geef je een info-folder mee. :thumbupIs voor ons bijna 2 uur rijden naar het startpunt :hmmz
Maar…………..we zullen er wel weer zijn denk ik. :D
Misschien dat ik de GT/E wel even naar buiten haal voor deze rit. Die heeft dit jaar erg weinig gereden.
origineel gepost door Maarten_Rekord_C
Heb vervolgens alles weer opgebouwd en de motor gestart zonder kleppendeksel. Nog eens goed geluisterd en gekeken. Toen opeens zag ik een verschil. De twee stoters die heet worden en drooglopen maakte direct contact met de tuimelaar. Tuimelaars weer losgehaald, klepstoters eruit en wat blijkt, het kogeltje van de tuimelaar valt helemaal in het kuiltje van de klepstoter, dus de klepstoter is bovenin helemaal uitgevreten, hetgeen rommel en roest veroorzaakt, wat tussen de klepstoter komt. Heb er vervolgens twee nieuwe klepstoters ingezet en gelijk twee nieuwe tuimelaars erop gezet om allebei uit te sluiten. Motor gestart en geen herrie meer, de motor loopt weer regelmatig zonder haperen. Denk dat dit het was, neem em morgen weer mee voor een lange rit, zodat ie weer goed heet wordt, kijken wat er dan gebeurt…Als al die onderdelen nieuw waren, maar nu al is ingevreten, dan is dat toch een teken dat daar geen olie komt.
De olie die je tuimelaar smeert komt uit het draadeind waar de tuimelaar op kantelt. Draai de moer er maar helemaal af en verwijder de ring en de tuimelaar. Er zit ergens een klein gaatje aan de zijkant in het schroefdraad. Ook loopt er een kanaal naar onder. Als deze draadeinden eruit zijn geweest en daarna met loctite vast zijn gezet kan het mis gaan. Een teveel aan loctite kan het gat aan de onderkant van het draadeind verstopt hebben.
Je kan het eerst checken door weer hetzelfde te doen: Alle tuimelaars eraf, stoters erin, bougies eruit en iemand laten starten. Kijken of je kunt zien dat er uit sommige draadeinden wel of geen olie komt.
Je kan ook een andere moer eraf draaien en dan twee moeren tegen elkaar in draaien tot ze vast zitten. Hiermee kun je dan het draadeind weer uit de kop draaien.Wat voor hoogteverschillen ga je creëren?
Je krijgt natuurlijk drukverschillen op die manier.Ik denk dat er meer gevolgen zijn dan je denkt.
origineel gepost door Maarten_Rekord_C
origineel gepost door postbusmanta
Heb je echt gekeken of er olie uit het kanaaltje komt met je klepstoter eruit, of concludeer je aan het geluid dat hij geen olie krijgt?Ik ga ervan uit dat je hydraulische stoters hebt?
Het zijn mechanische stoters, en het is een conclusie op basis van geluid, en het feit dat als ik de stoter eruit haal, dat deze geheel droog is en extreem heet.
En als je alleen die stoter eruit laat en de bougies eruit haalt.
Vervolgens iemand de startmotor laat ronddraaien, komt er dan olie in het gat van de stoter?Dan kun je dingen uit gaan sluiten namelijk.
Het kan een maandag-morgen stoter zijn (verkeerde passing of geen oliegroef erin)………….of…………
Ik zat ook nog te denken aan een verkeerde passing tussen je klepgeleider en je klepsteel. Als je klep een klein stukje blijft openstaan (te krappe passing bij hoge temperatuur), gaat hij ook beroerd lopen en gaat je stoter klapperen.Ik heb het bij de automaterialenzaak Cartal vandaan.
Heb je echt gekeken of er olie uit het kanaaltje komt met je klepstoter eruit, of concludeer je aan het geluid dat hij geen olie krijgt?
Ik ga ervan uit dat je hydraulische stoters hebt?
Lassen is inderdaad de beste oplossing, maar door de grote warmteontwikkeling moet je hem wel controleren op krom-trekken.
De andere oplossing is dit spul:
Ik heb er een benzinetank mee gerepareerd en een gat van een peilstok in m’n blok mee gedicht (met een slotbout erin).
Hé, de andere foto’s van Eelco Hofstra.
Leuk!!! :thumbup
Er komen steeds foto’s in het clubblad.
Het liefst hele mooie, verschillende en het liefst van verschillende personen…
Dit topic is een mooie gelegenheid om mooie foto’s te scoren voor het clubblad.
Uit de serie waar ook die uit het clubblad van komt:

Allemaal in Zeeland gemaakt:



