McLambo

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 3,245)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315430

    @Fearless wrote:

    Je blijft wel lekker aan het werk zo. ..
    Heel herkenbaar allemaal

    sja…. inherent aan het opel-schap??? Heb er nu 5 gehad, en eentje reed zonder problemen, maar die heb ik niet meer king:

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315428

    Nu! met on-board zwembad: :shock:

    Ik heb er maar even een bodemstop uitgetikt zodat het water gelijk weer naar buiten loopt.
    Tijdens een regenbui straks kon het water naar binnen zien stromen, dus dat moet niet heel moeilijk op te sporen te zijn.

    In reactie op: Vectra GTS – Condensor zelf vervangen #18319201

    Bedankt voor de tip, Zou je hem daar met de compressor ook weer voorzichtig op druk kunnen zetten om te kijken of hij niet lekt?

    Ik ga van de week eens 1 koppeling loshalen om te kijken welke o ringetjes erin zitten…

    In reactie op: Vectra GTS – Condensor zelf vervangen #18319199

    @jraaf wrote:

    Ik heb ‘m niet meer paraat maar heb ‘m wel weer gevonden waar ik ‘m toendertijd vandaan had gehaald.
    http://www.astraownersnetwork.co.uk” onclick=”window.open(this.href);return false; Wel ff lid worden anders zie je de pica’s niet.

    Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=_EKO5ESFwlM” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Weet niet welke motor je hebt maar principe lijkt mij niet veel afwijken tussen benzine en diesel en eenmaal de bumper er af is het een kwestie van demonteren.

    Je MOET er wel voor zorgen dat het systeem LEEG is voor je begint ivm de druk!!

    Groet jraaf

    Filmpje even zitten kijken, lijkt vrij eenvoudig. Moet dus ook even de 2 O ringetjes erij bestellen met wat mineraal olie

    Heb al een mooi vervangend modelletje gevonden:

    http://www.mister-auto.nl/fl/condensator/nrf-35929_g448_a20535929.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Afmetingen nagemeten, en die kloppen. Het merk heb ik echter nog nooit van gehoord.

    Is het ook nodig om de droger te vervangen? Zit aan de condensor, dus als die toch los light.. geen idee wat een droger doet..

    In reactie op: Vectra GTS – Condensor zelf vervangen #18319198

    Bedankt! Zit een gat in de condensor dus zal wel leeg zijn.

    Er zit een ventiel op volgens mij?

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315427

    Daar staat ie dan, rustig in het hoekje te wachten tot hij aan de beurt is in de garage…

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315426

    Het is ‘maar’ voor een daily driver, dus als de schade aan het huidige blok te groot is komt er denk ik toch een compleet ander blok in.
    Ik heb nog een andere Opel met CIH waar ik liever mijn euro’s in stop.

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315423

    :???: :(

    Een ander blok begint steeds aantrekkelijker te worden..

    Koppakking, kop bouten, kop vlakken, etc

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315421

    Even op de zaken vooruit lopen: Kun je een zuiger + drijfstang onderuit het blok halen zonder de krukas te demonteren?

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315419

    Innemen? Is dat ook een soort inslijpen??

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315416

    @Haasje17 wrote:

    Ik heb het zelf ook ervaren bij een 1700. Zelfde geluid. 2 drijfstangen ovaal lagers heet gelopen.

    Heb je de oorzaak kunnen vinden?

    Wat moest je uiteindelijk repareren aan het blok?

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315414

    Okay, dat is dus als het ware een meer voorkomend probleem bij dit type motor (CIH).

    Dus dat is dan eventueel krukas slijpen en nieuwe lagers erop?

    Sorry voor alle vragen, maar dan weet ik waar ongeveer waar ik op moet rekenen :cry: :cry:

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315412

    @Haasje17 wrote:

    Ik denken eerder dat je een ovaale drijfstang hebt. Dan is het geluid niet evenredig aan de op en doen gaande beweging van de zuigers.

    Dus ik zou de carrerpan eraf halen. En even kijken hoever je ze kunt bewegen.

