Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ben vanmorgen onder de auto gekropen en had wat moeite om de remkrachtverdeler te vinden. Ik heb het vermoeden dat er allerlei kabeltjes heenlopen (vier ofzo) en hij zit (de auto van boven af gezien met de motorkap naar boven) rechtsachter onder de auto. Zag ook dat er een soort veertje aan zat. Ik heb ’t in de WD40 gespoten maarja ik blijf twijfelen want ik weet niet zeker of dat m is. Ik lees her en der over het los ‘slaan’ etc.. maar ik zou niet weten wat ik dan moet los slaan. (Hij zou vastzitten volgens de garage).
Zag dat het water in het expansievat erg laag stond dus die vul ik nu bij. Dan ga ik m effe laten draaien om de boel te ontluchten. Hopelijk werkt dit. Die tik in de motor hoorde ik vanmorgen niet meer. ’t zal wel…
- De ruitenwisserbladen vervangen.
- Alle vier de banden vervangen met tweedehands banden; ff bekeken.. nou ze zijn zo goed als nieuw! De rubberen puntstukjes zitter er nog op…. voor 120 euro (incl. arbeid en uitlijnen) Michelen.
Oke, bedankt.
Ik heb eerlijk gezegd niet echt signalen en verder het vermoeden dat die hele koppakking nog niet zo lang geleden is aangepakt (bouten zijn nieuw). Maar ik heb één keer vrij hard moeten remmen (en tegelijkertijd sturen naar links). Heb wel de deksel van het reservoir eraf gehad. Dat was dezelfde dag als die noodrem/sturen. Sindsdien is dat klotsende water. Het is niet echt ‘borrelen’ maar gewoon klotsen. Je hoort het water gewoon lopen. En dan alleen in een scherpe bocht of het optrekken. Ik zal eerst even de koeling ontluchten.
En wat betreft het ergste geval;
Ik krijg geen (grijze) damp uit de auto.
Uitlaat is kurkdroog.
De olie van de motor ziet er zeer goed uit. Geen rare kleur ofzo. Zit ook precies op pijl (in het midden).
Temperatuur van de motor blijft ver onder de 90.Ik wil wel heel graag van die rare schrapende tik af. En het is echt alleen als die motor koud is. Heb het vanmiddag nog een keer gecheckt. :).
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik die startmotor schoonmaak? Ik ben een leek.
Bedankt voor alle info/hulp.
Zou graag willen weten wat je vermoedt….
Jawel, ik ben er nog.
Knoopjes zijn doorgehakt;
Ik heb het na de aanmaning laten zitten omdat ik het risico niet wil nemen nog meer geld kwijt te zijn. Ik besteed dat geld dan liever aan de reparaties. Ik heb inmiddels 4 nieuwe banden eronder gezet die ietsjes breder zijn dan de vorige (zo dat rijdt ff 10x lekkerder!), wisserbladen vervangen en van de week krijg ik de (all-in) draagarmen binnen. Hoe ik die eronder ga krijgen is me nog een raadsel. Moet daarna ook nog worden uitgelijnt geloof ik. Dat laat ik dan wel doen, kan nooit heel duur zijn? Het volgende puntje dat ik ga aanpakken zijn de dorpels. Van de zomer (zodra ik m’n vakantiegeld heb) wil ik de veerschotels (laten) vervangen. Het los zitten van de koplamp rechts voor heb ik zelf even onderzocht; overdreven. Hij zit wel los maar kan geen kant op. Toch ga ik m vastzetten.
Heb inmiddels een setje assteunen en een krikje aangeschaft. Ik neem m gewoon onder handen dit jaar. Ik heb nog tot november 2013 om alle ‘puntjes’ even goed na te lopen en waar nodig te repareren/vervangen. Motorisch gezien ‘voelt’ het alsof hij als een zonnetje loopt. Ik heb geen klachten daarover.
Dat van die kilometerstand op de distributiekap is hoogstwaarschijnlijk voor wanneer de distributieriem zou vervangen moeten worden. Dan heb ik nog 20.000 km te gaan.
Het enige waar ik even mee zit is die vast zittende remkrachtregelaar. Ik lees dat in 9 van de 10 gevallen dat het met wat kracht en olie weer los te krijgen is. Ik schrok me rot toen ik de prijs zag van een nieuwe regelaar.
