Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Als het niet zo is, nemen we je (al dan niet onder dwang) mee naar Tattoo-Bob en laten we het op jouw voorhoofd tattoëren :P
FOTOOOOOO !! :P
Jij rijdt geen Omega… toch ?
Want daar plak je geen stickers op !!
(staat bijna gelijk aan heilig schennis :P)Ik vind dat jullie dit label allemaal aan jullie voordeur moeten plakken…
Gelieve deze dus uit te printen en op te hangen :jerry
O M F G :o Wat heb ik aangericht ?!?! Is er daadwerkelijk nog een BALLENBAK ingericht voor dit zooitje ongeregeld… :P
@ 14XE: zet die posting-teller van cliff maar direct op 100.000 anders blijft ie bezig… dat kunnen we onszelf dan besparen :jerry
Ergste van alles is… nu heb ik ook in deze BALLENZOOI gereageerd… kan wel :cry
WTF ?? Heeft Sjors een broer waar we niets van wisten ??? :jerry

Idd… dit gaat helemaal nergens meer over… heren, vriendelijk verzoek om deze berichten van jullie te trashen (dat kun je overigens zelf!).
Dit bericht gaat ook nergens over, maar kan daarna ook weg…
@ thatstho: degene die nog een velgenset voor jou heeft liggen, heeft binnenkort ook een setje alu… als ie die wil verkopen (ik heb hem daar nog helemaal niet naar gevraagd nml :P)
This message is self-destructing and will vanish in 3 days :P
Ik had hem ook al elders op het forum gezet…
maar wilde deze jullie niet onthouden:Wat ben je dan ?!?!….
@ thatstho: dat is in de verre verte géén V8 !!
Dit is een klassiek model van photoshop (en nog niet eens zo goed gedaan..) Iemand vond het leuk om een Omi eens te voorzien van wat extra tupperware…. persoonlijk vind ik het nix (maar gelukkig verschillen de smaken :thumbup).
Dit is de V8:



Ik zal ook weer eens een duitje in het zakje doen v.w.b. de foto’s:

Hans-V6 versus MetalRush (tijdens die illegale streetrace van die 2 ouwe gekken :P)Begint hier op een slow-chat-draadje te lijken :P
Enne… wat is 250 km nou helemaal?
Voor een meeting doe je dat toch gewoon… als je dat niet kunt bekostigen, ben je de verkeerde auto gaan rijden :vertagDe afgelopen meeting(s) hebben we in Nijmegen gedaan… geen idee hoe diep je in de grotten van Twente verstopt zit… maar dan kun je het iig zelf uitrekenen :jerry
Origineel gepost door manus
Ik weet het ik weet het,neem er maar een flinke borrel op dat zal de pijn verzachten.Ik help je aankomende zondag wel ff herinneren… aan die borrel dus hé :P
Origineel gepost door Jo
De onze dan ook maar

zo lijkt ie niet zo groot.:)Daar staat die Monza in zeker :P
Het is mogelijk om de ‘wat oudere’ Omega’s te ‘chippen’.
Bij de laatste modellen ( > bj 2002) kan dit helaas niet meer :thumbdown
Op eBay verkoopt een man uit Berlijn andere EEPROM’s voor het motormanagementsysteem (12x woordwaard :jerry).
Hieronder een fotoreportage hoe deze te verwisselen:Voorbereiding:
Uiteraard eerst je accu afkoppelen (wederom: eerst massa (=zwart/bruine kabel) en daarna de plus (rode kabel)).Uitvoering:
Je moet het driehoekige doosje hebben, net boven de accu.
Deze zit met een clip dicht (op de punt).

Dat kastje, waar de dikke kabel naar toe loopt, moet je hebben; dat is je motormanagement kast.


Dit kastje zit op een soort bodemplaat gemonteerd en kun je eenvoudig uit de driehoekige behuizing omhoog schuiven.

Vervolgens kun je de stekker eraf klikken, d.m.v. de ‘beveiliging’ los te klikken (al dan niet m.b.v. een platte schroevendraaier).



Vervolgens haal je de moertjes los die je motormanagementkast vasthoudt op de bodemplaat.
Enige voorzichtigheid is geboden; deze moertjes zijn namelijk van kunststof. Je kunt ze dus makkelijk stuk draaien.

