Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@mantadevil wrote:
Ja die jij nu in bezit heb :thumb
Nou ja, ik ben de monteur en maatje van me is de eigenaar. Mag er wel in rijden :) Heb zelf een tamme paarse automaat monza met een GSE interieur. Vet veel tijd in gestopt, maar rijd niet zo veel. De blauwe ziet er niet meer zo top uit, maar met die C30NE blijft dat gekke ding gewoon doorrijden, en kwam ook door de keuring. Dus iig nog tot 2014 op de weg.
Daar zat een 24 kleppert in dus dan kan die 200+ pk wel kloppen. Heb even de topics doorgespit, maar blokje liep niet echt top. Hmmm, heeft wel alles wat ik wil. Had ik maar een zak met geld, een contactslot en een nieuw hemeltje :D
Dat is zoals ik hem zou willen hebben. Volgens mij stond deze auto samen met een bordeaux rode onder een andere advertentie op MP vrij recent.
Zou hem wel willen aanpakken, is wel een GSE :) Maar 2 monza’s met dit kabinet is een te grote gok om te nemen.@mantadevil wrote:
Vind het wel een leuk apart ding om te zien ,had toen zo’n set ook wel op mijn Monza willen hebben
maarja ik hou wel van aparte dingenOp die blauwe? :D
Heb er ook zonder nadenken zo een 24V exemplaar in kunnen zetten. Moet niet al te lastig zijn :)
@kiyamizio wrote:
Draaien tot ze stoppen met tikken en dan DRIE kwart draaien
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
Helemaal duidelijk :) Klusje voor het weekend :afro
@Fearless wrote:
Ik heb daar een plastic kap voor, sptplaten. Mag je wel lenen.
Was spec gereedschap van Opel destijds. Kan op een 4 en 6 cilCool! En als de boel eenmaal loopt moet je dan een voelermaat gebruiken, of stuk voorstuk langzaam aandraaien tot het stil is?
Hij werkt weer! :) was 1 keer sleutel om en hij liep. Draait nu ook heel laag in toeren goed, deed hij eerst niet. Nu kan ik de kleppen tenminste nastellen bij 600 toeren zonder dat ik onder de olie wordt vol gesproeid :afro Ik heb de voor afstelling gedaan zoals beschreven ergens op dit forum. Dus nok volledig andere kant op en dan de tuimelaar net vast zetten. Bij alle 12. Nu is het een symfonie van geratel, moet ik bij lopende motor op gehoor de boel gaan aandraaien?
Kop zit er weer op! Alleen wel rare jongens bij GM destijds. Heb van Rob een originele kopset van GM gekocht, helemaal netjes gesealed. Zaten geen klephoedjes in, maar deze zonder problemen alsnog gekregen (waarvoor nog dank!). Kom ik er gisteren achter dat er 1 pakking in zit voor nokkenas kappies en 1 voor die 2 dekseltjes aan de rechterkant van de kop. Zal GM wel een logica voor hebben gehad. Gelukkig bood een nieuwe pakking + pakkingspapier en een scalpel uitkomst :)
Boel staat weer op tijd, draaien aan de krukas gaat niet meer zo makkelijk als eerst, en je hoort nu geen lucht ontsnappen.
Brandstof er weer om en KVS er in en dan zou het goed moeten zijn.
Ik heb trouwens die kopbouten in 4 ronden aangedraaid zoals door bettus accu omschreven, met als max 100nM. Ik hoef nu voor de rest niks met een gradenboog te doen oid? 100nM is voor mijn gevoel niet mega vast. Lostrekken moest met meer kracht :hmmz
Kop is er nog af. Kosten waren 75 euro, viel mee. Zit nu alleen te klooien met de positie van de nokkenas, hoever hij moet uitsteken. Ik heb nog nooit een kop zover uit elkaar gehad om te repareren en wat me opviel is dat de stoters niet recht boven de nokken zitten? iig niet precies in het midden van de nok?
Kop laten vlakken. Kleppen ingeslepen, boel goed schoon gemaakt. Dus alles weer in elkaar. Kom ik er bij de 11e klep achter dat ik de klephoedjes was vergeten. Nondeju! Dus de boel kan weer uit elkaar :(
@opelforever wrote:
jah die heb ik geloof ik nog wel
Beter! Als je ook nog een keerring hebt voor een 4 traps automaat blokzijde ben ik helemaal gelukkig ;) Ding bloed nogal wat ATF. Is ook de enige plek waar die nog olie lekt.
Heb een tijdje in een E2 rekord rond gereden met een 2.3 diesel uit een A omega. Laatste lichting van dit blok. In combinatie met een 5 bak echt een heerlijk ding om in te rijden. Was absoluut niet snel, maar dat blok startte echt altijd. Eenmaal op temperatuur niet te stoppen. Maargoed, dat was ook een goed onderhouden ding waar alle essentiele zaken goed van waren bijgehouden, en voornamelijk snelweg kilometers. 1 op 17/18 was haalbaar.
Ik heb de nokkenas heel voorzichtig gedraaid en stukje bij beetje kwam hij er uit. Enige test die ik heb gedaan was de compressie test, en deze was niet heel erg goed. Daarnaast werd de bovenste radiatorslang nogal hard en er kwam een zoete geur + witte walm uit de uitlaat dat was voor mij genoeg reden om hem er af te halen. I het trouwens echt nodig om een gietijzeren kop te vlakken? En was is de beste manier om het onderblok schoon te krijgen? Ontvetter en een scherp plamuurmes?
Kleppen en de nokkenas verwijderd:



Had even wat tijd naast de studie vandaag.
De kleppen heb ik op volgorde in een oude kop geschoven zodat ik de boel niet door elkaar haal. Over 2 dagen maar eens gaan beginnen met het slijpen van de kleppen. Stomme is wel dat ik nergens aan de koppakking kan zien waar de zou moeten lekken….
Draadstang heb ik nog genoeg, zal alleen even wat strip moeten halen. Rob, zijn die bumper steunen nog te krijgen? Die van mij zijn aardig doorgerot. Heb zelf wat in elkaar gebakken maar de boel ziet niet lekker achter de auto.
Dat is idd een groot verschil :( Naja, die van mij zal wel geen strepentrekker worden maar als die kleppen goed afsluiten en de nieuwe pakking er op zit dan zal het wel een stukje beter worden. Of ik ram de dremel in de in en uitlaat poorten :jerry
@Fearless wrote:
Ja nu je dat zegt….ik kijk nu net de foto van mijn kop. Daar zit een groot verschil in de klepdiameter.
Fototje? :) Ben wel benieuwd!
@Fearless wrote:
Ik heb hem er ook nog niet uit gekregen. Klemt ergens denk ik.
Er staat op de kop ergens een code. thv het 2e bougiegat als ik me niet vergis.
Als dat de goeie code is heb je ook een c30ne kop.Op het onder blok staat 30NE. Dus dan zou er een andere kop op moeten zijn gezet…. Kon de kop code zo 123 niet vinden. Was al lang blij dat het lompe stuk gietijzer op de werkbank lag. ;)
Vandaag doorgebuffeld:










Wat benzine bij de kleppen gegoten en gekeken waar het weg liep, nummer 2,3,4,5 zijn niet zuiver.
Dit gaat vlakken en kleppen slijpen worden. Ik krijg trouwens de nokkenas er niet uit? Als de kopbouten en de klepstoters zijn verwijderd moet hij er toch gewoon uitkomen?
En is dit nou een C30NE kop? ivm de grote uitlaat kleppen?
Verrek, zie het kenteken nu pas :hmmz Die heeft 5 jaar dienst gedaan in Nederland :P Heb de aanbouwdelen nu los, morgen maar eens beginnen met de kopbouten en een takel om hem te verwijderen. Je KAN hem tillen, maar dat gaat ten koste van de rug ben ik bang.
Aaah Rob! Mooi dat dat kan :) En wat de plaatjes betreft, dat komt wel goed. Ben nu toevallig eerder vrij (lang leve hoger onderwijs met uitval van lessen) dus zet de muts op, doe de overall aan en ga maar eens richting de werkplek. En alles demonteren wat ik de afgelopen weken heb opgebouwd aan het blok :hmmz
Opel heeft trouwens wel trucks gemaakt, denk alleen niet dat het door de huidige emissie eisen heen komt ;) :

@bettus accu wrote:
je moet de kop kruislings van buiten naar binnen loshalen. zet je hem erop dan kruislings van binnen naar buiten werken. ;)
hij moet op 100nm vast als ik het goed had. en dan stappen van 50nm, 70nm, 90nm en dan 100nm.
Thanks! Vrijdag heb ik weer even wat tijd om met de auto te klussen. Zal dan op jouw manier de kop er af halen. Benieuwd wat ik aan ga treffen :hmmz
@kywieman wrote:
Heeft Opel4ever ze niet meer?
Tijdje niet meer bij Rob geweest. Nog wel een keer op een zaterdag langs gewaaid, maar heb hem toen niet aan getroffen. Hij zal het nu ook wel aardig druk hebben met de truck :afro Zal het binnenkort nog eens proberen :)
@Fearless wrote:
Lijkt me sterk dat die scheur daar van komt.
Normaal werk je in een cirkel naar buiten toe, dus je begint bij de binnenste bouten.
Aanhaalmomenten weet ik nog niet.
Ben zelf ook bezig met een c30ne. Kop weegt heel wat!
Heb net een pakkingsset besteld. Over 2 weken moet ie er wel liggen. Daar zit altijd wel een lijstje bij met aanhaalgegevens.Dat kreng is inderdaad zwaar. Heb bij mijn vorige blok lopen zeulen tussen de werkplaats en revisie bedrijf, dat was een goede kracht training :)
Wat is een redelijke prijs voor een pakking? Kwam bij een aantal webshops een pakket van Victor Reinz tegen varierend tussen de 80 en de 180 euro?
-
AuteurBerichten