Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Bemoei me er ook even mee :afro Een B omega bak van een 2 liter of een V6 gaat dat passen? Die dingen zijn ook helemaal niet duur? Als het wel zou kunnen passen wat moet je dan allemaal veranderen?
@fluks wrote:
die moet idd ook los
ook moet je poulie eraf
als je je distributiedeksel eraf hebt moet je er goed op letten dat je de hoeken van de rubber afdichteng van de carterpan goed met vloeibare pakking insmeertHeb de poulie er af, alleen wil het kreng er nog steeds niet af. Alle boutjes aan de voorkant zitten los:

maar onderin zit er geen beweging in. Moet denk ik de voorste boutjes van de carterpan alsnog los maken?
Of moet ik de boutjes helemaal onderin ook los maken? Dus links van die rode en blauwe stekkertjes die rechts onderin te zien zijn?
@fluks wrote:
als je kop eraf is kan het distributiedeksel er zo af maar er zit ook een moer achter de waterpomp dus wel de waterpomp eraf halen
als je de boel er toch af hebt kun je het beste alle 3 vervangen 2 geleiders en 1 spanner
poulie moet er af willen als je de moer los hebt maar kan wat locktide tussen zitten
poulie een beetje warm stoken wil dan helpen
Deze zeker? Voel me nu wel erg dom :shock: had hem helemaal over het hoofd gezien! Maar de poelie moet er af om het hele huis te verwijderen? Als het zonder kan is het ook best, gaat mij alleen om de koppakking en de geleiders/spanner. Kan komende week niet bij de auto dus ben nu informatie aan het verzamelen en begonnen om de kop weer netjes te maken :afro
@jethro wrote:
Gebruik een poelietrekker. :thumb
En de carterpan moet ook los, de cilinderkop had gewoon kunnen blijven zitten.
Rustig bekijken, nadenken en dan lukt het wel.
:jerryDie morgen maar eens regelen :) Maar de kop moest er zowieso af ivm lekke pakking. Zit nu wat rond te kijken naar een C30NE kop maar dat is een ander verhaal ;) Carterpan moet ook los als de kop er vanaf ligt? Had van rob (opel4ever) begrepen dat je hem zonder kop recht omhoog er uit kan halen?
Dat was niet een klein beetje kracht maar echt flink trekken. Alleen zit er een rubberen demping tussen de binnenste en buitenste ring, en vraag me af of hij met een standaard pulley trekker wel heel blijft? Wil de ketting geleiders vervangen, alleen krijg ik dat huis er niet af zonder de pulley er af te halen…..
13 november 2011 om 17:29 In reactie op: Wat loshalen bij nokkenas tandwiel voor demontage kop 30ne? #17941681@GSE wrote:
Als je de knommel weer in elkaar zet en je het kettingwiel weer derop hebt zitten met ketting,moet je de platic scroef zo afstellen dat ie iets van 0,5mm speling heeft tussen die deksel met die deuk derin,dit kun je doen door de deksel in te deuken of uit te deuken..
Teminste zo hoort het te zijn..
Zal ik doen! Al ben ik niet zo ver. Heb de kop er af en kwam het volgende tegen:

De linker pakking is de nieuwe en de rechter is de oude. In de rechter zaten allemaal roest plekken op de plekken waar het koelwater van het onderblok tegen de pakking aan komt. Dit was doorgerot tot aan de cilinder, daarom kwam er water in bij cilinder 2 (van vooraf gezien)
In de kop zitten ook van deze koelwater gaten.
Hoort de pakking geen gaten te hebben op de plekken waar de oude is doorgeroest? Anders krijgt de kop toch geen koeling of zie ik dat verkeerd?
De hamvraag:
Heb ik wel de goede pakking? Op de verpakking staat 30NE dus dat zou goed moeten zijn lijkt me?
12 november 2011 om 22:11 In reactie op: Wat loshalen bij nokkenas tandwiel voor demontage kop 30ne? #17941679@fluks wrote:
alle schroefjes moeten los die plastiken is om de nokkenas te centreren
meestal verschiet hij niet als je hem loshaalt en hem op het blikje eronder laat rusten
je kunt er voor de zekerheid nog een tywrap door het tandwiel doen over de kettingGrappig zonder je advies te lezen als gok het zelfde gedaan :) thanx!