Vervolgens draai je het kastje om en buig je de omgebogen lipjes om die de deksel vasthouden.

De EEPROM zit onder een plastic beschermingskapje verborgen.
(op de foto, linksonder).

Werk deze EEPROM voorzichtig los (eigenlijk ook ff met ESD-kabel werken e.d. om statische electrischiteit geen kans te geven. Gebruik tevens een EEPROM-trekker om hem er netjes uit te halen. Gebruik in geen geval een platte schroevendraaier om schade aan de EEPROM te voorkomen !).
Op deze foto is de EEPROM vervangen door de nieuwe.
(op de foto linksboven – met rode sticker).

Vervolgens monteer je het motormanagementsysteem weer door de demontage-handleiding in omgekeerde volgorde te volgen :D
Deze nieuwe chip zou 19 pk en 35 NM méér moeten geven + een bezuiniging van 1 liter / 100 km :o
Ik rij er zelf nog te kort mee om dit te (kunnen) bevestigen.Het is mogelijk om de ‘wat oudere’ Omega’s te ‘chippen’.
Bij de laatste modellen ( > bj 2002) kan dit helaas niet meer :thumbdown
Op eBay verkoopt een man uit Berlijn andere EEPROM’s voor het motormanagementsysteem (12x woordwaard :jerry).
Hieronder een fotoreportage hoe deze te verwisselen:Voorbereiding:
Uiteraard eerst je accu afkoppelen (wederom: eerst massa (=zwart/bruine kabel) en daarna de plus (rode kabel)).Uitvoering:
Je moet het driehoekige doosje hebben, net boven de accu.
Deze zit met een clip dicht (op de punt).

Dat kastje, waar de dikke kabel naar toe loopt, moet je hebben; dat is je motormanagement kast.


Dit kastje zit op een soort bodemplaat gemonteerd en kun je eenvoudig uit de driehoekige behuizing omhoog schuiven.

Vervolgens kun je de stekker eraf klikken, d.m.v. de ‘beveiliging’ los te klikken (al dan niet m.b.v. een platte schroevendraaier).



Vervolgens haal je de moertjes los die je motormanagementkast vasthoudt op de bodemplaat.
Enige voorzichtigheid is geboden; deze moertjes zijn namelijk van kunststof. Je kunt ze dus makkelijk stuk draaien.

Vervolgens draai je het kastje om en buig je de omgebogen lipjes om die de deksel vasthouden.

De EEPROM zit onder een plastic beschermingskapje verborgen.
(op de foto, linksonder).

Werk deze EEPROM voorzichtig los (eigenlijk ook ff met ESD-kabel werken e.d. om statische electrischiteit geen kans te geven. Gebruik tevens een EEPROM-trekker om hem er netjes uit te halen. Gebruik in geen geval een platte schroevendraaier om schade aan de EEPROM te voorkomen !).
Op deze foto is de EEPROM vervangen door de nieuwe.
(op de foto linksboven – met rode sticker).

Vervolgens monteer je het motormanagementsysteem weer door de demontage-handleiding in omgekeerde volgorde te volgen :D
Deze nieuwe chip zou 19 pk en 35 NM méér moeten geven + een bezuiniging van 1 liter / 100 km :o
Ik rij er zelf nog te kort mee om dit te (kunnen) bevestigen.Zoals een aantal van jullie weten is mij het geluk met mijn CID (Color Information Display) lang niet gegund :(
Pas na de 4e koop (:fy1) kocht ik een (nieuwe :thumbup) CID die helemaal goed is :)
Ik had hier graag een ‘How to… repareren CID / MID’ van willen maken, maar moet dan een duidelijke en harde waarschuwing uit doen gaan. Probleem van deze reparatie is namelijk dat ie erg nauwkeurig luistert en vaak maar 1 poging toelaat (zo is mijn ‘ervaring’ tot nu toe).Waar praat ik nu eigenlijk over?
Zie plaatje hieronder. Dit is mijn originele display uit mijn (B2) Omega. Het vervelende is dat iedere Opel hier, op den duur, ‘last’ van gaat krijgen. Dit geldt voor de CID’s, MID’s en TID’s.
Het probleem:
Probleem van deze displays is dat door warmte wisselingen de flatcable van het tft schermpje (geldt dus ook voor de MID’s en TID’s) op den duur slecht contact maken.
Dit is op te lossen door de hele CID te demonteren, te desolderen, te repareren, een erg nat schietgebedje te doen en het geheel weer in te bouwen.
Het verschil tussen de ‘How to… repareren CID/MID’ en de ‘How to… vervangen CID’ is wel duidelijk he ?! Het reparatie-gedeelte in deze post gewoon overslaan en alleen het display uit- en weer inbouwen :PHet uitbouwen
Het uitbouwen van de CID begint met het verwijderen van de luchtroosters in het dashboard.
Steek hiervoor 1 of 2 dunne voorwerpen (maar wel sterk genoeg om wat kracht uit te oefenen) tussen het luchtrooster en de zijkanten:

Draai het luchtrooster helemaal naar boven en werk dmv de dunne schroevendraaiers de luchtroosters voorzichtig naar voren:

De 1e is best wel lastig om te doen, de 2e is daarna makkelijker omdat je meer ‘speelruimte’ hebt gekregen.

Je ziet nu ook direct de 2 schroeven zitten waarmee je de behuizing van de luchtroosters kunt losdraaien

Deze moeten dus ook losgedraaid worden :PVervolgens kun je de behuizing heel eenvoudig eruit pakken

…en je ziet dan direct de volgende schroef (die van het display) die je ook los mag schroeven

Vervolgens gaan we naar het stuur.
Draai het stuur eerst 90 graden naar rechts en verwijder het zichtbaar geworden dopje met een dunne schroevendraaier en draai de schroef eruit:

en doe dit ook met de andere (linker) kant :P

Je kunt nu het kapje van het stuurhuis (naar boven toe) verwijderen

Nu komt een vervelende schroef aan de orde.
Deze is moeilijk te pakken te krijgen en zit onder het kapje dat tussen het stuurhuiskapje en display zit.
Op de foto is ie moeilijk te zien… close-up:

Dit kapje moet vervolgens achter het display vandaan gedraaid worden. Deze zit gedeeltelijk achter de bevestiging van het display geschoven. Het kan makkelijker zijn om wellicht eerst je stuur in de onderste positie te zetten

Nu dit alles gedaan is, kun je je klokkenspel (+1 lolligheid :jerry) voorzichtig AAN DE RECHTER KANT (!!) naar voren halen.
Hou er rekening mee dat er nog kabels aan vast zitten en deze niet gemaakt zijn van 8mm staaldraad !
Tevens wil ik vermelden dat je dashboard lastig eruit gedraaid kan worden omdat het allemal maar net “pas” gemaakt is. M.a.w.: soms moet je wat gepaste kracht gebruiken om het display naar voren te halen. Doe alles echter met gezond verstand en niet (alleen) met brute kracht !

Vervolgens zul je ‘op de tast’ de stekkers los moeten maken en af moeten koppelen.
De stekkers hebben een ‘automatische vergrendeling’. Deze zorgt ervoor dat de stekkers vast zitten en vast blijven zitten. Je moet dan ook deze vergrendeling eerst ‘ontkoppelen’ waardoor de stekkers bijna vanzelf uit het display komen zetten.
Deze vergrendelingsklips (wat een woord :P) zitten op beide stekkers (in geval van een CID – de MID en TID hebben maar 1 stekker) en zijn zichtbaar op de 2e foto hieronder.

Op de grote stekker staat de vergrendeling in de ‘ontkoppel’-stand. De kleine stekker staat (bijna) in de ‘vergrendel’-stand.