Wat ik vaak hoor is; “Waarom heb je dan niet een wat duurdere tweedehandsje gekocht”. Nou heel simpel. ik weet vrijwel zeker dat ook aan die auto’s van alles zal mankeren en dan heb ik niet eens het geld meer om er wat aan te doen. Daarnaast, meer ‘features’ = meer dingen kunnen kapot.. Dus dan maar zo.
– Ik zoek eigenlijk iemand voor het laswerk (dorpels en veerschotels). Dat is iets dat ik niet zelf kan doen (heb geen brug e.t.c.).
– Sinds twee dagen krijg ik een schrapend metaal achtig geluid/tik te horen als ik de auto voor het eerst (’s ochtends) start, het is echt pas wanneer de auto gestart is. Dan hoor je het heel even (minder dan een seconden) en alleen maar wanneer de motor koud is.
– Sinds een paar weken hoor ik water heen en weer klotsen als ik op trek. Het lijkt, als ik achter het stuur zit alsof het klotsen rechtsvoor plaatsvind. Beetje vreemd geluid en ik heb met een emmer water gecheckt of het (regen) water vanaf de voorruit onder de auto (wielkast) terecht komt en dat klopt. Er is dus geen verstopping wat betreft dat. Ik las op een 307 forum (Peugot) dat het wel eens de kokers onder de deur kunnen zijn. Daar werd gesproken over een gat dat je kon opendraaien. Heeft de Corsa B die ook? En als het dan toch iets met het koelsysteem is (lucht) kan ik het koelsysteem makkelijk ontluchten?Heel verhaal geworden maar ’t is niet anders :)
Mijn advocaat heeft namens mij de koopovereenkomst ontbonden. Benader hem en dezer dagen om de auto in te leveren en de tenaamstelling af te handelen. Hij moet gewoon mijn geld terug geven. Als hij in gebreke blijft wordt dit een rechtszaak en maak ik aanspraak op wettelijke verhoging, rente etc. Maar ik neem aan dat hij eieren voor zijn geld gaat kiezen daar de proceskosten excl. Advocaat voor zijn kant alleen al hoger zijn dan het bedrag van de koopovereenkomst. Voor mijn advocaat was dit een “simpele zaak die inde meeste gevallen zonder tussenkomst van de rechter in korte termijn op wordt gelost omdat ik snel na aankoop heb geconstateerd dat het hier om en ondeugdelijk product gaat”. Maw ik sta gewoon in mijn recht.
Wauw zo zie je wat een beetje poetswerk kan doen. Het ziet er allemaal zo veel gezonder uit.
Hij heeft schriftelijk & mondeling (in het bijzijn van getuige) bekend dat hij fout zat.
Wat betreft de ANWB aankoopkeuring. Het is onmogelijk om bij elke auto zo’n keuring te gaan uitvoeren. Bij de twaalfde auto (en afkeuring) ben je dan al 1200 euro kwijt… zonder dat je een auto hebt. Dit doe je toch ook niet met een pak melk? Je gaat er toch vanuit dat zo’n pak melk in orde is? Natuurlijk heb ik zaken onderzocht en zelfs geconstateerd met de mededeling dat ik er allemaal niet zoveel verstand van heb. Maar dat heeft hij afgewimpeld en verder gezegd dat de auto prima in orde is. Hij kan zoveel ‘zeggen’ maar zwart op wit heb ik ook ’t een en ander.Als hij de aanschafprijs gebaseerd heeft op gebreken, dan dient hij die te melden.
Gelukkig heb ik al bewijs van het feit dat hij zelf toegeeft dat hij fout is (2 keer).De hoofdzaak gaat over de andere dingen. Die km stand is nog maar bijzaak. Heb inmiddels al contact gezocht met een advocaat. Aangetekende brief de deur uit gedaan. Vanaf nu moet ik de ontwikkelingen even voor me houden omdat lopende zaken beter niet gepubliceerd kunnen worden. Maar ik beloof jullie dat ik na afloop meld wat het is geworden.
Bedankt :)
Hij doet zijn best maar. Dat is dan het enige waar hij zich achter zou kunnen verschuilen. Ik ‘gok’ dat dit niet genoeg is.
Simpel gezegd: Je inspecteert in de winkel ook n pak melk (datum check), maar als na thuiskomst blijkt dat het tóch bedorven is ga je er mee terug. In mijn geval weigert de winkel het terug te nemen, en verder was inruil ook niet mogelijk want “ik zou dan opnieuw terug komen met bedorven melk”. Met andere woorden: alles wat hij daar heeft staan is dus ‘verrot’.. Hij zegt het zelf… Sommige dingen KAN je niet inspecteren en koop je op ‘goede trouw’ dit is in de wet vastgelegd en ik kan daar ook gewoon een beroep op doen.
