Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-

Let niet op de belabberde paint actie, maar zo zou het moeten zitten als ie gen trektouwtje heeft.
Groen is bankframe. Dan zou die naar achteren moeten en weer omhoog.
Jouw constructie lijkt op systeem met koord, maar heeft ie dus blijkbaar niet. Aantrekken met een tang en dan omhoog duwen geen optie?
Als je die twee touwtjes hebt is het een kwestie van aantrekken en klaar. Ze moeten links en rechts onder de zetel zitten en dan in het midden tussen de tunnel en het paneel onder het raam. Dus links van de tunnel moet ie in het midden zitten en rechts ook. Zitten ze er niet (goed checken!!) dan moet je het frame van de zitting naar achteren duwen en vervolgens omhoog trekken. Dat laatste is wel wat gepiel maar moet lukken.
Automaatas is korter geloof ik. Maar voor de rest zou het gewoon moeten passen dunkt me. As op maat laten maken kost ook niet de wereld.
Pedalenset voor handbak heb je nodig, tunnel van een handbak en as op maat. Middag sleutelen en je bent een heel eind :)
Handig! Heb het zelf nooit echt begrepen waarom er L/KM op boardcomputers wordt weergegeven. Zit de hele tijd om te rekenen. Die japanse setting zit vast niet in een compu van een monza ;)
A1 is van 1978 t/m 1982 en de A2 van 1982 tot 1986. Tussen 1980 en 1982 had je de A1,5 en dat was A1 buitenkant met A2 dashboard, interieur en spiegels en nog wat dingen. Een A1,5 (origineel) herken je aan o.a de voetventilatie gaten in de parafan. Dat is iets wat een A1 niet heeft en de A1,5 en A2 wel.
Dit geldt voor zowel de monza als de senator geloof ik.
A2 panelen staan niet verkeerd hoor. Nog even een paar chroomlijstjes voor de vergrendeling en de binnenklink en het ziet er weer prima uit.
Deel 1 https://www.dropbox.com/s/nt7s7il4e5bm9l5/monza%20handboek.part1.rar?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Deel 2 https://www.dropbox.com/s/gzyzndndu4xe736/monza%20handboek.part2.rar?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Deel 3 https://www.dropbox.com/s/mknq66x3sbndxzk/monza%20handboek.part3.rar?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Deel 4 https://www.dropbox.com/s/snzhe5olz03ycw7/monza%20handboek.part4.rar?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Deel 5 https://www.dropbox.com/s/69f28u7e7trnbg3/monza%20handboek.part5.rar?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;Even uitpakken met winrar en je bent ready to go
Binnenverlichting kan een defect lampje zijn, schakelaar bij de deur zelf stuk of dat relais achter linker paneel bij je voet. Die laatste wil nog wel eens vol lopen met water als je a stijl achter het spatbord is doorgeroest. Werkt de verklikker ook niet?
Mwaha, heel erg herkenbaar. Ooit een levensgevaarlijk sturende auto gehad. Bleek achteraf dat de WANLI banden de enige en levensgevaarlijke oorzaak waren. Wat een rommel was dat…
3 liter 4traps automaat, Stahlgürtelreifen 195/70 R 14 89V, Elektrische Scheinwerfer Wisch-Wasch-Anlage, Integrierter Außenspiegel, Fahrerseite + Beifahrerseite, elektrisch betätigt, heizbar, Kombinationscode für 512 + 514 + 519, Bordcomputer, Halogen-Fernscheinwerfer, ABS passt, 536+538 Scheibe blau, Verbundglas Frontscheibe mit Blaubandkeil + Antenne im Frontscheibe, Elektrisch betätigte Fensterheber vorne und hinten, Zusatzinstrumente: Öldruckmesser, Voltmeter, Drehzahlmesser, später auch Econometer, 57E=??, Zentrale Türverriegelung, 590=??, Sperrdifferential, Geschwindigkeitsregler, 4-Speichen-Komfortlenkrad, lederbezogen = Serie bei Monza GSE, 66G=??, Elektrisch betätigtes Kofferraumschloß, 71A=??
