Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Je kunt hem toch even uitwisselen met die van de Manta?
Haal ook even je massapunt achterop het inlaatspruitstuk los en maak alle contactoppervlakken goed schoon.
Pak maar eens een zaklamp en steek je hoofd onder het dashboard bij de pendalen. Schijn omhoog achter je zekering-kast.
Als je druppels ziet hangen aan een flinke laag roest, weet je genoeg.
Als het ruitensproeiervloeistof is, kan het rubber waarin het pompje is gedrukt (aan de zijkant van je ruitensproeier-reservoir) de oorzaak zijn.
Als het koelvloeistof is,, zal je kachelradiateur lek zijn, maar dan komt de vloeistof meer naar de middentunnel naar binnen.
Ik gok op de thermo-tijd-schakelaar.
Deze stuurt de computer aan hoe lang hij op koud-start moet lopen.Dit is de bruine temperatuursensor in het thermostaathuis.
Als het ECHT polyester is, kun je gewoon met polyester matten aan de achterkant de boel repareren en de scheur een beetje inslijpen, waardoor de hars er goed tussen kan komen.
Is het ander materiaal, kun je beter aan de gang met dit spul:

Hiermee krijg je een groot hecht-oppervlak en voorkom je opnieuw scheuren.
Als je van dat zwarte zachte kunststof hebt, kun je dit materiaal heet stoken en dan achter de scheur op het kunststof drukken.
Het blijft dan vanzelf zitten!Dat ligt een beetje aan de slijtage van de motor.
Als de motor al een beetje versleten is en de oliedruk aan de lage kant, kun je het beste kiezen voor 20W50.
Normaal gesproken is 15W40 een goede keuze.
Ga nu wel voor een beetje knappe olie. ;)
Solex is minder gevoelig voor weers-invloeden en blijft langer stabiel na afstellen dan Webers.
Probleem is inderdaad dat er heel weinig te vinden is voor de Solex. Vooral sproeiers is een probleem.
Er zijn spuitbussen in de handel met de naam “freeze”. (let op: NIET de medische versie)
Dit is vloeibare stikstof o.i.d.
Weer de boel warm stoken en dan het slangetje van deze spuitbus IN de scharnierpen richten en vervolgens spuiten.
Nu maar hopen dat de pen plotseling krimpt, zodat je deze met een moker en de Midlock-set eruit kunt slaan.
Dit is de juiste:

Maak de kabel tussen de carrosserie en het motorblok eens los en maak vervolgens alle oppervlakken goed schoon met schuurpapier. Vervolgens weer monteren.
Zit de koppelings-hevel niet tegen de behuizing van het vliegwiel aan, waardoor het druklager tegen de drukgroep aangedrukt blijft zitten?
Als de koppeling erg licht gaat, betekent het dat de drukgroep weinig kracht uitoefent op de koppelingsplaat. De kans op doorslippen is dus groter.
En heb je ook al een andere bougie geprobeerd?
28 september 2012 om 23:37 In reactie op: probleem met koude start>nieuw probleem, zie laatste post #18059616Lucht-omloop-klep staat bij koude motor maar een klein beetje open, dus niet helemaal.
Heb je nog contactpunt ontsteking?
Dan loopt er een draad vanaf je startmotor naar je bobine om tijdens het starten een hogere spanning op de ontsteking te krijgen.
Wat heb je eventueel los gehad, voordat hij het niet meer deed?
Heb je de bougiekabels op je verdelerkap wellicht verwisseld?
Op je thermostaathuis zitten 2 temperatuur-sensoren
Een bruine ………….dat is de temperatuur-tijd schakelaar, welke de aansturing van je koudstartinjector regelt ennnnnnn
Een blauwe of grijze……………deze geeft aan de computer door wat de motortemperatuur is en past daarop de inspuithoeveelheid aan.Hoe hoger de weerstand……..hoe meer er ingespoten wordt.
Dat houdt in dat wanneer de sensor kapot is………….of wanneer er een draadbreuk is……………er maximaal wordt ingespoten.Je zou dus de weerstand van de sensor kunnen meten.
Tevens zou deze waarde ook te meten moeten zijn bij de computer (moet je even op het schema kijken welke contacten dit zijn).Als deze waarde niet te meten is in de computer-stekker, kan het heel goed zijn dat de massa-aansluiting achterop je spruitstuk vervuild is. Deze moet je even loshalen en alle oppervlakken goed schoonmaken en weer monteren.
Als je hem dan nog niet meet………dan heb je wellicht een draadbreuk.
Als je een koudstartinjector hebt, kun je altijd even proberen om de brandstofslang er vanaf te trekken en deze af te doppen. Vervolgens even starten om te kijken of hij nu beter loopt.
Deze slang leent zich ook prima om de brandstofdruk te meten.2 september 2012 om 21:47 In reactie op: [12-10-2012] Eigen mattenset ontworpen, ze zijn binnen #18062215NIET de eerste optie nemen, want dat zie je niet als je de deur opent van de auto. Dat verdwijnt namelijk achter de zitting van de stoel.
Voor de rest: :thumbup :thumbup
2 september 2012 om 14:10 In reactie op: Belinda zoekt Manta A als verrassing voor haar man 1 sept ! #18046572Het is inmiddels 2 september, dus de verrassing van Belinda aan haar man had gisteren moeten plaats vinden……………..
en dat is ook gebeurd!!
Er was een plek afgesproken, 1 km van de feestlocatie, waar we zouden verzamelen.
Vanaf daar werden we opgehaald door buren van de jarige en naar de feestlocatie gebracht.
Dit bleek een enorm fabrieksterrein te zijn.Belinda had ervoor gezorgd dat iedereen uit de feesttent was gekomen om ons aan te zien komen rijden.
De jarige job viel bijna achterover toen er 4 A-Manta’s het terrein op kwamen rijden!!!
Hij wist echt niet meer hoe hij het had. Hij keek ongeveer zo: :shock:We werden onthaald als ware helden!!



