Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Lampje is van de roetfilter en niet van de egr. Egr geeft vaak geen lampje en indien hij dat wel doet het MM, maar goed zoals ik al zei ga ik ervan uit dat deze Stuart het ondertussen zelf al weet wat er scheelt aangezien dit topic al 6 weken oud is.
Topic is anderhalve maand oud. Ik neem aan dat er over dit probleem inmiddels al meer bekend is bij Stuart. Lampje kan van alles betekenen, maar ik gok dat het regeneren niet goed gegaan is/roetfilter vol is. Tip ga in geval van het knipperen van het lampje min 2000 toeren rijden gedurende 5 minuten (schakel eventueel terug), dan start het regeneren vanzelf, daarna moet het lampje uitgaan.
24 maart 2012 om 21:18 In reactie op: Het is weer gebeurd!! Met de auto aan de kant van de weg. #17826957Egr (klopt laat uitlaatgassen een extra keer circuleren) zorgt voor veel problemen bij veel automerken, regelmatig schoonmaken verhelpt dit. Bij mijn renault (diesel) destijds, moest ik eens in de 3 maanden aan de slag.
Ik heb een zafira 1.8 uit 2000, de x1.8xe1 motor met 147000 km.Geen enkele roest te vinden! Temperatuur komt ook gewoon omhoog tot 85/90 graden.
Deze motor maken best wat toeren bij 120 Km, 3700 toeren en dat hoor je een beetje. Prima auto om te kopen. De mijne verbruikt blijkaar als een van de weinige opels 0 olie! dus het kan dus wel.
Slechte punten bij zafira’s (en meerdere opels) zijn de krakerige rubbers, egr problemen (gewoon afdoppen) en ook worden soms ecu problemen genoemd. Voor mij is roest gewoon slecht onderhoud en dus gewoon laten staan, er zijn er genoeg! En voor 4000 euro zelfs die van mij ;)@Haasje, zoals gezegd klopt het dat een gesloten systeem niet leeg kan lopen! Echter zijn er altijd omstandigheden dat het gas minder wordt, uitzetten van leidingen, poreuze rubbers etc. Geloof mij, dit is geen geldklopperij maar gewoon normaal 0nderhoud van het aircosysteem. Jij hebt gewoon geluk dat je airco het nog doet, ik durf zelfs te wedden dat er bij jou ook meer gas ingaat dan ze eruit kunnen halen en de temperatuur van je uitgaande lucht met enkele graden kouder wordt (tenminste als ie 10 jaar niet geserviced is)!
Jouw persoonlijke ervaring is misschien anders, maar niet de maatstaf.Heel moeilijk te zeggen wat het kost, kan zoveel zijn en zeker een combinatie van defecten kan erg vervelend zijn. Soms moet je zoeken wat het is en ga logischerwijs zaken vervangen en afstrepen. Ik zou gewoon naar de aircoboer gaan en even laten kijken en wellicht laten vullen, dan weet je al veel meer! Inspectie is vaak gratis!
Electromagneet koppeling kan heel goed stuk zijn inderdaad, bij sommige auto kun je deze repareren, soms is een nieuwe compressor nodig.
@Haasje, in theorie klopt jouw opmerking, maar in de praktijk loopt je airco altijd wat leeg. Anders zou niemand zijn airco af laten vullen om de 2 jaar ;)Kan zijn dat er te weinig gas in je systeem zit, hij kan dan te weinig druk opbouwen en doet dan niets. Echter is het niet goed voor de compressor om met te weinig gas rond te rijden, omdat deze met het gas (zit een olietoevoeging bij) gesmeerd wordt. Gewoon even naar de airco specialist, die kunnen wel snel een diagnose stellen.
Vrees wel het ergste voor je compressor overigens, vaak bij het minder worden van je gas, merk je heel goed dat de lucht steeds minder koud wordt. Als het ineens gebeurt, is er vaak wat aneders aan de handWat je ook nog kunt doen is contact opnemen met Diesel Büchli. Zij zijn erg goed bekend met roetfilters en het schoonmaken ervan. De opeldealer weet op dit gebied gewoon te weinig omdat het niet veel voorkomt. Schoonmaken kan ervoor zorgen dat je een roetfilter niet hoeft te vervangen. Ik heb dit bij mijn mazda 5 destijds ook laten doen (koste toen, incl opnieuw inleren etc. €650! overigens niet hier maar de naam weet ik niet precies meer, ik kan bellen met mazda om het voor je na te vragen)
Fahrenheitstraat 35
3846 CC HARDERWIJK
Tel.0341-467070
Fax. 0341-467075
E-mail info@buchli.nlKijk ook hier maar eens!
http://www.buchli.nl/content.php?l=&p=2&id=193″ onclick=”window.open(this.href);return false;Of ie goed werkt weet je pas als het hele systeem werkt en gevuld is. Als je de pomp hoort aanslaan is het in ieder geval een goed teken en dan werkt je elektro magneet koppeling. Probeer niet teveel zonder vloeistof de pomp te laten draaien. Gas in airco is een combi met een smeermiddel! Dus zonder gas geen smering.
Anders kijk even op marktplaats, daar staan ze te koop incl montage. Ik weet niet waar je vandaag komt, maar incl montage staan ze voor 250 euro!