    Mag ik vragen waarop je deze suggestie basseert? Heb je dit zelf meegemaakt?

    En zit het dan waarschijnlijk aan de krukaskant? of bij de pistonpen?

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315410

    Nou die oorzaak lijkt steeds aannemelijker te worden;

    Vanmiddag weer verder gegaan waar ik zaterdag gebleven was:

    Eerst even gekeken hoe de onsteking in de basis stand moest worden gezet, ik had hem inderdaad per ongelijk verdraaid.

    vanmorgen nog even dit stukje onmisbare gereedschap opgehaald:

    Eenmaal op tijd gezet -> starten en lopen.

    2 dingen vielen hierbij op:
    – koude start: geen rammel te horen, duurt ongeveer 20 seconden voor hij weer komt.
    – olie opbrengst lijkt klein beetje meer nadat ik de oliepomp aangepakt heb. Hij gooit het nu stationair naast de kop (op het uitlaatspruitstuk 8) ) en dat deed ie eerst niet.

    Toen met de strobelamp aan de slag, maar dat bleek toch niet zo eenvoudig. Ik was al snel het stipje helemaal kwijt op het vliegwiel, dus moest ik de boel opnieuw op tijd zetten.
    Daarna ging het beter, maar het viel mij op dat het stipje nogal rond het puntje danst bij stationair. Klein beetje gas bij gaf de oplossing.

    Hierna de kleppen gesteld bij draaiende motor, wat een oliefabriek zeg! Je bent er toch zo 10 minuutjes mee bezig, terwijl de olie heet wordt king:

    Ook nog gekeken waarom het olielampje niet brandde, maar na even verwoed aan het draadje frunniken bij de oliedruk opnemer deed deze het ook weer.
    Lampje gaat direct na het aanslaan van de motor uit.

    Toch bezig, dus ook maar gelijk het vaccuum potje van de Varajet vervangen, en de automatische choke opnieuw afgesteld. Deze gaat overigens netjes binnen 4 minuten er vanaf.
    Deze stond bij aanschaf auto volledig op R, en we hadden hem per ongeluk helemaal op L gezet, ik heb hem nu 2 streepjes richting L gezet.
    Gelijk maar even het verhoogd stationair toerental afgesteld, want dat deed hij met 2500 rpm, beetje te hoog.

    Als laatste heb ik nog even de voorste deksel van de nokkenas eraf gehaald, maar ik kon zo niet 1 2 3 zien hoe ik dit moest afstellen.
    Het deksel kwam tegen de nokkenas aan, maar ik kon hem iets heen en weer bewegen. Boel beetje schoongemaakt, andere pakking erop en weer dicht.

    Daarna even proefritje gemaakt, en het lijkt allemaal weer goed te draaien.

    De rammel zit nog steeds in het blok, ik heb er nog eens goed naar geluisterd, maar het is niet een rammel die volledig synchroon loopt met de slagen van de motor.
    Met name bij het optoeren van de motor valt de rammel weg, en bij stationair toerental ‘zingt’ het een beetje rond. (zie/hoor filmpje beneden)

    Ik wil nog eens naar de axiale speling kijken van de nokkenas, maar ben op zoek naar een omschrijving van hoe dit te doen.
    Zowel het haynes boek van de Rekord als de Ascona gaan hier niet goed op in.

    Ik heb nog een filmpje gemaakt.. ben benieuwd of julie de theorie van de axiale speling aannemelijk vinden:

    https://youtu.be/v2Ki1l8aYLM

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315407

    @kywieman wrote:

    En als je de motor start zonder v-snaar?

    Goeie suggestie, geprobeerd, maar geluid was er nog steeds.

    Okay, vanmiddag 6 uur aan het kloten, uuh sleutelen geweest, en op een gegeven moment maar gestopt. :(

    Hoe het eruitzag met het kleppendeksel eraf, verder nog niets gedaan: (filmpje, dus klikken maar)

    Oliestopjes zijn allemaal aanwezig

    Er zat al een pijpje in het olie afvoer kanaal naar het onderblok.

