Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Vorm van de kist zijn verschillende meningen over. Dit in verband met ‘staande golven’ die kunnen ontstaan en zo op bepaalde frequenties met elkaar resoneren. Ik neem aan dat het een gesloten kist wordt. Ik denk niet dat het in dit geval veel zal uitmaken aangezien het maar een klein deel van de kist is, het aantal liters is veel meer bepalend.
Heb je ook dimmende verlichting als ie hard staat? Zo ja probeer gewoon even aan te sluiten op een andere accu. Controleer ook even je massa, of probeer is een andere radio.
Ik heb zelf de ervaring dat je de min nog het beste aan de minpool van je accu kan bevestigen. Ik heb al zovaak storingen gezien door ‘massalussen’ en slechte massapunten.
De beste manier om je probleem te testen is even een paar andere massapunten te proberen, verbetert/verslechtert de situatie dan weet je in ieder geval dat daar het probleem in zit.
Ik heb zelf nog nooit de reservewiel ruimte gebruikt, maar volgens mij maakt het weinig verschil of je een box neemt of die ruimte. Meestal is die ruimte voldoende voor een kleinere 10inch sub. Als je de ruimte maar goed afdicht kan dat prima voldoen als woofer ruimte, met hetzelfde effect als een kist.
Een vriend van mij heeft ook een 10inch woofer in zijn reservewiel ruimte gehad en dit klonk zeer goed. Hij had hem echter iets opgehoogd om het volume te vergroten zodat het volume paste bij zijn sub.
1 ding waar je in ieder geval erg in moet houden is om een stevig afdekrooster erover heen te monteren, anders is het wachten tot de woofer sneuvelt als je spullen achterin zet.
Een versterker op je standaard bedrading is prut. Om autoradio’s als voorbeeld te geven, er zijn er maar weinig die meer dan 4x50w max hebben (dat is 4x12w rms of iets dergelijks). ALS er een stuk meer power zou kunnen komen uit de standaard bekabeling, dan hadden er al wel radio’s met ingebouwde betere/sterkere versterkers geweest.
Doorsparen is echt niet perse noodzakelijk, je kan voor het geld wat je er nu aan uit wil geven prima een goede set kopen. Persoonlijk zou ik de speakers achterin niet vervangen aangezien daar bijna geen rendement te behalen is. Ik zou voor die prijs eerder een kleine sub erbij willen zetten.
Ik heb ff wat gegevens opgezocht en het ziet er naar uit dat die subs 400w rms (2x200w rms voicecoils) zijn. Nu weet ik niet wat voor versterker het precies is, maar als ie 2x300w max levert, dan houdt dat niet over.
Afgezien daarvan, voordat je besluit tot kopen van iets nieuws, heb je alles goed aangesloten? Een versterker nokt er niet zomaar mee.
– Is je bedrading dik genoeg? Zowel voeding als speakerkabel.
– Heeft je versterker genoeg ventilatieruimte?
– Heb je je sub correct aangesloten?

Indien dit alles het geval is, dan zal ie waarschijnlijk te warm worden door maximale belasting.
Zekering gecontroleerd?
Welkom !
Welkom terug en mooie auto! Niet ‘mijn’ smaak uiteraard dat roze, maar wel mooi.
Als hij voor de rest goed loopt, dan denk ik zelf dat er toch iets is gebeurt met het blok waardoor je compressieverlies hebt. Ik kan niks anders bedenken waardoor ie toch nog ‘mooi’ loopt maar geen vermogen heeft, mits de dingen die ik eerder zei goed zijn (bougies, luchtfilter, uitlaat).
Je zou dus eventueel een compressiemeting kunnen laten doen.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd en heeft iemand een andere mening.
Loopt ie voor de rest wel mooi regelmatig? Geen gekke geluiden uit het blok? Geen gebok? Hoe is het vermogen in het algemeen?
In het ‘ergste’ geval heb je gewoon dik compressieverlies, misschien is het blok een keer warmgelopen of iets dergelijks. Hier hoef je niet perse veel van te merken behalve dat je veel vermogen mist, het blok kan voor de rest wel normaal lopen.
Het ergste vind ik altijd nog dat je altijd de lul bent en er dus niks aan kan doen, omdat een agent zijn woord telt en niet de jouwes of het nou waar is of niet.
