Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nou ok dan weet ik dat het pin B12 is. Ik denk dat deze pin direct het verbruik doorgeeft op 1 of andere gemoduleerde manier (l / volt of iets dergelijks). Bij een C motor die deze aansluiting niet heeft is het ook mogelijk om direct bij de injector te meten, hierbij heb je de gegevens nodig hoeveel bezine per seconde door de injector loopt als deze open staat. Injector opentijd in sec * constante is je verbruik in liter / sec. Dan omrekenen naar per uur. Evt combineren met snelheids signaal en dan kom je bij een waarde met l / 100km
Als iemand meer info hierover weet laat het me weten. Het verbruik wil ik via de ECU doen omdat dit betrouwbaarder is. Dit combineer ik in het menu. Als er voor de C versie een verbruik meter moet komen doe ik dit apart en heeft voor mij helemaal geen prioriteit..
Volgens counterstrike gaat het niet via de ecu.. kan iemand dit me bevestigen?
Volgens hem gaat berekend de MID het vanuit de toerental en snelheid. Weet iemand de waardes? Iemand contact met opel of iets dergelijks?
Het zou me ontzettend helpen, want dan is het makkelijk te regelen…
Origineel gepost door Honza
Bij de x14xe en x16xe kan je een pin van de ECU pakken voor het verbruik. (Weet ff t nummer niet meer)
Deze is NIET bezet.Ik had toen een pin geregeld en op de draad gemaakt en er in de stekker bijgestoken.
Maar geen idee wat voor signaal die af geeft.
Kan je evt wel van de ECU pin af meten lijkt me? :)Ohw, dat zou ideaal zijn (Heb zelf X16XE) maar kijken voor mensen met een C16XE ook een oplossing voor is? Als iemand pin weet post het aub, ik zoe het ook op in het electrisch schema. Ja signaal zou ik dan moeten meten maar heb ik toch een knooppunt nodig aangezien ik niet weet wat ie stationair zuipt, of iemand me dat kan zeggen). Is pas gereviseerd en goed onderhoud dus zuipt niet overbodig..
Origineel gepost door Honza
Origineel gepost door MicroGSI
Alleen een TID heeft die optie niet, ik bedoelde niet voor de MID namelijk benzine verbruik maar voor de TID… ;)Ik wilde je er alleen op wijzen, dat de MID dat heeft.
En dat als je in de TID iets van verbruik wilt verwerken, dat je hier eigenlijk ook iets voor moet verzinnen, om dit bij te stellen…Maar dat kan je vast wel :thumbup
Ja dat is geen probleem :angel. Maar heb wel wat informatie nodig. Als goed is komt de informatie over het verbruik (ook van de MID) van de injectoren. Dan misschien via de ecu gekoppeld maar denk via injectoren, hoeveel die inspuiten.
Nu heb ik daar informatie over nodig. Weet niet alsof ze 12V pulsen krijgen of bijv. geregeld worden met bijv. 4v en dan 5v (afhankelijk hoeveel benzine ingespoten moet worden) of bijv. 4x 12v puls of 1x 12v puls. Als iemand dat weet zou het :thumbup zijn. Bedankt alvast..:wors
Trouwens heb paar mensen een U2U gestuurd, wie me heeft gestuurd ligt nu een antwoord klaar.
Origineel gepost door Honza
Origineel gepost door MicroGSI
Benzine verbruik had ik wel een idee voorIn de MID kan je wel het motortype aanpassen, verschillende inspuitingen tussen bijv x14xe en c20xe, en je kan het verbruik bijstellen zodat hij klopt met de praktijk…
:)
Alleen een TID heeft die optie niet, ik bedoelde niet voor de MID namelijk benzine verbruik maar voor de TID… ;)
Die display, van astra g is inderdaad ook aan te sturen. Dat is geen probleem :)
Benzine verbruik had ik wel een idee voor maar eerst olie druk en temp. Moet nog even de sensoren regelen, ben net terug van vakantie en heb nog een weekje vrij king:
Origineel gepost door Honza
Origineel gepost door MicroGSI
Weet iemand hoe die geschakeld worden? De knoppen van de display zijn negatief puls.MID hendel knoppies zijn ook negatief puls.
