obelix

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 192)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: rekord achteras ombouwen naar 5 gaats #17602579

    origineel gepost door opelforever
    ja maar als de achterassen verschillen denk ik dat het met de aandrijfassen niet past

    die aandrijfassen van een starre as zit een kruisstuk tussen of een homokineet en bij de aandrijfassen van monza senator enkel een hardyschijf

    en bij het inveren van een auto met een starre as kan het achterstuk dan niet mee heen en weer als er alleen een hardyschijf op zit

    oh zo
    ik heb net even gekeken bij mem monza en men rekord
    ik heb bij men monza
    aan de bak kant en aan de diff kan een kruiskopling zitten
    en bij men rekord
    aan de bak kant zo rond rubber
    en aan de diff kan ook gewoon een kruiskopeling
    net zo als bij men monza
    alleen bij men monza zit die gewoon met boutjes vast
    en bij de rekord met die u boogjes

    In reactie op: rekord achteras ombouwen naar 5 gaats #17602577

    origineel gepost door opelforever
    yep dat zie je verkeerd :o

    monza senator heeft onafhankelijke wielophanging en je rekord een starre as

    ja dat weet ik maar ik bedoel de tussen as
    de as tussen de bak en het diff

    In reactie op: rekord achteras ombouwen naar 5 gaats #17602575

    origineel gepost door opelforever
    nee precies die aandrijfas aansluiting

    de ophanging is gelijk

    sedan en station is wel anders maar dat weet je wel

    ja die ophang punten kan ik wel over lassen

    als ik dus een as met een grote klok heb
    kan ik dus ook gewoon een monza tussen as gebruiken
    van een a2 met 4 traps automaat

    ik heb er een 2.4 in met 4 traps automat
    en heb de orginele as ingekort

    want een monza heeft toch de zelfde wielbasis als een rekord
    of zie ik dat nu verkeerd

    In reactie op: rekord achteras ombouwen naar 5 gaats #17602573

    origineel gepost door opelforever
    nee hoor je kunt gewoon alles eronder zetten

    alleen als je 5 gaats wil voor moet je wel senator commodore c monza of rekord diesel poten

    nemen die hebben de grotere lagers

    denk er wel om dat je 2 soorten achterassen hebt bij een c commo

    25s [uitwisselbaar met de gewone as die je nu hebt] kleine klok

    25e [uitwisselbaar met 2.2.station en 2.3.td sedan en station ] grote klok [zelfde als monza senator]

    en wat is er verder anders
    is dat alleen de as aansluiting
    ik heb nu met van de u boogjes
    en bij die grote klok is dat toch gewoon net zo als monza en senator
    of is die kwa ophnging ook anders

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602748

    origineel gepost door ckad
    Borgen met loctite zal niet voldoende zijn. Het is namelijk niet zo dat de moeren los lopen.

    ik had er ool vaak last van
    als ik hem weer naar boven stelde
    lag die met een paar maanden weer lager
    en ik heb er gewoon van die borgringetjes met van die karteltjes tussen gedaan
    en ligt nu al bijna een jaar op de plek

    In reactie op: rekord achteras ombouwen naar 5 gaats #17602571

    origineel gepost door henkjan_80
    De assen van een Commo C en Rekord E zijn volgens mij hetzelfde alleen het aantal gaten anders. Bij de mijne hebben ze er een as van een Commo C sedan gepakt en de schokdemperbevestiging omgelast

    daar zat ik ook aan te denken

    sinds vandaag jankt de achter as ook
    vanmidag even in de sneeuw aan het spelen geweest
    maar naar een tijdje hoorde ik raar geluid van achteren toen maar gestopt
    en toen ik weer op de normale weg reed hoorde ik de as joelen
    en als ik nu het rechter achterwiel heen en weer rop
    bonkt die
    dus lager zal wel aan gort zijn

    als iemand nog een goede c commodore as heeft
    hoor ik het graag

    en met de voorste veerpoten
    hoe zit dat
    bij men rekord staan de schotels anders als bij men monza
    opel for ever zij al dat dat met stuur bekrachteging te maken had
    maar kunnen er dan wel gewoon senator veerpoten onder
    die orgineel met stuurbekrachteging
    of moet ik dan echt op zoek naar veerpoten zonder bekrachteging

    _________________

    In reactie op: Achterruitverwarming Monza A2 #17602742

    origineel gepost door Ruud B
    De achterruitverwarming van mijn Monza doet het niet.

    Ik meet met de multimeter maar 2 volt op het pennetje bij de telescoop. Vreemde constructie overigens met de plus via de telescoop.

