Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Grote kans dat je ECU defect is.
Die is er ook niet, uit laten lezen met een knappe tester. Zo blijft het gissen.
Lekt ie niet bij het gaatje in je kleppendeksel voor de carterventilatie?
Zoja nieuwe deksel monteren.
Dat kan je zeker zien met de opcom
Dit is pas afkeur vanaf 2018.
De jaren ervoor is dit een reparatie advies punt RA2.
En al is ie van na 2018 doekje erlangs en afmelden.
Geen ervaring met dat merk.
Wellicht origineel te bestellen?
Lastig te zeggen mooiste is even een druk test op het systeem.
Anders kan je nog overwegen om het slangetje los te halen en te kijken of dat het pijpje gescheurd is.
Of anders een normale slangklem erom.
Deze heb ik in het verleden op m’n astra G gemonteerd.
Dan mag je wel kijken of de afdicht hoezen van je stuurhuis niet vol staan met olie.
Dopje van de naaf eruit tikken daarachter zit een moer (dop 36) deze loshalen en de complete naaf met lager eraf trekken.
Naven zitten zelden vast.
Geen speciaal gereedschap nodig.
Dat van de reactie button heb ik ook last van.
Geforceerd regenereren kan inderdaad niet als het filter te vol is.
Wat wel is wil helpen is een goede rit maken in een te lage versnelling dus wat meer toeren, zeg in z’n 4 op de snelweg, en dan daarna nog eens proberen te regenereren.
Wat ik ook wel is doe, is met de computer aangeven dat het filter vervangen is voor een nieuwe, dan kan je daarna altijd regenereren. ( dit niet te vaak doen!)
Je kan in de motorcomputer aangeven dat het roetfilter vervangen is, als dat niet gebeurt gaat ie ook raar doen.
En zorgen dat ie dus goed regenereert.
Dan zal het met je roetfilter ook wel meevallen, als er nagenoeg geen olie doorgaat.
Tja voor zover ik weet moeten in deze diesels de olie met de RN0720 specs.
Maar hoeveel olie verbruikt de motor?
Goed opletten of de RN0720(renault) specificatie erbij staat.
Moet een M9R 2.0 dci motor.
Grote kans dat het wat anders is dan de verschildruk sensor, sensor bevind zich inderdaad bij het filter zelf.
Geforceerd regenereren wil ook wel eens een oplossing bieden in sommige gevallen komt de fout dan ook niet meer terug.
Zo op afstand is het altijd lastig.
<p style=”text-align: left;”></p>Beginnen met de verschildruk te meten met de computer, en de slangetjes tussen de verschildruk sensor en het roetfilter controleren op scheurtjes of verstoppingen.
Inlaatslangen bedoel ik de slangen van de turbo naar de intercooler, en vanaf de intercooler naar de inlaat( herken je vaak aan een hoop olie)
EGR klep kan je niet altijd goed controleren met de computer.
Welk motortype heb je?
En rij je vaak korte afstanden?
Teveel roet in het filter, slangen naar de verschil druk sensor controleren op scheuren of lekkage.
Kijken wat de verschil druk doet, mag stationair eigenlijk niet hoger zijn dan 10mbar( als roetfilter niet verstopt of te vol zit)
Je kan een geforceerde regeneratie uitvoeren d.m.v de computer.
Maar als hij steeds vol komt te zitten zal het een andere oorzaak hebben wellicht een EGR die te vaak open staat.
Ook gescheurde inlaat slangen kunnen ervoor zorgen dat het roetfilter te vol raakt.
3 maart 2024 om 12:51 In reactie op: Vectra C Z18XER stoterig en inhouden tussen 3000 en 4700 rpmterk in #18550450Positive crank ventilation.
Membraam is onderdeel van je kleppendeksel, in theorie zou je die los kunnen vervangen maar is niet aan te raden.
Beste is om de kleppendeksel compleet te vervangen met een originele: https://www.porza.nl/product/cilinderkopkap-general-motors-55564395
Hier staat zat over op YouTube.
Hier moeten haast wel verloop kabels voor tekoop zijn.
Heb je geen foto’s?
14 februari 2024 om 19:15 In reactie op: Zafira A airbag stoel tijdelijk verwijderen mogelijk? #18550145Nee hoor gewoon de stekkers onder de stoel loshalen.
Bouten gewoon goed vast draaien, hoeft niet met loctite o.i.d.
12 februari 2024 om 21:38 In reactie op: Zafira A airbag stoel tijdelijk verwijderen mogelijk? #18550108Kan je er prima uithalen, voor de zekerheid even de accu los koppelen.
Is gewoon condens wat mengt met de olie aan de binnenkant van de kleppendeksel.
Kan dus geen kwaad, komt veelal door korte ritjes.
Dus niks aan de hand, met warme motor moet je niet aan het expansievat komen!
-
AuteurBerichten