Paar zijn niet bekend idd
Elektrische ramen voor en achter, senator zeker? :)
en die 81.629 is de kleurcode, maar die staat ook wel op dat andere plaatje en de vorm van een 3 cijferig getal. 507 geloof ik?
29 0 N = senator 0=stuur links N=3liter 6=4 traps automaat
En nu ben ik er even klaar mee :afro
Injectie er op houden! Kost wat aanpassing (niet eens heel veel) en dat gaat echt wel rap van zijn plek! 5 bak er achter en je bent klaar.
Gaaf topic! kom iedere keer even in manta deel terug om te gluren hoe het hier mee staat. Ga zo door zou ik zeggen!
Of je drukt de bougiekabels er goed op :angel
Checkte toch maar even de basics, en bij cilinder 4 en 5 zat dat klemmetje niet goed op de bougie. Die kabels zijn nog aardig nieuw en rubber nog soepel, dus zodra je de kabel op de bougie drukt bestaat er de kans dat het rubber hem er weer afdrukt…
Helaas kan ik niet testen, lang leve de winterregeling :argue En het is niet eens winter met die 13 graden buiten…
5 versnellingen? Het is volgens mij een 4 traps automaat. Maargoed, check met draaiende motor het oliepeil. Indien vloeistof op peil is, zou ik meer gaan denken aan het filter van de automaat.
Revisie is idd erg prijzig. Naja blijft wel handwerk, en zo’n bedrijf moet ook de schoorsteen laten roken. Nieuwe kachelradiateur voor de monza was ook 200+ euro (koperen variant). Heb uiteindelijk voor 25 euro een van wezel “ik pas net niet” exemplaar aangeschaft en kachelhuis wat aangepast. Ding wordt nu warmer dan ooit te voren.
Zelfde geldt voor de motorradiator van de monza/senator. Nieuw zeer prijzig, en revisie zowaar nog prijziger. Zal hem wel in het koper zitten….
Is een idee. Zal hem eens wisselen met de andere monza, en een extra massa aanleggen. Laadspanning van de dynamo zat op 13V, das beter dan 12, maar had hem liever rond de 13,5/14 gezien.
Even twee handige plaatjes voor de aanhaalmomenten en de volgorde. Loshalen is dus van 14 naar 1. Meet voor het loshalen eerst de compressie, als die rond de 10/11 zit dan is het wat zonde om de boel los te maken. Aan de andere kant begrijp ik dat het meer voor een leerproces is dus dan is het wel leuker om de boel wel uit elkaar te trekken. Enig idee hoeveel het blok heeft gelopen?


Dit blok werkt niet met contactpunten in de ontsteking, maar met een hall gever. En aangezien er een bdp sensor op zit hoef je hier eigenlijk helemaal niks mee te doen.
hier nog een link naar een PDF van de motorsectie uit het senator/monza handboek. Dit is echter wel van een 2.8/3.0 carb/injectie tussen 1978 en 1984 geloof ik, maar qua mechanisch deel is het allemaal gelijk. https://www.dropbox.com/s/y18an5ei9xt6j51/J%20-%20Motor%20%2C%20Motoraccessoires.pdf?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Volgorde ontstekingskabels heb je goed!
En dit is een C30NE met 177PK. In de A senator/monza is ook heel even een blok met C30NE aanduiding geleverd maar deze had LU-jetronic en is in de B senator als C30LE ingebouwd.
Aangezien jouw inlaat duidelijk een motronic exemplaar is en je hebt de juiste kopcode + gouden kleppendeksel is dit toch wel redelijk zeker een 177PK exemplaar
Mooi blokje! Aan het gouden kleppendeksel te zien heb je een C30NE te pakken met een 4 traps automaat uit een B senator. Dat is een leuke combi!
Dit is een zogenaamd CIH blok als in Cam In Head. Deze blokken zijn vanaf midden jaren 60 tot halverwege jaren 90 toegepast en telkens wat verbeterd. De 6 cilinder CIH blokken had je in de KAD B series (Kapitan, Admiral, Diplomat) in de commodore, monza, senator A en B en in de omega A in diverse soorten en maten. Jouw blok heeft geharde klepzittingen en hoge compressie, en die C in de motorcode staat voor Katalysator als ik me niet vergis.
