Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Een turbo en een V6, beiden erg leuk speelgoed :P
Ik heb vandaag even een paar kleine dingen gedaan; koplampen eindelijk eens goed afgesteld (rechter stond wat hoger dan links), de auto van binnen eens schoongemaakt en het interieur met leer reiniger en dergelijke ingesmeerd. De nieuwe koplampen (type Angel Eyes, geen originele helaas) bevallen erg goed in combinatie met een setje Philips Blue Vision lampjes. In vergelijking met de oude, originele units + lampen levert dit veel en veel meer licht op. Gelukkig geven de Blue Vision lampen geen overdreven blauw-achtig licht, het is nog altijd wit.
Binnenkort nog een nieuwe accu halen, de huidige heeft zijn beste tijd gehad en ik heb weinig zin om in de winter voor verrassingen te komen staan.
Ik heb onder mijn Calibra een setje BBS CS velgen liggen van 17 inch en daar heb ik geen spijt van. Dat ziet er als volgt uit:
Deze velgen zijn ook in 18 inch verkrijgbaar, alleen wijkt de steek-maat wat af (Calibra heeft 110, deze zijn 112). Ook kan je deze velgen, mocht je het willen, in 3 verschillende kleuren krijgen:
– BBS CS Brilliant Silver (deze heb ik)
– BBS CS Anthracite (die zien er zo uit: click).
– BBS CS Black (die zien er zo uit: click).Nou.. als ik het onderstuur tussen een normale Calibra V6 en Calibra Turbo vergelijk, dan merk je het bij de V6 best wel en bij de Turbo zowat niet. Dit zal niet puur en alleen door de gewichtsverdeling komen (V6 heeft verdeling van 60/40, Turbo 57/43), maar ook door de vierwielaandrijving en andere demping. Echter zal de verdeling met deze Audi V6 nog wel wat slechter zijn dan 60/40 vrees is.
Op basis van (onderstel e.d.) welk type is deze auto eigenlijk gemaakt, op die van een Turbo of een V6?
Volgens mij ligt dat blok wel erg ver naar voren, dat zal het onderstuur niet bepaald ten goede komen vrees ik. Maar dit is wel een combinatie die ik zou willen hebben. Mijn ideale Calibra zou er een zijn op basis van de Turbo, maar dan alleen met een V6 blok erin. Bij mijn V6 kan ik prima 40 in zn 5 rijden met 900-1000 toeren, draait prima. Hetzelfde in de Turbo loopt toch niet zo soepeltjes.
@inayat wrote:
@MoiInActie wrote:
Wellicht alleen de latere, die van mijn vader (als het goed is de eerst geregistreerde Turbo in NL) heeft in ieder geval geen verlichting in de zonnekleppen.
Welke maand en bouwjaar is dat dan?
Hij is van 2 januari 1993, hij mocht pas vanaf 1 januari op kenteken gezet worden, maar aangezien dit nieuwjaarsdag is werd dit 1 dag uitgesteld. We hebben wel die week ervoor (eind 1992) al met de garagehouder een testrit gemaakt… met 240+ km/u op zomerbanden over een licht besneeuwde snelweg :shock: We zullen het er maar op houden dat deze man jarenlang rallyrijder was en wist wat wel en niet kon.
Wellicht alleen de latere, die van mijn vader (als het goed is de eerst geregistreerde Turbo in NL) heeft in ieder geval geen verlichting in de zonnekleppen.
@16VCalibra wrote:
Ik heb ook geen problemen gehad met die schuifbouten
Heb laatst de banden nogmaals laten uitbalanceren en het is nu in ieder geval veel beter. Nog niet 100% weg, maar wel zo goed als.