    Geprobeerd de ketting te bewegen bij de spanner met een schroevendraaier, maar dit ging met redelijk wat weerstand, hij hing in ieder geval niet ‘los’

    Ik kon de ketting een mm of 2 optillen van het tandwiel, volgens mij goed.

    Toen ging de verdenking ernstig uit naar de oliepomp, aangezien met name bij stationair toerental het geluid het hardst is.

    Tussen 2 haakjes: het olielampje op het dashboard gaat nooit aan, ook niet op concact :shock: Dit moet ik dus sowieso nameten.

    Ik heb nog een 2400 liggen in stukken dus daarvan eens het distributiehuis erbij gepakt, en gekeken hoe zo’n oliepomp er nou precies uitziet.

    Daarna olie-pomp van de Rekord gedemonteerd. Er was duidelijk slijtage te zien.

    Ik heb het deksel gevlakt, en de 2400 tandwielen en plunjer erin gezet, aangezien deze beter waren. Ook een ringetje achter het veertje van de plunjer om hem iets meer spanning te geven.

    Toen ergens een glasplaat opgesnord, en met nat schuurpapier de slijtage uit het deksel gewerkt: :-x :-x (lamme arm)

    Daarna nog een pakking gemaakt, want die had ik niet, en de oude pakking van de oliepomp afgehaald: muurvast, helemaal versteend. Met een stanleymesje eraf geprutst

    Maar toen kwam het: Oliepomp vullen.
    Met geen mogelijkheid was de vulnippel los te krijgen. Verschillende soorten gereedschap geprobeerd, nu is hij mooi rond van binnen :fy1
    Ik had ergens een suggestie gelezen om hem dan maar via het gat van de onsteking te vullen.

    Dit had ik nog nooit gedaan, dus twijfelde erg of ik hier aan moest beginnen…
    Dus eerst brandstof pomp gedemonteerd, naarna paar foto’s gemaakt van hoe het allemaal zit met slangetjes en kabeltjes.

    Ontsteking losgekoppeld en uitgebouwd, nu kon ik de as van de oliepomp zien. Gelijk maar ff van een stuk betonijzer een lange schroevendraaier gemaakt om de pomp manueel te laten draaien.

    Afijn, ik olie erop gieten, maar dat kwam net zo hard weer naar buiten door het gat van de brandstofpomp.
    Toen een fles transmissie olie gevonden met zo’n vul tuut eraan. Daar weer een slangetje aan gemaakt, en zo aan een stokje kon het uiteinde precies in het gat van de as van de oliepomp.

    Maar olie erin krijgen..ho maar!

    Ondertussen was mijn telefoon leeg, dus heb ik na een uur kloten nog maar eens de olyslager van de Ascona erbij gepakt en het distributiehuis van de 2400.
    Zo te zien is het onmogelijk om via het gat van de onsteking de oliepomp te vullen, immers; daar zit vrij strak de as van de olie pomp in, en andere kanalen zijn er niet…
    Toen nog gekeken of het mogelijk was om dit via het oliefilter te doen, of de daarboven gelegen stop, maar dat leek mij onmogelijk.

    Dan maar eens ‘droog’ proberen met de boormachine of de oliepomp op druk wilde komen.
    Op een forum op internet had ik gelezen “als hij op druk komt dan slaat de boormachine uit je handen” .. dat gebeurde dus echt niet. Je voelde na een seconde wel wat extra weerstand, en inderdaad er begonnen wat pruttelgeluidjes uit de oliekanalen te komen en als ik goed keek zag ik een klein beetje olie vloeien langs de klepstoters en over de tuimelaars.

    Ik was dus nog steeds in de veronderstelling dat ik geen of niet genoeg olie in de pomp had..
    Maar goed; het begon al laat te worden, en ik wist van gekkigheid ook niet meer wat er nu nog mis kon zijn.

    Op een gegeven moment maar de stoute schoenen aangetrokken, en geprobeerd te starten zonder bougies en kleppendeksel.
    Het lukte me net om de sleutel om te draaien en met mijn hoofd onder de motorkap naar de klepstoters enzo te kijken.
    Nu zag ik rijkelijk de olie vloeien. Ter controle nog even voorzichtig het deksel van de oliepomp gelost, en er kwam een enorme sloot zwarte olie uit.
    Hij zuigt dus wel aan!

