Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@peter777 wrote:
Ook lang mee geworsteld bij mijn vorige A1,5 monza. A stijl was achter het spatbord helemaal gaar, dit goed dicht gelast en aan de binnenkant (toen het dashboard er uit lag) met een dikke lading nadenkit dicht gemaakt. Met lassen hou je vaak hele kleine pietepeuterige gaatjes over en daar lekte het in eerste instantie doorheen. Op zich ook wel logisch want door dat luchtrooster in de motorkap stroomt de hele handel de parafan in. Dit is het meest waarschijnlijke als die van onder het dashboard lekt.
Dan hebben we nog het dakraam. Die slangen links en rechts voor goed doorsteken met een dun draadje (GEEN PERSLUCHT!). Als die slangen los schieten ben je verder van huis. In de C stijl zitten ook nog twee slangen, deze zijn moeilijker door te steken maar van onder naar boven is het wel te doen vanuit de kofferbak.
Het zou zo moeten zijn dat al het vocht wat langs het dakraamrubber door glipt via die slangen weg loopt. Bij mij was het op den duur zo erg dat bij de eerste de beste remvertraging ik een lading water in de nek kreeg…
Smeer de geleiders goed in met vet en probeer kruipolie tussen het kantelmechaniek te spuiten. Smeer tot slot het raamrubber/vilt in met vaseline.
Bij de GSE (A2, iets andere contructie) heb ik het dakraam er niet uitgehaald maar de boel goed schoon gemaakt en ingevet en slangetjes doorgestoken. Tot nu toe geen lekkage van dakraam gehad. Wel vanuit de A stijl, maar dat was een gevalletje niet goed dicht gekit….
Weet jij of het mogelijk is om het hele dakpaneeltje er even uit te pakken? Ik wil de rubberen rand eromheen even opnieuw vastplakken
@peter777 wrote:
Benzine lekkage wil je niet hebben, voor je het weet vliegt die damp in de fik. Vooral bij injecties is dat een dingetje, aangezien hij dan vaak boven het uitlaatspruitstuk lekt. Bij elke opel waar mee heb geprutst kwam standaard nieuwe brandstof leiding onder de kap en onder te auto.
Bij mijn GSE was de brandstofleiding van voor tot achter helemaal gaar en krokant, en helemaal bij een hogedruk systeem als injectie is dat niet echt wenselijk….
Je hebt groot gelijk. Zeker omdat ik er met de kids mee op pad ga ben ik op onderzoek uitgegaan. Ik ben de hele motorruimte nagegaan, en de benzine leiding gevolgd naar de tank: kurkdroog..
Dus weer naar huis zonder resultaat (ja, hij lekt ook ergens olie kwam ik achter)
na 15 minuten de auto op de dam te hebben, weer die enorme benzine walm.
Ik weer als commissaris REX aan het snuiven geweest totdat ik langs de snuit van het luchtfilter kwam (zeg maar die tuut die naar de voorkant van de auto wijst)
Alsof je met je neus in de tank zit!Nu weet ik dat er onder het luchtfilter natuurlijk de peut fabriek zit… maar mag dit zo hard stinken???
Mijn pa tipte dat mogelijk de vlotter of vlotternaald niet goed meer functioneert in de Varajet (hoofdklep zat ook al vast)
Zou dit een plausibele theorie zijn, en is het veel werk om dit te fixen?
Zit te overwegen om sowieso op zoek te gaan naar een een reserve Varajet, en deze te reviseren vanwege het verbuik van de Rekord (1 op 8.6 over de afgelopen 3 tankbeurten)
@Arjen wrote:
1718547
Top! dat zijn inderdaad de goeie voor de achterwielen.. nu nog de voorwielen :D
Hoe zou ik kunnen achterhalen wat het originele Opel/GM nummer is voor een setje originele spatlappen voor een Rekord E2 sedan?
Was dat in een stalen leiding? Of slang?
Ander vraagje:
Nu dat de Rekord weer een aantal dagen op de oprit staat valt het me op dat zelfs tot een paar uur nadat ik hem geparkeerd heb er een warme benzine damp te ruiken is.
Dit lijkt uit de motorruimte te komen (heb aan het grilletje geroken :)
Toch zijn de carburateur en de brandstofpomp helemaal droog als ik er aan voel.
