Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Daar heb je gelijk in jason. Dat is ook mijn voorkeur, zodat ik de slang alleen maar achter het dashboard hoef te leggen.
Bijna alles is te maken! :D
Je zult er eerst achter moeten komen waardoor je stoelen schuin staan. Als alleen je zitting is doorgezakt kun je de sledes nog hergebruiken voor stoelen van een andere Opel. Als je sledes zelf niet in orde zijn moet je ook nog een setje Calibra stoelen regelen voor de juiste sledes. Je stoel zit met slechts vier bouten vast, dus het is vrij gemakkelijk die er even uit te halen om aan de onderkant te zien wat er mis is.
De draaiknop kun je er zo vanaf trekken, maar daar was je waarschijnlijk al achter.
Welke ringen bedoel je? De metalen rond het scharnierpunt? Ik heb geen idee hoe die los zouden moeten. Maar daarvoor kun je denk ik het beste de stoel uit de auto halen en in ieder geval de zitten en leuning los van elkaar halen. Dat is makkelijk te doen en dan heb je veel beter zicht op hoe het precies in elkaar zit en dus ook hoe het uit elkaar moet.
3 juni 2009 om 21:42 In reactie op: Waar vind ik de onderdelen om een ampèremeter aan te sluiten #17485300Je hebt gelijk, ze staan niet in serie. Vanaf de accu gezien gebruiken ze wel dezelfde pluskabel en de plus van de dynamo zit (voor zover ik kon zien) aan de startmotor gemonteerd, dus vandaar.
Een zit wel een beschrijving bij, maar dat stelt niet zoveel voor. Mijn vragen hebben ook niet direct betrekking op het aansluiten. Eigenlijk moet ik gewoon drie dikke kabeluiteinden aan elkaar knopen en zoek ik een zekeringhouder voor in een dikke kabel. Daarbij moet het van een beetje kwaliteit zijn zodat het de stroom aankan en weinig weerstand veroorzaakt omdat ik zo min mogelijk spanning wil verliezen.
Ik wist dat in eerste instantie niet meer, dus heb ik net even bij mijn eigen stoel gekeken. Uiteindelijk had ik m’n eigen stoel weer eens compleet uit elkaar gehaald. :D
Je moet eerst de twee plastic kapjes aan de zijkant losmaken. Hiervoor moet je de borgpin eruit drukken. Daarna hoef je alleen maar de klemmen op het scharnierpunt los te drukken. Door de metalen pennen naar buiten te drukken en los te halen heb je de leuning en zitting los van elkaar. Ik heb ook de stang die dwars door de leuning loopt losgehad, maar dat is in principe niet nodig. Als je dit doet, zorg dan dat bij het terugzetten de kabels naar de klemmen onderaan weer langs dezelfde zijde van de stang lopen.
Ik heb nog gekeken naar hoe de achterkant van de rugleuning vast zit. Aan de zijkant kun je zien dat deze met een strip geklemt zit met vervelende weerhaakjes. Maar het is te doen door het leer naar beneden te trekken, dus meer ruimte te geven en de strip los te drukken.
De oplossing:
Je knipt uit een sloopauto het stuk kabelboom dat in de scharnieren loopt. Knip liever iets teveel af i.p.v. te weinig. Ik heb een Calibra uit ’96 en een Astra F of Corsa B hebben precies dezelfde stekkers en rubberen huls. Dus zoek een auto van hetzelfde bouwjaar en het liefst met zoveel mogelijk opties, want veel auto’s op de sloop hebben maar twee draadjes naar de deur te lopen, alleen voor de speakers. Je kunt aan de contacten in de stekker zien hoeveel draden er lopen.
Je kunt de stekker ontmantelen door de ring los te klikken die je kunt ronddraaien. Daarna moet je het lichtgrijze gedeelte een stukje naar buiten drukken zodat de kabels ontgrendeld worden. Dan kun je met een speld of iets dergelijks de laatste ontgrendeling los maken. De speld moet je aan de kant van het contactgedeelte in de uitsparing steken en dan kun alles kabels los trekken uit de stekker. Daarna kun je deze kabels gebruiken voor je eigen kabelboom. Ik zou ze solderen aan je eigen kabelboom, en dan zorgen dat de soldering binnenin de auto komt te zitten, zodat deze niet belast wordt bij het openen en sluiten van de deur.
Ik hoop dat iemand dit verhaal ooit kan gebruiken, want ik had uiteindelijk alles voor niks gedaan. Ik kon het probleem de tweede keer niet meer vinden, waarschijnlijk was het een slecht contact tussen de stekkercontacten en de pinnen in de deur.