Hier krijgt hij zijn cadeau uitgereikt: Een weekend meemaken bij de Opel Manta Club Nederland in Vessem:



Een feesttent met live-muziek, broodjes warme beenham, een enorm springkussen voor de kinderen…….het was geweldig georganiseerd…………en alle mensen waren super-vriendelijk en geïnterresseerd.
Echt een hele leuke avond met een onvergetelijk afscheid:
We werden door Belinda hartelijk bedankt en kregen allemaal nog een een prachtige bos bloemen, een leuk verrassingspakket en een envelop met inhoud.Iedereen die hieraan heeft meegewerkt verdient een dikke pluim!!
Kijk, dat horen we graag ! :thumbup :thumbup
Geniet van het rijden in de Manta. :thumb
Voor je het weet strooien ze alweer met pekel op de wegen :puke
Ik heb nog wel een leuk idee voor velgen onder je Prius….. :???:
Het belangrijkste is dat JIJ het mooi vindt………….het is JOUW auto namelijk.
Maar uh…………ik zou ze lekker onder een Golf laten zitten :jerry
27 augustus 2012 om 19:03 In reactie op: probleem met koude start>nieuw probleem, zie laatste post #18059607Ja, dat is hem :thumb
26 augustus 2012 om 21:42 In reactie op: probleem met koude start>nieuw probleem, zie laatste post #18059605Het probleem kan ook in je brandstofpomp-relais zitten.
Tijdens het starten komt er een signaal binnen bij je brandstofpomp-relais. Hierdoor gaat de brandstofpomp draaien en gaat je koudstartinjector open.Als je brandstofpomp-relais niets doet met dit signaal, zal het starten inderdaad veel moeilijker gaan.
23 augustus 2012 om 22:51 In reactie op: koude lucht! hoe krijg ik die bij mijn open luchtfilter #18056380@trashmetal wrote:
@postbusmanta wrote:
Ben je wel eens aan het rekenen geweest hoeveel lucht zo’n motor nodig heeft?
het is een 3 liter motor….
Hij draait maximaal????? 4500 omw / min ???????
aangezien het een 4-takt motor betreft, is de hoeveelheid aangezogen lucht: 4500/2 x 3 = 6750 liter / min!!
Per seconde is dat: 6750 / 60 = 112,5 liter lucht.
Aan een natuurlijke aanzuiging door een pijp zitten maximale stromingssnelheden verbonden.
Ik dacht dat dat 6m/s was……..Als je dan gaat berekenen, dan blijkt de buis een diameter te moeten hebben van: 155 mm !!!!
Ik zie net een 12 volt buisventilator van 100mm. Deze gebruikt 2 Ampere en geeft 1500 liter per minuut. Je moet meer dan 4 maal zoveel hebben !!
Een ventilator gaat bij het belasten van je motor dus alleen maar tegenwerken.
Ik hoop je een beetje uitleg te hebben gegeven op deze manier. ;)
Je bent je wel heel rijk aan het rekenen he :D
Dit zou betekenen dat zo’n blok met standaard luchtfilter en aanzuigbuis niet zou werken :D
@TS ben nog aan het werk vanaaf post ik ff de afmetingenIk heb het over natuurlijke ventilatie.
Jij hebt het over een buis, welke is aangesloten op je motor………