Qua injectie systeem heb je een Motronic te pakken, ideaal omdat je dan niet zit te klooien met de onsteking en dit systeem werkt met een BDP sensor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Senator” onclick=”window.open(this.href);return false;
Klik op de wiki link en onderaan zie je de specificaties van jouw motor.
Voor demonteren zou ik beginnen met het loshalen van de automaat. Deksel onderaan tussen bak en blok loshalen en de bouten van de starterkrans en koppelomvormer losmaken. Bouten automaat en blok er uit, kickdownkabel losmaken en je schuift hem er zo af.
Inlaat bouten losmaken (allemaal imbus) en dan beginnen met de kop. Volgorde weet ik zo niet meer uit mijn hoofd, maar niet lukraak losmaken anders heb je kans op scheuren in de kop…
@GSE wrote:
Omega B station kun je ook nemen is van kunstof en 10l groter deze hebben wel de pomp ingebouwd.
Ik heb zo’n ding in handen gehad, maar die vorm is wel wat anders. Beugels moet je echt verlengen, en je moet creatief zijn met de pomp aansluiting…
Ook een leuk ding. De snuit van een monza en senator zijn gelijk. Dus een andere grill gaat hem niet worden tenzij je een kippengaas exemplaar wil maken. Wat je nog wel zou kunnen doen is er een GSE grill in zetten die zijn zwart met een donkergrijze bies en opel logo net als op jouw voorbeeld foto. Bewaar wel alle oude spullen! Mocht je hem ooit nog willen verkopen dan is een originele simpelweg meer waard. Monza en senator zijn op dit moment echt geen bal meer waard en alleen de originele niet aangepaste wagens met historie doen nog wel wat centen.
Geloof dat ik ergens nog een grill heb liggen, zal eens graven in de meuk.
Een E21 als pekelbak?! Zonde ;) Qua velgen past zo’n beetje alles van BMW ook op de senator. Origineel is de steek 5×120 en de ET is 49. BMW velgen hebben een lagere ET waarde, dus gaat de boel verder naar buiten staan.
Geen ervaring met de B senator, wel met een B senator motor (C30NE). Indien goed onderhouden onverwoestbaar, let op kettinggeleiders en waterpompen. Verbruik is 1 op 9/10 op de snelweg, schijnt dat een 24 klepper iets zuiniger kan zijn. Handbank is weer wat zuiniger dan de automaat.
En roest bij de wielkasten achter is een B senator ding. Is wel een van de best rijdende opels gemaakt qua comfort dus als je het verbruik niet al te erg vind zou ik er voor gaan.
Oh ja, in de stad ga je al snel naar de 1 op 6 dus echt goedkoop rijden is het niet….
Erg gaaf!
Als je geel hebt hoeven er geen weerstanden tussen. Weet je zeker dat ze er niet meer in zitten? is een vrij dik blok.
Wat je nog kan doen is per stuk de injectoren doorspuiten met remreiniger oid. Dus injector er uit, losse accu er aan en dan de spuitbus indrukken. Zo heb ik bij mijn 6 cilinders al diverse gare injectoren kunnen herkennen.
Maar hoe meet je 8volt op de injector? Op het moment dat ie gaat lopen krijgt een injector iedere keer een fractie van een seconde spanning, dit valt erg lastig af te lezen op een multimeter. Beter kan je een scope oid gebruiken.
Plan C is altijd nog 1 persoon laten starten en de ander zet met de remreiniger truuk druk op de injector dan zie je snel genoeg of ie open en dicht gaat via het injectiesysteem.
Mooi ding! Zou idd die keienvanger even in de kleur spuiten, maakt hem minder zwart aan de voorkant en “breekt” het geheel een beetje.
Maar tof dat je er mee aan de slag gaat, ik zie vergelijkbare exemplaren roemloos op de sloop eindigen en dat is doodzonde :(
Oh ja, zie het nu pas ook even een blitz in de grille drukken :)
-
AuteurBerichten