Engels als in moet ik hem rechtsom los draaien? Vervang ook gelijk de keerring dus hij moet er af :)
Ik heb een automaat maar wil heel graag een handbak! Ruilen? :D
@m400 wrote:
Nou, dat zou kunnen. Echter bij mij werkt de intervalstand ook niet, relais vervangen en oon de motor zelf maar helaas. Vreemd genoeg hoor ik het relais wel als de interval stand is ingeschakeld…. Er zit bij wel zo’n prachtige verstelbare stuurkolom in.
Exact het zelfde probleem dus. Komt die van jou ook niet terug in de rust stand?
@rinus de boer wrote:
In dat geval, een andere ruitenwissermotor monteren, en je weet het. Volgens mij zijn de wissermotortjes redelijk universeel bij Opel, dus je kunt er ook eentje gebruiken uit een ander model.
Zou een uit een omega/astra/kadett ook passen? Bij mij om de hoek staat een sloop met de wereld van die dingen.
Bedankt voor het aanbod, maar ligt een beetje uit de richting ;)
Dacht ik eerst ook aan, alleen dan zou het interval relais niet moeten klikken lijkt mij…..
Viel me vandaag op dat ik het relais wel hoor klikken in interval ritme (relais dat achterin het dash zit) maar de ruitenwissers bewegen dus niet mee. Kan dus concluderen dat de schakelaar zijn werk wel doet. Als ik de ruitenwissers vanuit stand 2 uit zet hoor ik het relais ook klikken op het moment dat ie normaal gesproken in rust stand zou moeten zitten. Kan ik het relais nu uitsluiten als storings veroorzaker?
Volgens mij blijft de sleepring in de motor dan over als euvel?
Zie dat ik de oplossing van het wegvallen van de ontsteking helemaal niet heb gepost. Bleek achteraf de HAL gever te zijn in de ontsteking. De hele pen die het blok in gaat vervangen, en inmiddels weer 6000 km zonder problemen. Wel handig om zo’n draadje even volledig te maken als naslag werk voor anderen ;)
@boomerang wrote:
Zelf ben ik ook aan het kijken wat er aangepast moet worden.
In mijn geval gaat het om de LE Jetronic variant van de 2.5.
@GSE wrote:Mechanisch is het 1 op 1 dwz alles past 100% blok enz is precies hetzelfde,op een oogje voor de krukaspositie sensor na en de oliedruk meter die vooraan zit ipv achteraan zoals bij de Monza/Sennie blokken en de waterpomp is iets anders (wel geen blok met multiriem nemen dit is wat meer ombouw werk dus een blok voor 1990 deze hadden gewoon een V-snaar na 90 hadden ze een multi riem) ik zou gewoon je eigen inlaat systeem gebruiken kan wel, maar de diameters van de inlaatbuizen zijn duidelijk kleiner bij de 25E.anders moet je de motronic mee over nemen,en das wat meer werk en niet echt zinvol als je op LPG rijd.
En je eigen uitlaatspruitstuk weer gebruiken de voorpijp aansluiting is nl anders bij een C30NE.Je moet alleen de computer en luchtweger van een 30E nemen,dan krijgt je motor voldoende benzine als je op benzine wilt rijden,op een 2500E luchtweger en computer loopt het ook maar net niet zoals het hoort.
Is het werkelijk anders en zo ja, op welke punten? Bij de oude L-jetronic worden bv voor de computers dezelfde nummers aangegeven voor de 25 en 30.
Overigens is het onderdeelnummer van de brandstofdrukregelaar bij de 30 wél anders dan bij de 25Computernummer was gelijk, alleen heb ik de C30NE injectierail met injectoren gebruikt. Inlaat is inderdaad kleiner. Heb er nog geen 30E inloaat op gehad durf dus zo niet te zeggen of het wat uit maakt. Maar hij loopt niet echt lekker op benzine, en dat komt denk ik door de mengelmoes aan computer/injectoren. Maar op LPG loopt ie echt lekker. Top ligt ver boven de 200, en hij pakt goed op. Helaas is de 240 bak inmiddels wel herrie aan het maken, kan het vermogen niet echt trekken denk ik. Of de bak was zowieso al niet lekker. Hoe dan ook er moet een andere onder.