Al kan je ze ook ergens anders op aan sluiten dan aan massa natuurlijk haha.Origineel gepost door MicroGSI
Al betwijfel ik alsof iemand dat ooit gemeten heeft :P:angel
Ja natuurlijk:D Ik bedoelde dus ook hoe het origneel zat, maar eigenlijk heb je gelijk, kun je zelf weten natuurlijk
MID hendel niet getest…
Ik ben net terug, moet eerst de olie druk en olie temp inbouwen. Volt moet evt lukken maar is niet een optie waar ik om sta te springen… :)
Moet eerst nog een weekje rusten haha :P
Origineel gepost door Corsa_GSi
Corsa C
Astra F GSi
Astra G
Vectra B
Omega B (en de A dacht ik ook)
Zafira A en B
etc.Keus voldoende :sleeping
Maar via zo’n hendel is wel veel mooier dan via knopjes ;)
Haha, ik ben overtuigd:thumbup Weet iemand hoe die geschakeld worden? De knoppen van de display zijn negatief puls. (Dus als je drukt gaat het signaal naar massa, niet ingedrukt zit dus een spanning erop). Dat is niet zo’n punt kan het makkelijk in software ook rekening mee houden. Maar handig om te weten..
Al betwijfel ik alsof iemand dat ooit gemeten heeft :P
De keuze is aan jullie natuurlijk. Lijkt me wel minder moeite om 2 draadjes te solderen ipv zo’n hendel monteren kabeltjes trekken etc… Het is geen priegelwerk die draadjes solderen omdat op de print al een test point (soldeer eiland) aanwezig is..
Niet elke Opel met achterwisser en boardcomputer heeft zo’n hendel. De oude, Vectra 2000 en Calibra volgens mij hebben knopjes in het midden zitten? Voor de pook dacht ik…
Origineel gepost door Wallie20
In plaats van die van M-tech heeft autostyle der ook wel 1PI OSA1 €30,00
OilSender Adapter Pres+Temp (20×1.5+3/4×1.5)
Adapterring voor oliedruk en olietemperatuur zenders
Universeel/
Als je er 1 nodig bent voor het maken van dat progamma
kan ik je hem wel goedkoper leveren
als je de prijs wil moet je me maar een U2U sturenIk heb je een u2u gestuurd.. Lijkt me wel goed idee denk ik…
Aan de rest, ik probeer ook zoveel plug en play te maken. Het solderen moet nu voor de knopjes. Kan ook zonder maar dan moet je aparte knopjes gebruiken.. Dat kan ieder voor zichzelf beslissen. Ik heb afspraken met de moderator over de verkoop, moet even kijken alsof ze het hier nog goed vinden als ik de olie temp en olie druk uitlezing erbij het nog goed vinden… (I hope so :angel)
Hoeveel mensen blijven wachten op de andere versie die ook de olie temperatuur kan uitlezen? Als er bijna geen animo is voor deze moet ik hem maar overslaan… Ik denk dat met de olie temp wel even laat duren, tenzij me iemand kan vertellen waar ik zo’n olie peil stok met sensor kan vinden voor de X16XE? (omg twente).
Je kunt uit je olie druk toch ook uitlezen alsof olie warm of koud is? Als olie koud is is het wat dikker dan als het warm is…
Is dat dan geen idee?? Olie druk uitlezen, want zit wel een olie druk sensor op het blok, moet alleen de gegevens hebben welke waarde hij aanneemt..
Olie druk kan ik nog in deze versie verwerken.. Zal wel iets duurder worden doordat ik een andere processor moet gebruiken…. (1tje met Analoge invoer)…
Laat me even weten wat jullie erover denken…
Origineel gepost door r_kluft
Oh ik heb geen originele radio meer.Bedoel dat bij mij de datum verdwijnt als de radio aan gaat.
Kan jou oplossing dan alsnog dat veld aansturen?
Dat komt omdat je radio een seintje geeft als ie aan gaat (antenne aansturing etc). En in de ISO stekker van Opel gaat dat naar de display waarbij de display verwacht dat er gegevens worden gestuurd. Dit is op te lossen om een kabel door te knippen, weet alleen niet meer welke:hmmz
Maar hij zal hoe dan ook werken dan…. (Ook zonder een kabel te knippen)
Jongens, er is juist GEEN rekening gehouden met orginele radio.
Dus het werkt nu ZONDER orginele radio. Met orginele radio gaat het nu nog niet… Want zo ben ik op het idee gekomen, was zo saai die datum:cool:
Origineel gepost door r_kluft
Kan je die dan ook leveren voor de Display van een astra G?En hoe zit het met de display als deze uit gaat met het aanzetten van de radio? Doet jou oplossing het dan wel?
Astra G display zou mogelijk moeten zijn.. Ik heb het alleen niet kunnen testen ivm gebrek aan zo’n display.
Momenteel is er inderdaad geen rekening gehouden met een orgineel radio maar dit is simpel te doen door er ruimte te geven in het menu en wat extra logica waarbij terug geschakeld wordt naar radio… Ik vraag me alleen af hoeveel mensen met orginele radio rijden?
Origineel gepost door carlover
35 euro is zeker een nette prijs.moet ik alleen even wachten totdat ik de daadwerkelijke velgen,met goed bandenmaat straks op de corsa heb.
hoe zit het eigenlijk met het meten van de bandomtrek,moet ik die maten doorgeven? of kun je dat naderhand zelf programmeren?
