Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
De Astra J heeft geen CIM, waarschijnlijk blijft het schakelaartje bij het contactslot hangen.
Als je de sleutel uit het contact haalt zorgt deze er voor dat de spanning van accessoires zoals de radio er af gaat.
Dit zou het feit ook kunnen verklaren dat als je tegen de stuurkolom slaat het probleem over is.Vervangen van het geheel zou de oplossing kunnen zijn, maar je zou de cilinder ook kunnen (laten) demonteren en het schakelaartje e.d smeren, is allicht de moeite van het proberen waard.
@wim-v6: De Astra J heeft geen CIM maar een BCM ;).Alleen is het niet even een bobine wisselen, deze motor heeft namelijk 4 losse bobines.. ;)
Of een ketting doorrijgen, meestal rekt de deze op en gaat dan lawaai maken.
Dit scheelt aanzienlijk in de kostenKan ook het spruitstuk zelf doen, de schotten kunnen los gaan zitten.
Het spruitstuk is deelbaar; dus schroeven er uit en dan de helften voorzichtig van elkaar halen.
Deze zitten namelijk iets gelijmd icm een rubberen pakking, de schotten zitten vast met schroeven die los kunnen gaan zitten.Het beste is om, als het lukt, de schotten er uit te halen en het geheel met iets vloeibare pakking (loctite) op de randen weer te monteren.
Wees wel voorzichtig met de rubberen pakking, deze is niet los leverbaar!Of vervuilde injectoren, wil ook wel eens voorkomen bij deze motoren.
Natuurlijk is het handig om deze eerst te testen.
De benzinepomp krijgt pas spanning als je start.
Dus meten (of luisteren) als de startmotor draait..Benzinepomp relais? Dit komt wel vaker voor bij deze motoren.
Als ik het verhaal zo lees denk ik aan de balansasketting onderin de motor.
Daar kan ook het stukje geleider van zijn wat je gevonden hebt.In 2006 was de Z18XE al niet meer leverbaar in de Vectra.
De Z18XER en LPG is idd een slechte combinatie.
Volgens mij zijn er nu wel koppen leverbaar (via Opel?) met geharde klepzittingen.
Dit was in het begin iig niet het geval.Of toch eerst naar de dealer gaan om de klepspeling te laten controleren.
Als de kleppen te strak staan kun je ook rare dingen krijgen zoals inhouden e.d.Klopt, alleen rijden in 4×4 bij slechte grip en een niet te hoge snelheid. Op droog wegdek en bij normale grip zal de auto ook voelbaar gaan dreunen. Bij hogere snelheden is de kans groot dat de keuzehandle van de 4×4 er zelfs uit schiet door het wringen en torderen van de aandrijving!
Dit is dus ook erg slecht voor de aandrijflijn.Of de weerstand van de koelfan kapot.
Deze draait dan niet zachtjes mee omdat stand 1 en 2 niet werken, maar alleen kortstondig in stand 3. En dat elke keer achter elkaar omdat
de druk in de airco te hoog op loopt door te weinig koeling.
Ik zou deze iig laten controlerenTijdig olie verversen is idd erg belangrijk, dit geldt nog meer voor de 1.3 diesels.
Bij een Z12XE/P of Z14XEP kun je in de meeste gevallen nog wel toe met alleen een nieuwe ketting doorrijgen.
Dit drukt de kosten nog weer enigszins.De prijzen van de beurten kun je vinden op internet.
Gewoon even googelen op budgetbeurt Opel, dat zijn de beurten voor een Opel van 7 jaar en ouder.
Alleen hebben ze het daar over 10W40 olie, maar dat verklaard het prijsverschil toch niet in mijn ogen.
5W30 olie is misschien wel ietsje duurder maar zoveel.. Ik zou gewoon even met de dealer bellen en vragen hoe het zit.
Opel schrijft voor deze motoren 5W30 voor, en dit zou ik er ook in doen ivm zoals je zelf al zegt je distributieketting.@Arnold, ik doelde ook niet op jouw reactie maar op de Quote boven aan de pagina. ;)
Tja, als ik de mail zo zie wordt dan idd alleen de olie ververst.