    Dus waarschijnlijk is het relais ook niet meer fris.

    Ik twijfel ook over of het in de klep wel goed zit, omdat ik begrepen heb dat de telescoopveren vervangen zijn.

    Weet iemand hoe het in de klep hoort te zitten?

    relais gaan vaak kapot
    heb het bij men monza en rekord bijde gehad
    de achteruitverwarming werkt alleen als je de klep dicht hebt

    naast het slot heb je een of 3 van de koperen plaatjes waar de penetjes op vallendie op de klep zitten en dan pas contact maken

    In reactie op: Nieuwe auto! FOTO'S en vragen #17601290

    origineel gepost door Opel-Fanta
    Ja, in die A Commodore!

    3.0E sterretje en de rest van de nummers
    En een carburateur erop.

    Ik heb geen foto’s hiervan, ik kan alleen zeggen dat op Internet laatste een 2.4 injectie met carburateur erop te koop stond.

    alles is pas te maken
    dus met wat verandering is het vast mogelijk
    en op een 2.4 worden vaak webers geplaats

    In reactie op: rekord achteras ombouwen naar 5 gaats #17602568

    origineel gepost door bettus accu
    volgens mij kan dat wel. volgens mij was er eentje op de bigopels meet dit jaar die dat had. kom even niet meer op zijn naam, hij komt in ieder geval uit nieuwerkerk…

    jordi is dat
    maar diew had een admiral en een c commodore bij zich toch

    In reactie op: Nieuwe auto! FOTO'S en vragen #17601278

    origineel gepost door Opel-Fanta
    Tja, ik weet wat ik gezien heb over de motor, jullie niet.
    Het is zoals ik het zeg, maar maakt niet uit, het is niet doorgegaan.
    Bedankt voor de snelle info!!

    Foto’s komen er zo aan.

    dus jij hebt echt een 3.0e gezien met cabarateur??

    In reactie op: Nieuwe auto! FOTO'S en vragen #17601273

    origineel gepost door commodore_GS_72
    moet het idd een 3.0H zijn als je er n carb op wil hebben

    ja bij mij weten ook
    bij de ene motor zitten de poorten in lijn en bij de andere
    zitten ze op verschilende hoogte
    dus kan nooit een 3.0 e met cabarateur

    In reactie op: senator a wielprobleem–opgelost– #17595511

    origineel gepost door Ghanz
    uiteraard.. op advies van ene sjoerd :D

    leken mij nog wel goed.
    heb het idee dat het rechterwiel gewoon wat liever rechtsaf gaat.

    maar hoe het nu kan dat hij dat graag wil?

    als je naast de auto gaat staan, en je laat iemand de auto naar links
    afbuigen, gewoon stapvoets, met volledige stuuruitslag, dan zie niet direct,
    maar wat verder in de bocht, het rechtervoorwiel gewoon over straat hopsen.

    ben wel van plan om de rubbers in de onderste draagarm te gaan vervangen.
    zo stap voor stap zegmaar.

    mogelijk fuseekogels..? kon er enkel niet wat an vinden.

    uitlijning is die wel goed
    heb het een tijd terug op het werk gehad
    met een corsa hads links voor schade
    auto was na die tijd uitgelijnd
    en met helemaal in sturen leek net dat de auto af en toe opgetild werd
    na alles na te meten bleek het fusee krom te zijn
    nieuw fusee er op en het probleem was weg

    In reactie op: Nieuwe auto! FOTO'S en vragen #17601271

    origineel gepost door Ghanz
    motor kan prima een 30e motor zijn.

    en daar past een carb prima op.

    en een 30e heeft volgens mij idd hydro stoters.

    goodluck morgen,

    op een 3.0e past toch geen eens een cabarateur

    In reactie op: GEZOCHT Radiator Rekord E1 2.0E NU MET 'N PROBLEEMPJE #17571621

    origineel gepost door opelforever
    vind ik nog niet goedkoop

    kopbouten zijn 2.50 per stuk
    koppakking 20 euro
    zo duur kan de rest toch niet zijn ?
    de in-uitlaatspruitstukpakking is wel aan de prijs

    maar toch ? 150 euries is een hoop geld

    ik heb gewoon een complete kop set gekocht en 10 kopbouten
    kopbouten kosten 28 euro de set
    maar ik hoefde het gelukkig niet zelf te betalen
    ik had op een sloperij in ede een 2400 gekocht
    lag binnen 3 weken de koppaking al uit
    en had er gelukig 3 maanden garantie op
    dus kreeg het kop set vergoed
    uren helaas niet
    dan moest ik de motor maar terug brengen

