Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Hoi Toby,
Mooi om te zien dat er weer veel liefde in een B kadett gestopt wordt. Veel succes en plezier ermee.
Groeten Olaf
Hoi Dennis,
De C-kadett ken ik niet zo goed maar de B-kadett des te beter. Ik verwacht dat er niet een standaard versnellingsbaksteun past maar dat je zelf iets moet maken. Echter als je begint aan zo’n ombouw dan mag een versnellingsbaksteun niet het probleem zijn.
Groeten Olaf
Leuke Olympia zeg, daar moet je zuinig op zijn. Helaas weet ik van dit type Olympia ook niet zo veel, ik dacht namelijk dat je een Olympia A bedoelde. Ik verwacht dat een fusee van een B-kadett of GT niet zo maar gaat passen op de vooras.
Persoonlijk zou ik de originele remcilinders reviseren en gewoon op trommels blijven rijden. Zoals ik al eerder opmerkte, als de trommels goed afgesteld zijn remmen ze hartstikke goed.
Succes ermee.
Groeten Olaf
Hoi Haasje,
Van de C-kadett weet ik niet zo heel veel maar van de B-kadett en A-Olympia des te meer. :D
Als je schijfremmen wil hebben onder je Olympia zul je op zoek moeten naar andere fusees (met remklauwen) en een hoofdremcilinder met bekrachtiger. Een andere mogelijkheid is er niet. De fusees moet je dan hebben van een B-kadett of van een Opel GT, remschijven zijn nog gewoon nieuw te koop. De remklauwen moet je ook van een B-kadett of GT hebben. Let wel op, er zijn 2 types in omloop. Fusees van een zogenaamde kleine vooras en van een grote vooras. De remklauwen zijn dan ook niet uitwisselbaar. Als hoofdremcilinder kun je er ook eentje nemen van een Corsa-A inclusief de rembekrachtiger.
Waarom wil je eigenlijk schijfremmen erop hebben? Ik heb vele kadettjes (gehad) met zowel schijfremmen als trommelremmen, zowel bekrachtigd als onbekrachtigd. Mijn ervaring is dat het niet zo heel veel uit maakt. Als je de trommelremmen goed afgesteld hebt doen ze echt niet onder voor schijfremmen. De ombouw is redelijk goed te doen maar niet goedkoop aangezien je de schijfrem fusees niet zo heel veel tegen komt.
Als je tijd hebt moet je a.s. zondag 27 april even naar Beekbergen komen naar de B-kadett club meeting, dan kun je met vele gebruikers het er eens over hebben.
Groeten Olaf
Hoi Irfan,
Wat een mooie foto reportage om te volgen, ik verheug me elk weekend weer op de update met foto’s. Ga zo door!
Wat de RDW betreft kan het dus twee kanten op gaan, of je krijgt een Opel op kenteken of een Subaru. Ik ben nog wel een voorbeeld tegen gekomen van een Acadyane op een Suzuki onderstel. Deze is als Suzuki op kenteken gekomen.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om het chassisnummer van de Manta ergens op de originele plek erin te slaan zodat je de keurmeester “dwingt” om te kiezen voor het Manta kenteken. Als ie kiest voor de Subaru moeten ze namelijk weer een ander nummer erin slaan en dat is weer meer werk.
Groeten Olaf
Wat dacht je van Oranje?

Groetjes Olaf
Hoi Toby,
Leuke kadett heb je, ik heb hem wel te koop zien staan toendertijd. Je hebt er wel je handen vol aan gehad als ik het zo mag inschatten. Wat de anderen beschijven klopt, een kleur is heel persoonlijk en dan ook moeilijk om hierin te adviseren. Zelf heb ik meerdere B kadettjes gehad in meerdere kleuren. Tijdens de restauratie twijfel ik ook wel een over de kleur, er staat er nog eentje te wachten op restauratie hier in de schuur en daar ben ik ook over de kleur nog niet uit. Om inspiratie op te doen kun je eens in het kentekenregister kijken wat we bij de B-kadett club hebben. Hier staan van ruim 1000 B-kadettjes foto’s met heel veel verschillende kleuren.
Succes met uitkiezen.
Groeten Olaf
@Type>>R wrote:
Nu zit ik op MP te kijken en kom een complete teller Unit tegen voor D Kadett
met een W getal W=1162
Er zit nu een W=1137 in , los ik hiermee het probleem beter op ? kom ik in de buurt ?
Als je het weet graag snel laten weten dan kan ik dat misschien nog snel regelen voor de vakantie :thumb
Hallo,
Helaas, je komt wel een beetje in de richting maar je bent er nog lang niet. Je hebt een afwijking van ruim 14%. Je hebt nu W=1137 en als je hier 14% bij optelt kom je uit op W=1299. Dus als je een teller kunt vinden die ergens tussen de 1270 en 1320 ligt kom je een heel eind.