Asl deze stekkers los zijn, kun je de rechterkant van het klokkenspel verder naar voren halen en het vervolgens naar rechts toe (vanaf de bestuurdersstoel gezien) achter je stuur vandaan halen. Er zijn verder geen andere kabels oid verbonden. De km-/toerenteller zitten middels een schuifmechanisme verbonden met de boardcomputer (helaas geen foto van…)
De reparatie van het CID
Als 1e wil ik nog even een disclaimer neergooien (alsof ik er nog niet genoeg heb neergezet :P):
Deze reparatie is natuurlijk geheel voor eigen risico. Ik heb er gemengde gevoelens bij… in mijn geval werkte de CID in 1e instantie helemaal niet of maar tijdelijk (zeer temperatuur afhankelijk). Bij een MID of TID kan het zijn dat een aantal cijfers/letters niet mooi weergegeven worden maar nog wel volledig functioneert. Maak dus eerst een goeie afweging of je het risico (van verqloten) waard vindt. In mijn geval had ik zoiets van: “verder stuk maken kan bijna niet, dus what the heck :P”.Daar dit ook een behoorlijk verhaal gaat worden, zal ik genoodzaakt zijn dit verhaal in etappe’s te posten. Mijn excuses hiervoor…
Zoals een aantal van jullie weten is mij het geluk met mijn CID (Color Information Display) lang niet gegund :(
Pas na de 4e koop (:fy1) kocht ik een (nieuwe :thumbup) CID die helemaal goed is :)
Ik had hier graag een ‘How to… repareren CID / MID’ van willen maken, maar moet dan een duidelijke en harde waarschuwing uit doen gaan. Probleem van deze reparatie is namelijk dat ie erg nauwkeurig luistert en vaak maar 1 poging toelaat (zo is mijn ‘ervaring’ tot nu toe).Waar praat ik nu eigenlijk over?
Zie plaatje hieronder. Dit is mijn originele display uit mijn (B2) Omega. Het vervelende is dat iedere Opel hier, op den duur, ‘last’ van gaat krijgen. Dit geldt voor de CID’s, MID’s en TID’s.
Het probleem:
Probleem van deze displays is dat door warmte wisselingen de flatcable van het tft schermpje (geldt dus ook voor de MID’s en TID’s) op den duur slecht contact maken.
Dit is op te lossen door de hele CID te demonteren, te desolderen, te repareren, een erg nat schietgebedje te doen en het geheel weer in te bouwen.
Het verschil tussen de ‘How to… repareren CID/MID’ en de ‘How to… vervangen CID’ is wel duidelijk he ?! Het reparatie-gedeelte in deze post gewoon overslaan en alleen het display uit- en weer inbouwen :PHet uitbouwen
Het uitbouwen van de CID begint met het verwijderen van de luchtroosters in het dashboard.
Steek hiervoor 1 of 2 dunne voorwerpen (maar wel sterk genoeg om wat kracht uit te oefenen) tussen het luchtrooster en de zijkanten:

Draai het luchtrooster helemaal naar boven en werk dmv de dunne schroevendraaiers de luchtroosters voorzichtig naar voren:

De 1e is best wel lastig om te doen, de 2e is daarna makkelijker omdat je meer ‘speelruimte’ hebt gekregen.

Je ziet nu ook direct de 2 schroeven zitten waarmee je de behuizing van de luchtroosters kunt losdraaien

Deze moeten dus ook losgedraaid worden :PVervolgens kun je de behuizing heel eenvoudig eruit pakken

…en je ziet dan direct de volgende schroef (die van het display) die je ook los mag schroeven

Vervolgens gaan we naar het stuur.
Draai het stuur eerst 90 graden naar rechts en verwijder het zichtbaar geworden dopje met een dunne schroevendraaier en draai de schroef eruit:

en doe dit ook met de andere (linker) kant :P

Je kunt nu het kapje van het stuurhuis (naar boven toe) verwijderen

Nu komt een vervelende schroef aan de orde.
Deze is moeilijk te pakken te krijgen en zit onder het kapje dat tussen het stuurhuiskapje en display zit.
Op de foto is ie moeilijk te zien… close-up:

Dit kapje moet vervolgens achter het display vandaan gedraaid worden. Deze zit gedeeltelijk achter de bevestiging van het display geschoven. Het kan makkelijker zijn om wellicht eerst je stuur in de onderste positie te zetten

Nu dit alles gedaan is, kun je je klokkenspel (+1 lolligheid :jerry) voorzichtig AAN DE RECHTER KANT (!!) naar voren halen.
Hou er rekening mee dat er nog kabels aan vast zitten en deze niet gemaakt zijn van 8mm staaldraad !
Tevens wil ik vermelden dat je dashboard lastig eruit gedraaid kan worden omdat het allemal maar net “pas” gemaakt is. M.a.w.: soms moet je wat gepaste kracht gebruiken om het display naar voren te halen. Doe alles echter met gezond verstand en niet (alleen) met brute kracht !