Dat is op dat moment een zuigende pomp, dus spreek je niet meer over natuurlijke ventilatie.
Maar…..ieder heeft hierover zijn of haar mening……….en daar is niets mis mee :thumbup22 augustus 2012 om 18:39 In reactie op: koude lucht! hoe krijg ik die bij mijn open luchtfilter #18056376Ben je wel eens aan het rekenen geweest hoeveel lucht zo’n motor nodig heeft?
het is een 3 liter motor….
Hij draait maximaal????? 4500 omw / min ???????
aangezien het een 4-takt motor betreft, is de hoeveelheid aangezogen lucht: 4500/2 x 3 = 6750 liter / min!!
Per seconde is dat: 6750 / 60 = 112,5 liter lucht.
Aan een natuurlijke aanzuiging door een pijp zitten maximale stromingssnelheden verbonden.
Ik dacht dat dat 6m/s was……..Als je dan gaat berekenen, dan blijkt de buis een diameter te moeten hebben van: 155 mm !!!!
Ik zie net een 12 volt buisventilator van 100mm. Deze gebruikt 2 Ampere en geeft 1500 liter per minuut. Je moet meer dan 4 maal zoveel hebben !!
Een ventilator gaat bij het belasten van je motor dus alleen maar tegenwerken.
Ik hoop je een beetje uitleg te hebben gegeven op deze manier. ;)
Voor het eerst naar Sevenum van OPN geweest.
Ik wil het eigenlijk al jaren, maar het gebeurde eigenlijk nooit.Nu toch maar een camping in de buurt uitgezocht en op de zaterdag een dagje gaan kijken.
Leuk om zoveel verschillende Opels bij elkaar te zien.
Vooral de humor die sommige mensen met hun auto weten over te brengen, sprak me wel aan.Wat me minder aansprak waren de “dames” van de carwash. Even voor de grap met water op m’n auto spuiten, terwijl ik net langsrij met de ramen open en er ook nog een laagje stof op de lak ligt, kan ik niet echt waarderen. :swear
De auto zag er gelijk niet meer uit!
En ik vraag niet om een wasbeurt………en al helemaal geen water in m’n interieur, waar ik veel energie in heb gestoken om het zo te krijgen als dat het nu is.Dat was het enige minpuntje……..voor de rest heb ik me wel vermaakt.
Hier een paar foto’s van mijn hand:









Nog een tip:
Gebruik een “echte mannen-hamer”.
Met een te kleine hamer speel je helemaal NIETS klaar.
En dan nog een tip:
Gebruik goede handschoenen!
Eerst je deurvanger loshalen!
Dan stift in scharnierpen zetten:

Dan gereedschap over de pen steken……….en dan rammen maar!

Dit kan natuurlijk ook vanaf de binnenkant, alleen is de kans op schade dan groter.
De boel dus goed beschermen!@Andre_Ede wrote:
Op één van de mooiste Opel’s ooit dus heel eenvoudig de Manta van postbusmanta.
Zou de foto graag op groot formaat willen als HD WallpaperStuur me even een mailtje via secretaris@mantaclub.nl, dan stuur ik je wel een paar foto’s als je dat leuk vindt.
Staat je ontsteking wellicht te vroeg?
Klopt je nokkenas-timing wel?
Is er wellicht gedraaid aan je gasklep-aanslagschroef?
Je geeft toch geen gas tijdens het starten hoop ik?
-
AuteurBerichten