Wil je mij die bovenste foto en die van dat Opel-teken mailen in volledig formaat?
Graag naar secretaris@mantaclub.nl
Alvast bedankt.
Dan moet het bijna wel vuil zijn wat klem zit in je olie-kanaaltje.
Je hebt een tandarts-boortje nodig ofzo.
Bij de nokkenas gaat het om de groef in het eerste lager.
Kun je de oude nokkenas vergelijken met de nieuwe?
Bougies eruit halen,
Klepstoters eruit halen.
Iemand laten starten.
Kijken of er olie in het gat van de stoter komt bij de eerste cilinder.
Vervolgens één voor één de stoter terug plaatsen vanaf de distributiezijde en kijken wanneer het stopt.
Is er wellicht een andere nokkenas ingekomen?
Is er wellicht een ander nokkenaslager ingekomen in het voorste lager?
Geen dank @Ghanz…………..:D
Die boutkop irriteerde mij ook al. Die wordt dus vervangen.
Vandaag een proefrit gemaakt en hij houdt niet meer in in de bochten. king:
Toen aan de uitlaatgastester:
CO heb ik op 0,76% gezet.
HC behoort volgens mijn gegevens op 300 te staan, maar die krijg ik niet boven de 176.
Lambda staat nu op 1,131.
Wie weet de juiste waarden?
Weet iemand de uitlaat-emissies bij stationair en bij 3000 omw/min?
Dan heb ik het niet alleen over %CO.
origineel gepost door GSE
Die meter is voor een 2500E,maar dat de emissie waarden niet meer kloppen is normaal bij veel motoren,je had ook gewoon de veerspanning wat bij kunnen stellen met een CO kast,was denk ik goedkoper geweest,maar ziet er wel mooi uit die meter :thumbupGelukkig……want er hangt ook een 2500E in………:thumbup
Het probleem was dat de motor inhield in een snelle rechter bocht.
13 augustus 2009 om 20:15 In reactie op: kmteller voor Monza A1 [ahum,lampje weer op zijn plaats] #17484324Het is weer geheel de cockpit die erin zat (6 cilinder), alleen met een andere spanningsstabilisator en een nieuw lampje in (!).
13 augustus 2009 om 17:05 In reactie op: kmteller voor Monza A1 [ahum,lampje weer op zijn plaats] #17484322Vandaag het hele verhaal maar weer opnieuw gedaan:
Nu alles weer over gebouwd in de oude cockpit:

Er zaten dus inderdaad verschillende toerentellers in:
Hier de toerenteller van de 6 cilinder:

En hier de toerenteller uit een 4 cilinder:


Hier nog even het verschil in controle-lampjes:
Het dashboard wat eruit kwam:

Het dashboard van de 4 cilinder:

Gelukkig doet alles het nu weer (inclusief de temperatuurmeter en de tankmeter / alleen dit is met een geheel volle tank):
13 augustus 2009 om 14:25 In reactie op: kmteller voor Monza A1 [ahum,lampje weer op zijn plaats] #17484321Ik heb een Monza uit 1982………
Een A1 buitenkant en een A2 interieur.
De cockpit klopt dus wel. Deze was dus inderdaad van een 4 cilinder.
Ik zal straks nog even wat foto’s plaatsen.
De blauwe draad op de stekker was doorgeknipt en het binnenwerk was uit de stekker gehaald.
Gelukkig had ik nog een stekker van een Manta liggen. Hier heb ik het binnenwerk uitgehaald en op de afgeknipte draad van de Monza gesoldeerd.12 augustus 2009 om 20:41 In reactie op: kmteller voor Monza A1 [ahum,lampje weer op zijn plaats] #17484317Hier even een paar foto’s:
Cockpit gedemonteerd:

Alles netjes uit elkaar getrokken (let op controlelampjes):

Rechts boven is de plek van de spanningsstabilisator:

De spanningsstabilisator met koelplaat:

Het andere dashboard met andere controlelampjes:
12 augustus 2009 om 18:59 In reactie op: kmteller voor Monza A1 [ahum,lampje weer op zijn plaats] #17484315Nou was ik vandaag ook even aan het klooien met m’n teller, omdat m’n benzinemeter en m’n temperatuurmeter het niet deden.
Ik had een andere tellerbak gekocht en hoopte deze als donor te kunnen gebruiken (spanningsstabilisator).
Nou bleek dat ze bij m’n gemonteerde cockpit al aan het stoeien waren geweest met een paar kabels buitenom te gooien.
Ik dacht dus dat ik wel even die andere tellerunit kon monteren nadat ik m’n eigen kilometerteller had ingebouwd.
(m’n temperatuurmeter deed het niet omdat de draad uit de stekker was geknipt…:o.)Nu blijkt dat er ook verschil zit in de controlelampjes in het dashboard!!
M’n oorspronkelijke dashboard had een apart verklikkerlampje voor richtingaanwijzer links en rechts.
Deze heeft echter één verklikkerlampje.Ik hooptje dat de print wel hetzelfde zou zijn, maar helaas……..
Na het aansluiten werkte m’n benzinemeter en m’n temperatuurmeter wel weer, maar voor de rest is het een puinhoop.
Is er bekend dat in de A2 dashboarden verschil zit?
Is deze wellicht van een 4 cilinder? Ik had namelijk ook het idee dat de toerenteller teveel aangaf.
Ook zit hier een verklikkerlampje in voor een choke.Morgen alles maar weer overbouwen in m’n oude klokkenwinkel.
Hal-gever zit onder de verdelerkap. Op je rotor-as zit een metalen kommetje met 4 uitsparingen. Deze draait langs een sensor. Dit is de hal-gever.
Je module zit vlak naast je bobine. Het is dat zwarte platte doosje met die brede stekker erop.
Hal-gever of module.
Dan zakt je toerenteller ook naar nul.
-
AuteurBerichten