Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Mr. Bone
Deelnemer@ Maartuh: :thumb
Mr. Bone
DeelnemerAls je nou FF voordat je alles gaat v.v. & uitwisselen met een losse accu en 2 touwtjes er spanning op zet, heb je dan wel benzine in je rail voor?
Mr. Bone
Deelnemer@ Corsaboy: :D , dit bedoelde ik eerlijk gezegd ook met bypass. Maar door de letterlijke vetaling lijkt het alsof ik die slang buiten het blok langs bedoelde, ;) .
Maar bedoelde aanpassing ipv bypass.Idd een pijpje persen, die slang langs je blok ziet er niet uit.
Mr. Bone
DeelnemerHet probleem is opgelost.
We hebben een extra ringentje achter de looprol gedaan waardoor deze dus 1,6 mm verder naar buiten komt,
waardoor de riem dus precies op de rol ligt nu. Voor het mooie zou er een 2e ringentje achter moeten, maar dan word het draad van de bout die het blok in gaat, 3,2 mm korter, en ik vond dat het draad dan niet ver genoeg het blok in ging en een risico was.
Dus vandaar maar 1 ringentje.:thumb
Mr. Bone
DeelnemerIn een pakking van een LET zit een verstevigingsbrug.
Qua reinigen, zou ik een toevoeging bij je olie gooien als de motor warm is en deze dan 10 min. stationair laten draaien en vervolgens aftappen en met de klus beginnen. Ook zou ik de carterpan als allerlaatst monteren, eerst de kop omdat dan alle vieze olie en koelvloeistof naar beneden loopt en niet in je pan en vervolgens in je verse olie terecht komt & hij kan lekker uitlekken zodat je echt bijna alle olie uit je blok aftapt.
Als je alleen een koppakking moet doen, haal je je pan er natuurlijk niet af maar omdat je die mogelijkheid nu wel hebt omdat je de oliepomp moet doen, zou ik het op deze manier doen.Over die kop: als je die ks700 kop monteer ( die ook gewoon goed is ) zou ik wel gelijk een bypass laten maken. Stel je voor dat je hem dicht bouwt en overdreven gezegt scheurt je kop een week later. Krijg je weer een nieuwe koppakking, bouten, koelvloeistof, spanrolbout, klepdekselpakking, olie en een filter etc etc & een plens werk.
Dus doe het gelijk goed, kost wel iets meer maar dan zou ik desnoods iets langer sparen ( bij wijze van) en de motor een maand later dicht maken.Mr. Bone
DeelnemerDie tip van hierboven geldt helemaal als je kop eraf is geweest, omdat de olie dan ECHT door het hele blok moet.
Al is je oliefilter 100 km oud, als je kop eraf gaat, moet er gewoon een nieuwe op.
Die 5 euro voor zo’n oliefilter zijn de kosten niet, alleen wel zonde van de olie zelf.
Zeker met lagerschade moet je geen risico nemen ivm eventuele slijpselresten en alles dus zeer goed reinigen en controleren.Gelijk ARP drijfstangbouten en een C20LET koppakking?
Mr. Bone
DeelnemerNee, de krukas hoef niet los
Koelvin, uitlaatspruitstuk, carterpan, distributie compleet
Die koelvin is dan FF over mijn Kadett gesproken omdat anders me spruitstuk er niet af gaat, of dit bij een Corsa B ook zo zit weet ik niet.
Als advies wil ik je meegeven dat als je de pomp heb gedaan, gelijk een nieuw oliefilter te nemen en deze vast te vullen met olie. Uiteraard vul je de motor ook met verse olie.
Start de motor dan zonder dat deze aanslaat door bv de bobinekabel eraf te halen of brandstofrelais of …….. , dit om de olie alvast rond te pompen zodat je motor de 1e secondes niet droog draait als je deze gelijk zou laten aanslaan. Als je dit 2x een seconde of 20 doet komt het goed. Als binnen die tijd je oliedruklampje uitgaat tijdens het rond starten, is het helemaal perfect.succes
Mr. Bone
DeelnemerJa.