Deze kon je toch ombouwen naar een B senator? Dat lijkt me nog wel gaaf! Voor een prikkie een full options B senator aanschaffen en alles aan dit chassis knopen!
tot nu toe dank voor alle info! Ik kom er net achter dat mijn motor sturing uit een B senator van 88 komt en is een LE2-jetronic. De getriebsteuerung zit er ook bij, en daar hoort een 03-71le achter (volgens http://www.senatorman.de)
Dit kassie:

Zit er ook in. Moet nog uitzoeken hoe en wat, maar volgens mij zou dat plug and play moeten zijn. (op de as na dan)Oh ja, voordat ik die bak ga halen wil ik graag weten of die compleet is. Om alles in te bouwen moet ik volgens mij het volgende hebben:
Bak (duh!)
Vliegwiel
Koppelomvormer
Select knop (die naast je pook komt)
Bak relais(?) zag in dat big opel topic dat er een relais onder de console kwam
Kortere asBen ik nog iets vergeten?
@kywieman wrote:
werkt heel simpel.
Ik heb het zo gedaan:
Puls van plusgever (LCD dashboard) gepakt.
Voor de rest is de qua stroom zo te doen.
Als je geen LCD dashboard wilt kan je volgens mij een pulsgever van een Corsa gebruiken zodat je een plus krijgt een een aansluiting hebt voor de snelheid meter die naar het dashboard loopt.Heb een digidash! Maar ik lees dat sommige bakken met een 6 puls gever werken en andere weer met een 8 pulsgever. Als je de laatst genoemde met een 6 puls gever gebruikt dan schakelt hij heel erg laat….
@kywieman wrote:
Het is een op zich zelf staand systeem wat allen een puls gever nodig is. en natuurlijk een plus en min.
Let wel op als zoon bak in bouwt in een A1.5 dat je zelf de gaten moet verlengen die in de auto zitten waar de baksteun aan vast komt. Zie volgende topic: http://www.bigopels.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=462″ onclick=”window.open(this.href);return false; :wors :wors
Dit heb ik bekeken en is te doen met wat hoekrails :)
@kywieman wrote:
Verder alleen de kickdown kabel aansluiten en afstellen. (Rob heeft mij hier mee geholpen omdat je een andere gasklep besteuring nodig bent)
http://www.senator-monza.de/?z0DRJRUTmMTM9QUSNNVTmMjN9QUSF10UmUjM8lTM9EkUBBVT” onclick=”window.open(this.href);return false;
Mijn blok komt uit een B senator alleen hebben ze er een 3 traps aan gehangen…. Gasklep zou voorbereid moeten zijn denk ik.
@kywieman wrote:
En natuurlijk een kortere aandrijfas en console. (voor het extra klopje)
Ook moet de stand van de keuze pook aangepast worden.
Bij mijn A1.5 Senator heb ik waar het draadeind ophoud het draadeind er af gezaagd en toen weer draadeind getapt.Dus wat ik begrijp past een 3 traps as niet op de 4 traps bak? Weet je zo onder welke auto deze kortere assen hangen?
@kywieman wrote:
Verdere info:
viewtopic.php?f=14&t=150995&p=1962967#p1962967
http://www.bigopels.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=1861″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.bigopels.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=2292″ onclick=”window.open(this.href);return false;Have fun.
Ga eens lekker inlezen! En gelijk even vragen aan de verkoper of de keuze schakelaar er ook bij zit.
of het stuursignaal vanaf de bobine. Die connectoren bovenop de bobine (groen draadje, en zit er met een rubberen dop op) willen nog wel eens corroderen/ruim worden. Althans dat had ik 2 keer.
Alle schakelaars en relais zitten er nu in zoals het hoort, en ik kom tot de volgende conclusie:
Injectoren MOETEN er op zitten anders geen vonk. De LHM moet er ook aanhangen anders dus ook geen vonk. Bij de L-jetronic is dat allemaal niet nodig en kun je bij wijze van spreken het gas mengstuk rechtstreeks aan de lucht inlaat hangen zonder enige vorm van electronica. Als dit blok de geest geeft dan komt er een C30NE in met 30E aansturing/ontsteking dat is een ding wat zeker is :(
Hmmm misschien toch wel. Na 1 minuut stationair valt de ontsteking weer eens weg. de injectoren droog laten tikken lijkt me geen goed idee.
Gelukt! Was een massa draadje op de afsluiter vergeten. Loopt in een keer goed!
Zonet de verdamper in de andere monza.gezet en dat ding werkt prima…. Veiligheids relais in eigen monza gezet en dat mocht niet baten. Zie ik iets over het hoofd?
Beetje laat, maar de motip striping klopt 1 op 1 met de striping die vroegah op de monza werd geplakt.
-
AuteurBerichten