Groeten Olaf
@Type>>R wrote:
zit te denken om na de vakantie maar een fiets computer te installeren met de sensor aan de binnenkant vd velg
en dan t display ergens op t dashboard monteren :thumbDe afwijking die jij nu hebt is 14,26%. Om dit verschil op te heffen kun je het beste een teller installeren met een ander W-getal. Je moet een hoger getal hebben om het verschil op te heffen. Stel je hebt nu W=665 dan heb je met deze nieuwe setup een W=760 nodig.
Als deze er niet is moet je een getal zoeken wat aardig in de buurt komt.
Persoonlijk vind ik een fiets teller niet echt een chique oplossing.
Succes ermee.
Groeten Olaf
@Vinci wrote:
En de B-Kadett, altijd mijn absolute favoriet, vind ze helemaal mooi in de zeldzame caravan 5 deurs uitvoering, en dan met zo’n jaren 60 verchroomd imperiaaltje er op! :wub :wub
Zo eentje bedoel je:

Dit was in Italië tijdens de voorjaarsvakantie enkele jaren gelden.
Groeten Olaf
7 maart 2013 om 12:42 In reactie op: pasplaat motorblok corsa b naar versnellingsbak kadett c #18113241Hallo,
Zoals hierboven al is beschreven heb je bij de kleine OHC motoren een versnellingsbak nodig van een 1.3 manta. De kom is speciaal, de versnellingsbak is exact hetzelfde als bij de CIH motoren. Bij de grote OHC motoren heb je een 1.8 manta versnellingsbak nodig. Dit kan een Getrag 240 zijn of een CIH 4-bak met speciale kom.
Het is een leuke ombouw maar om deze versnellingsbakkom te vinden kan nog wel eens heel erg moeilijk worden. De 1.3 manta is namelijk heel erg weinig verkocht. Een grote OHC motor is ook zeker leuk maar hier heb je dus de 1.8 manta bak nodig, en deze zijn heel erg duur, vooral de getrag 5-bak.
Groeten Olaf
Succes ermee, ziet er mooi uit. :thumb
Net als Vincent ben ik ook een liefhebber van de B-kadett, ik rij met eentje dagelijks en dan nog een paar voor de fun. Een 2.0 CIH loopt inderdaad mooi en gaat als de brandweer in dee B-kadett.
Ik heb zelf o.a. een 4-deurs sedan met 1700 CIH motor en een 5-deurs Caravan met 1200 OHV motor.
Groeten Olaf
Hoi John,
Het topic ken ik ook, ik heb al meerdere pogingen ondernomen om het terug te vinden maar het is me niet gelukt.
Helaas.Groeten Olaf
Hallo,
Ik ben het eens met de mensen voor mij, koop een goed apparaat. Er is niets vervelender dan haperende draad, te weinig vermogen, enz enz. Laat je goed informeren en ga eens kijken bij andere mensen die wel een apparaat hebben en ook kunnen lassen. Vaak kun je bij professionele bedrijven wel een inruil apparaat kopen. Op marktplaats zwerft er veel rommel rond, mensen hebben het gekocht, het lukt niet en nu moet ie weer weg.
Zelf las ik met een Esab LAG 315, het is een super apparaat (wel een beetje groot in de schuur)! Ik las er 0,5 mm plaat mee maar ook I-balken van 15mm dik. Nu is dit wel een krachtstroom apparaat, maar het laat even zien hoe goed het apparaat is. Ik heb hem 2e hands gekocht.

Succes met de zoektocht.
Groeten Olaf
Dit moet zeker qua laswerk gebeuren:
Viele Blecharbeiten (Schweller, A-Säulen, Kotflügel, Radläufe, Endspitzen etc. pp.) nötig, aber absolut unverbastelt und Original.
Maar desalniettemin het is een mooie basis om te restaureren.
Groeten Olaf
[rquote=1852140&tid=141313&author=Mad Max]En ik zie steeds meer noodzaak om toch maar eens te gaan leren lassen:sleeping[/rquote]
[rquote=1852159&tid=141313&author=Oly]Voor een ombouw van een Kadett B moet je lassen. Zo simpel is dat.[/rquote]
[rquote=1852170&tid=141313&author=kermitc]en om te blijven rijden ook:)[/rquote]
Kunnen lassen is zeker een vereiste, anders hoef je er niet aan te beginnen. Mijn advies is, rij lekker met de kadett verder en leer lassen, bouw een complete vooras met daarop de motor die je wilt, zorg dat je alle onderdelen bij elkaar hebt voor de complete ombouw. En als allerlaatste ga je je kadettje slopen.