Dat is dan wel erg duur voor 5 liter olie en een filter.
Een complete beurt kost volgens mij bijna net zo veel nl. 189 euro.
Vandaar mijn reactie..:jerry :jerry meerenmeerenmeerennogmeer.. :sleeping
Zucht.. Het topic is 3 jaar oud en we gaan gewoon weer verder.. :???:
@aapje1963, het zou ook kunnen dat ze de prijs hebben aangehouden van een onderhoudsbeurt.
Het is maar net wat je verstaat onder olie verversen, alleen olie en filter of een beurtje.
De prijs wordt dan natuurlijk ook anders, maar alleen voor olie+filter vervangen is het wel duur ja.Het kan zijn dat je de distributieketting of balansasketting hoort rammelen/ratelen.
Als de ketting opgerekt is of de spanner zwaar gaat kan deze gaan ratelen bij de koude start of na een poosje stil staan.Ik zou er wel even naar laten kijken iig.
Je kunt bij de Opel dealer een los (koperen) pijpje krijgen die weer in het gat in de waterpomp gedraaid kan worden. (wel eerst de resten van het plastic pijpje er uit boren natuurlijk)
Gevolgschade kun je, als de motor nu nog goed loopt, pas constateren als je het koelsysteem opnieuw hebt afgevuld. Dan kun je een koppakkingtest doen om te kijken of de motor niet te heet is geweestHet zou ook het voorste stukje van de lambda sonde kunnen zijn.
Dit stalen busje wil nog wel eens los gaan en in de katalysator terecht komen.Is dan ook maar een oplossing voor en dat is uitlaat er onder weg halen en op de kop houden ;)
Waarschijnlijk een vacuum probleem.
Op de vacuumslang van de waste-gate van de turbo kun je controleren of je genoeg vacuum op het systeem hebt.
Te weinig vacuum kan door veel dingen veroorzaakt worden, bijv. door een lek slangetje of een lekke vacuumklep, of natuurlijk de vacuumpomp zelf.Greetzz
Hij kan ook valse lucht zuigen door bijv. een lekke inlaatspruitstukpakking.
Dit komt nog wel eens voor bij deze motoren.
Als je bij de dealer een nieuwe haalt krijg je ook een stalen pakking i.p.v de papieren die er origineel tussen zit.
Je kunt dit controleren door met remreiniger op het inlaatspruitstuk te spuiten bij de pakking. Als de motor daar op reageert is ie lek.
Verder moeten natuurlijk alle vacuum slangetjes e.d goed zijn.Greetzz
Yep, gewoon schoonmaken en ook het pijpje van de carterventilatie open maken als deze verstopt zit.
Je hoeft de EGR klep niet in te leren.
Deze kun je er gewoon afhalen en er weer opzetten.Gasklephuis schoonmaken is ook belangrijk, als deze vervuild is kunnen ze ook raar gaan reageren.
Greetzz
16 juli 2011 om 22:37 In reactie op: distributie ketting moeten worden vervangen KLOPT DIT?????? #17906223Ik kom dit topic net tegen en krijg de indruk dat dit een beetje een uit zijn verband getrokken verhaal begint te worden.
(is mijn mening hoor..)Een veel voorkomend probleem bij de distributie van deze motoren is dat de kettinggeleider breekt en de stukken daarvan in
het carter terecht komen. In dit geval moet het carter gedemonteerd worden om de losse stukken er uit te halen en als ik kijk naar de prijs zou het best kunnen dat de ketting van de balansassen dan ook vervangen wordt.
Dit is niet geheel onverstandig omdat deze ook problemen kan geven of beschadigd kan zijn door het afbreken van de geleider.Voordat je verregaande conclusies trekt zou ik eerst goed informeren bij de dealer wat ze nou precies vervangen hebben.
En ja, de wachttijd van 2 dagen kan bijv. ook te maken hebben met het bestellen van extra onderdelen..
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat er direct weer uitgegaan wordt van het slechste t.o.v. de dealer..Greetzz
-
AuteurBerichten