    maar dus jij hebt de kopset goedkoper
    dan weet ik dat voor de volgende keer

    In reactie op: Vervangen voorste veerpotten #17600290

    origineel gepost door opelforever
    hoi

    even een aanvulling op fluks zijn opmerking

    de veerpotten tussen een 4 cil en 6 cil zijn niet verschillend het verschil zit hem in het feit of hij orgineel met of zonder stuurbekrachteging is uitgevoerd

    je had zonder zeg maar steilere potten en met servo meer afgevlakte potten

    een c commo zonder servo had dus dezelfde potten als rekord zonder servo

    terwijl een rekord met servo dezelfde potten had als senator monza

    het binnescherm waar de potten inzitten is wel anders

    weer wat geleerd:)
    ik wist dat er verschil in zat
    maar wist nooit waarom

    In reactie op: Vervangen voorste veerpotten #17600288

    origineel gepost door variant
    fckk !!

    Als ik die picjes zo bekijk schrik ik toch wel even !!
    Wat een hoop materiaal word daar weggehaald .
    Was dat binnenscherm zo slecht??

    Blijken die verhalen van een collega van me bij opel toch wel te kloppen ..

    Het verhaal van 1 of meer ”ongewenste” bulten in de motorkap …:cry

    Wel weer mooi hersteld :thumbup:kewlpics

    Nog ff dit ….

    Waarom heeft de senator a1 van die ehh hoe noem ik ze ,, verstevigingen ?? tussen de veerpoten en het binnenscherm en de a 2 niet ….???

    grtsss

    Gert…

    nee dat viel reuze mee
    voordat ik hem uit mekaar heb gehaald was die net apk gekeurd
    het waren twee kleine plekjes
    maar het roest zat er wel ver tussen gekropen
    vandaar die grote stukken er uit
    en ik wou het goed stevig hebben
    en van dik materiaal en daarom heb ik het er tot het schutbord uitgehaald
    als je nu een klein stukje moet lassen of iets groter
    dat maakt ook al niet uit

    In reactie op: airco kapot #17600552

    origineel gepost door fluks
    ik heb mijn omega in de garage staan voor een grote beurt en nu blijkt dat de condensator lek is,hij werkt nog wel maar er zal toch een nieuwe op moeten.
    wie weet waar je zo’n ding voordelig kunt kopen en wat is een normale prijs
    bij carpartsdirect kan ik een condensor bestellen voor 113euro en een droger voor 40euro

    wij bestelen ze als de klant orgineel te duur vind
    bij autotemp in meppel
    maar ik denk dat je ze niet goedkoper vind als 113
    heb er een tijd je terug
    nog een vervangen voor een maat van mij
    van een g astra en die was al 160

    In reactie op: Vervangen voorste veerpotten #17600282

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    nee, ik bedoel echt de veerpotten (carrosserie) dus waar de veerpoten aan vastzitten. Is nogal een bekende plek bij de monza dat deze wegrotten.

    bij mij is een veerpoot de schokbreker met veer en al
    compleet is dat een veerpoot in nl
    maar voor dat las werk hoeft die ook niet op de richt bank
    ik heb bij mijn eigen een veerpoot brug er op gezet
    en wielen van de grond af
    en stukken gemaakt van 2mm plaat en die er in gelast
    en voor dat je het vast last kruislings goed op meten
    dat je veerpoten wel goed blijven staan








    en ik heb die balkjes aan de zijkant ook veranderd
    die heb ik van voren open gemaakt
    dat het vocht en vuil er beter weg kan en betere lucht doorstroom

    In reactie op: Vervangen voorste veerpotten #17600280

    of bedoel je waar de veerpoten vast zitten

    In reactie op: Vervangen voorste veerpotten #17600279

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    Niet dat men monza rot is, maar ik vroeg het me gewoon af. Is er ergens een HOW TO die beschrijft hoe je de veerpotten van een Monza moete vervangen? Hiervoor moet hij dan toch op richtbank geplaatst worden met mallen eronder zodat de veerpotten in de juiste staan. Zijn er misschien nog tips?

    gewoon op een 2 kolomsbrug of op krikken
    3 moertjes van boven los en de stuurstangetjes en de rst van de bouten onder aan
    en je pakt hem er zo tussen weg
    daar hoeft die echt niet voor op de richtbank

    In reactie op: GEZOCHT Radiator Rekord E1 2.0E NU MET 'N PROBLEEMPJE #17571619

    origineel gepost door henkjan_80
    Ik ga a.s. vrijdag eerst de koppakking vervangen. Waterpomp moet ik nog even kijken wat ik daarmee doe. Ik heb op de vorige motor er een nieuwe opgezet en ik meen dat ik deze toen heb overgezet naar deze motor. Dan zou betekenen dat hij er zo’n 20.000 op zit en dan vind ik het vij vlot dat hij al lek is.