Verder, ik ben een klant, een leek en heb niet zoveel verstand van auto’s als de verkoper. De verkoper hoort zijn product in zekere zin te kennen en ook te vermelden als er mankementen zijn. Zeker als ik hem over zo’n mankement vraag. Hij heeft dat afgewimpeld en gezegd dat ’t geen mankement is. Hij heeft achteraf zelfs toegegeven dat hij fout zat in het bijzijn van een getuige. Dus ook dat kan ik meenemen.
Precies! Wordt vervolgt :)
Daarom ging ik gewoon door met het uitzoeken van onderdelen. Ik heb onderhandeld met de handelaar en hij werkt niet mee. Vandaar “zo abrubt” het einde zeg maar. Ik zie geen andere optie. Het is misschien duur maar ik weet gewoon zeker dat ik aan het langste eind ga trekken. Dan verhaal ik alle gemaakte kosten er gewoon bij op. Als hij slim is schikt hij gewoon.
Nee, dan span ik een kort geding aan.
Al met al klopt er helemaal niets van die kilometerstand. Op het keuringsrapport van 6 nov. staat 161.658. En nou het rare: ik heb er mee naar huis gereden, naar de garage en één keer naar stadskanaal op en neer. Stand nu: 161.156. De stand op de teller bij koop was 161.066 km. Om nog maar te zwijgen over de handgeschreven stand van 185.400 op de distributie kap.
Naast de kilometerstand mankeert er zoveel aan die auto dat hij nooit door de APK heen had mogen komen. Mocht het zo zijn dat hij na de keuring gerommeld heeft met de auto, dan wist hij dus 100% van de mankementen en heeft hij die verzwegen bij de koop. Hij zit hoe dan ook fout.
Naast het geld dat ik in de reparaties moet stoppen moet ik ze zelf ook nog uitvoeren. Het lassen van de veerschotels en waarschijnlijk de achteras e.tc. kan ik niet zomaar *in de winter* op een parkeerplaats in mijn woonwijk gaan zitten doen, zelfs als ik al kon lassen. Gaat mij teveel geld en tijd in zitten. Daarnaast ben ik gewoon genaaid. Ik beroep me op dwaling en probeer zo m’n geld terug te eisen.
Bedankt voor al die technische adviezen etc maar ik heb definitief besloten om helemaal niets aan de auto te doen. Ik ga hem schorsen daar het niet veilig is om met deze auto de weg op te gaan. Ik beroep mij dan ook op dwaling en vernietiging van de koopovereenkomst. Hoe zich dit allemaal afwikkelt etc zal ik plaatsen wanneer het moment daarvoor geschikt is.
Iedereen bedankt voor de adviezen.
Ik doe de distributieriem wel daar ben ik niet zo bang voor. Gewoon zorgvuldig te werk gaan en goed lezen en checken. Maar het laswerk is andere koek daar moet je toch wel een beetje ervaring voor hebben.
Ik snap wel dat zo’n draagarm e.t.c. goedkoper bij de sloop is maar ik weeg dingen af. Ik heb niet de ruimte om uitgebreid te gaan zitten knutselen dus dat opschuren en in de tectiel zetten doe ik het liefst zo min mogelijk. Daarom laat ik die achteras etc liever gewoon doen zodat ik kan kijken hoe dat werkt. Het mechanische werk (sleutelen) dat kan ik wel.
Wat betreft de banden… als ik die koop en bij een bandelier om m’n velgen laat zetten moet ik dan ook nog los ventielen kopen?
Fuseekogel is niet goed :)
@joop1970 wrote:
Draagarm trouwens gewoon van de sloop halen, scheelt weer wat geld.
Die draagarm die ik koop is een complete set met fuseekogel. Misschien ben ik iets goedkoper uit maar dit spul is gewoon nieuw. Is wel een heel belangrijk onderdeel toch?
