Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
pietertt
DeelnemerJullie advies heb ik overgenomen en besloten om alles weer te maken zoals het hoort. Ik heb nogmaals de temperatuursensor vervangen. Dit omdat die dingen toch maar 5 euro kosten en om uit te sluiten dat het hier aan ligt. Ook heb ik een nieuwe thermoschakelaar voor de koelvin (fan) gekocht en geinstalleerd in de radiator. Er bleek iets mis met de bekabeling waardoor deze nog niet aansloeg. Alles opnieuw aangelegd en zowaar sprong de fan weer automatisch aan bij een temperatuur van rond de 95 graden. Tijdens het rijden blijft hij netjes iets onder de 90 staan. Hij komt in iedergeval niet meer boven de 100:). Alles lijkt weer goed te functioneren. Nu blijft het natuurlijk vreemd dat door het installeren van een nieuwe thermoschakelaar welke de fan automatisch doet aanslaan, de temperatuur nu opeens niet zo snel oploopt. Toen ik hem met die belknop handmatig bediende kreeg ik hem nooit onder de 90 (ook al zette ik de fan meteen vanaf het starten al aan). Ik ben wel een beetje technisch maar ik kan dit toch echt niet verklaren. Maargoed ik ben tevreden met het eindresultaat en kan nu eindelijk van de auto gaan genieten. Nogmaal bedankt voor de reacties. Nu ik inmiddels expert ben geworden op het hele gebied van koeling;), zal ik proberen een wederdienst te bewijzen door op dit forum gerelateerde onderwerpen in de gaten te houden en eventueel te voorzien van mijn ervaringen.
ohja @ rik: mijn astra is niet de mooiste. Hij is weliswaar deuk en roestvrij, maar het betreft de wat vreemde kleur van opel (turquoise/blauw) en de sedan uitvoering met wieldoppen. Maar desalniettemin zal ik er z.s.m. een foto van plaatsen.
pietertt
DeelnemerBedankt weer voor de reacties. @Rik: Het is mijn eerste opel. Het was/is een project met een nogal lang staartje inmiddels. Laat ik in de eerste plaats zeggen dat hij heerlijk rijdt en nog zuinig ook. Ik heb hem gekocht voor 150 euro. 150.000 op de teller, een nieuwe APK, nieuwe banden en uitlaat en geen roest. Goede deal zou je zeggen. Ik kreeg hem voor dat geld mee omdat de kopppakking lek was. Deze heb ik laten vervangen voor een goede deal (denk ik) bij een beunhaas voor 500 euro. Deze heeft de kop opnieuw afgevlakt, nieuwe pakking, olie en oliefilter, bougies en nieuwe distributieriem. Het tweede probleem, volgens het oude opa’tje waar ik hem van heb gekocht, is dat hij vond dat de ventilator zo laat aansloeg (pas bij 100 graden) daarom had jij de Fan direct doorverbonden met een provisorische deurbelknop die in de auto onder het stuur zit. Op die manier kan je de fan laten aanslaan wanneer jij wilt. Toen ik vroeg of hij ook nog automatisch aansloeg antwoorde hij zonder blikken of blozen ‘ja’, maar zoals je al verwacht bleek dit later niet zo te zijn. Maargoed na de reparatie van de koppakking een kilometer of 3000 probleemloos gereden (dit was in de wintermaanden) zodra ik in de file kwam of ander stilstaand, langzaamrijdend verkeer en de temperatuur boven de 90 kwam (wat vrijwel nooit gebeurde) drukte ik die knop in en sloeg de fan aan. Geen vuiltje aan de lucht dacht ik. Totdat de temperatuurwijzer (op het dashboard) steeds minder vaak richting de 90 kwam en op den duur niet verder dan de 30 graden, zelfs bij een rit op de snelweg van 1,5 uur. Na op dit forum rondgelezen te hebben dacht ik dat het de thermostaat wel zou zijn. Na deze vervangen te hebben bleef het wijzertje steken op de 30 graden, hoe lang ik ook door reed. Vervolgens heb ik (zoals in bovenstaande topic te lezen is) de thermostaatcensor vervangen. Na deze vervangen te hebben geeft de wijzer constant 100 graden aan en soms zelfs hoger. De auto blijft voor de rest wel prima rijden alleen ik heb nu geen flauw idee meer wanneer ik die Fan/ventilator handmatig moet aanzetten. Een nieuwe thermoschakelaar welke ervoor zorgt dat je fan/ventilator automatisch aanslaat kost volgens mij nog geen 10 euro. Het grote mysterie blijft daarom ook waarom het oude opatje waarvan ik die opel gekocht heb, de moeite en tijd heeft genomen om een omslachtig systeem te verzinnen met een kabeltje het interieur in om de fan met een aparte knop aan te zetten i.p.v. even die thermoschakelaar te vervangen.