Tijdens het draaien met de hand zie je al dat de riem een mm naar buiten komt, en als je hem start komt er nog een mm bij en ligt de riem dus een randje over de geleiderol heen, zoals foto hierboven.Als ik hem dan onspant en de riem er verder op drukt, tegen de velsrand aan, begint het spelletje weer opnieuw.
Ik ga er deze zaterdag weer mee verder, alles weer los en nogmaals goed bekijken en hopen dat ik iets vind.
Anders een ring achter de geleiderol om deze iets naar buiten te halen en kijken of dat werkt.
Is wel niet de juiste oplossing, maar anders weet ik het ook niet meer.Mr. Bone
Deelnemer@ Kevin172839: advies al ik het zo leest, “pak een LUK”
@ Mayhem: Ik ben er de 24e ook niet, kan geen vrij krijgen.
Maar 30 sep. ben ik wel in Bitburg, misschien zie ik je daar wel:thumb
Mr. Bone
Deelnemer@ Mayhem: Op Bitburg doet die LUK het van mij prima hoor, ook op semi slicks.
Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat me koppeling 5000 km oud is en me blok vrij standaard. Maar ook met de tijd op andere stokken en chip op maat, verwacht ik geen problemen. Ruben reed ook met 190 zonder gas en 230 pk met gas op een standaard koppeling, en dan zat er nog een sper in ook.
Maar ik ben wel met je eens als je echt verder wil gaan er bijna niet mee op straat rijd, je voor een versterkte clutch moet gaan.
Ga je de 24e trouwens Drachten?Mr. Bone
DeelnemerToch kan het geen kwijt om het FF te checken, misschien ligt die riem nog steeds zo op de geleiderol als op de foto ondanks die gespannen is, en zit die dus met hetzelfde probleem als me collega.
Het is maar een tip he, zou lullig zijn als die riem eraf loop
Mr. Bone
Deelnemer@ Wim: Ik heb de rollen vergeleken op het oog, maar als er bv maar een mm of 3 verschil tussen zit, zie je dat niet zo 123.
Ik zou voor het mooie de oude geleiderol een keer terug moeten zetten of een nieuwe om het echt te kunnen vergelijken.@ Vinci: Uiteraard heb ik een nieuwe bout gebruikt. Maar die oude zou wel heel krom moeten zijn wil datgeen gebeuren wat jij bedoel. In jou verhaal zou de rol scheef op het blok gemonteerd zitten, en dan is het natuurlijk logisch dat die de riem naar buiten drukt. Maar dat is hier helaas niet het geval. Daarom geef ik een net gemonteerde rol ook altijd even een slinger met de hand, als hij er dan om wat voor reden dan ook scheef opzit, zie je dit vrijwel meteen.
Ik heb al aardig wat riemen gedaan van een XE, maar dit heb ik op de foto na van de topicstarter, niet eerder gezien. Als Maartuh wijs is checkt die ook FF zijn riem, want als bij hem nu nog steeds zo zit als op de foto hierboven, gaat die riem op zeker splijten met alle gevolgen …………………………..
Mr. Bone
DeelnemerDat kijken en vergelijken heb ik voor grotendeels al gedaan. En die vulbussen zijn niet omgedraaid, al zou dat niets uitmaken omdat ze even lang zijn.
Mr. Bone
DeelnemerJuist, eindelijk iemand die precies weet wat ik bedoel, :D .
Idd wim, er zit een soort kegelvormig afstandsbusje achter zowel de spanrol als de geleiderol.
Dezelfde als die er nu weer achter zitten en voor de riemwissel zat het wel goed, want dat kon je weer goed zien aan de loopsporen van de oude geleiderol. En het nieuwe setje is van SKF, precies als wat er van af kwam. En om nou een ringentje achter die kegel van de geleide rol te doen om deze iets naar voren te halen, lijkt me ook niet echt zoals het hoort, al zou dan volgens mij wel het probleem zijn opgelost.
Maar zo zat het ook niet, dus moet het ook gewoon goed zijn zonder ringentje.
Of het zo een fabrieksfout moeten zijn van SKF?dus waar het hem nu in zit, :hmmz .
Die motor heeft nu ongeveer 800 km gelopen met die nieuwe riem, en als je dan de dis kap iets naar voren trek, zie je al een heel licht loopspoortje op de uiterste rand van de riem, maar de riem op de geleiderolrol zit dan precies op de rand ipv tegen de velsrand aan de andere kant van de rol. ( perfect te zien op foto van topicstarter ).
