Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Leg ze eens allebei in dezelfde ruimte zodat ze gelijk aan temp. zijn en meet dan eens de weerstand.
Dan in een bak met water en laat dit opwarmen. Dan nog eens de weerstand meten.
Ben benieuwd of ze inderdaad verschillend zijn.GL is volgens mij vectra als ik me niet vergis.
PL is trouwens voor een DIS motor.Nog klein iets:
Ik lees een verhaal over een breder ontstekingsbereik met een programmeerbare ecu en een orginele ecu.
Dit is voor mij een fabbeltje. Ik kan aan ontsteking inprogrammeren wat ik wil in een orginele ecu.
Er zit natuurlijk altijd een maximum aan maar ik geloof niet dat je dit haalt.
Wat ze denk ik bedoelen is dat de mappen standaard niet genoeg kolommen + rijen hebben.
Maar ook dit kunnen de meeste wat meer ervaren programmeurs zo maken als ze het willen.
Ik kan in de orginele ecu wel een map van 40 x 40 maken alleen voor ontsteking als ik dat wil.:DHet wordt tijd dat ik een keer een topic maak met rollenbank uitdraaien van verschillende setup’s.
Waarom heeft iedereen het over andere injectoren???
We hebben nu in onze crosswagen 208Pk bij 6800 tpm (belangrijk gegeven het toerental => hoe meer toeren hoe korter je tijd voor het inspuiten) en we zitten nog steeds niet aan de 100% dutycycle.
Dit met een brandstofdruk van 3,2 bar.FF in het kort:
– Standaard motor met verwijderde kat en goed luchtfilter: tussen 150 a 155 Pk.
– Op maat geschreven chip + brandstofdruk 3 bar + bovenste aanpassingen: tussen 165 a 170 Pk.
– Andere nokkenassen + bovenste aanpassingen: tussen 175 a 182 Pk.
– Cilinderkop flowen + oud type SFI-vervanger + bovenste aanpassingen: tussen 190 a 200 Pk.
– Andere inlaat + dikkere spaghetti + rest v/d uitlaat omin. 60 mm + bovenste aanpassingen: tussen de 210 a 215Pk.
– Hoge compressie zuigers + LMM calibra turbo + bovenste aanpassingen: Ik schat rond de 225Pk (nog niet op de rollenbank gehad dus weet het niet precies).Dit zijn waarden die ik op de rollenbank gemeten hebt.
Verschilt i.v.m. de staat van de motor.Let op: De pk’s zeggen niet even veel. Je moet de vermogenskromme’s zien.
Bijv. Max. vermogen tussen gechipte C2.0XE met en zonder andere nokkenassen is niet heel veel.
Maar als je de vermogenskromme ziet dan valt op dat je bij 7000 Tpm. wel 15 a 20 Pk hebt gewonnen t.o.v. orginele nokken.PS. Ik hoop dat ik niks hebt vergeten bij de specificaties. Maar veel kan dat niet zijn.
Zit er een centrale dis-bobine op? Of heeft elke Bank er eentje?
Of heb je de bobine’s direct op de bougies zitten?
Stekker van de bobine controleren kan ook geen kwaad.28 december 2010 om 19:51 In reactie op: Klepveren wisselen zonder kop van blok te demonteren? #17780792Toe maar neusje van de zalm :D
Hardere klepzittingen heb je niet nodig. De orginele zijn al vrij hard heb ik gemerkt met de slijpbank.28 december 2010 om 19:05 In reactie op: Klepveren wisselen zonder kop van blok te demonteren? #17780790Misschien ook wel handig om de kopbouten te vervangen?:D
Wat zitten er dan voor een zuigers in de motor?
Als ik me goed herinner hebben die schrick nokken een lift van 5 mm in B.D.P.
Heb je serieuze zuigers voor nodig:vertagVanaf ongeveer 60Grd. (afhk. van softwareversie) moet hij volgens software 940Tpm lopen.
Welke software heb je erin zitten (staat op de chip, begint met 12673…..
Type ECU? FP, GQ, GY enz.Mooiste is de software veranderen.
Je kunt ook het schroefje in de stat. regelaar iets indraaien maar dat is niet de mooiste oplossing.
1 ding is zeker: throtllebodies leveren meer op dan een lexmaul.
Als je een verzamelbox maakt in samen werking met een grotere luchtmassameter van een
calibra turbo dan kun je gewoon met orginele ecu rijden.Je meet met de meter de eindruk!!
Niet de compressieverhouding. Dus als je een compressieverhouding van 1:8 hebt wil het
niet zeggen dat je dan 8 bar op de meter moet krijgen.
De einddruk is altijd een stuk hoger.Je kunt de lift op meten dan weet je het snel genoeg.
7 december 2010 om 20:49 In reactie op: tr corsa:(23-01-2013) Gaat in onderdelen weg, zie te koop! #17375138Het is aan de krukas! Niet aan de wielen.
Dat zou wel heel mooi zijn :vertag
Uit de kop is zeker nog wel wat te halen en ook de gasklep en de inlaat kan nog worden aangepast.
We zullen zien wat de toekomst brengt. Maar voorlopig eerst maar eens gaan rijden.Heb je hem wel er naar toe gedraait?
Als je de inlaatnokkenas wilt verstellen moet je hem eerst linksom draaien totdat hij
op zijn basiscirkel loopt en je geen lift hebt.
Dan stel je de micrometer op nul. Daarna draai je de krukas naar rechts totdat
hij in B.D.P. staat. Nu geeft de micrometer de juiste kleplift waarde in B.D.P. aan.