    Dus: bougies erin en geprobeerd te starten, maar hij gaf alleen maar backfires en wilde niet aan slaan.
    Ik vermoed dat ik met het terugplaatsen de onsteking helemaal in de war heb gezet. Maar het was half 8 en ik vond het mooi geweest.
    Rekord netjes buitengezet en op slot, de kleine olie-ramp in de garage achter me gelaten, en op werkschoenen van 1 maat te groot een half uur naar huis terug gelopen onder de olie :).

    Ik heb inmiddels de handleiding erbij voor afstellen ontsteking op standaard waarde, dus mogelijk dat ik dat maandag nog even probeer.
    Als het tikken dan nog niet over is, dan wordt het tijd om een keer het blok in de takel te hangen en de oliepan eraf te halen, lager inspectie.

    Maar daarvoor wacht ik even tot mijn pa terug is van vakantie, die heeft daar heel wat meer handigheid in dan ik ;)

    Zo, nu weekend, en tijd voor een koud pilsje! (wat gek dat daar eigenlijk geen emoticon voor is op Opel-forum)

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315404

    ding heeft nu 157.000 gelopen.

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315399

    @Haasje17 wrote:

    Ben bang dat er een lagertje uit is en je een ovaal drijfstangetje hebt gekregen.

    Wat ik niet heb vermeld is dat hetzelfde geluid al eerder aanwezig was, maar niet zo hard als nu… kan jouw theorie nu als niet van toepassing worden bestempeld? (hoop ik? )
    Het geluid klinkt het hardst bij stationair en verhoogd stationair draaien. Verhoog ik het toerental dan verdwijnt het geleidelijk in het motorgeruis.

    Want dat zou betekenen dat ik een ander blok moet opsporen.

    Hoe is zoiets te controleren zonder de motor te demonteren? oliepan eraf en op zoek naar lagerschalen?

    Misschien sowieso verstandig om alvast op zoek te gaan naar een vervangende 2.0S… :(

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315397

    hamerend.. sja..

    knakkelend geluid, dat is het beste omschreven.

    ik zal eens naar de tuimelaars kijken van het weekend. Heb nog een nieuwe kleppendekselpakking liggen.
    Eventueel kijken of de kettingspanner nog zijn werk doet..

    het feit dat het geluid verdwijnt bij het op toeren komen doet mij denken dat het geen krukaslagers zal zijn… is dat logisch gedacht?

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315395

    Vanavond lekker eindje wezen toeren, rustig aan de motor eens wat meer laten werken nu de varajet beter afgesteld staat.
    Valt me echt niks tegen voor zo’n oud blok, hoe goed hij nog trekt.

    Echter bij terugkomst klonk er een raar hamerend geluid uit de motor, zie filmpje:
    [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Wc1EY-RMKj0[/youtube]
    https://www.youtube.com/watch?v=Wc1EY-RMKj0

    Is het het einde van de 2.0? Komt uit de voorkant van het blok, beetje bovenin..

    Lagers? kettingspanner?

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315394

    Vandaag even de bumpertjes en sierlijsten weer de oude glans teruggegeven met een of ander zwart goedje van Sonax.

    De bumper zijn heel goed gelukt, het grilletje….. minder king: Mogelijk dat ik die nog een keer moet spuiten oid (was helemaal groen geworden)

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315392

    @voederbiet wrote:

    Ik heb er eentje gevonden, heb em getest en volgens mij houdt die vacuum ook vast :thumb

    Tof!

    Je kan het vacuum goed testen door met je mond aan het gaatje te zuigen waar het slangetje aan moet.
    Als je er niet ‘door heen’ kan zuigen, is het membraam nog goed.

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315389

    @wybe wrote:

    kleppen moet je wel stellen!
    Moet met draaiende motor.