Maakt ie in andere versnellingen wel meer dan 2000 toeren? Zoja dan heb je dus vet vermogens verlies. Heb je zelf het onderhoud gedaan? Zo ja, heb je de uitlaat wel correct gemonteerd, geen lekkages? Heb je de goede bougie’s gebruikt? Heb je het luchtfilter correct aangesloten zonder luchtlekkages her en der?
Zoals Wim zegt, het kan veel zijn, maar je kan is beginnen bij de dingen die zijn gedaan aan je auto.
Post later nog is wat nou het verschil in gebruik is. Ik ben toch wel benieuwd, ook naar de eventuele langere termijn verschijnselen etc.
Als er totaal geen lage tonen zijn, dan zit er duidelijk iets verkeerd aangesloten. Heb je helemaal geen laag, of is er niet genoeg laag naar jouw mening? In het 1e geval zit er duidelijk een filter tussen.
Normaal gesproken zou je met je deurspeakers juist wel laag moeten hebben aangezien het standaard tweetertje de hoge tonen voor zijn rekening neemt. Dus zelfs met het filter er tussen zou je juist alleen de hoge tonen moeten missen.
Heb je de DLS speakers wel op de zelfde draden aangesloten als de originele boxen? Misschien dat je kan checken of je ergens het filter ziet zitten in de deur. Ik weet niet of je zelf de originele speakers eruit hebt gehaald, maar misschien heeft de vorige eigenaar het 1 en ander verandert.
Wat betreft de maatvoering voor de tweeters, meestal is dit vrij universeel, net zoals de normale speakers, maar je kan hem uiteraard even opmeten en vergelijken met diverse composetjes.
Succes.
Welkom hier en succes met je auto. Rij niet TE wild he anders heb je onze hulp misschien nog sneller weer nodig dan je wilt.
Ik ben toch stiekem ook wel erg benieuwd. Je leest zoveel tegenstrijdige reacties overal op het internet. Bij de 1 heeft het zijn motor geruineert, bij de ander merkte ie niks en bij weer een ander was zijn motor herboren. Hopelijk krijgen we wat meer duidelijkheid.
Eventueel zou je even een filmpje met geluid voor en na kunnen maken zodat eventueel verschil duidelijk wordt?
Petje af hoor, ik zie geen topic over een probleem zonder een reactie van Wim. Keep up the good work en blijf je ervaring delen.
Klopt als een bus, leek mij logisch, maar zijn inderdaad dingen om te vergeten. Ik vind dat het probleem van die ‘complete kits’ is dat de kabels te lang/kort zijn, of te dun/dik. Je kan beter zelf op maat maken, dan weet je zeker dat het netjes pas is allemaal.
Mocht dat monoblok van 119 euro je nog te duur zijn, dan moet je kijken voor een 2 kanaals versterker die je brugt en die rond de 150w rms @ 4ohm zit.
Succes.
Klinkt idd als versleten stuurkogels. Zou er even naar laten kijken, kan gevaarlijk worden als het verergert.
Succes.
Weet je heel zeker dat die eindtorren stuk waren en dat niet het 1 en ander toch verkeerd zat aangesloten? Het lijkt me stug dat er precies bij 2 radio’s hetzelfde kapot is, waaronder een nieuwe.
Naja in ieder geval lijkt het opgelost, hopelijk nog steeds met een nieuwe radio.
Auto: Opel Astra G Sport
Bouwjaar: 25-09-1998
Motor: x1.6szr
Km-stand: 129.000KM
Brandstof: BenzineIk zou als ik jou was een klein monoblokje kopen als je er puur de sub mee wil aansturen. Jbl heeft wel redelijke kwaliteit voor geringe prijs.
Bijv bij ron de vries, jbl monoblockje van 175w rms voor 119 euro.
Dat zou prima moeten werken op die sub.
Benodigdheden:
rca kabels
radio -> versterker
voeding/massakabel
accu -> versterker
bekabeling
sub -> versterkerSucces!
Bedankt, ik zal er is even naar kijken.
Kan inderdaad wel handig zijn ja, ging er eigenlijk automatisch van uit dat dit beetje een standaard verhaal was xD.
Het gaat om een astra g x1.6szr sport uit 1998.
-
AuteurBerichten