Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Dat is een iets te kostbaar object om te “vergeten”
Is deze kleiner qua diameter dan een 3 liter? Heb nog ergens een exemplaar met zo’n tuitje er aan.
Dat verhaal van die skyline blokken klinkt erg leuk :) Een blok uit een R34 GT-R is leuk speelgoed om in een monza te hangen :afro LS1 is toch dat blok wat ook in de Monaro hangt? Monaro Vxr8 is dat snelle gebakje waar de top gear crew helemaal weg van is.
Zou ook niet te lang wachten met het lassen van die veerpootbevestiging :) Dit ziet er al aardig aangetast uit…
http://www.vroemparts.nl/shop/news/9/Tip-Autogereedschap-%252d–Professioneel-Remmen-ontluchten-!.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Zo’n set gehaald en dat had ik veel eerder moeten doen :) Werkt als een trein. Voordeel is ook dat je niet hoeft te trappen, want zo heb ik een tweetal hrc naar z’n grootje geholpen.
Wow, leuk spul :)
Ligt er inderdaad aan waar je mee bent opgegroeid. Hier is het allemaal 4 cilinder wat de klok slaat en een 6 cilinder, nou dan had je destijds wat in handen. V8 en hoger is hier nooit echt gemeengoed geweest, alleen in de dikke mercedesen en bmw’s en hier en daar een jaguar. En als kind stond ik me te vergapen aan snelle 3 series, opels en ander 6 cilinder spul. Noem het maar nostalgie :) Als de gemiddelde auto in de jaren 80 een 1.3 4 cilinder blokje had dan was een 3.0 6 cilinder ultiem. Keek ook altijd op die aanduidingen achter op de auto’s :) 2.0 en hoger maakte vaak veel indruk.
Maar in de VS en australie heerst een andere auto cultuur met totaal andere motoren, dus dan kan ik goed in jouw verhaal komen ;)
Kameraad zijn astra had dit ook (na 4 ton op de teller). Heb er een dikke stalen ring bovenop gelast, en dat werkte prima. Helaas heeft de drukgroep het begeven, maar dat is een ander verhaal…
Rook uit de verwarming? Uit de roosters van je dashboard? Dan is de kachelradiator aan vervanging toe lijkt me? Is het ook zeiknat in de auto? Zijn de ramen extreem beslagen in de ochtend? Ruikt de auto van binnen wat zoetig?
Oooh zo bedoelde ik het niet hoor :) Bedoelde meer in het algemeen. Koppakking vervangen is vaak het probleem niet, maar het bezuinigen op materiaal weer wel. Dan heb je kop en onderblok weer mooi dicht en vervolgens begint het kreng na verloop van tijd overal te lekken omdat er oude pakkingen zijn gebruikt waar wat vloeibar tussen is gedrukt.
Dus was meer in de zin van, als je het dan toch (laat) doen doe dan alles ook gelijk 100 punten.
En idd is een CIH 3.0E wat prijziger qua spul dan dit blok.
Maar ik zat er met mijn schatting idd niet ver naast :afro
Maar aan de topicstarter: Laat eerst met een sniffer (of hoe dat ding ook mag heten) even bij de garage checken of de koppakking ook echt lek is.
Verkijk je niet op het werk als je het GOED wil doen. Alles los, liefst ook nieuwe kopbouten en complete kopset (dus alle pakkingen in en rond de kop). Dan moet de boel nog gevlakt worden, en weer fatsoenlijk met de juiste aanhaalmomenten (en juiste volgorde!!) worden aangedraaid.
En als de boel dan toch los ligt ook meteen distributieriem/waterpomp/spanrol meepakken.
Kopset zal wel rond de 100 euro zitten, distributieset+ pomp 100/120, kop vlakken 90 euro (althans, dat betaal ik als ik een kop weg breng).
100 + 120 + 90= iig +-200 euro en dan reken ik nog krap qua materiaal. En reken er maar een dikke 3 a 4 uur voor tegen werkplaats tarief. Met minder dan 500 kom je er niet ben ik bang.
Ga nu wel uit van mijn ervaringen qua hobby met CIH blokjes (6 cilinders).
Maar dan ben je wel in een keer klaar en kan je er weer een ton tegen aan.
V8 is lekker laag en dat onregelmatige vrot vrot vrot geluid maakt het allemaal lekker dik. Aan de andere kant is het ook de beleving per persoon. Bij zo’n geluid denk ik aan een torino, camaro, dikke impala. Maar een bmw 3 serie hoort zo’n lekkere 6 cylinder vanos roffel in. Monza is voor mijn gevoel net zo. Een 12 klepper met C30NE geeft een erg fijn geluid met een RVS systeempje. Laag in toeren die roffel, en je kan hem lekker door laten janken. Maargoed zoals Jo zegt, ieder zijn ding. Heb wel respect voor zo’n ombouw naar V8 puur omdat het kan en het erg veel doorzettingsvermogen vraagt. Maar als iemand tevreden is met een 2.2 4 cylinder blokje in de monza, ach ja waarom ook niet.