Controleer dit eerst! :vertag:kewlpics:


Van leer repareren heb ik geen verstand. Ik heb wel ooit het leer van de zitting gehaald en gedeeltelijk van de rugleuning gehaald. Het is niet moeilijk, maar een extra paar handen is wel handig.
Het is al een tijd geleden, dus ik kan je de details niet meer vertellen. Het is een kwestie van de zitting en leuning van elkaar los schroeven en daarna kun je het leer van de zitting schuiven. Hierbij moet je op de juiste plekken van het schuim druk zetten zodat je genoeg spelling krijgt om het leer los te halen.
De leuning is lastiger, ik heb daar alleen de achterkant los gemaakt, deze zit gehaakt aan de onderkant. Ik denk dat je daar alleen nog moet zien hoe je de bevestiging van de hoofdsteun en de hendel voor het neerklappen los krijgt.Eigenlijk gewoon een kwestie van er een keer aan beginnen, want alles wijst zichzelf.
10 mei 2009 om 21:26 In reactie op: Hoe de olietemperatuursensor te plaatsen (in de oliepomp)? #17480094origineel gepost door Noordpoolgsi
zozo dat is ideaal heb hier zo’n dikke ring (m-tech) wie je tussen je blok en het oliefilter kunt plaatsen ma dat werkt hier nie echt helaasIemand toevallig nog zo’n sensor liggen wie ik zo in de olie koeler stop kan draaien dus al een aangepaste zeg maar !
tegen betaling uiteraard :sleepinghoor het wel
Je kunt bij elke automaterialen zaak wel een olietemperatuursensor halen.
Je zou meteen de M22x1,5 kunnen nemen, zodat je geen adapter nodig hebt. Alleen levert VDO deze volgens mij alleen in de lange uitvoering en niet in de korte uitvoerig. Ik weet niet zeker of dat nu een probleem is op deze plek in de oliepomp.
Anders zou je een kleinere maat sensor kunnen pakken, bijvoorbeeld M14x1,5 en een verloopje zoals ik heb gekocht. Zo’n verloop kun je ook bij de betere automaterialenzaak kopen.
6 mei 2009 om 19:41 In reactie op: Hoe de olietemperatuursensor te plaatsen (in de oliepomp)? #17480092De oplossing is gevonden! :D
Ik gebruik de M14x1,5 sensor die ik toch al had liggen. Met een verloopje en een paar pakkingen komt de sensor in ieder geval niet te diep te zitten. Dit vind ik persoonlijk de mooiste oplossing.

Bedankt voor de antwoorden. :thumbup
3 mei 2009 om 09:00 In reactie op: Hoe de olietemperatuursensor te plaatsen (in de oliepomp)? #17480089Die Engelse website is superhandig! Vooral de plaatjes maken het duidelijk. Ik wil inderdaad vanwege het temperatuurverschil liever de sensor in de oliepomp dan in de carterpan.
Ik wil nu de ‘large outermost nut’ gebruiken met een M22x1.5 draad. Helaas heb ik nu wel de verkeerde sensor liggen, maar daar regel ik wel een andere maat voor.

Ik heb daarover nog wel twee vragen.
- Hoe diep mag de sensor komen aangezien er staat “care should be taken though as it points the sender in the direction of the drivers side drive-shaft”?
- Als je deze bout eruit draait, verlies je dan (veel) olie?
Het is dus echt beter om er niet teveel olie in te hebben zitten? Ik zou verwachten dat de extra olie via de ontluchting ook weg kan.
Maar als ik de aftapplug losdraai en alles eruit haal, hoeveel blijft er dan achter? Is dat rond de 0,1 liter of is het te verwaarlozen?
Bedankt! Vandaag is het wel gelukt om de olie te verversen.
Echter heb ik er teveel in gegooid. Bij de laatste 200ml heb ik erg langzaam de olie erin gegoten omdat ik wist dat er maar ongeveer 1.9l in moest. Maar tot mijn verbazing ging alles erin en toen pas dacht in aan de niveauplug die waarschijnlijk het maximum aangeeft…
Maar omdat mij auto tijdens het verversen aan de voorkant 20cm hoger stond lijkt het me dat de niveauplug ook niet correct werkt. Kan het kwaad dat er nu iets teveel olie inzit? En zo ja, hoe los ik dit op zonder brug?
origineel gepost door jack-ass
origineel gepost door calibart16v
De Mosselman ???de mosselaar in dongen slooper:P
Daar hoef je voor Calibra onderdelen momenteel niet heen.
Afgelopen weekend had hij maar liefst één Calibra staan! :jerry
Ik ben niet zo’n fan van zulke middeltjes omdat het volgens mij veel rotzooi geeft die je dan met veel moeite weer moet verwijderen bij het plaatsen van een nieuwe pakking.