Mr. Bone
Deelnemerniemand???
Mr. Bone
DeelnemerGewoon een originele LUK koppeling doet het ook prima.
Ligt er ook een beetje aan tot hoever je wilt gaan en wat je ermee doet, maar ik weet dat
190 pk geen probleem is voor een LUK en dat het dan gewoon nog lekker licht te bedienen is voor de vrouwtjes, en normaal mee te rijden is.Ik persoonlijk vind een plat vliegwiel fijner op een XE, omdat je dan ook je koppeling kunt v.v. zonder dat je bak er af hoef, mits je een service luik hebt dan.
Al heb ik een bewerkt en afgedraaid GM komvliegwiel die 0,8 kg lichter is dan een afgedraaid GM plat vliegwiel. Allen waren de kosten wel weer 2x zo duur.
Het is maar net wat je wilt.
succes met je keuze
:thumb
Mr. Bone
Deelnemer@ Aapje: Ook de carb motor van een kadett heeft een retourleiding hoor, hij zou er met een injectie motor alleen een pomp tussen moeten zetten en kan die gewoon ze eigen tank behouden
Mr. Bone
Deelnemer@ Axel: Door de gigantische drukte en s”ochtends eerst een afkeur te hebben gehad, heb ik maar 5 runs kunnen maken waarvan 2 starts perfect waren qua reactietijd, dus die truc met die lichten houden we erin, :D .
Ook heb ik me PR verbetert, wel is waar minimaal, maar toch. Helaas geen 14,5 maar in september beter.:thumb
Mr. Bone
DeelnemerSucces ermee Axel.
En hopen dat de schade een beetje meevalt.Mr. Bone
Deelnemer@ SW: gefeliciteerd
@ Danny: Jammer dat je er niet bij was, tot september??
Mr. Bone
DeelnemerIk heb ook me record verbeterd van 14,853 naar 14,799.
Al had ik gehoopt op een 14,5.
Ga nog wat kleine dingentjes aanpassen en dan hoop ik in september nog sneller te rijden.
Was idd erg gezellig met zo’n grote groep.record Leroy (me): http://www.youtube.com/watch?v=UsifESadVhI” onclick=”window.open(this.href);return false;
record Ruben: http://www.youtube.com/watch?v=A-DL3Da2by8″ onclick=”window.open(this.href);return false;De rest staat onder : http://www.youtube.com/results?search_query=leroyuitrotterdam&aq=f” onclick=”window.open(this.href);return false;
Mr. Bone
DeelnemerIk neem aan dat je de keering bedoelt in de oliepomp, omdat je spreekt over “netjes op tijd”.
Dat bedoel je de riem mee dan?
Want de andere keerring zit achter het vliegwiel en hoef je dus niks voor op tijd te zetten, alleen op NM, :D .Is er toevallig niets in je karter gevallen?
Mr. Bone
DeelnemerBedoel je met Bitburg, 4, 5 & 6 Juni?
Mr. Bone
DeelnemerJa, die looprol zit goed.
En dat die riem er niet mooi omheen ligt en naar buiten komt op de loopprol, gaat het in dit geval ook om
Mr. Bone
DeelnemerFF een oud topic naar boven halen
Ik heb samen met mijn collega zijn c20xe wat opgefrist en ook meteen een nieuw riempie.
Nou viel me alleen op dat de riem op de looprol er eigenlijk een heel klein randje over heen ligt, precies zoals op de foto in dit topic (aan de onderzijde van de looprol goed te zien). Terwijl je op de oude rol wel een slijtspoor zag dat de riem tegen de opstaande rand aan had gelopen, ook op de foto hierboven te zien.
Als ik de riem zelf wat naar achter duwt op de rol en ik start hem neem die direct weer de oude positie in.
Dat de riem net een mm naast de rol draait zie je ook vaak bij multiriemen die dan ook vervolgens splijten op dit punt.
Er af lopen zal die niet, maar die riem word er zeker niet sterker van op dit punt.
graag jullie mening, ervaring of oplossing
-
AuteurBerichten