Vervolgens zul je ‘op de tast’ de stekkers los moeten maken en af moeten koppelen.
De stekkers hebben een ‘automatische vergrendeling’. Deze zorgt ervoor dat de stekkers vast zitten en vast blijven zitten. Je moet dan ook deze vergrendeling eerst ‘ontkoppelen’ waardoor de stekkers bijna vanzelf uit het display komen zetten.
Deze vergrendelingsklips (wat een woord :P) zitten op beide stekkers (in geval van een CID – de MID en TID hebben maar 1 stekker) en zijn zichtbaar op de 2e foto hieronder.

Op de grote stekker staat de vergrendeling in de ‘ontkoppel’-stand. De kleine stekker staat (bijna) in de ‘vergrendel’-stand.

Asl deze stekkers los zijn, kun je de rechterkant van het klokkenspel verder naar voren halen en het vervolgens naar rechts toe (vanaf de bestuurdersstoel gezien) achter je stuur vandaan halen. Er zijn verder geen andere kabels oid verbonden. De km-/toerenteller zitten middels een schuifmechanisme verbonden met de boardcomputer (helaas geen foto van…)
De reparatie van het CID
Als 1e wil ik nog even een disclaimer neergooien (alsof ik er nog niet genoeg heb neergezet :P):
Deze reparatie is natuurlijk geheel voor eigen risico. Ik heb er gemengde gevoelens bij… in mijn geval werkte de CID in 1e instantie helemaal niet of maar tijdelijk (zeer temperatuur afhankelijk). Bij een MID of TID kan het zijn dat een aantal cijfers/letters niet mooi weergegeven worden maar nog wel volledig functioneert. Maak dus eerst een goeie afweging of je het risico (van verqloten) waard vindt. In mijn geval had ik zoiets van: “verder stuk maken kan bijna niet, dus what the heck :P”.Daar dit ook een behoorlijk verhaal gaat worden, zal ik genoodzaakt zijn dit verhaal in etappe’s te posten. Mijn excuses hiervoor…
Ter aanvulling (niet om af te geven op AutoStyle);
ik ben net (23:30 uur) nog even buiten gaan kijken.
Het viel mij op dat er kleurverschil in links en rechts zit :fy1
Ik denk dus dat ik het verhaal hierboven nog een keer ga herhalen en dezelfde lampjes als Sjors/Hans-V6 erin ga zetten.

Het is niet op de foto te zien, dus heeft het geen nut een foto ervan hier op het forum te zetten. Bij daglicht zal het ook niet opvallen (ergo: de foto’s hierboven) maar hou er dus rekening mee als je zelf besluit om andere lampjes te monteren… goedkoop kan duurkoop zijn… :(
Ter aanvulling (niet om af te geven op AutoStyle);
ik ben net (23:30 uur) nog even buiten gaan kijken.
Het viel mij op dat er kleurverschil in links en rechts zit :fy1
Ik denk dus dat ik het verhaal hierboven nog een keer ga herhalen en dezelfde lampjes als Sjors/Hans-V6 erin ga zetten.

Het is niet op de foto te zien, dus heeft het geen nut een foto ervan hier op het forum te zetten. Bij daglicht zal het ook niet opvallen (ergo: de foto’s hierboven) maar hou er dus rekening mee als je zelf besluit om andere lampjes te monteren… goedkoop kan duurkoop zijn… :(
Het vervangen van de parkeerlichtjes lijkt (zeer) eenvoudig. Helaas is dit niet het geval en moeten er een aantal onderdelen gedemonteerd worden voordat je erbij kunt (of je moet hele kleine handjes hebben met redelijk wat kracht :P).
We hebben het hier over een koplamp met Xenon. De parkeerlichtjes heb ik vervangen (met telefonisch hulp van Sjors, thanx kerel :thumbup) omdat ik de ‘gele’ kleur van de pitten niet mooi vind combineren bij het heldere Xenon licht.

