Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Die Zender bumper is wel heel erg mooi.
Maar die hele auto is ook wel erg af.Wit met donkere accenten is precies waar ik van houd.

Maar voor de breedbek doe ik het ook.
Beetje in de gaten houden tot ik er tegenaan loop.Bedankt mannen, nu weet ik een beetje waar ik op moet letten.
Lagers en rubbers vervangen.
Ik voel duidelijk dat de auto beter/degelijker in elkaar zit.
Helaas klappert het nog steeds.Plaatje van de bovenste schaaltjes:
Die moeten ook nog vervangen worden, maar ik kan ze niet vinden.
Heeft iemand suggesties hoe die dingen genoemd worden?

Morgen eerst een aandrijfhoes vervangen voordat de homokineet overleden is.
De rechter as die uit de bak komt, hoort dat dat die kan bewegen in de bak?
Morgen wordt er ook naar het stuurhuis gekeken.
Zijn daar nog dingen waar ik op moet letten?Ik heb even bij de vrouw onder de kap gekeken vandaag.
Wat schetst mijn verbazing?
Hier zie ik bijna dezelfde ruimte tussen schotel en carosserie als bij mij.
Alleen voelt de Astra heel stevig, en klappert er helemaal niets…
En bij omhoog trekken van de auto zit er ook geen beweiging in.
Bij mij zie je dan de veerpoot bewegen.Zou betekenen dat de Astra ook aan de beurt is. :wtf
Het zijn Saab velgen

:jerry@arjontje wrote:
Let op bij de 1 heb je alleen het rubber. Bij de ander heb je het rubber en het lager. Dit zijn 2 apparte onderdelen.
Ik monteer vaak Sachs of Monroe.Monroe is wel een veilige keuze begrijp ik.
Ik wil ze beide vervangen.
Als het silentblock vervangen wordt, is het lager het volgende. Bovendien zitten de veerspanners er dan toch al op.Duidelijke foto’s Wim.
Al was ik bij de eerste afgeleid door ander moois in de motorruimte. ;)
Maar jij hebt met deze ruimte geen geklapper als je over klinkers rijd?Tijdens het zoeken kwam ik ook de spoorstangen en kogels tegen.
Dit zou natuurlijk ook kunnen rammelen, of is dat niet aannemelijk.De zaak is dat ik de spullen wil gaan verzamelen, om het er dan in 1 keer onder te (laten) zetten.
Ik heb er een rothekel aan als je iets wat helemaal uit elkaar ligt met oude onderdelen in elkaar moet zetten, omdat je net die onderdelen niet nieuw had gehaald.
En dan later weer hetzelfde zaakje uit elkaar moet halen om net die onderdelen alsnog te vervangen.Volgens mij lijken de draagarmlagers ook wat versleten.
Als de veerpoot er toch onderuit is voor de silentblocks en lagers, dan lijkt het me niet veel extra werk om de draagarmen te vervangen.
Bij nieuwe zitten hier de rubbers en kogel al in, en dat lijkt me veel tijd schelen tov het vervangen van de rubbers in de oude draagarmen.
Maar de prijzen van draagarmen lopen van 35/st van een budgetmerk tot 91/st voor een Moog.
Zit dat in betere rubbers, of is de goedkope arm pisbakkenstaal, en binnen een jaar aan vervanging toe?
Wat gebruiken julie hier voor?@bart-gsi wrote:
@arjontje wrote:
Geen idee geen ervaring mee.
Heb altijd een complete set vervangen korte dempers en veren. :jerryis vaak wel het beste.. maar er zijn ook mensen die alleen veren vervangen… dus vandaar mijn comment..
Bart, er zijn idd mensen die alleen de veren vervangen, maar die gaan alleen voor de looks, en weten niet hoe een auto rijdt.
Als je kortere veren wil, moeten er dempers bij die op de veren afgestemd zijn, anders gaat het nooit goed rijden.Mijn setje:

@ Wim,
Bedankt voor je even korte als duidelijke antwoord. ;) Ik weet wat me te doen staat.Ik vind wel grote prijsverschillen.
Zit er nou echt zoveel verschil in kwaliteit in de verschillende merken?
Ik dacht dat bv Febi wel goed vervangingsspul was.
Maar Monroe is toch stukken duurder. Is het ook zoveel beter?
Ik ga deze auto geen 10 jaar meer rijden, maar wat ik rijd is wel relatief sportief.
Het moet dus geen slappe zooi zijn die volgend jaar weer speling heeft.
Bestaan er voor die silentblocks geen steviger alternatieven?Om een oud topic weer ff nieuw leven in te blazen, toch wat plaatjes van de vooruitgang.
Eerst de verlaging. Is een 30mm van ST geworden.
Ik wilde de AP schroefset, omdat ik hier heel het web voor afgespeurd heb, en iedereen, ongeacht merk, hier heel tevreden mee was.
Helaas verliep de communicatie tussen mij, Stroeve, en KW erg slecht, en uiteindelijk kreeg ik de set 3 dagen voordat ik naar Frankrijk moest rijden binnen.
Dag gesnipperd, en de boel ingebouwd.
Het is zonder twijvel goed spul. de wegligging en het gevoel van de auto is enorm verbeterd.
Hierbij is hij nog steeds heel comfortabel.De foto:

Daarna vond ik dat er toch echt een maatje grotere velgen onder moest.
Heel veel mooie 16″ gezien, maar ik wilde perse 17″. Naar mijn idee een heel mooie compromis tussen mooi en comfortabel.
Ik kon niet precies vinden wat ik wilde voor de prijs die ik eraan uit wilde geven.
Eigenlijk bedoel ik dat wat ik wil aardig aan de prijs is. :angel
Via ebay.de liep ik ineens tegen een set aan die mijn smaak was, een leuke prijs had, en wbt afstand nog rijdbaar was.
Beetje heen en weer whatsappen met een Duitser, vroeg in de auto gestapt, en 5 uur en 500km later stond ik weer thuis met mijn nieuwe velgen.
Hier ben ik even mee bezig geweest om ze brandschoon te maken, en een paar lagen wax erop te zetten.
Uiteindelijk de meest versleten banden vervangen door 215, omdat ze achterop met de 225 aanliepen .
Nu rijdt hij goed. Ook met 3 man achterin loopt het niet aan, en je krijgt geen pijn in de rug als je een paar uurtjes op de achterbank moet vertoeven.En zo staat het er nu bij:

Bedankt voor alle reacties jongens.
Ik ga gewoon voor de zekerheid de lagers vervangen.
Na wisselen laat ik weten wat ervan geworden is.Dat het goed moet kunnen komen, weet ik zeker.
Mijn schatje rijdt een 2001 Astra G, en daar rammeld helemaal niks aan.[quote=djkik schreef:
Ben vandaag nog even met de buurman een uurtje aan het zoeken geweest. Ik ben er nu achter gekomen dat als ik de auto linksvoor opkrikt, en dan het wiel naar boven probeer te trekken, dat het rubber/deksel van de schokdemper (onder de motorkap aan de binnenzijde) een paar millimeter omhoog komt. Weet iemand of dit normaal is?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.Groet Kik
dit is wel normaal als het net als bij de Vectra-B / Astra-G Zwevend is opgehangen..
Willem]verhaal opelforum[/quote]
Het zou dus normaal zijn dat de veerpoot altijd wat speling heeft.
Wat ik nou niet begrijp, is dat je er alles aan doet om een onderstel te maken wat geen krimp geeft tijdens het betere stuurwerk, maar dan loop je tegen een veerpoot aan die op en neer rammeld…Helaas zat ik dus toch in de goede richting te denken.
Maar er zitten meer delen in het lager toch?
Die rubber bol waar de auto op staat.
Daar onder zit nog een plastic koker waar het lager in zit.
Die beide vervangen, en het zit weer rammelvrij?Nog ff een foto gemaakt.
Dit is het probleem:
Het lijkt mij duidelijk dat als nu de auto niet op de wielen staat, het wiel met veerpoot en al op en neer kan.
Wat misschien nog van belang kan zijn, is dat ik een 30mm verlaging heb, maar dat er nog geen vinger tussen de band en de wielkast kan. (225/45-17)
Ik zou bijna denken dat de veerpoot te ver door de carosserie steekt, waardoor de auto lager is dan zou moeten, en de schotel aan de bovenkant niet verder erop kan.Ik denk dat je sneller klaar bent als je bij een tuningswinkeltje een stel verlagingsveren kan ophalen die toevallig nog op voorraad liggen.
En anders 2 gewone veren van de sloop halen. Dan is hij tenminste rijdbaar.
Ik heb er 4 weken over gedaan om een stel veren in huis te krijgen…
Ook hier wat paniek, omdat ik zaterdag ga rijden naar z. frankrijk.
Auto staat nu in de garage, en heb er een snipperdag voor moeten nemen om hem op tijd klaar te krijgen.
Al moet ik zeggen dat het vervangen van Vectra onderstel vrij makkelijk gaat.Jaaa, juist, foto’s :swear
Helemaal vergeten mannen.
Ben voornamelijk aan het rijden geweest in wat een heel fijne auto blijkt. :angelVec opgehaald, en problemen met overschrijven.
Oude eigenaar had de meldcode ingevuld op het formulier van het kenteken.
Geen schande bleek later, want bij mijn vrouw had de dame achter de balie zelfs de meldcode aangevinkt.
Gelukkig had mijn meisje ook de achterkant van het bonnetje gelezen, en de juiste code opgeschreven.
Affijn, auto toch mee gekregen op goed vertrouwen, en op weg naar huis.Eerste dag:
Auto door een goede wasstraat gereden, en interieur goed uitgezogen.
Best onder de indruk van het standaard audio gebeuren. :thumbupTweede dag:
Auto afgeleverd bij de poetser.
Die heeft hem ook in de hoekjes schoon gemaakt, en wat krassen en vogelschijtplekken weg gehaald.
Natuurlijk gaat van zo’n beurtje de hele auto glimmen.
Toch is het niet helemaal perfect (was ook niet afgesproken), want er zitten nog steeds swirls op.
Die ga ik zelf nog weghalen, maar dat kan later.Derde dag:
Auto helemaal nagelopen met de poetsdoek om achtergebleven stukjes wax weg te halen, en wat details te laten glimmen.
Ook nog eens met de stofzuiger en een kwast in de weer geweest om echt alle hoekjes in het interieur van stof te ontdoen.
Toen het leer goed schoon gemaakt met een sopje. (de rest van het interieur natuurlijk ook)
Toen was het weekend om.In de dagen erna steeds kleine stukjes gedaan in de tijd die vrij was.
Rustig met een doekje en diepreiniger stukje voor stukje het leer behandeld.
Daarna met conditioner en beschermer behandeld.Na een week de auto maar eens gewassen.
Vooral de binnenkant van de velgen is een ramp.
Waarschijnlijk moeten die er maar eens af om het goed schoon te krijgen.Bijna vergeten, maar ook de radio is vervangen door een moderne maar toch ingetogen Kenwood.
Asbak binnenwerk weg gegooid, want ik rook niet meer. :D
USB kabel langs de achterkant door een gat in de asbak gestoken, dus de USB zit mooi verstopt in de asbak. Maakt de radio nog minder opzichtig.En nou de foto’s die ik nog ff heb gemaakt. :thumb
Voorkant

Achterkant

Heel ruime achterbank :angel

Het zit heerlijk, maar schuift wel wat in de bocht.

En de nieuwe radio. Klinkt goed, maar toch al aan het kijken naar een upgrade.

Volgende foto’s komen weer als de verlagingsset eronder zit.
Na 2 weken wachten krijg ik het bericht dat het bij KW in backorder staat, en dat het pas 2 juli verstuurd kan worden.
Aangezien ik 4 juli naar zuid Frankrijk rijd, is dat geen optie.
Nu maar omgezet naar een vaste verlaging, aangezien die in voorraad was.
Hopen dat het goed gaat, want ik hoor net dat de staking van de Duitsers waarschijnlijk nog 2 weken door gaat… :swearMijn idee was om een Vectra te zoeken op de sloop waar het bewuste pijpje wel aan zit.
Anders de Omega waar ik het slangetje uit heb.
Daar een stukje uit de behuizing snijden/zagen, zodat er er een vlak plaatje om het pijpje zit.
Dan het gat boren bij mijn auto, en het plaatje er overheen lijmen.Nette howto, met goede omschrijving en foto’s.
Helaas bij deze de toevoeging dat dit niet opgaat voor elke Vectra.Dit is een Vectra B 2,2i van 2001 met ecc.

