Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
5W30 is een dunne olie en niet een voorgeschreven olie die in een tigra-a moet.
deze worden normaal afgevuld met een 10W40 olie die dikker is.
ik zou als eerste een olie wissel inclusief filter uitvoeren.
indien de 5W30 een vol-syntheet is moet de olie wissel naar 10W40 ook met een vol syntheet gebeuren omdat je anders alsnog een olie verbruik kan krijgen en een vertekent beeld hebt..
wanneer je eenmaal bent overgestapt naar een volsynhtheet kun je niet meer terug.
dat het olie lampje niet brand bij een koude motor is te verklaren.
wannneer de olie warm wordt(bedrijfstemperatuur bereikt) veranderd de viscositeit hiervan, maw de olie wordt dunner,een versleten/defecte oliepomp haalt zijn opvoerhoogte niet meer en de olie druk daalt.
wannneer de slijtage aan de pomp te groot wordt en zijn minimum opvoerhoogte niet meer kan handhaven door de opgewarmde olie gaat het lampje branden.
het is dan in dit geval ook raadzaam om de oliedruk te meten bij een bedrijfswarme motor.
even een kleine uitleg over de betekenis van de getallen die de viscositeit aangeven van een olie zoals bijvoorbeeld 10W40
het getal voor de W houdt in hoe lager het getal des te dunner de olie in koude toestand is.
het getal na de W houd in hoe hoger het getal des te dunner de olie wordt naarmate de motor op bedrijfstemperatuur wordt.bij een auto waar normaal mee gereden wordt kun je over het algemeen de voor geschreven olie gebruiken zoals bijvoorbeeld 10W40
gebruik je deze auto overwegend voor korte ritten en vele koude starts dan kun je overwegen om een olie te gebruiken met een andere viscositeit zoals een 5W40 of een 0W40.
doordat de olie dunner is als de motor nog koud is en beter zijn werk doet dan een 10W40 kun je slijtage door de koude start deels voorkomen.
het maakt hierbij niet uit of je een half syntheet of een volsyntheet gebruikt.
bij normaal gebruik is het niet nodig om over te stappen naar een volsyntheet tenzij je veel plankt, een volsyntheet kan een hogere thermische belasting aan.
een olie die te warm wordt verliest namelijk zijn werking wat resulteerd aan overmatige slijtage.
bij autos die weinig kilometers maken en overwegend veel koude starts maken is het ook raadzaam om af te vullen met een volsyntheet, daar deze minder gevoelig is voor vervuiing
origineel gepost door wim-v6
Eigenlijk zou er een Sticky moeten komen met dit soort informatie, tenminste dat is mijn persoonlijke mening.ik wil m wel helpen opstellen.
Willem
`
denk niet dat dat helpt,gezien alle vragen waarbij niet even wordt aangegeven om wat voor model,type enz gaat.
er wordt van ons verwacht dat we kunnen zien via het www om wat voor model enz het gaat.
ik ben ban g als je hier een sticky van maakt dat er nog steeds vragen over de interval enz.komt
en over wat model astra hebben wij het?????????????????????????????????????????????????????????????????
een F-G-H of J
RTFM :sleeping :sleeping :sleeping
stoelverwarming wordt gevoed vanuit de stroomkring van de sigarette aansteker.
bij ingeschakelde stoelverwarming mogen daar geen elektrische apparaten worden ingeplugt als deze meer dan 150 watt opnemen.
de bstoelverwarming wordt niet door tussenkomst van een relais geschakeld, deze wordt direct geschakeld op de schakelaar.hier ff een how too om snel zelf een diagnose te stellen over de werking van je airco
je cmoet dus beschiiking hebben over een temp meter met contact voeler, de meter die ik gebruikt hebt wordt door mij ook voor service werkzaamheden aan cv installaties gebruikt.