Uiteraard is deze “How to…” ook makkelijk als de parkeerlichtjes gewoon stuk zijn ;)Zoals gezegd moet voor het vervangen een aantal onderdelen gedemonteerd worden.
Deze zijn het luchtfilter en de accu. Hoe eenvoudig dat is zien jullie in de volgende foto’s:

Als eerste moeten we het beschermkapje verwijderen. Dit kan met een platte schroevendraaier, muntje of (huis-)sleutel.
De plastic schroef een kwartslag draaien en het kapje komt vanzelf al iets omhoog. Je kunt het kapje nu verwijderen.
De zijkant zit tegen het binnenscherm aangeklemd. Alles met beleid he :P
Schroef de slangklem van de luchtfilterslang los en haal de slang van het luchtfilter af.

Het luchtfilter zit met 3 pootjes in rubbers opgehangen.
2 aan de linkerkant tegen het spatbord aan en 1 aan de rechterkant van het luchtfilter. Daar ‘staat’ ie al het ware op.
Deze poot zit half onder een slag. Let erop dat je die slang niet afklemt bij het terugzetten ;)
Ik kon het luchtfilter het makkelijkst verwijderen door het eerst te kantelen en van het spatbord af te halen.
Vervolgens voorzichtig omhoog halen. Let op de slangen en kabels er omheen.
Er komt ook nog een kort stuk aanzuigslang mee. Dus niet schrikken ;)
Nu kunnen we er tenminste goed bij :thumbup
Op deze foto zien we de koplamp van achteren. Het rubber kapje (ter bescherming van de groot-licht-lamp) is reeds verwijderd).
Door dit gat moet je het parkeerlichtje verwijderen… en dat is behoorlijk pielen :P
Voor het gemak kun je het best even de stekker van het groot licht afhalen.
Vergis je niet in de kracht die je nodig hebt om het parkeerlichtje te verwijderen. Het ding zit behoorlijk vast… :swear
Je moet de fitting een kwartslag (zien te) draaien en kun je dan uit de reflector halen.
Het lampje wat je eruit haalt is er 1 zonder fitting. Type “steeklampje” (Sjors zoekt het op… en Illuminat0r gaf het antwoord: type W5W :P)
Ik heb deze LED’s er voor in de plaats gezet.Sjors heeft er Philips BlueVisions ingezet. Deze waren in mijn woonplaats helaas niet te verkrijgen… dus wellicht dat ik dit verhaaltje nog eens moet herhalen :P

Als je de nieuwe lampjes erin zet, let dan op de plus en min-kant.
Deze foto is met daglicht genomen, je ziet dus moeilijk de opbrengst.
Nu vind ik deze toch tegenvallen en ben dus benieuwd hoe de lichtopbrengst van de Omega van Hans-V6 eruit ziet (op de meeting kunnen we verschillen goed zien :thumbup).Oké… dat was 1 kant :P
Op naar de andere kant…
Aan de andere kant zit de accu (joh!! :D)
Deze moet er dus ook even uit…
Dit kastje moet er als eerste af…

Achter de pijl zit een klipje waarmee je dit kastje eraf kunt halen (omhoog schuiven).
Bah…vieze handen… :P
Vervolgens kun je met dop 10 de polen losdraaien. (eerst de MIN en daarna de PLUS !!)
De accu zit links met een klem vast in de accubak (dop 13).
Deze helemaal losdraaien en verwijderen.
De accu kan er nu uit:


Ook hier: rubbertje verwijderen en fitting kwart-slag draaien.
Damn… het begint al donker te worden… :DLet er op dat de accu aan de spatbordzijde onder een klemrand zit. Zet je accu dus goed terug !
Als je de klem weer terug hebt ‘gebout’, controleer dan even of ie goed vastzit door er flink aan te sjorren (je wilt niet dat deze een eigen leven gaat leiden bij een noodstop op een lekker stukje toeren).Als je dus alles goed hebt gedaan, dan kan het eindresultaat er ongeveer zo uitzien:


En Hans-V6 / Sjors hun trots :)

(Met de Philips BlueVision lampjes)Het vervangen van de parkeerlichtjes lijkt (zeer) eenvoudig. Helaas is dit niet het geval en moeten er een aantal onderdelen gedemonteerd worden voordat je erbij kunt (of je moet hele kleine handjes hebben met redelijk wat kracht :P).
We hebben het hier over een koplamp met Xenon. De parkeerlichtjes heb ik vervangen (met telefonisch hulp van Sjors, thanx kerel :thumbup) omdat ik de ‘gele’ kleur van de pitten niet mooi vind combineren bij het heldere Xenon licht.