11 december 2012 om 12:34 In reactie op: Nederlandstalige handleiding Opel Corsa B (1993) (PDF) #17997258Ja dat zou top zijn :)
Kan iemand mij vertellen of ik deze veerschotels kan gebruiken?
http://www.winparts.nl/671/onderstel/schokdempers/schokdemper-toebehoren/veerschotel/0124519/veerschotel” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ze zijn namelijk 3x goedkoper dan deze:
http://www.koebergenautos.nl/onderdelen/104831-OBA5022850/Opel/Veerschotel_Corsa_93-01_achter_boven_ook_Tigra_94-.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Bedankt :)
En dan nog dat verhaal over die draagarmen: Er staan enkele draagarmen maar ook driehoeksdraagarmen. Snap nou effe niet meer welke ik nodig heb.
@*Jurgen* wrote:
Dan heb je in ieder geval wel weer een mooi fris autootje! Volgens mij mis ik de ruitenwisserbladen nog ofniet? En over de veerschotels, de chassisbalk kan ook wat aangetast zijn, dus als je een stukje plaat hebt liggen dat je er in kan lassen dan ben je er helemaal klaar voor. Je mist in je kostencalculatie nog wel de conservering voor de veerschotels, zoals primer en tectyl volgens mij?
Vervangen van het riempje is vrij rechtoe rechtaan werk, rustig de tijd er voor nemen. Zorgen dat je het spul eerst netjes op tijd hebt staan, riempje eraf, nieuwe erop, spannen, 2x met de hand ronddraaien en als de merktekens nog kloppen kan er niks mis gaan. Mocht het toch onverhoopt toch niet goed gestaan hebben, het is een vrijloper, wat betekend dat je zuigers niet de kleppen kunnen raken en je dus 9 van de 10x geen schade hebt bij een verkeerd afgestelde riem. Niet vergeten je thermostaat te verwisselen voor je de nieuwe riem erop legt ;)
Ja klopt. Ik heb helaas geen plaat liggen. Het erop lassen van de nieuwe kommen lijkt mij meer werk voor iemand die wat ervaring heeft in lassen dus ik denk dat ik dat overlaat aan zo iemand. Dan kijk ik liever toe om het te leren. Het eraf halen en schoonmaken kan ik wel zelf. Wat betreft de ruitenwissers, die neem ik niet mee in dit plaatje omdat het nog niet zo ernstig is dat ik niets kan zien ofzo als het regent. Is een licht klusje. De conservering (primer en tectyl) heb ik ook niet liggen. (ik heb ook nog niet al die oliën en vloeistoffen meegenomen want ik wil dat ook allemaal vervangen)
Bedankt voor je heldere uitleg m.b.t. die riem. Ik zag al op de haynes handleiding dat dit niet zo’n moeilijke klus is bij mijn motor.
De riem ziet er niet echt nieuw uit. Ik neem daar geen risico in. Ik heb die Corsa handleiding eens gelezen en ook de hoofdstukken voor het vervangen van de riem. In principe kan ik dat zelf doen. Dan kost het misschien wat meer tijd dan bij de garage maar ik ga geen 218 euro neerleggen voor alleen het vervangen van een riem.
Heb inmiddels wel wat email contact gehad met die junior maar hij vind dat ik hem er nou in luis. Zegt genoeg lijkt mij. Ik raad mensen AF om iets bij deze gast te kopen. Het zal mij verder een worst wezen of hij hier meeleest e.t.c. Ik ben zelf niet zo’n patser maar heb wel vrienden die zo worden bestempeld zeg maar en nou in staat zijn daar heen te gaan om verhaal te halen. Ik heb echter niet zo’n zin in die heisa en zal aangifte gaan doen van oplichting. Want dat is het wel. (Achterhouden van essentiële informatie die bij de ‘zaak’ (auto) horen. Ik heb tevens gezegd dat er geen profiel op de banden leek te zitten en dat wimpelde hij ook af. Ik ben een leek, koop voor het eerst een auto. Indien de zaak gebreken heeft dient de verkoper dit te melden, zeker als de koper daar een opmerking/vraag over heeft gesteld). Dit heet ‘goede trouw’. Zoek het maar op.
Anyway, ik heb even in kaart gebracht wat het kost om de auto in redelijke staat te krijgen. € 465,17 exclusief uitlijnen van auto en dorpel reparatie. Maar voor dit geld moet ik het wel allemaal zelf uitvoeren. Ik las liever niet maar als iemand hier op het forum uit de buurt dat wel kan en bereid is dat te doen voor een zacht prijsje zou dat prettig zijn. Mijn broer kan wel lassen maar die woont in A’dam.