de compressor.
de dunne leiding is de persgasleiding
de dikke leiding is de zuiggasleiding
zo meet je de persgas temperatuur met een contact voeler.
de persgas temperatuur moet bij ingeschakelde airco altijd minimaal 15 graden hoger zijn de buitentemperatuur.
in mijngeval was dit 49 graden wat overeenkomt met 11,5 bar hogedrukzijde.
het zelfde geldt voor de zuiggas meting.
deze moet tussen de 0 (liefst 2 graden) en 10 graden zijn, is deze te hoog danwel te laag dan klopt de vulling van het systeem niet.
hier even een meting de zuiggas temperatuur op de aansluiting van de verdamper.
in mijn geval geeft deze 8 graden aan wat overeenkomt met een druk van 2.8 bar.(R134a) lagedrukzijde
origineel gepost door tiqje
Ik heb mijn ERG klep bij de Opel dealer laten vervangen in 2005…heeft me 310 euro gekost, en ik kon erop wachten (uurtje). Sinds dien geen problemen meer gehad. Motors uitbouwen e.d is echt onzin…de Dealer heeft daar wel de trucjes voor!dat is ook nooit gezegt, 1985 heeft alleen een foto van de achterzijde blok geplaatst ter verduidelijking omdat er nagenoeg geen duidelijke fotos zijn waar die tering klep zich nu precies bevind.
om te vervangen blijft het een schijt klus.
langs de vod en daar uitlaten lezen, universeele uitlees apparatuur is niet altijd betrouwbaar.
origineel gepost door Maus010
Hier op het forum (in het corsa gedeelte) was ook iemand bezig om die dingen te maken. Weet niet hoe dat is afgelopen.die jij bedoeld was op bassis van de mid die in de astra-g zit.
hier zat ook een check control op en kon als je alle benodigede sensoren/zenders had ook uitlezen.
om deze variant goed draaiend te krijgen heb je hulp van de dealer nodig omdat voor verbruik enz inspuitgegvens nodig zijn en dus geprogrameerd moeten worden met tec-2, de meeste dealers begonnen daar niet aan.
of je moet beschikking hebben over een tec-2 uitlees/programeer apparatuur.
was je auto voorzien van tec-1 (tot mj 1998) dan was het nog lastiger.
de inbouw van het display was destijds geen probleem omdat voor de corsa/tigra een tid overkapping met telefoon voorbereidding verkrijgbaar was, hiet past de mid van de astra precies in.
je kunt er vanuit gaan dat de ombouw naar airco nagenoeg gelijk is aan de dagwaarde van je astra.
maw de kosten wegen niet op tegen het voordeel wat je ervan kunt hebben.
zoek gewoon eentje die al ac hebt en ruil je eigen hier op in.
graag ff vermelden motor type erin ligt en wat voor brandstof hij nodig heeft.
je hebt gloeipitten dis ontsteking met kabels dis ontsteking rechtstreeks op de bougies
dusssssssssss vermelden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
26 juni 2010 om 11:24 In reactie op: Astra H 2005 start niet meer na reparatie, –update-2– #17687132origineel gepost door Dare
Wat me wel tegenvalt is dat de auto zo heet kan worden , waarom wordt alles niet eerder uitgezet? Ik heb al 2 x een kappote waterslang gehad. Tot nu toe zonder merkbare gevolgen , behalve in de portomonee :-(hier kun je zelf wat aan doen, als de motor zwaar aan de bak moet.
door je ac uit te schakelen zorg je ervoor dat de de radiateur beter koelt.
de condensoor van de ac zit namelijk voor de radiateur en wordt zodoende als eerste gekoelt door de rijwind.
bij een ingeschakelde ac wordt de condensor makkelijk 70 tot 80 graden tijdens zomersevakantieritten,vervolgens moet de radiateur van het koelsysteem van de motor zorgen dat de motor voldoende gekoeld wordt.
dat gaat bij een rijwind tempertuur van 25 graden makkelijker dan een ingeschakelde ac die 70graden door de condensor heen jaagt,
ik heb het zelfde soort probleem gehad en het probleem doet zich nog voor als de accu losgekoppeld is geweest.
mijn oplossing
tijdens het starten van de auto het gaspedaal iets intrappen zodat de auto iets in verhoogt toerental start.
wanneer ik deze procedure 3X heb herhaald is het probleem weg en komt niet weer totdat de accu weer losgekoppeld wordt of de accu volledig is leeggetrokken.
ik heb zelf het idee dat na een spanningsonderbreking de ecu de waarden reset en dat deze opnieuw moet worden ingeleerd.
dat jouw astra g uit november 2009 komt zal een typ fout zijn.
toen werd deze al een paar jaar niet meer gemaakt.
