parma-it

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 94)
  • Auteur
    Berichten
  • parma-it
    Deelnemer

    verwarming niet op 5 zetten natuurlijk. of met dit lekker weer buiten leggen. Maar is de ECU niet maar degene die zegt hoeveel dorst de auto heeft.

    Die heb ik ook nog. Beervelde is nu niet zover ;-) 25 min van Antwerpen

    In reactie op: moterflush? #17667923
    parma-it
    Deelnemer

    in de cali zat inderdaad geen oliekoeler.

    In reactie op: Olie, Wat is nu waarheid? #17678911
    parma-it
    Deelnemer

    SAE ( Society of Automotive Engineers ) is het internationale instituut dat de norm voor de motorolie-viscositeit heeft vastgelegd. Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.

    Olie met een hoge viscositeit is “dikke” olie. Deze olie is geschikt voor:

    hoge belasting bij lage toeren;
    hoge temperaturen;
    verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren.
    Olie met een lage viscositeit is “dunne” olie. Deze is geschikt voor:

    hoge toeren, hoge snelheid;
    lagere weerstand;
    lagere temperaturen.
    De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitklassen. (Bijvoorbeeld 15W40 multigrade, of 30 singlegrade). Deze viscositeitklassen geven alleen de dikte van een olie bij een zekere temperatuur aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie. De kwaliteit wordt weer aangegeven met API, ACEA of JASO.

    Op de meeste olieverpakkingen staat de viscositeitindex van multigrade oliën aangegeven, bijvoorbeeld 15W40. Singlegrade worden voor onze toepassingen nauwelijks meer toegepast en lastig te verkrijgen. Wij zullen ons dan ook beperken tot multigrade oliën.

    Op de is een viscositeittabel gegeven. Deze wordt altijd uit een aan viscositeitindexen opgebouwd.

    Met de viscositeitindex wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe groter de viscositeitindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een grote viscositeitindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitindex.

    Een hoge viscositeit en een grote viscositeitindex zijn dus verschillende zaken. Bij de viscositeitindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W50 olie heeft dus een grotere viscositeitindex dan 20W50. 5W50 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50. Daarbij is 5W50 een dunnere olie dan 20W50.

    Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigt.

    Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die één viscositeitwaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een grote viscositeitindex.

    Bij multigrade olie met viscositeitindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden.

    Uit bovenstaande valt dan ook wel op te maken dat de viscositeit van een olie zeer afhankelijk is van de temperatuur.

    De viscositeit van een motorolie kunt u dan ook als volgt herkennen:

    De viscositeit bij een lage temperatuur is te herkennen aan een getal met daarachter de letter W. (De meest gebruikte zijn SAE: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W);
    De viscositeit bij een hoge temperatuur is te herkennen aan een getal ( De meest gebruikte zijn: SAE: 30, 40, 50);
    De waarden gevonden bij een lage en hoge temperatuur worden gecombineerd en op de verpakking gezet. U krijgt dan combinaties als: SAE: 5W30, 10W40, 15W40, 20W50.

    parma-it
    Deelnemer

    Misschien eerst even kijken hoe het water erin kan komen :o

    Ik heb wel eentje om te testen. Aangezien die het wel nog doet (even) zou ik wel eens proberen om deze op de verwarming te leggen :)

    In reactie op: Toch nog een probleempje.. #17682861
    parma-it
    Deelnemer

    temperatuursensor al gecheckt?
    vuile stappenmotor zou ook HEEL goed kunnen.
    deze los maken en reinigen

    In reactie op: pouli moer dop. #17668050
    parma-it
    Deelnemer

    die blauwe is voor de temperateur.

    De bougies zitten in het midden van de kop

    In reactie op: How to Vraagje #17678933
    parma-it
    Deelnemer

    stel je misschien even voor :p

    In reactie op: Elektra probleem #17678088
    parma-it
    Deelnemer

    welke spanning heb je op de polen als de motor draait?
    Dit zou rond de 13.8 moeten zijn Als je minder hebt mag je richting alternator gaan kijken, of bekabeling

    parma-it
    Deelnemer

    krijg je spanning ? Heb de kabels al gecontroleerd zoals hierboven aangegeven

    In reactie op: v8 in c-kadett #17668490
    parma-it
    Deelnemer

    nog niet in een ctje ;-)

    In reactie op: Het broertje van de Opel Ampera #17674512
    parma-it
    Deelnemer

    lelijk ding

    In reactie op: v8 in c-kadett #17668488
    parma-it
    Deelnemer
    In reactie op: Volgens goed gebruik #17673226
    parma-it
    Deelnemer

    tss tss franse rommel

    In reactie op: corsa a 20000 euro #17674247
    parma-it
    Deelnemer

    :wtf

    zo een prijs

    In reactie op: Ook eventjes voorstellen #17673522
    parma-it
    Deelnemer

    welcome

    parma-it
    Deelnemer

    waarom een 1.4 kopen en daarna zeuren over te weinig kracht ???

    ram er een c20xe in en zeur dan over te weinig kracht :angel

    In reactie op: Tigra stuur trilt lichtelijk #17667417
    parma-it
    Deelnemer

    olietekort stuurbekrachtiging lijkt me

    In reactie op: Vermogenverlies boven 4000 toeren #17673105
    parma-it
    Deelnemer

    u bent ?

    In reactie op: Inbouw C20Let gelukt, nu nog starten… #17671609
    parma-it
    Deelnemer

    als ze nauwelijks vonken: bougies goed ? ander ontstekings probleem

    In reactie op: benzine verbruik 1.8 GSI KAN DICHT!!!! #17671587
    parma-it
    Deelnemer

    kan inderdaad goed zijn.

    Als hij niet op temp komt …. chocke toestanden –> zuipen

    In reactie op: Hoera onze zoon is geboren!! #17671482
    parma-it
    Deelnemer

    proficiat

    In reactie op: C20LET motor op DTA én Motronic 2.7 #17670928
    parma-it
    Deelnemer

    dit zijn nu nog eens topics die we willen zien.

    1) normaal wel
    2) originele sensoren
    3) beide maar rollenbank zal wel beter zijn :-)
    4) DHZ twente. gekend als rallyastra. Weet dat hij met KMS werkt de DTA ben ik niet 100% zeker
    5) moet kunnen, maar zou niet weten hoe ;-)

    misschien handig:
    http://www.dhz-twente.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=90

    In reactie op: Ascona c20let, HEEEEL VEEL FOTO"S!! #17577393
    parma-it
    Deelnemer

    die bobine/verdeelkap :hmmz

    verder heel dikke wagen:o

    In reactie op: Kadett c coupe c20let *WORDT VERKOCHT!!!! #17585909
    parma-it
    Deelnemer

    mooi mooi mooi

    In reactie op: Leder interieur overzetten? #17666583
    parma-it
    Deelnemer

    oomega lusajoda

    problem solved :afro

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 94)