Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
en het in
Ik ben zelf ook al even bezig geweest.
Ik heb de mulitriem er af gehaald en het geluid was er nog. Het kan dus niet aan de dynamo of de aircopomp liggen.
Heeft iemand een idee?@DarkNL08 wrote:
Heb hem vastgezet met een uitlaat rubber wat ik nog had liggen!
Weg getik…. Was wel ff zoeken waar het nou vandaan kwam… hoorde het alleen bij heeeel licht gas geven en constant gas geven.Waar heb je het rubber dan zitten?
Heb je misschien een foto?Weet iemand misschien wat het tweede zoemende geluid is?
Dit is namelijk heel irritant. Ik bener wel achter dat waarschijnlijk een synchromesh ring versleten is.
Maar dit veroorzaakt het geluid denk ik niet omdat jet in alle versnellingen is.@McKaamos wrote:
De synchromesh ringen zitten in de versnellingsbak. Die zorgen dat de tandwielen voor de volgende of vorige versnelling alvast op toeren komen wanneer je de versnellingspook naar die versnelling toe beweegt, zodat ze probleemloos en glad inhaken.
Vlak voordat je de pook in een versnelling hebt staan, grijpt hij dus al dat betreffende tandwiel, en de ring (de synchromesh) die dat doet, slijt dan ietsjes.Wanneer de ring te ver versleten is, zal het tandwiel niet snel genoeg op toeren gekomen zijn en dus niet gladjes inhaken. Dan hoor je een krakend geluid uit de versnellingsbak komen. Beetje hetzelfde als wanneer je vergeet de koppeling in te drukken en dan de pook in de versnelling wil zetten.
Dat geluid noem je ook wel “tanden poetsen”, omdat de tandwielen dan tegen elkaar aan schrapen ipv in te haken.Daarbij hebben die synchromesh ringen ook goede olie nodig om hun werk te doen.
Daarom zal een versnellingsbak altijd lekkerder schakelen wanneer je de olie hebt ververst. Je kan dan sneller schakelen zonder rare geluiden te krijgen.
Als de olie nog niet heeel erg slecht is, kan het ook prima zo zijn dat je b.v. alleen bij kou kraakgeluiden krijgt, maar zodra de boel mooi op temperatuur is niet meer.De achteruit versnelling is een heel ander verhaal dan je normale versnellingen trouwens. Dat is een recht vertand tandwiel zonder synchro. Die kan je daarom ook alleen maar te pakken krijgen als je auto écht helemaal stil staat.
Daarbij kan het wel eens voorkomen dat je door die rechte vertanding en totale stilstand inderdaad de auto niet in achteruit krijgt. Even in neutraal en de koppeling op laten komen is dan voldoende. Vaak staan gewoon de tanden van de tandwielen tegenover elkaar en botsen ze. Doe je niks aan, is ook niet schadelijk.Maargoed, dit alles merk je niets van in je koppelingspedaal.
Als je daar wel iets voelt en geluiden hoort, dan is het mogelijk de koppeling waar het probleem zit.
Een gillend/gierend geluid wil meestal duiden op een slechte druklager.Ik heb vanaf vandaag inderdaad dat hij bij het schakelen van de 2e naar de 3e versnelling kraakt, oftewel de tanden poetst.
Dit duidt dus op een versleten synchromesh ring?
Ik het vandaag ook het overloopventiel gevonden en als het goed is zit er nu dus 1,7 liter olie in.En hoe weet ik of het een SE II of SE I is?
en de bolletjes
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen waar dat kloppende geluid vandaan komt.
Maar dat kloppende geluid is er volgens mij ook altijd tijdens het rijden, ik voel het ook in m’n versnellingspook en pendaal. En al helemaal heel goed als ik er bij rem.Ik heb vorige week ook de versnellingsbakolie ververst.
Maar die lekte daarna en er dus weer uit laten lopen, dit was al helemaal zwart na een paar kilometer en er zaten metaalvijzels. in. De olie was geel.Veroorzaakt dit beide geluiden?
En gewoon de motorolie bedoel je? Dit heb ik al wel eens ververst ja.Ik maak even een nieuw topic aan omdat het nu niet meer over de versnellingsbak olie gaat.