het aanpassen van het toerental dmv tec 2 zou ik afraden, je doet dan alleen aan sypthoom bestrijding ipv de oorzaak te verhelpen.
het probleem zit hem in een redelijk vervuild gasklephuis+stationairsteller.
wanneerje hier nog enige tijd mee door blijft rijden zal de motor ook op een geven moment spontaan afslaan als je het koppelingspedaal intrapt.advies is dan ook om het gasklephuis+ aanbouwdelen te reinigen met remreiniger, je moet hiervoor wel het gasklephuis voor demonteren.
enige benodigheden.
pakking voetplaat gasklephuis
pakking gasklephuis
pakking stationairsteller (lfr)
rubber verbindingstuk inlaatspruitstuk/gasklephuis.
bus remreiniger
vrije middag :D
en niet te vergeten 2 rechter handjes20 juni 2010 om 14:41 In reactie op: Aankoop Opel Astra G 1.6szr 1998 ABS lampje brandt af en toe #17690229als je echt belang hebt voor deze auto ff een afspraak maken bij de vod en vervolgens een afspraak bij de verkoper maken voor een proefrit.
tijdens dez3e proefrit ff langs de vod en je weet alles over de auto voor een euro of 2020 juni 2010 om 14:17 In reactie op: Aankoop Opel Astra G 1.6szr 1998 ABS lampje brandt af en toe #17690227bij de opel astra g zit de abs sensor in het wiellager.
het is daardoor heel goed mogelijk dat door de zware velgschade het lager een fikse opdonder heeft gekregen en dat daardoor het signaal niet altijd goed doorkomt.
als de prijs die ervoor gevraagt wordt inverhouding staat zou je een gokje kunnen wagen.
wil je geen risico lopen moet je een 2de hands bij de delerkopen , maar daar is de prijs dan ook na.
deze auto is destijds voorzien van een 2 liter blok die met de benodigede aandacht in ingebouwd.
waarom zijn de drijstang lagers dan nu kapot als er altijd met de nodige zorg mee is gereden.
de auto is met veel psssie getuned en vervolgens word tijdens de ombouw naar 2 liter bezuinigd op de revisie van het blok.
20 juni 2010 om 10:46 In reactie op: Astra G sport II 1.6 2003 problemen met "stotterende&qu #17686330origineel gepost door EduardB
Technisch ben ik niet echt, tenminste niet wat betreft auto’s.Waar zou deze EGR klep zitten? Dan kan ik dat evenopzoeken.
Weten jullie misschien ook iets van het andere wat ik heb aangegeven en voor mij veel irritanter is, de stotterende motor? Of hangt bovenstaande hier samen mee?je zou eerst eens even kunen vertellen wat voor motor je er in hebt liggen. bij voorkeeur de motorcode deze is te vinden op het kentekenbewijs.
de astra is met een groot aantal benzine en diesel motoren geleverd.
ingeval dat het een z16xe betreft, kun je de egr in 5 minuten vervangen.
de egr zit bij deze motor bij de 4 de cilinder (betsuuderzijde auto) deze is zichtbaar zodra je de motorkap opent
als de motorkap open is kijk je tegen een kunstof afdekplaat met “ecotec” aan daar rechts boven zit de egr het is een ronde pot met een doorsnede van ongeveer 6 cm met een stekker eraan, deze zit vast met 2 torx schroeven.
het stotteren heeft/kan ook met de egr klep te maken hebben maar het kan ook een nader oorzaak hebben.
wat is het bouwjaar van de auto/eerste te naamstelling voor een aantal aanpassingen is het bouwjaar van belang
knipperlichten : vanaf 1-1-1998 zijn zijknippers verplicht, ze moeten dan aanwezig zijn wat in jouw geval betekend dat je ze bijv. naar de buitenspiegels moet verplaatsen.
je uitlaat is dan wel een leukplannetje maar vanaf 1-1-1996 zijn een cat en lambdasensor verplicht, dus hoe je je uitlaat ook maakt. deze onderdelen moeten aanwezig zijn.
de rest kun je zonder problemen uitvoereen als dit deugelijk gebeurd
van welk bouwjaar is je astra?
als het bouwjaar na 30-6-2002 valt is er nog een reden om om het niet te doen.