    Eerst dus maar eens van de druk in de slangen af, daarna kijken we verder.

    Weet iemand trouwens waarom een pakkingset voor 2400 zo’n 100 euro meer kost dan van een 2.0 (ong. 80 euro om 180)? Blok is zo’n beetje hetzelfde dacht ik zo, kop is alleen iets anders.

    180 was ik nog niet eens kwijt voor een complete kop set incl bouten
    ik dacht dat ik rond de 150 kwijt was incl bouten

    In reactie op: GEZOCHT Radiator Rekord E1 2.0E NU MET 'N PROBLEEMPJE #17571615

    origineel gepost door rinus de boer
    Ik heb wel vaker gehoord, toen ik nog Manta’s reed, dat de 2.4 een wat zwakkere broeder uit de CIH serie is. Intern qua constructie anders dan de 2.0 en de 2.2, al lijken ze er aan de buitenkant gezien heel erg veel op. De 2.4-tjes werden ook vaak in Manta’s gezet, maar die liepen nog wel eens brokken. In ieder geval meer dan de 2 litertjes.

    In de nu 25 jaar dat ik (oude) Opels rij, heb ik nog nooit een koppakking eruit gehad. Waterpompen zijn een bekend zwak onderdeel en radiateuren heb ik ook al meermalen mogen vervangen. Koelslangen gaan meestal wel lang mee. De oude messing radiateuren zijn best redelijk van kwaliteit, maar de nieuwere met de kunststof zijkanten (liggen er al in bij de D-Kadett) en aluminium tussenblok begeven het graag (juist op die zijkanten) na verloop van tijd. Bij mijn Calibra’s was het haast om de ton prijs.

    een 2400 is inderdaad wat zwaker
    maar dat de koppaking nu eerder lek gaat
    dat denk ik niet

    In reactie op: GEZOCHT Radiator Rekord E1 2.0E NU MET 'N PROBLEEMPJE #17571613

    origineel gepost door henkjan_80
    Ik heb nog geen nieuwe radiator maar dat is nu niet het probleem.

    Hij lekt nu ook via de waterpomp(as), het valt mij ook op dat de waterslangen aardig hard zijn bij lopende motor.
    Ik zat te denken aan de koppakking maar ik zie niets borrelen in de radiator.
    Ik heb hier op ’t forum ook ergens gelezen dat een koppakking van een CIH zelden lek raakt.
    Mijn vraag dus is het normaal dat de waterslang van een cih zo hard wordt of zou ik inderdaad de koppakking lek hebben en dat hij het water er via de pomp en koeler uit perst? Het zou namelijk zonde zijn om er een nieuwe koeler en pomp in te hangen en dat ze binnen de korste keren weer lek zijn.

    Het gaat trouwens om een c24ne met 125.000 km op de klok. Wordt niet echt mee getrapt (komt zelden tot nooit boven de 4000 tpm), rijdt redelijk veel snelweg en op lpg

    dat een koppaking zelden lek gaat is volgens mij niet waar
    ik heb al verschilende cih motors gehad met een lekke kop pakking
    en rij elke morgen men auto normaal warm
    ik heb tijd terug van men rekord 2.4 ook de koppaking lek gehad
    bouwde ook veel druk op en men olie begon grijs te worden
    koppaking vervangen is goed te doen
    heb bij mij ook tegelijk de kleppen even op nieuw ingeslepen
    direkt stuk zuiniger en sneller

    en als je het koel systeem niet goed ontlucht hebt
    bouwt die ook druk op
    en als die lekt heb je al gauw lucht in je systeem

    In reactie op: verschil hoedenplank Monza? #17595965

    origineel gepost door postbusmanta
    Ik ben al een tijdje op zoek naar een gave groene hoedenplank van m’n Monza, maar……….

    Zit er eigenlijk verschil in de hoedenplank van een A1 en een A2???

    Wie heeft er eentje voor mij?

    ik heb pas nog een groene kunnen vinden voor mijn monza
    a1 is andere kleur groen als a2
    a1 is veel lichter groen

    In reactie op: met 150 in een vangrail #17596808

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 192)