Is dit normaal voor een S motor? Zou zonde zijn als dat dure vocht zomaar weglekt, tis duur zat king:
Nou, na een paar fikse regenbuien blijken de reparaties afdoende: geen druppel lekkage meer.
Dus vandaag mocht het vloerkleed, dashboard en isolatie weer terug in de Rekord.
Het originele ‘schaap’ dat onder het vloerkleed ligt bij de bestuurder heb ik weggegooid omdat dit helemaal beschimmeld was.
Gelukkig had ik nog alle isolatie van de Ascona en heb ik daar een mooi stukje van gebruikt:
De metalen delen maar even flink in de ML gezet, aangezien er toch een paar dagen centimeters water in heeft gestaan.
Klaar:
Moet alleen nog een stuk of 6 van die grote plastic pluggen opzoeken om die schotjes onder het dashboard weer goed vast te zetten. Er zat aan beide kanten nog maar 2 plugjes in.
Ik heb nog een slecht plekje gevonden: bij de bijrijder ter hoogte van waar je enkels zitten kwamen een paar puntjes licht naar binnen langs het wiel. Dat mag mee met de volgende lasbeurt, dus ik heb er nu een plaatje aluminium voor geknipt en met een dikke laag kit weer dicht gemaakt king:
…. and he’s back!!
Het gelaste gat is netjes afgewerkt met epoxy primer en strijkkit. Daarna nog een laag primer en riant in de zwarte pek. Ook even met het slangetje op de spuitbus door de afwaterings gaten gegaan onder de voorschermen.
tevens even met de compressor door de aanzuigpoort van de kachel geblazen: gevolg: 30 jaar blad door de blazers naar binnen, lol :)
Heeft wel geholpen want hij blaast nu een stuk beter.Actie puntjes die nog blijven staan:
– Klein rot plekje naast de rembekrachtiger aanpakken
– Varajet een keer laten afstellenVanmiddag weer vol genoegen een rondje gemaakt, en nadat de olie weer op peil was eens een stukje snelweg gepakt.
Hij ging redelijk vlot in 1 streep door naar de 150. Toen moest ik afremmen voor de McDrive king:Vette verzameling. Waar was dit?
@H-400 wrote:
Voor je in het wilde weg andere tandwielen koopt: meet eerst even je tandflankspeling: moet 0.20 max zijn.
Laat het net iets meer zijn 0.25 zou ik nog toelaten. Verder: schuur de ronde groeven uit het deksel op een fijn gëolied
schuurpapier op een vlaktafel tot deze groeven weg zijn.Langs die groeven verdwijnt oliedruk.
Demonteer eerst de kogel (plastic) en veer en maak deze zeer zorgvuldig proper en controleer of de kogel braamvrij
soepel kan bewegen. Om net iets meer oliedruk te hebben kan je de veer extra bijspannen met rondelletjes maar een
nieuw setje is eenvoudig te vinden op’t internet. Belangrijk: Pompen van motoren na ’85 hebben geen papieren dichting nodig!
Indien je deze toch plaatst heb je weer drukverlies. Dit kan je controleren met de tandwieluitsteek te meten.
(kan je de gegevens geven)
En natuurlijk: een oliekoeler is echt een pluspunt.
Ik monteer een oliefilter van een oude 6-cilinder, is groter dus meer koelkapaciteit.
Grtjs!Bedankt voor de tips! zoiets heb ik zojuist uitgevoerd met mijn andere CIH in mijn Rekord:
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?p=2561799#p2561799
Daar hadden de tanden van de pomp uit de Rekord toch wat slijtage, dus die heb ik vervangen met de tandwielen uit een C24NE die ik nog heb liggen.
Oliedruk is nu best goed voor een blok van 160.000 op de teller:
@Fearless wrote:
Bij mij in het boek staat juist over dat je het deksel moet vervormen. Lijkt mij juist. omdat je die nylon bout niet kan borgen
Ik heb vanavond beide boeken nagelezen, en inderdaad: voorste deksel gebruiken om speling af te stellen. Geen idee hoe ik er zo stellig bij kwam om dat met die nylon dop te doen. :oops: :-P
Bedankt voor de tip.
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat iemand met een sport motor het olie-filter van een CIH 2.3D plaatste vanwege de goede doorstroming, en de extra capaciteit olie.
is dit een MANN – FILTER W 940/21 en past dit ook zo op een benzine motor? Wil het wel eens proberen namelijk.