Check eerst de laadspanning! Dus motor starten en dan een multimeter op de plus en de min pool op je accu. Laadspanning moet tussen de 13,8 en 14,6 Volt zijn. Is dit NIET het geval dan zou ik gaan kijken wat er met de dynamo mis is.
Is de laadspanning wel goed, hang dan de accu nachtje aan de druppellader. Geeft de accu dan alsnog weinig sjoege dan zou ik er idd een Varta oid inzetten. GM accu’s zijn vaak gelabelde mainstream merken (bosch, varta enz)
Succes!
Soms moet je bepaalde zaken aan de pro’s overlaten ;)
Die is vast extreem klein anders zat er al lang een uitlaat onder :P Die auto is inmiddels 3 eigenaren verder en nog steeds geen uitlaat.
Bedankt voor het aanbod, maar is inmiddels geregeld. Vond een ’97 8 klepper op de sloop en deze poot was identiek. Riem van de sloper was geknapt en daarom op de bult beland. Poot is nog als nieuw na schoonmaken met als bonus een recent vervangen fusee kogel welke ik netjes inclusief boutjes van de arm heb kunnen schroeven (scheelt weer een paar centen :) )
Op de uitlaat na is hij er klaar voor :) Wacht nog ff op het pasje, dan de boel nog lassen.
Nogmaals even een sneaky klein stukje gereden, maar wat een fijne auto. En met 150K op de teller een behoorlijk fris exemplaar. Banden ook geregeld trouwens. Astra van kameraad had na 4 ton de geest gegeven (drukgroep helemaal op) en daar zit nog vers rubber omheen + dezelfde velgen. En zo komen we low budget richting eindresultaat :) Oh ja, had op de sloop nog een andere bobine gehaald en deze werkt wat beter dan die er op zit maar nog niet optimaal. Hij ploft stationair een beetje. Die in de kapotte astra is nog goed en bouw die ook nog over. Dan blijft er afgezien van inbouw andere radio (cassette is niet handig) weinig meer over om te doen :D
Stond een tijdje stil omdat de vorige eigenaar de papieren kwijt is…. Maar de nieuwe pas is aangevraagd. Komende week nog even een flexibel deel inlassen bij de voorpijp, einddemper nog goed er onder hangen. Ding had ik vernieuwd maar scheef er onder gehangen. Tikt nu ergens tegen aan tijdens starten. Maar ben benieuwd of hij door de keuring komt :)
Mooi!
Zelfs youtube vond het zo verschrikkelijk dat ze de video er af hebben geknikkerd.
13 januari 2015 om 17:49 In reactie op: opel rekord station 2.6 vandaag nieuwe kleur gespoten #18181374Hmmm, die bij de monza zijn idd kabels. Naja, je kan kijken of je nog wat ruimte hebt om de vork een tikkie naar achteren te duwen. Als je die ruimte hebt een veer er tussen hangen….
Geen ervaring met astra en sideskirts. Maar wat ik tot nu toe heb gezien bij mijn oude corolla GTSI met sideskirts en mijn huidige monza GSE project kan ik je adviseren om ALLES rondom goed dicht te kitten. Maak ook even wat afwater gaatjes onderin de sideskirts. Met alleen klemmen komt er water in en dan loop je de kans over een tijd dikke rotterij in je dorpels te krijgen…..
13 januari 2015 om 10:11 In reactie op: opel rekord station 2.6 vandaag nieuwe kleur gespoten #18181372Klinkt herkenbaar. Bij mijn monza met een getrag 265 was het bij het oude druklager ook een geskwiek van jewelste. Uiteindelijk een nieuwe set gemonteerd. Om te voorkomen dat het lager weer naar zijn grootje zou gaan een veer gemonteerd die de koppelingsarm wat verder naar achteren trekt (onder de auto dus). Hierdoor loopt het druklager niet constant mee en was de herrie ook weg. Trek je koppelingspedaal maar eens wat omhoog bij een draaiende motor, grote kans dat het geluid dan weg is.
Idd zo’n grabit setje is erg handig.
http://www.bol.com/nl/p/grabit/9200000011466076/” onclick=”window.open(this.href);return false;
Had het in de kist zitten, geen idee hoe ik er aan kom maar ben er blij mee :)
30 december 2014 om 10:49 In reactie op: Opel Kadett e 1990 cabriolet 6-kkn-66 in Arnhem EN terug! #18259271Hoe is dit nou afgelopen? Auto helemaal in hapklare brokjes?
Dat dacht ik dus ook ;) Zou even de slangen van die oliekoeler volgen. Denk dat ze allebei bij je oliefilter van de motor uitkomen :) In dat geval is het een koeler voor je motor en niet de automaat.
Thermostaat. Misschien de kachel radiator verstopt, maar die kans is klein tenzij je KVS heel smerig is. Blijft de temp naald op de dash ook lager dan normaal? Volgens mij staat de thermostaat constant open waardoor het systeem te veel warmte verliest. Op de snelweg zou je temperatuurnaald ook moeten zakken.
-
AuteurBerichten