Nu is er alleen wat kapot aan de koppeling, waarschijnlijk de drukgroep, dus hij kan alweer naar de monteur. Het zit me dit voorjaar/deze zomer niet echt mee :( Achja, in de tussentijd is mn vervangende auto een Calibra Turbo, heel vervelend ;)Ik heb de tuning eigenlijk alleen laten doen voor wat meer trekkracht onderin. Voorheen trok hij pas vanaf 4000 toeren echt lekker door, nu is dat al vanaf 3200-3500 toeren. Dit is een stuk fijner bij het inhalen van tractoren, brommobielen etc. Of het koppel veel omhoog is gegaan, dat is lastig te zeggen. Even uit mijn hoofd geloof ik dat je na de tuning ongeveer iets van 190pk en 260nm hebt, wat redelijk in de buurt komt van een standaard Turbo. De Turbo voelt nog altijd een stuk gretiger en als ze beide op de staart trapt, merk je ook wel dat de Turbo sneller is.
Qua onderdelen denk ik dat het niet veel zal schelen. De koppeling heb ik nog niet hoeven vervangen (wordt langzamerhand wel tijd), maar zaken als de remschijven en blokken en filters e.d. waren naar mijn weten ongeveer in dezelfde prijscategorie. Je kunt anders eens bij Heuts kijken, daar staan alle prijzen opgesomd (de V6 in dit geval).
Ik heb zelf in een Calibra V6 (wel voorzien van chiptuning), maar heb de afgelopen week mijn vaders Calibra Turbo gebruikt aangezien mijn eigen auto voor onderhoud weg is. Qua netto vermogen ontlopen ze elkaar niet heel veel. Beide zijn heerlijke auto’s, maar je merkt toch redelijk wat verschillen. Kort samengevat voelt de V6 aan als een cruiser met redelijk wat vermogen, waar de Turbo veel meer als een sportwagen is. De Turbo is wat harder afgeveerd, heeft een betere gewichtsverdeling, heeft (veel) minder last van onderstuur, voor mijn gevoel minder last van “body-roll” in bochten en heeft 4×4. Dit laatste mis ik, zeker in de winter, heel erg bij mijn V6. Bij nat en winters weer is het soms geen pretje met alleen voorwielaandrijving en een kleine 200pk. Verder vind ik de koppeling en met name de versnellingsbak van de Turbo een stuk fijner. Deze 6-bak werkt een stuk scherper en preciezer dan de 5-bak in de V6.
Dit laatste is echter afhankelijk van je rijstijl. De F25 bak van de V6 past meer bij rustig, relaxt rijden, waar de F28 bak mij meer het sportieve gevoel geeft. Als je beide auto’s echt op zijn staart trapt bij optrekken merk je de verschillen. Bij mijn V6 lijkt het dan alsof je dan iets doet wat niet bij het karakter van de koppeling + bak past. In eenzelfde situatie past het karakter van de koppeling + bak van de Turbo een stuk beter en blijft deze haarscherp schakelen. Het is lastig om uit te leggen, je zou het zelf moeten proberen.
Een heel groot pluspunt van de V6 (zeker met chiptuning) is hoe heerlijk die motor loopt op zeer lage toerentallen. Ik kan 40 in z’n 5 rijden met 900-1000 toeren en hij loopt zo soepel als een naaimachine. Geef je dan gas bij, dan trekt hij zonder gesputter door. Ditzelfde hoef ik met de Turbo niet te proberen. Rijd je daarmee 45-50 in z’n 6 met ook zo’n 1000 toeren, dan voel je gewoon dat dit niet lekker soepel loopt. Ook heeft ie dan niet zoveel trekkracht als de V6.