Kom anders op 10 april naar Beekbergen, dan is de jaarlijkse Kadett-B meeting. Hier staan allerlei B-kadettjes en hier zullen heel veel mensen zijn die je vragen willen beantwoorden. (al zullen er ook veel zijn die je het beter niet kunt vragen, want die houden van origineel, zelf hou ik ook meer van origineel maar met goed gebouwd is ook niets mis). De lokatie is:
Wegrestaurant Gebr. Mendel
Arnhemseweg 725
7361 TN Beekbergen
Te bereiken via de A50 Afslag 22[rquote=1852107&tid=141313&author=Oly]
@olaf wij moeten toch eens weer ontmoeten en bijpraten![/rquote]Het is inderdaad al weer een hele tijd geleden, en zo veel kom ik jouw kant nu ook weer niet op. We spreken elkaar nog wel weer eens.
Groeten Olaf
[rquote=1852069&tid=141313&author=Mad Max]Ja van de bladveer was ik op de hoogte. Ik ben al reeds in het bezit van de manta 1.8 steunen. Ik heb altijd begrepen dat de motor van een C zo in een B gelepeld kan worden, en als dat zou kunnen, dan zou dus de c20 ook zonder problemen op de as van de b landen? Tevens heb ik gelezen dat in theorie je een cih ook op een ohv as zou kunnen leggen zonder aanpassingen. Dat is dan ook niet waar?[/rquote]
In theorie kun je elke motor in elke auto plaatsen. Bij de OHV modellen (1100 en 1200) is de motor hetzelfde in de B en de C. De CIH is ook hetzelfde bij beide modellen (de B heeft 1500, 1700 en 1900 cc motoren, in de C liggen 1600 en 1900 cc motoren). De motorsteunen daarentegen zijn zowel bij de OHV als de CIH modellen van de B en de C verschillend.
In de praktijk: Kijk eens naar de motorsteunen die je hebt en of je hier een passende assteun voor kunt maken. Zoals ik al eerder zei kijk eens naar ombouw projecten van Ascona’s Manta’s of C-kadetten dan wordt je al heel wat wijzer.
En dan mijn mening, ik ga al heel wat jaartjes mee in de B-kadett wereld dus ik weet waar ik het over heb (ik heb er meerdere, zowel OHV als CIH, ook al heel veel gesloopt). Denk vooral eerst goed na en weet waar je aan begint! Het slopen van de kadett is pas de laatste stap. Bouw eerst de gehele motor op de vooras en maak deze helemaal in orde. Als dit gelukt is dan kun je de oude vooras met motor en al vervangen. Hou er tevens rekening mee dat je het voorfront moet aanpassen omdat de koeler verder naar voren moet komen omdat de motor gewoon groter is. Tevens zul je de versnellingsbak tunnel moeten vergroten omdat er een grotere bak achter komt te zitten. Heb je al gedacht aan de achteras? Hier heb je ook een andere nodig, de krachten die jouw motor hebben zullen ervoor zorgen dat je heel snel de kleine OHV achteras zult moeten vervangen.
De reden dat ik dit schrijf is dat ik al meerdere B-kadettjes heb gesloopt waar heel enthousiast aan een motorombouw is begonnen maar dat men er gaandeweg achter komt dat het toch wel iets meer werk is dan gedacht, helaas is de auto dan al half gedemonteerd, bodem aan stukken geslepen etc.
Mocht je interesse hebben dan mag je gerust eens bij me langskomen om te kijken wat het verschil tussen een CIH en een OHV B-kadett zijn.
Groeten Olaf
Hallo Max,
De vooras van een B-kadett is geheel anders dan een C-Kadett. Bij de B-kadett heb je een dwars geplaatste bladveer terwijl de C-kadett 2 onafhankelijk spiraalveren heeft. De motor steunen zijn ook geheel anders bij beide assen.
Voor de setup die jij wilt zul je zeker zelf motorsteunen moeten maken. Neus maar eens rond tussen andere restauratie topics, daar staan genoeg motor ombouwen tussen waar je inspiratie uit kun putten.
Groeten Olaf
Hallo,
In mijn kadett ligt een 1.7 CIH waar origineel een Solex 35 PDSI zit. Ik heb er nu een Weber DGV 32/36 op gezet omdat ik vond dat de Solex hem wat in hield. Deze past zonder aanpassing op een CIH spruitstuk waar origineel de Solex DIDTA op zit (orgineel op de 1.9 CIH). De weber is een twee traps, dus halverwege het intrappen voel je aan het gaspedaal dat de tweede klep open gaat.