vanaf die datum is de max uitstoot co uitlaatgassen aangepast waar je aan moet voldoen om door de apk te komen.
voor 30-06-2002; 4-gas test. stationair max co 0,5% en verhoogt max. 0,3%. Lambdawaarde tussen 0,97 en 1,03
na 30-06-2002 ; 4-gas test op Benzine stationair max co 0,3 % en bij verhoogt toerental tijdens 4-gasmeting 0,2 %
om de pookhoes te vervangen moet je 2 torx schroeven losdraaien.
deze zitten verstopt onder het klepje vanbij de handrem.het klepje van/bij de handrem kun je dmv een brede schroevendraier aan de kant van de pook loswippen, vervolgens kun je bij de 2 schroeven.
handvat zit gelijmt.
deze vmoet je lossnijden, vervolgens de stalen hendel die vrijkomt opschuren en het nieuwe handvat dmv seconden lijm vat lijmen.
het probleem met de egr is in hoofdzaak gelegen in het feit dat de klep niet volledig sluit door vervuiling, hierdoor ontstaat een onregelmatige motorloop met in het ergste geval afslaan van de motor tijdens stationair toerental.
de egr “werkt” alleen tussen 15% tot 85% van het motor vermogen daar onder of boven is ie dicht, de werking van de egr wordt gecontroleerd door de mapsensor.
wanneer je een dichte pakking monteert is de klep altijd dicht en kan er tijdens deceleren geen juiste vacuum meting plaatsvinden door de map sensor hierdoor gaat het beruchte klantenbindingslampje branden.
bij een naar buiten sluiternde egr klep dien je een (de plunjer komt een mm of 3-4 naar buiten)half open pakking gebruiken (kant waar de plunjer zit laat je open) daar anders de motor in noodloop gaat.
dit komt omdat de egr een terug melding doet naar de ecu en bij een volledig dichte pakking loopt de plunjer hier tegen aan waardoor de ecu denkt dat de klep niet volledig is gesloten en past de inspuiting hier op aan
20 mei 2010 om 21:33 In reactie op: 15-3-2010 RDW Keuring Corsa B C20XE -> Auto in beslag !! #17628651origineel gepost door dabok
als hij al naar domeinen zou gaandaar kan ik je wel van uit de droom halen.
wanneer jij jij je auto niet terug krijgt gaat deze in ieder geval niet na de domeinen.
deze auto wordt definitief ontrokken aan het verkeer of wel deze gaat rechtstreeks naar de sloop.
ik hoop dat je je auto terug krijgt maar gezien de lange tijd dat dit nu al speelt en het feit dat je je audio er uit mag halen wijst erop dat uiteindelijk de auto op de sloperij terecht komt
origineel gepost door Kimberly
Ik heb vandaag dus met de opel dealer gebeld omdat mijn vader nu toch aan mijn tigra bezig is en gelijk maar zo’n pakking voor de EGR te bestellen.. Nu zeggen zij dat het niet mogelijk is bij een x1.4xe of x1.6xe, omdat het verdere problemen gaat veroorzaken ofzo, en dat het sowieso niet bij Opel bekend is dat dit via de ‘officiele’ manier kan.. En dat ze geen eens een goed passende pakking hiervoor hebben..
Nadat ik wat rond aan het lezen ben hier klinkt het nogal tegenstrijdig, want op het forum lees ik juist dat het geen problemen op leverd…
Wat vinden jullie?officieel mag de opel dealer inderdaad de egr niet afdoppen omdat de egr een onderdeel is van de typegoedkeuring en en de toen geldende emmissie eisen.
de dealer kan geen dichtepakking leveren voor de x14/16xe motoren.
de pakking wordt echter wel op een ander model van opel geleverd naar ik meen de meriva of agila, kaneda weet precies welk model.na montage van de dichte pakking kun je tijdens decelereren geconfronteerd worden met het gele klanten bindingslampje ten teken dat er iets met het emmissiebestrijdings systeem aan de hand is.
het betreft echter een melding en geen storing en je kan ergewoon meedoor rijden het lampje zal uitgaan nadat je de motor opnieuw start.
dit is iets waar je na montage van de pakking mee moet leren leven daar de egr niet weggeprogrameerd kan worden
-
AuteurBerichten