Uiteraard is deze “How to…” ook makkelijk als de parkeerlichtjes gewoon stuk zijn ;)Zoals gezegd moet voor het vervangen een aantal onderdelen gedemonteerd worden.
Deze zijn het luchtfilter en de accu. Hoe eenvoudig dat is zien jullie in de volgende foto’s:

Als eerste moeten we het beschermkapje verwijderen. Dit kan met een platte schroevendraaier, muntje of (huis-)sleutel.
De plastic schroef een kwartslag draaien en het kapje komt vanzelf al iets omhoog. Je kunt het kapje nu verwijderen.
De zijkant zit tegen het binnenscherm aangeklemd. Alles met beleid he :P
Schroef de slangklem van de luchtfilterslang los en haal de slang van het luchtfilter af.

Het luchtfilter zit met 3 pootjes in rubbers opgehangen.
2 aan de linkerkant tegen het spatbord aan en 1 aan de rechterkant van het luchtfilter. Daar ‘staat’ ie al het ware op.
Deze poot zit half onder een slag. Let erop dat je die slang niet afklemt bij het terugzetten ;)
Ik kon het luchtfilter het makkelijkst verwijderen door het eerst te kantelen en van het spatbord af te halen.
Vervolgens voorzichtig omhoog halen. Let op de slangen en kabels er omheen.
Er komt ook nog een kort stuk aanzuigslang mee. Dus niet schrikken ;)
Nu kunnen we er tenminste goed bij :thumbup
Op deze foto zien we de koplamp van achteren. Het rubber kapje (ter bescherming van de groot-licht-lamp) is reeds verwijderd).
Door dit gat moet je het parkeerlichtje verwijderen… en dat is behoorlijk pielen :P
Voor het gemak kun je het best even de stekker van het groot licht afhalen.
Vergis je niet in de kracht die je nodig hebt om het parkeerlichtje te verwijderen. Het ding zit behoorlijk vast… :swear
Je moet de fitting een kwartslag (zien te) draaien en kun je dan uit de reflector halen.
Het lampje wat je eruit haalt is er 1 zonder fitting. Type “steeklampje” (Sjors zoekt het op… en Illuminat0r gaf het antwoord: type W5W :P)
Ik heb deze LED’s er voor in de plaats gezet.Sjors heeft er Philips BlueVisions ingezet. Deze waren in mijn woonplaats helaas niet te verkrijgen… dus wellicht dat ik dit verhaaltje nog eens moet herhalen :P

Als je de nieuwe lampjes erin zet, let dan op de plus en min-kant.
Deze foto is met daglicht genomen, je ziet dus moeilijk de opbrengst.
Nu vind ik deze toch tegenvallen en ben dus benieuwd hoe de lichtopbrengst van de Omega van Hans-V6 eruit ziet (op de meeting kunnen we verschillen goed zien :thumbup).Oké… dat was 1 kant :P
Op naar de andere kant…
Aan de andere kant zit de accu (joh!! :D)
Deze moet er dus ook even uit…
Dit kastje moet er als eerste af…

Achter de pijl zit een klipje waarmee je dit kastje eraf kunt halen (omhoog schuiven).
Bah…vieze handen… :P
Vervolgens kun je met dop 10 de polen losdraaien. (eerst de MIN en daarna de PLUS !!)
De accu zit links met een klem vast in de accubak (dop 13).
Deze helemaal losdraaien en verwijderen.
De accu kan er nu uit:


Ook hier: rubbertje verwijderen en fitting kwart-slag draaien.
Damn… het begint al donker te worden… :DLet er op dat de accu aan de spatbordzijde onder een klemrand zit. Zet je accu dus goed terug !
Als je de klem weer terug hebt ‘gebout’, controleer dan even of ie goed vastzit door er flink aan te sjorren (je wilt niet dat deze een eigen leven gaat leiden bij een noodstop op een lekker stukje toeren).Als je dus alles goed hebt gedaan, dan kan het eindresultaat er ongeveer zo uitzien:


En Hans-V6 / Sjors hun trots :)

(Met de Philips BlueVision lampjes) -
AuteurBerichten