Want het is vrij normaal dat de olie zo vies is en er metaal vijzels in zitten?Oke, er word mij nu veel duidelijk. En ik heb nu dus ook weer wat geleerd.
Het is echter niet het geluid van het tanden poetsen wat ik hoor.
Ik heb van beide geluiden een filmpje gemaakt.
Dit is het tikkende geluid van de motor:

Dit is het geluid wat ik hoor bij het gas geven in zijn 3e 4e en 5e versnelling. Dit is een soort slepend aanloopend geluid. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid wat je soms hoor als de airco aanstaat.

Oke, en dat zit in de versnellingsbak?
Ik voel het namelijk in de versnellingspook en het koppelingspedaal.
Mijn auto stond 100% recht, ik had de voorkant namelijk alweer laten zakken.
En dus zou die olie die ik er in gooi toch ergens anders naartoe moeten gaan? Misschien een kering kapot?Want er zitten dus ook 2 gekke geluiden in de motor, waarvan er een ook voelbaar is in de versnellingspook.
Het vreemde is ook dat iedereen zegt dat er maar 1,7 liter olie in gaat.
Bij mij zit er nu 2,6 in zonder dat hij over liep, dat klopt ook niet lijkt me.Ik heb nu inderdaad vol synthetische olie er in gedaan.
De oude olie was een beetje rood achtig.Ik bedoel met stukjes metaal inderdaad fijn gruis, maar zoveel dat de olie die ik er net in gedaan heb en weer uit gehaald heb gewoon helemaal glom van de stukjes metaal.
Hij schakelt wel goed, heel af en toe gaat hij niet in zijn achteruit, als ik dan de rem los laat en opnieuw intrap gaat hij wel in zijn achteruit.
Er zitten wel 2 geluiden in, één geluid hoor je het best in zijn 3 4 en 5e versnelling ongeveer bij de 3000 toeren. Dit is een soort slepend aanloopend geluid. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid wat je soms hoor als de airco aanstaat.
Het andere geluid hoor je bij laag toeren in zijn 1 en 2e versnelling is het mij tot nog toe opgevallen. Dit is meer een zwengelend tikkend geluid en op dit moment alleen nog maar opgevallen bij een toerental onder de 2000.Ik heb dit zelf ook gehad, dit was dan na een poosje rijden (als de motor dus warm is) en dan bijvoorbeeld bij een stoplicht stil staan.
Dan ging bij mij ook het lampje branden.
Ik heb hem toen uit laten lezen en kreeg een foutcode als het lampje ook daadwerkelijk brandde.
Dit had te maken met de vacuümslang op de inlaat van de motor.
Dit slangetje was bij mij lek/gescheurd vanwege uitdroging.
Ik heb dit slangetje gemaakt en het probleem was weg.Ik heb zelf ook zo een situatie gehad, maar dat was nog binnen de garantie.
Maar bij mij hebben ze er gewoon een middel in gedaan om gaten te dichten.
Waarschijnlijk ook omdat het zo veel werk is.Ik zou ook voor originele gaan hoor.
299 bij GM is ook niet zo duur. met spuiten er bij, dan max 400 kwijt.ik haal normaal 480 met 40 liter, maar rijd heel veel korte stukken.
een astra g 1.6 uit 2001die van mij red op de snelweg niet eens de 80, sinds kort ( ook met het warmere weer ) komt hij op de snelweg niet eens omhoog.
maar me verwarming doet het wel, ( wel iets minder goed ).Lijkt me dat of de temperatuurmeter, of de termostaat kapot is?
zo te zien heeft Steinmetzpaul hier van het forum die er onder.
hij heeft gereageerd in dit topic: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=5&t=160014
dus misschien kan je aan hem foto’s vragen.een vraag over die wax die jullie aanbrengen.
dat is gewoon makkelijk te verwijderen en laat geen rare vlekken achter ofzo?En door het mooie geluid ga je ook vaker gas geven en hem meer onderin trappen.
hierdoor ga je meer verbruiken.
Dus naast het mooie geluid, heeft zo een luchtfilter alleen maar nadelen.ik heb ook koplampen van gm en die doen het prima hoor.
En echt goede service daar. -
AuteurBerichten