Kan zijn dat het regeneratieproces (tijdelijk) niet voltooid kon worden. Vaak de oorzaak van relatief korte stukken rijden en te weinig toeren maken (het nieuwe rijden). Ik zou toch even langs de dealer gaan voor de zekerheid.
zoals je zegt. plaatje halen bij opel, waarbij een gat aanwezig is. Blind afdoppen geeft problemen, omdat de EGR dan helmaal niet meer werkt.
Ik zou naar de aircospecialist gaan, maar als ik je verhaal zo lees vrees ik dat je compressor ook kaduuk is. De reden dat de vloeistof uit het systeem is en de condensor etc. vernieuwd moet worden geeft aan dat de airco al lange tijd niet gewerkt heeft. Dit is vaak funest voor de compressor, als daar niet de problemen begonnen zijn! Dit is haast niet zelf te doen, tenzij je zelf specialist bent.
16 maart 2012 om 20:56 In reactie op: tips bij aanschaf Insignia 2,8 uit 5-09, hulp alsjeblieft… #17902976Je zou een aankoopkeuring kunnen overwegen. Iedere opeldealert biedt deze aan tegen een 75 a 100 euro. Kan je een hele boel info opleveren of zelfs een goede onderhamdelingspositie over de prijs. Bij deze bedragen kun je beter geen risico nemen, alleen al om je eigen gevoel!
succes, ik zou het wel weten een 2.8 v6, geluid is zeker niet slecht standaard!Geen bevestigingspunten, ik dacht dat dit standaard was. Ik zou op de sloop is rondkijken/rondbellen!
Dat is nog best een klus, maar met de juiste trekhaak goed te doen. Zijn genoeg op de sloop te vinden, maar nieuw zijn ze ook redelijk betaalbaar.
Kijk hier eens voor een beschrijving hoe een trekhaak onder een Zafira te monteren. Kun je meteen inschatten of je het zelf gaat doen of het uitbesteed! Succes!
http://www.langzeittest.de/opel-zafira/technik/anbau-ahk.php” onclick=”window.open(this.href);return false;EGR al schoongemaakt of LMM vervangen/gecheckt?
Kan heel goed zijn dat deze kapot is. Dit probleem komt heel veel voor en bij elk type en merk auto (dit kun je vaak al horen doordat je de “klak/tak” geluid niet meer hoort bij het aanslaan van de pomp). Soms kun je de koppeling apart vervangen/repareren, maar bij de meriva weet ik dat niet. Wat zegt de man van de aircoservice? Ik zou ook nog even een andere aircoboer bellen als je het niet helemaal vertrouwd. Vlakbij Nijmegen zit Frank Queens, daar heb ik goede ervaringen mee, een echte vakman.
In het ergste geval moet je de compressor geheel vervangen. Met een tweedehands pomp moet je veel geluk hebben.http://www.velgsteekwijzer.nl/steekmaat.php?merk=Opel&type=Vectra+C+vanaf+5-2002″ onclick=”window.open(this.href);return false; volgens hen is de steek 35 dus zou het moeten passen. Afwijking van 5 is acceptabel. 33 is dat niet van een omega
Klinkt best aannemelijk het twee-massa vliegwiel. Dit kan een behoorlijk geluid geven en de gemelde klachten treden ook op bij veel speling op het vliegwiel. Heb je geen versnellingsbakspecialist in de buurt? Nooit een tweedehands laten monteren!
modificatie gasklep= opboren carterventilatiegat (je eigen topic Wim)
Als de klacht verdwenen is na een (paar) keer goed remmen, is het roest. Vooral als het de dag ervoor geregend heeft kan dat inderdaad een schurend geluid geven. Blijft ie het doen, dan moet er iets anders mis zijn. Als het bij het wegrijden ook is kan zijn, maar ook dan moet je na het aantikken van de rem de klacht grotendeels verdwenen zijn.
Mijn Zafira doet dit ook, is niets mis mee! Betreft inderdaad roest. Dat de auto 4000 km gelopen heeft zegt niets. Juist als een auto veel stilstaat krijg je meer aanslag, bij stadritten rem je minder hard. Ook kan het zijn dat je blokken al wat glazig zijn geworden omdat ze een keer te heet zijn geweest.
Als opel zegt dat het goed is, zou ik dat maar gewoon aannemen. Tenzij de klacht niet na een paar keer remmen verdwenen is.Als je een tikkie op het gas geeft, zakt dan het toerental weer direct terug naar een normale waarde? Dan kan het de gasklep zijn die blijft hangen of modifictie van de gasklep is nog niet gedaan.
Kan inderdaag een massaprobleem zijn, temp. sensor of zelfs een probleem in je ECU.Ik denk dat de truc met de massakabel naar de – pool te maken heeft, wanneer je ecu problemen (met de lmm) geeft op de printplaat. Deze massa op de print laat los en is meestal niet meer te solderen. het schijnt dat je hiermee een ecu vervanging kunt voorkomen.
luchtmassameter zit tussen je luchtfilter en gasklep (temp.voeler in plastic pijp). Deze meet de luchttemperatuur die de moter ingaat.
-
AuteurBerichten