Bij de uitlaatnokkenas is het andersom. Dus eerst naar rechts draaien, op nul zetten
en dan naar links draaien.Je moet iets meten als de pinnetjes van de nokkenas naar boven wijzen anders
doe je iets verkeerd. Of je hebt de distributie er niet goed op liggen.
Ga hem niet tanden verzetten. 1 tand zou kunnen als je net niet ver genoeg met de poelie kan
verstellen maar meer niet want dan klopt er gewoon iets niet.Ps:
Zoals Youri al schreef: Als je de nokkenassen zoals op de foto hebt liggen dan moet je nu op cilinder 4 gaan afstellen.
Cilinder 1 ligt nu in de verkeerde positie.Succes!
Je kunt er van alles aan doen.
Snellere nokkenassen is eerste wat er ik aan zou doen.Lambda kun je gewoon los laten liggen.
Er gaat niks in noodloop. Hij gaat nu puur op de ingeprogrammeerde waarden
in de brandstofmap lopen zonder wat bij te corrigeren.
Als de map goed is ingeprogrammeerd dan loopt ie als een zonnetje :-).Doe Hennie Boomkamp (project) ff een mailtje of U2U.
Die kan je er zeker mee op weg helpen.10 oktober 2010 om 15:28 In reactie op: groter gasklephuis c20let====> custom inlaat c20let #17733668origineel gepost door jermir
dp heeft geen kelken meer, hun leverancier is ermee gestopt.
heb ondertussen wel bij theun een inlaat gekocht voor een schappelijk prijsje :thumbup die dus afgezaagd gaat worden.zat zelf te denken aan kelken van ongv 20cm die van 33/34mm (is zelfde oppervlakte als inlaat) naar 50/55mm lopen.
geen enkel flauw idee of zoiets bestaat anders zal ik toch naar de machine fabriek om de hoek op me werk moeten stappen.verder ben ik een gasklephuis tegen gekomen voor een honda met een diameter van 70mm alleen moet ik ff kijken of alles uitkomt.
Op internet staan ergens test met verschillende hoeken waarin de inlaat taps toeloopt.
De beste pk’s en koppel werd bereikt met een hoek van tussen de 5 en 10 Grd.Meer taps toelopend gaf hun weer pk’s en koppel verlies.
2 oktober 2010 om 20:05 In reactie op: groter gasklephuis c20let====> custom inlaat c20let #17733659Trechters moet je er zelf aan persen.
Gewoon op de draaibank een mal maken.
Rechte aluminium buis onder de pers, mal erop leggen, buis iets warm stoken
en persen maar. Heb ik zelf ook gedaan gaat super mooi.:vertagorigineel gepost door martijn b.
oke een slechtere software dan origineel ga ik in mee…..en dat is niet goed maar dan naar een erkende tuner die er met fase 1 ook maar 200 en een beetje uit krijgt duidt toch op een echt probleem met de auto wat een verder onderzoek vraagt.succes man
.Ik denk het zelfde.
Er zit gewoon iets niet goed bij je auto. En daarom deed de tuning van Tunex ook niks.
Dus voordat je verder gaat met tunen is het verstandig om eerst het probleem op te zoeken.
Ik kom het veel te vaak tegen dat mensen er op de rollenbank pas
achterkomen dat ze een probleem in de auto hebben en dat ie helemaal
niet zo goed loopt als ze denken.Tot 5000 Toeren valt nog wat pk’s te halen. Loopt veels te arm.
Ik heb voor een week terug bij astra C2.0XE het buisje eraf gehaald wat vooraan
op het luchtfilterbak zit welke koude lucht aanzuigt van de grill.
Dit gaf al iets van 4 pk extra bij een orginele motor.
Deze zijn standaard ook al iets te nauw.Dennis heeft bij jou een wide-band lambdasonde erin gezet en toen de brandstofkenvelden aangepast.
Je brandstof is nu optimaal voor het max. vermogen.
Als je nu benzinedruk en injectoren gaat vervangen klopt de hele afstelling van dennis niet
meer en ga je alleen maar vermogen verliezen.Ik heb je lijstje met wat je er aan gedaan hebt bekeken.
De volgende logische stap is de cilinderkop bewerken.
Als je dat juist doet dan krijg je met jou setup 15 tot 20Pk op max. vermogen erbij.
Hoger in toeren bij 7000 tpm. kun je wel 20 tot 25Pk halen.Gasklep groter maken heeft geen zin zolang je de orginele LMM gebruikt.
Reken maar eens de oppervlakte van de LMM en gasklep uit. De Gasklep is 20% groter dan de LMM.:vertagToevallig andere nokkenassen erin?
Bij sommige loopt het oliekanaal door. Je moet dan een heel
klein beetje afdichtingsmiddel aan de nokkenasbout smeren.
Kun je ook leuk naar zoeken omdat je niet kan zien waar het vandaan komt.De bruin/witte en de bruin/gele.
Zitten bij elkaar. De ene heb je al gebruikt met het uitlezen.Misschien een breuk in de kabelboom.
Ik denk dat je het snelste klaar bent door ff naar de dealer
te rijden en hem ff laten uitlezen met TECH1.
En dan niet alleen de storingscode’s maar een voor een de sensoren testen.
Ook meteen ff benzinedruk laten meten. Is voor hun 1 minuut werk.Je kunt zelf inderdaad nog ff de injectorrail incl. injectoren los halen.
Dan iemand anders ff laten starten zodat jezelf het sproeibeeld kun bekijken.Je moet met jou ecu nummer de blauwe hebben.
Nr. 1338458
Succes. -
AuteurBerichten