Het verschil heb ik dus heel erg goed kunnen merken, de trekkracht is enorm toegenomen, het verbruik is bij mij hetzelfde gebleven (bij normaal rijgedrag).
Of het in jouw geval ook verschil zal maken met de varajet? Ik weet het niet.
Groeten Olaf
Hoi Mantadevil,
Als je het echt wilt weten kun je via de RDW contact krijgen met de huidige eigenaar. Dit kost wel geld, de RDW neemt contact op met de huidige eigenaar en vraag of hij er bezwaar tegen heeft als jij contact opneemt. Hierna krijg jij te horen wie de huidge eigenaar is.
Groeten Olaf
Hoi,
De 53 bestaat niet meer volgens de RDW, en de 54 heeft al geen APK meer sinds dat de datum wordt bijgehouden dus die zal wel ergens in een schuur staan. Ik ben bang dat je mooie foto moment dus niet gaat lukken.
Groeten Olaf
Hoi,
In het algemeen kan ik alleen maar zeggen, begin er niet aan. Je zult zoveel zeldzame onderdelen nodig hebben waar je niet aan kunt komen en je zult veel onderdelen zelf moeten maken.
Tevens zal een 6 cilinder veel te zwaar worden aan de voorkant waardoor de olympia onbestuurbaar wordt.
Als laatste nog een argument om het niet te doen, je zult zo veel moeten aanpassen dat zo’n project eindigt met een losgeslepen Olympia die niet meer is te redden “omdat het allemaal wel een beetje tegenvalt”. Ik heb namelijk al heel veel van dit soort projecten zien eindigen onder een dikke laag stof bij een boer in de schuur.
Mocht je het toch serieus overwegen, zoek dan eerst alles goed uit, zorg dat je alle onderdelen bij elkaar hebt en kom eens bij me langs dan kan ik je alles precies aanwijzen en laten zien wat erbij komt kijken.
Groeten Olaf
Hallo allemaal,
Italie is een mooi land en iedereen heeft je al genoeg tips gegeven over waar je op moet letten en wat je moet doen. Om je een kleine impressie te geven van onze vakantie hierbij wat foto’s waar onze auto bij op staat. We zijn met onze B-kadett uit 1970 (1200cc op LPG) naar Liechtenstein, Pisa, Sienna, Saturnia, Apenijnen, Rimini, Milaan en nog veel meer geweest. Al met al een vakantie met meer dan 4000 probleemloze kilometers.







Wij zijn dus via Zwitserland gereden. Aangezien wij op gas reden konden we niet overal tanken. Langs de snelwegen in duitsland en italie staat dat allemaal netjes aangegeven (in italie met GPL). Alleen in Zwitserland kun je nergens LPG tanken dus zorg dat je voor de grens je tank nog vol gooit. In het buitenland heb je alleen wel een aparte nippel nodig maar die kun je bij elke automaterialenzaak wel kopen.
Veel plezier in Italie.
Groeten Olaf
Goedendag,
Aangezien het nog niet helemaal duidelijk is zal ik het hierbij even opsommen:
OHV
Dit zijn de oude gietijzerenblokken met een inhoud van 1000, 1100 of 1200 cc. De blokken zijn verbouwd in de Kadett A, B, C, D en zelfs nog de E, Corsa A (1000 en 1200), Manta/Ascona A/B (1200) enz. Deze blokken zijn te herkennen aan het plaatstalen kleppen deksel en de inlaat die boven op de kop zit.
OHC
Dit zijn de nieuwere blokken met een aluminium kop. De inhoud van deze motoren is 1200 en 1300 CC. Deze blokken zaten in de D en E Kadett, Corsa A en B en nog heel veel meer Opels. De blokken zijn makkelijk te herkennen aan de letters OHC op het kleppen deksel.
Als de carburateur inclusief spruitstukken van de OHC motor afkomen en jij hebt ook een OHC motor dan gaat het passen. Mochten ze van een OHV motor afkomen en jij hebt een OHC motor dan past het niet en zul je een ander inlaatspruitstuk moeten zoeken. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde.
Hopelijk is het nu duidelijk zo wat het verschil is.
Groeten Olaf
Het nummer in het blok begon met 22E maar ik vond de nummers niet helemaal duidelijk zoals het normaal het geval is. Dus na het opmeten van de slag blijkt het dus een 2.0 ipv een 2.2.
Wat ik me dan nog afvraag is, waarom doet iemand dit? Een groter nummer inslaan? Je groter voordoen dan dat je bent?
Groeten Olaf
-
AuteurBerichten