In de garage ben ik een vermogen kwijt. Dan had ik net zo goed kunnen gaan voor eentje uit 2004.
http://goo.gl/lBxQW” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik heb een thermostaat gevonden op twee websites. Ik vind het een beetje onduidelijk wat er op de website van fsrs (klik hier) staat. Van welk merk is dit? En zit die rubber er bij? Dat vraag ik omdat hij hier 3 euro duurder is dan bij winparts (klik hier) maar bij die van winparts is het weer niet duidelijk of die rubber er bij zit.
Mooi dat internet maar soms niet helemaal duidelijk :). Als iemand ervaring heeft met één van de twee aankopen, ik zou het graag willen weten omdat ik een inventarisatie aan het maken ben.
Bedankt.
Ik was vanmiddag woest maar dat is inmiddels over. Misschien hebben ze die kap van een andere motor gepakt ofzo. Ik weet het niet. Ik merk het niet aan de prestaties van de motor. Je kunt wel zien aan mijn berichten dat ik heel erg ‘mood swings’ heb :). Terugbrengen of houden of slopen? Het kan ook zijn dat ik met de nodige reparaties toch nog een aardige auto heb. Want ik moet wel zeggen, het ziet er allemaal vrij netjes uit (ook de binnenkant). Het is echter maar de vraag of de km teller juist is. Ik kan dat achterhalen door eens te gaan rondbellen naar garages in Emmen. Ik heb in de stempel ruimtes van het onderhoudsboekje elke keer een BS gezien. Waar dat voor staat is mij nog niet duidelijk maar bij het vervangen van de distributie riem staat ook een BS. Als ik er achter ben gekomen welke garage dat is dan kan ik misschien nog achterhalen wat er gebeurd is (ook met de kop etc).
Als zij zich de beurt nog wel herinneren maar de kop er nooit hebben afgehaald dan is het duidelijk dat die P. heeft zitten klooien.
@kaneelschep wrote:
Ik ben ook eens bij die peter mulder jr. geweest. Heb ik hier ook over verteld. Meer bleken hem toen te kennen als een flinke oplichter. Nah ja.. Oplichter.. Iemand die zooi verkoopt aan mensen die dat niet zien en daar geen wroeging van heeft, zeg maar.
Beginnende bestuurders die niet iemand meenemen die van autos af weet, worden bij zo’n verkoper gewoon hard genaaid.
Dat is hoe hij geld verdient. Tja. Ik vind ook wel dat je zelf moet weten wat je koopt. Maar er is echt wel een grens in wat je kan aanbieden. Helemaal met praktisch nieuwe apk enzo. En wees er dan ook eerlijk over.
Ik ging voor een golf3 gti. 200km rijden voor mij hè naar stadskanaal ;)
Van te voren over de telefoon was alles perfect met de auto natuurlijk. Kon er zo mee wegrijden.
Toen ik er was bleek het echt een gigantisch hok. Nat van binnen. Sloten deden het niet, geen koelvloeistof te bekennen, Sludge, Liep slecht, controlelampjes die niet uitgingen. Overal aan de auto was wel iets. Nah ja.. We hebben die gozer iig flink uitgelachen en voor de auto bedankt.Mijn corsa A die ik uiteindelijk kocht was 250 euro met bijna een jaar apk. Heb ik al een nieuw achterspatbord, voorlip, en halve chassis balk aangelast. Uitlaat opgelapt, koplamp gereviceerd, koppakking, thermostaat, veren, remmen, schokdempers en lambda vervangen. Maar ja. Dat doe ik allemaal zelf. Onderdelen koop ik goedkoop of tweede hands of had ik al..
En het allerbelangrijkste is dat ik van te voren wist dat ie dat allemaal had! ;)Ga je nu wel gewoon verder met de auto? Wegdoen en iets anders halen kost je vaak meer ;)
Sloop is voor een corsa B nog heeelveel te halen!200km (!).. nou dan sta je ook ff te flippen toch?
Precies, het gaat mij daar ook om. Als ik weet wat ik moet vervangen (zoals de puntjes op APK lijst, ging ik mee akkoord) dan is het niet zo’n probleem. Bij elkaar (koop auto + reparaties) kom ik dan op zo’n 1200 euro en dan was ik tevreden en had ik nog een kleine reserve.Ik koop er in elk geval nooit meer wat. Dat weet ik wel.
Ik zie dat ze bijmijnautoonderdelen.nl grote kortingen doen:
Distributieriem kit + Waterpomp €74 euro. -
AuteurBerichten