Verder zijn de verhoudingen van de 5- en de 6-bak een heel stuk anders. De 5-bak heeft een (in verhouding tot de 2) een korte 1e, zeer lange 2e en redelijk kort op elkaar zittende 3e, 4e en 5e versnelling. Bij de 6-bak zijn de verhoudingen wat meer in balans. De lange 2e versnelling van de V6 vind ik heerlijk bij het opgaan van de snelweg; pas bij zo’n 115 km/h zit je tegen de begrenzer, waar die van de Turbo het bij zo’n 95 km/h al voor gezien houdt.Hier moet ik wel een kanttekening bij plaatsen: zonder chiptuning vind ik de lange 2e versnelling van de V6 meer hinderlijk dan fijn, met tuning vind ik het juist wel fijn. Waarom? Inhalen op lage snelheid, zoals tractoren en bezemwagens. Zonder tuning trekt de V6 pas echt lekker bij zo’n 4000 toeren, wat overeenkomt met zo’n (gok ik) 70 km/h. Nu rijden die tractoren e.d. meestal hooguit 30-50 km/h en dan is het qua trekkracht in z’n 2 om te janken. Je moet dus, als je snel wilt/moet inhalen, helemaal terug naar de 1e. De Calibra Turbo is bij diezelfde lage snelheden al genoeg op toeren en heeft vanaf 2400 toeren al veel meer trekkracht, wat inhalen veel prettiger en vlotter maakt. Met chiptuning verbetert dit bij de V6 wel een flink stuk en trekt ie al bij 3000-3500 toeren een stuk harder.
Qua trekkracht en toeren zou ik zeggen dat het als volgt is: t/m zo’n 1800 toeren loopt en trekt de V6 beter, daarna is het gelijk tot aan de 2400 toeren wanneer de Turbo op stoom komt en daar ineens een klap extra vermogen vrij komt. Boven de 4000-4500 toeren vind ik de V6 dan weer wat lekkerder doortrekken, waar het maximum koppel van de Turbo wel hoger is, maar deze sinds die 2400 toeren gelijk of alweer aan het dalen is.Qua verbruik ligt het er denk ik aan wat voor wegen je rijdt. Nu rijdt ik pas een paar dagen continue met de Turbo en is het dus nog even uitzoeken/aanvoelen hoe ik die zo zuinig mogelijk kan laten rijden, dus een optimale vergelijking heb ik niet. Van wat ik zo kan inschatten is de V6 zuiniger binnen de bebouwde kom, is het op 80 km/h wegen ongeveer gelijk en op de snelweg is de Turbo zuiniger. Dit omdat je bij de V6 dan toch de 6-bak mist om wat lagere toeren te draaien. Dit is gemeten/gevoelsmatig bij mijn woon-/werkverkeer, wat grofweg bestaat uit 70% bebouwde kom en 30% 80km/h wegen. Daarnaast ook wat snelweg gereden in de vrije tijd.
TL:DR: ben je een rustige rijder en rijdt je veel bebouwde kom en buitenwegen, dan is de V6 een betere keuze. Ben je een wat sportievere rijder, wil je betere wegligging/grip en/of rijd je veel snelwegen dan is de Turbo naar mijn inziens de betere keuze.
Ah oke, dat van de lambda uitschakelen bij volgas wist ik niet. Na het aankomende onderhoud eens kijken hoe het ervoor staat en wellicht de chiptuning laten nakijken.
Hmm.. maar zou je dit dan ook niet moeten terugzien in de uitlaatgaswaarden? In ieder geval van jij zegt concludeer ik dat wanneer de auto “normaal” rijdt, zou het brandstofmengsel redelijk/te rijk is en op een gegeven moment, vanwege de lambdasonde, schakelt hij om naar een arm programma. Ze hebben de auto bij de APK gemeten toen hij normaal werkte en op dat moment waren, zelfs tot verbazing van de monteur, de waardes erg goed.
Of de lambda moet dan foutief reageren (boven de 4000 toeren naar t schijnt), of het motormanagement programma moet boven dat toerental veel teveel benzine aan het mengsel toevoegen. Blijf het alleen vreemd vinden dat, wanneer de auto “slecht” rijdt en je volgas geeft, de motor ineens wel redelijk normaal reageert.@Pastra wrote:
Waar smeer je het mee in dan?
Ik had hier nog een fles met een of ander Turtle Wax spul staan wat bedoelt is voor alle plastic strips van de auto.