    Dat je matten nat zijn, is de vloeistof zoet?
    Zoja dan is de kachelradiateur lek!
    Komt vaker voor.
    Is opzich wel te doen om te vervangen,
    bij een Rekord hoeft alleen het onderste gedeelte van het dashboard eruit.

    Voor zover ik kan nagaan, is het gewoon water. Koelvloeistof niveau is ook niks gezakt in de radiateur.

    Ik heb nog even gekeken bij de afwatering van de parafaan aan de bestuurderskant; helemaal open, en ik kan van onderen en boven met mijn handen erin mijn eigen vingers voelen. :oops: :roll:

    In ieder geval is de complete vloerbekleding er nu uit aan de voorkant, dus zal het vrij makkelijk te zien zijn bij de eerst volgende regenbui waar het vocht vandaan komt.

    Wat ik nu weer onderin de Rekord tegenkwam; je blijft je verbazen:

    Verder hebben vanwege het hoge verbruik nog even de Varajet II bekeken, en hier waren een drietal dingen mee mis:

    1. Vacuumpotje is lek, werkt dus niet (als ik het goed begrepen heb, houdt deze bij gas los de grote vacuum klep boven de grote gasklep dicht;

    2. De elektrische choke stond 2 cm naast het peil. Deze gooide dus veel te vroeg, en veel te ver de choke klep dicht.

    3. De as van de grote gasklep zat muurvast, dus de grote gasklep deed helemaal niet mee:

    Nadat deze weer gangbaar is gemaakt werkt de 2e trap weer ook.
    Ik denk niet dat de motor hier zuiniger van wordt, want man; nu trekt hij echt als een beer! :thumbup :thumbup

    Maar, ik ben dus op zoek naar een nieuw vacuumpotje met het bijbehorende armpje van de varajet II. Zal vast niet meer nieuw te bestellen te zijn :D

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315386

    @kywieman wrote:

    Water komt waarschijnlijk bij je afwatering weg onder het parafaan bij de a stijl. Hiervoor moet het spatboard en daaronder de gegalvaniseerde plaat er voor weg. hebben bijna alle Opels van dit type last van.

    hnmmm, auto is net opgeknapt, en schermen zijn er door de vorige eigenaar afgeweest.. Lekt het daar omdat het verrot is, of omdat er iets verstopt zit?

    @kywieman wrote:

    Laat je motor eens afstellen op CO en kijk daarna wat het verbruik doet.
    Ik neem aan dat de onstekking goed is en op tijd staat er dat er geen valse lucht is.
    Voor het afstellen op CO is kleppen stellen ook erg handig.

    Motor is afgesteld op 3,5% CO tijdens APK vorige week. Ontsteking hebben we mbv zo’n flitslamp op tijd gezet. Kleppen hebben hydraulische stoters, dus hoeven dan toch niet gesteld te worden?

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315384

    Gistermiddag dan toch maar de deurkaart gedemonteert en het spiegeltje eraf.

    Het was toch nog een uur of 2 puzzelen en prutsen voordat ik doorhad hoe het werkt, wat er kapot was, en hoe ik het kon maken, maar het is gelukt :-) Nu nog de bijrijders spiegel :hmmz

    Wat is overigens een beetje een realistisch verbruik van deze wagen?

    Ik rijdt er per dag zo’n 45 km mee op 60/80 km/h wegen, en hij nu na 215 km is de tank al half leeg :shock: :shock:
    Laag in de toeren en snel schakelen doe ik al

    Zijn er nog tips om hem zuiniger te maken? Valt daar nog iets aan af te stellen?

    Dan nog enkele mooie plaatjes:

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18315383

    Bijzonder: de ebay shop waar ik mijn tank heb gekocht voor 84 euro heeft de prijs iets verhoogd: :shock:
    http://www.ebay.de/itm/KRAFTSTOFFTANK-DIESELTANK-BENZINTANK-OPEL-REKORD-E-1-7-2-2-COMMODORE-C-2-5-S-/371294308768?hash=item5672dd89a0:g:fN4AAOSwr7ZW3UJl

    Mogelijk heb ik mazze gehad.

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 3,245)