Kortom ik heb het idee dat die lekke koppakking en het handmatige aan/uit zetten van de fan/ventilator slechts het topje van de ijsberg waren toen ik die auto kocht. Ik heb het idee dat ik de spreekwoordelijke kat in de zak heb gekocht. Door dit temperatuurprobleem zou de koppakking zomaar weer eens kunnen ‘springen’ nu de dagen warmer worden….. en dan ben ik weer terug bij af. Ik heb zelf al een theorie erbij verzonnen, maar omdat ik niet zo’n techneut ben weet ik niet of deze opgaat. Zou het kunnen dat de auto een slechte/kapotte radiator heeft? De oude opa in kwestie vond een vervanging te duur en heeft daarom de Fan handmatig aan laten sluiten zodat hij voor meer koeling kan zorgen. Vervolgens is hij (vanwege zijn leeftijd;) dit een keer vergeten en heeft hij een warmloper gehad waardoor de koppakking de geest heeft gegegeven. Toen dacht hij het is welletjes ik verkoop hem aan een ander slachtoffer. Zelf vind ik wel iets achter deze theorie zitten, alleen ik rij inmiddels al 5000 km met dat ding zonder problemen en als je motor te warm wordt, merk je dat toch wel neem ik aan? Maargoed ik doe een beroep op al jullie opel kennis en inzicht om dit mysterie op te lossen;)
sorry voor het lange verhaal het is tevens een beetje frustatie die ik van me af moet tikken…
pietertt
Deelnemer
Het is gelukt. Het was inderdaad vrij eenvoudig. na het starten was het effect meteen zichtbaar. Alleen nu nog een laatste vraag: Hij blijft (bij constant rijden op een snelheid vanaf 50 km p/h) op ongeveer 100 graden staan (zie foto). Sinds ik deze auto heb, heeft de temperatuursensor het nooit goed gedaan, en ik heb daardoor geen flauw idee wat normaal is voor de bedrijfstemperatuur voor deze auto… Vanaf welk punt moet de ventilator (Fan) aanslaan?
alvast weer bedankt voor jullie reacties!
pietertt
Deelnemeroke, bedankt voor de tips. Heb het onderdeel zojuist gekocht en ga er nu eens aan beginnen. Ik houd jullie op de hoogte.
pietertt
Deelnemeren het klopt dat waar ik het (dunne) rode lijntje omheen heb getrokken, dat dat de temperatuursensor betreft? Deze kan ik er gewoon uitdraaien (neem aan dat er niks uitloopt dan) en een nieuwe erin draaien?
pietertt
Deelnemerhttp://i1127.photobucket.com/albums/l623/pietertt/motor.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
werkt het zo?
pietertt
Deelnemerjep ik heb hem denk ik gevonden. een blauwe draad. ziet er iets anders uit dan op de foto. Ik heb er ook een foto van gemaakt, maar geen flauw idee hoe ik die op dit forum krijg:)
pietertt
Deelnemerah kijk! super bedankt. Als ik het zo op die foto bekijk is het volgens mij niet zo’n heel lastig karwei om daar een nieuwe in te zetten. of vergis ik me dan?
pietertt
Deelnemerja ik krijg wel warme lucht binnen en de slangen worden ook warm. Links onder aan de zijkant van de radiateur is toch de sensor voor je ‘fan’.? Is er niet nog een sensor die de temperatuur van de motor aangeeft in je dashboard?
-
AuteurBerichten