Vandaag eens wat gedaan aan de lelijke plastic strips op de auto. Met name die onder de deuren waren vreselijk. Het resultaat is niet perfect (misschien dat ik morgen ze morgen nogmaals insmeer) maar het is al vele malen beter dan voorheen:
Mijn vader heeft wellicht ook nog strips liggen in een van de garages, geen idee welke, anders ga ik tzt eens kijken in wat voor staat die zijn en die monteren. Dit heeft echter geen prio voor mij. De volgende 2 dingen die op mijn todo lijstje staan zijn: lampjes middenconsole fixen (helft doet het niet) en de airco laten repareren (kapotte buis/slang vervangen + navullen). Dat laatste wil ik dit jaar toch zeker wel doen, wordt me anders wel erg warmpjes wanneer ik na het werk naar huis rijd en de auto de hele dag in de zon heeft gestaan :shock:
Dit is een V6 ja. Banden heb ik er zelf op gemonteerd, zijn wel uitgebalanceerd bij de leverancier. Kleine heikele punt is dat de velgen steek 112 zijn, de auto zelf 110, dus ik heb geen standaard bouten. Wellicht dat dit plus eventueel het niet goed uitbalanceren vooraf zorgt voor wat trilling. Het is gelukkig niet heel erg, bij 80 merk ik eigenlijk niets, bij 90 wel, bij 100 en erboven leek (heb er nog niet op de snelweg mee gereden) weer weg te gaan.
Maar zoals gezegd moet hij toch voor een beurt en APK, kan ik dit meteen ook even laten nakijken.Jup, ben nog altijd erg blij met de aankoop. Ben pas de 3e eigenaar van deze Calibra en hij is altijd goed onderhouden. Binnenkort moet ie maar weer eens een grote beurt en APK krijgen.
Het enige wat ik nog altijd mis is 4-wielaandrijving. Mijn vader heeft een Calibra Turbo en dat rijdt, vooral in de winter, toch wat fijner. Ben benieuwd hoe deze nieuwe banden het doen, de eerste indruk vanmiddag in een fikse regenbui was zeer positief; veel grip en goed gevoel in het stuur. Wel moet ik ze waarschijnlijk nog eens laten uitbalanceren, merkte rond de 90 km/h wat trilling in het stuur.Gisteren eindelijk eens tijd gehad om de nieuwe zomerbanden en velgen te monteren. Ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben. :agent
De velgen zijn 17 inch BBS CS Brilliant Silver met daarop Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 banden, maatje 215/45/R17.
Ik moet alleen echt eens wat gaan doen aan die lelijke plastic strips onderin, die zijn nu vies lichtgrijs in plaats van donkergrijs/zwart.Ja, ik weet dat er qua prijzen met zowel banden als velgen heel veel verschil kan zijn per locatie. Ik was laatst al aan het informeren naar Michelin banden en het verschil tussen de laagste prijs op internet (bekende website, weet even niet meer welke) en de duurste bandenboer was meer dan 50 euro per band. :wtf Maar ik en mijn vader zijn goede kennissen met iemand van een automaterialenzaak en via mijn oom, die ook in de autobusiness zit, kunnen we daar meestal wel wat geregeld krijgen. Geen idiote dingen, maar dan zit je rond de prijzen wat het op internet is en dus niet die 30 of 50 euro meer wat ze in sommige zaken vragen.
Hmm.. die 7J met ET35 staan wel redelijk goed. Een 7.5J velg zal iets breder zijn, dus ik denk dat ik iets tussen de ET35 en ET40 zal moeten hebben. Wat voor banden zijn dat op die 7J velg? 225/35/18?
Morgen maar eens langs een aantal bandenboeren gaan om te zien of ze aan de gewenste velgen en banden kunnen komen. Banden zijn denk ik het probleem niet, velgen wordt misschien wat lastiger. Ze zullen het vast niet op voorraad hebben en als je pech hebt moet je een paar weken wachten.
In ieder geval bedankt voor de input, mochten anderen nog advies hebben dan hoor ik het graag. -
AuteurBerichten