Ik vond in een werkplaatshandboek dat je de kleine moeren aan de “exhaust camshaft”* lichter moet aandraaien dan de twee grote. Om precies te zijn 10 Nm en 20 Nm. Dit heb ik nu gedaan en misschien helpt dit wat.
Weet jij welk nummer de Loctite heeft die je bedoeld Fearless?
*: Met “exhaust camshaft” wordt het blokje bedoeld dat het einde van de nokkenas omsluit aan de kant waar de onsteking zit.
Welke GM olie zou dan goed zijn? Ik heb laatst olie besteld en toen kreeg ik olie mee met de nummers 93165290 en 1940182. Ik hoop dat dit de goede is…
origineel gepost door InjectTheVenom
Dan vind ik de jaartallen plus informatie die hier staan knap verwarrend gezien een C20LET niet binnen de juiste Euro norm valt (http://www.milieuennatuurcompendium.nl/indicatoren/nl0388-Wegvoertuigen-naar-milieuklasse.html?i=16-102):De TÜV website klopt gewoon. Je moet in de tabel voor benzinevoertuigen kijken en niet in de tabel voor diesels kijken. Daarnaast kijken ze dus vooral naar jaartallen, dus met een jongere uitvoering heb je meer kans.
En de groene sticker zit echt op mijn voorruit hoor. :vertag ;)
@ H-400: Ik weet niet hoe je het als Belg het beste kunt regelen.
Zo te horen ben ik met alle emblemen erop een uitzondering, maakt het bijna uniek zelfs. :P
Ik houd ze er liever op, zeker als het een speciale uitvoering is. Mijn auto is voor het grootste deel nog origineel, dus wil ik dat ook uitstralen.
Maar inderdaad, doe vooral wat je zelf mooi vind.
Gewoon via de ANWB regelen. Daar kosten ze €12,50 en dan zou ik voor een paar euro niet moeilijk gaan doen om ze te vinden in Duitsland (kost je waarschijnlijk meer aan benzine en tijd). Ik heb er vorig voorjaar ook eentje aangeschaft. Even langsgaan met je papieren en dan krijg je hem een week later thuis (dus niet te laat bestellen!).
Meer info:
LinkHier geven ze aan dat het via de TÜV zelfs duurder is.
Overigens krijgen volgens mij alle benzine auto’s een groene stikker. Zelfs een C20LET… Alleen met oudere diesels kom je sommige steden niet meer in.
4 maart 2009 om 19:45 In reactie op: calibra bij blik op de weg, is een bekende in opelscene! #17468617Camerabeelden van de overtreding zijn van 4 mei 2006, dus inderdaad alweer bijna 3 jaar geleden.
De eerste van dit jaar: 128 km/h gemeten, dus 4 km/h te hard en dat kost maar liefst €16,-
Voor die prijs had ik wel een beter belichtte foto verwacht… :P

Totaal is het nu €4775,-
Toch wens je dit niemand toe. Inderdaad onverantwoord om zo te rijden, maar een lagere snelheid kan je net zo goed fataal worden, bomen e.d. gaan niet aan de kant. Zonde van de twee mensenlevens en ook de schitterende Calibra.
Vragen over het aansluiten van en een niet werkende stoelverwarming komen best vaak terug… Geen idee om een F.A.Q. over de stoelverwarming te maken die bovenaan blijft staan?
Grote kans dat dat de oorzaak is ja.
Als aan één kant, één van de twee kapjes weg is kan dat voor instabiliteit zorgen. De stootblokken horen ook aan beide kanten van het raam te zitten, is dat nog het geval bij jou?Bij mij heeft er eentje ooit losgelaten en die heb ik er met succes weer opgelijmd. Misschien kun je op de sloop een blok vinden dat ook losgelaten heeft? De kans dat ze bij de dealer te verkrijgen zijn lijkt me klein. Als je gaat lijmen moet je wel speciale lijm hebben voor glas.
Tip: Vaak staat er op lijm dat deze niet geschikt is voor autoglas, maar dat is onzin. Heb het bij Carglass nagevraagd en je kunt gewoon lijm gebruiken die geschikt is om kunstof op glas te lijmen.
Hebben wel een functie! Als je tenminste de zwarte stoters bedoeld die op je raam gelijmd zitten?
Die vallen bovenin de geleider in een metalen omhulsel. De stoters zijn van plastic met binnenin een gebogen stuk metaal dat een klein beetje vering geeft. Om een lang verhaal kort te maken, die dingen zorgen er voor dat je raam goed geklemd zit als het helemaal omhoog staat.
Ik schrok al! :P
Maar vind de nieuwprijs van 150 euro bij Irmscher toch iets te hoog. Misschien haal ik mezelf ooit nog over…
-
AuteurBerichten