Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nieuwe klep ook weer inleren!
22 april 2025 om 22:01 In reactie op: Vectra C 2.2 Direct automaat trilt/schommelt AF33-5 probleem? #18557873Heb wel eens iets soortgelijks gehad met een AF40 (aisin warner TF80-SC)
Deze laten flushen, probleem was toen weg, hier waarschijnlijk ook een probleem met de koppelomvormer.
Kan overigens ook slechter worden met flushen (als dit nooit gedaan is)
Met alleen verversen blijft er teveel oude olie in de bak.
EGR kleppen gaan regelmatig stuk.
Geven normaliter wel een foutmelding over open stand geblokkeerd.
Wat zeggen de parameters over de stand van de EGR klep?
Hoe is de bus uitgevallen tijdens het rijden?
Als de motor echt “vast” staat is het niet zo gek dat de spanning zover zakt, een motor die niet wil draaien kost de startmotor een hoop spanning (stroom eigenlijk)
Wellicht een leiding van de turbo defect of eraf gesprongen, misschien dat hij daarom zoveel olie verloren is dat verklaard ook de rook etc.
Makkelijkste manier om de motor te draaien is aan de bout van de krukas poelie ( grootste poelie waar je multiriem overheen loopt) deze zit vast met een bout. Hier een sleutel of dop met een ratel/wringijzer opzetten en kijken of de motor wilt draaien (uiteraard in z’n vrij of in de N met een automaat)
De melding heeft niks te maken met je accu, je hebt daadwerkelijk te kort olie in je blok gehad. Dus de medling is hoogstwaarschijnlijk terecht geweest.
Motor proberen rond te draaien met de hand met bijv een wringijzer.
Hoeveel olie moest je bijvullen voordat er weer olie aan de stok kwam?

Blauwe cirkel is de solenoid voor de uitlaat, aan de andere kant van de motor zit de inlaat solenoid (er tegen over, achterzijde motor)
Demonteren is heel makkelijk, stekkertje eraf, aan de onderzijde zit één torx boutje die eruit halen en dan kan je hem eruit trekken. Dan kijken of er filtertjes opzitten of ander vuil o.i.d, filtertjes demonteren wanneer aanwezig.
Met een beetje handigheid zelf goed te doen, komt wel wat olie uit dus even een paar doeken erbij.
Mocht dit allemaal goed zijn en hij doet dit alleen bij de koude start zou ik ze laten zitten, anders beide nokkenasverstellers vervangen.
Nokkenas verstellers die ratelen.
Er zitten solenoids in wellicht dat daar de filtertje nog op zitten zodat de stellers te kort olie krijgen, die zou je eraf kunnen halen.
Olie en filter wordt wel altijd netjes optijd ververst?
Bij ons is het opgelost door een nieuwe adblue module te plaatsen.
Wij hebben nu hetzelfde op het werk met een trafic, hiervan schijnt ook de adblue module defect te zijn ( deze kost overigens €1300) geeft dezelfde melding.
De EGR klep is ook water gekoeld, die zou ook nog kunnen lekken.
Dat valt dan ook niet op in de uitlaat omdat het zo langzaam gaat.
Het teveel er weer uithalen :scratch:
Toch wel raar dat je een nokkenaspositie foutcode kreeg dan.
Toch mooi dat het bijna opgelost is en je het hier deelt.
Geen olie verbruik? Hierdoor gaat de kat ook dicht zitten.
Staat wel netjes op tijd de riem? Anders zou ik de sensor vervangen.
Dan grote kans dat de sensor bedrading bloot ligt, zelf ook gehad in het verleden met de distributie wissel van m’n z18xe.
Als je hem zelf vervangt gelijk even kijken of de motor optijd staat, dat kan de misfires verklaren.
Als de nokkenassensor het probleem zou zijn, zou die P0340 moeten geven en niet meer dan 4000rpm maken.
Beste bobine voor deze motor is een Sagem of een Valeo. Met andere merken wil dit nog wel eens voorkomen.
Terugroepactie.
Klopt inderdaad, enige wat brandt is de melding op je display.
Bij Renault is het een OTS, wordt dus gratis uitgevoerd.
Zou even langs de dealer gaan om te laten updaten.
Er is een mogelijkheid voor een reset in de motorcomputer, mocht dit niet werken. Moet (bij Renault althans) de motorcomputer geherprogammeerd worden.
Normaal draad dus linksom los.
Is een Peugeot dingetje, is voor zover ik weet niet uit te schakelen.
Mijn Peugeot 508 heeft hetzelfde geeft vrij snel “eco modus ingeschakeld” accu is prima.
Auto zelf vind vast van niet.
Waarschijnlijk in het verleden te vast gedraaid, dan gaat de draad in de kop stuk.
Repareren met een “helicoil” staat zat over op internet, is goed zelf te doen.
Uiteraard, kleppen eruit is het mooiste!
Nee ga je niet echt merken, ik ken zelf iemand die jaren heeft rond gereden met de stang van de kleppen af.
Die heeft er ook geen last van gehad.
Dus kleppen gewoon nog in het spruitstuk, in welke stand dan ook.
Staat op de ecu, anders even op een sensor o.i.d kijken.
Kijken welk merk ECU erin zit, en dat merk sensor bestellen.
-
AuteurBerichten