Nog ff bedenken hoe ik dit kan oplossen.
Je wielen gaan stuiteren door het spinnen.
De schokdempers en veren moeten dit tegengaan, maar met slappe dempers gaat het dus stuiteren.
Kan ook een ophangrubber of ander bevestigingspunt in de ophanging zijn wat niet zo stevig meer is.
Dat het al gaat spinnen kan aan de banden liggen.
De Astra G 1.6 8V van mijn vrouw is bijna niet aan het spinnen te krijgen.
Alleen vol gas op nat wegdek.
Met de BMW ben ik van 225 naar 195 gegaan, en dit kwam de wegligging heel erg ten goede.
De Falken waren echt goed, maar de Rainsport 3 zijn vele malen beter. Zowel op nat als droog.Is dat met dezelfde verlaging?!? :wtf
Dat zou betekenen dat ik ook heel snel aan andere wielen moet. :angelMooi hoor. :thumb
Ik vind 19″ net iets te groot.
Buiten dat zijn de banden ook niet te betalen. lol
Maar de omtrek zou niet moeten veranderen, dus met een maatje kleiner zou het er net zo mooi uit kunnen zien.Dan hoop ik maar dat het knakje een gebroken veer is. (die is het minst erg, omdat hij toch vervangen moet worden)
Het is overigens niet hoorbaar, alleen voelbaar.
En als je niet op asfalt rijdt, kan je het over het hoofd zien.
Maar met een nieuwe auto ben je scherp op elk afwijkend dingetje.Die Vec van jou staat heel mooi op de pootjes. :thumb
Heb je nog een foto vanuit een andere hoek? Nu lijkt het alsof voor nog wat hoog staat.
En hoe is het met doorzakken en/of aanlopen?
Jij hebt er ook wel heel beste velgen onder. Ik rijd op de standaard 15″.Vandaag getest.
Van achteruit naar vooruit maakt de bak geen geluid.
Alleen van achteruit naar vooruit dus.OK. Ik was in de veronderstelling dat de krukaspositiesensor bedoelt werd met toerentalsensor.
Maar als dat apart is, wat moet de ECU dan met die info?
Die krijgt tenslotte van de krukassensor al de info die hij nodig heeft.
Verder rijdt de auto perfect.
Vandaag deed de toerenteller het perfect.
Er zit dus ergens een hikje.
Bestaat er een link naar een werkplaatshandboek en/of electrische schema’s op het forum?Edit: Na nog eens lezen zie ik dat je zegt dat er een gele stekker van de ECU naar de tellers gaat.
Met een schema zou je kunnen bevestigen dat het toerentalsignaal van de ECU naar de tellers een storing heeft.Verder ben ik erachter dat op lage snelheid in bochten er een “tikje/knakje” in het stuur zit.
Net of er een beschadiging op de tandheugel zit waar hij overheen gaat, of dat het wiel iets verschiet. Moeilijk uit te leggen.
Ik dacht een beetje aan iets in de ophanging waar ruimte op zit, en wat naar “de andere kant van de speling” knakt.Nog een vraag voor de automaatrijders.
Als ik van vooruit rijden stop, de pook in R zet, en meteen gas geef om achteruit te rijden, geeft dat een aardige klap in de aandrijving.
Als ik het zonder gas geven doe, hoor en voel je niks.
Van achteruit naar vooruit is het me nog niet opgevallen.
Aangezien het automaat rijden voor mij nieuw is, moet me hierom zorgen maken? Km stand is 173dkm.Tijd voor een update.
De vec is van buiten en binnen goed schoon gemaakt.
Zaterdag is hij gepoetst om de krassen en vogelschijtplekken weg te halen.
Nu het interieur goed schoon is, liggen de spullen klaar om het leer een vertroetelbeurt te geven.
Radio is vervangen door een Kenwood KDC-BT73DAB.
Zoals het nu klinkt in de vec is fantastisch. Voorlopig geen behoefte aan waffers en woofers.De toerenteller heeft zich vandaag van zijn beste kant laten zien.
Oftewel, hij deed precies wat hij moest doen.
@Bart, als het de toerentalsensor was, dan zou de motor toch ook niet meer lopen?
Daar wordt ook de inspuiting en ontsteking mee geregeld.
Dus ik denk dat het toch in de teller zelf zit.
Gelukkig heb ik 2 vecs gevonden waar de teller nog in zit.Onderstel wordt een versneld project.
Hij is echt te wiebelig voor mij. :hmmzMaak je nou een schrijffoutje, of benoem je iets op de verkeerde naam?
Je zegt dat hij aanloopt op het loopvlak, en niet aan de wang.
Dan steken de wielen wel heel erg uit… ;)Als het verschil in hoogte van de veren die je eerst had, en nu hebt maar heel klein is, dan moet je maar kijken hoe het met de sterkte zit.
Bij BMW is er een trucje om de rubbers op de onderste veerschotel van een nieuwer type met “slechte weg pakket” te monteren.
Dan staat de kont net 12mm hoger, en dat kan het verschil zijn tussen net wel of net niet aanlopen.Daar staan toch wel hele mooie auto’s tussen…
-
AuteurBerichten