Die kun je zelf instellen op de TID.. Dit is ook te zien in het filmpjes die hier staan…
Dus het doorgeven van maten of iets dergelijks is niet nodig.. (zou beetje lullig zijn als je nieuwe velgen / banden monteert :P)
Zijn er mensen die intresse hebben in deze versie?
Olie temp etc zal op zich moeten laten wachten doordat een sensor erin moet en wat extra software moet worden geschreven op een andere processor.
Ik zal nu een print voor moeten ontwerpen… Er zullen alsnog 2 draden opgesoldeerd moeten worden, ik weet niet alsof dat een probleem zal zijn voor de meeste hier? Anders zou de display opgestuurd moeten worden voor de modificatie…
Ik hoor graag wat.. Als ik kijk naar de intresse en het zo kan volhouden zie ik de richtprijs zo rond de 35 euro…
Origineel gepost door 14XE
als je de echte correcte snelheid wil weten zou je het moeten vergelijken met een GPS meter.bijvoorbeeld een tomtom of iets dergelijks.
die geven altijd de juiste snelheid aan (geen tellerafwijking)
Juist GPS metingen zijn niet correct. Want GPS heeft opzich al min. een afwijking van een meter. Ja per seconde een meter afwijking is al 3.6 km/h verschil. Die afwijking kan wel eens groter zijn, afhankeling hoeveel sattelieten je ontvangt etc. GPS is zeker niet precies nauwkeurig…
De display vraagt een wielomtrek. Als je die juist hebt klopt het. Je legt zoveel meter af in 1 wenteling etc.
Hier wat filmpjes dan….
Op snelweg, de snelheid vergeleken met de orginele teller (heb orginele velgen eronder met orginele banden maat).
Snelheid op snelweg… <– Klik
Menu navigatie <– Klik
(De TRIP optie is nog niet in orde en was slechts een test).Alle opties werken nu juist. Behalve zoals je ziet in de 2e filmpje worden alle seconde tijden met elkaar gedeeld.
Dit moet nog even opgelost worden. Echter het meten van die secondes gaat wel goed. Bijv. 0-100km/h heb je 10 sec. Dan staat vanaf dat moment bij alle opties 10sec. Dit omdat ze allemaal dezelfde geheugenplaats delen maar is zo opgelost :thumbupGraag wat feedback op dit;)
Origineel gepost door EelkeVisser
Leuk om te zien dat jullie verder gaan met dit erg leuke project! En dat mijn info nuttig is geweest! Succes en ik kom zo nu en dan wel ff kijken :-)Hahah.. Ik had paar jaar terug je site gezien… Toen wou ik het voor me Astra doen. Had ik de schakeling gebouwd was alleen niet zo goed met PICs toen. Toen vorig jaar voor de Corsa gemaakt maar dat was niet jou software, was iemand anders die snelheids meter had gemaakt. Nu heb ik zelf een programma geschreven in Hitech PIC C en gaat de goede kant op :thumbup. De PIC16F628A zit al vol en moet nu naar de 648A voor meer opties. Maar ik denk dat ik naar de 18F serie ga voor meer processor power..
Mooi dat je wilt kijken :thumbup
Origineel gepost door 14XE
dus met LCD schermpjes kan je in principe niks ?Jawel, alleen meot dan de software moeten worden aangepast. Liever een LCD dan de TID ;) De TID is nogal traag en de processor moet er wel eens teveel op wachten….
Origineel gepost door 14XE
Origineel gepost door MicroGSI
De TID wordt momenteel via de radio aansturing aangestuurd, dus in princiepe kan elk (begrepen) signaal worden doorgestuurd naar de TID..oke dat bedoelde ik , je moet weten wat voor signaal er verstuurd word.
en die radio moet die aansturing wel hebben naturlijk
Het display accepteert een beetje aangepaste I2C protocol. I2C protocol (van philips) heeft normaal 2 draden, die opel gebruikt heeft er 3. Een extra request lijn…. Het princiepe is simpel maar je moet er even in verdiepen:)
Jongens weer goed nieuws…
0-100km/h en 0-60km/h werkt nu goed, tiende seconde nauwkeurig..
1/4 mile en 1/8 mile ga ik nu testen… ook tiende seconde nauwkeurig..Als ik klaar ben met rijden krijgen jullie paar :kewlpics te zien :)
Ik krijg wat U2U op dit moment met wat vragen, post ze aub hier want dan hebben andere mensen er misschien ook wat eraan… X14 jou U2U is begrijpelijk :)
En als ik terug stuur lees ze dan ook;) Internet Explorer blokkeert de popup namelijk..
De Astra G heeft een 10 tekens dot-matrix (puntjes) display. Deze kan ook worden aangestuurd ja…
-
AuteurBerichten