Het blok wat ik heb komt uit een kadett-c. Ik vermoed dat ze met de ombouw ook het distrubutiehuis hebben overgezet dan..
Maakt verder niet uit denk ik. Er zijn meet 2.0 olie deksels te vinden dan 2.4 dus dat is een voordeel ;)
Ander vraagje: ik ben voor de 2400 een beetje aan het rondspeuren voor een stalen diesel deksel voor de oliepomp.
Nu zie ik op ebay een aantal keer verschillende advertenties langskomen voor deze deksels, maar die hebben er dan een redelijk groot gat in zitten wat ik niet kan thuisbrengen:
Op mijn 2400 zit gewoon het ‘normale’ deksel:

Hoe en waarom is dit verschillend? :wtf
@Fearless wrote:
Je stelt hem juist door het plaatje te vervormen. Die nylon bout moet je gewoon vast zetten. (als je het zo doet trilt ie vanzelf wel weer los ;))
Je moet met een dop in de kegel slaan. Als je dan te ver getikt hebt moet je hem er af halen en hem weer iets terug tikken.Ik vond het een beunmanier, dus heb zon plaatje gekocht met stelbout. Ze staan wel op ebay. Heb er een paar tientjes voor gegeven.
http://www.ebay.nl/itm/201589515009″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik was nogal verbaasd over je reactie, dus heb ik even gegoogled :) Op internet lees ik inderdaad dat men het doet zoals jij aangeeft.
Maar ik ben er vrij zeker van dat mijn handboeken voor de Rekord en Ascona aangeven dat dit met de nylon schroef moet gebeuren, vandaar dat ik met die theorie kwam.
@Fearless wrote:
axiale speling kun je toch oplossen door het voorste deksel een tikje te geven met een voelermaat er tussen?
Ik heb mijne voorzien van een stelbout, ben alleen ff kwijt hoeveel ruimte er tussen mag zitten
0,1 mm is voorgeschreven, dus dat gaan we even netjes afstellen met de kunstof stellbout in de nokkenas.
Ik krijg zojuist een belletje van de opel-fluisteraar:
Na verder zoeken lijkt de oorzaak van het probleem gevonden: axiale speling nokkenas.
Voor nu opgelost met een dunne zelfgemaakte pakking, maar ik bestel even een nieuw setje, en dan stellen we even de kunstof schroef af die daarvoor bedoeld is.
Dit is de oliedruk bij stationair toerental:

Lijkt mij dit in orde. Ik ben hier heel erg blij mee, want ik heb ondertussen al genoeg te doen gehad met deze auto in de dikke maand dat ik hem heb :swear
Ondertussen ook even gekeken waar het water vandaan komt. In de parafaan was verder niet zo veel te zien, dus toen maar even tussen de pedalen gekropen:
Hmm, knapperig plekje.
Dus even het dreunplaat proberen weg te halen wat in de parafaan boven dit plekje zit met een schroevendraaier en kunstof hamer.
Met de eerste klap was ik al binnen: :shock:
Voor zover ik het kan bekijken is het precies het horizontale gedeelte.
Ik zal het morgenavond eens verder schoonmaken en kijken of we van binnenuit een mooi hoekplaatje kunnen inlassen, dan afwerken met strijkkit en dat zit dat ook weer goed hoop ik..Ok, ff een M8 boutje proberen…
Terwijl de Ascona al weer een paar weken bij de spuiter staat (zij-projectje) ben ik eens door de onderdeeltjes aan het bladeren die er in de afgelopen jaren af en bij zijn gekomen king:
Ik heb de spullen van het 2.4 blok eens bij elkaar gezocht en ik wilde eens nagaan of het wel een ‘echte’ 2.4 is.
De nummers op de kop kon ik terug vinden: 24 90299176 (zonder X gek genoeg),
maar op het blok staat dit:
C2oNE – 0028854
Lijkt erop dat het blok omgenummerd is. Verdere kenmerken kon ik niet vinden…
Ook nog even een nieuw filmpje gemaakt: koude motor die een aantal dagen stil gestaan heeft, terwijl deze op de choke loopt.
Hij loopt dan net zo mooi en soepel: >klikklik<
Nou, de opel-fluisteraar is weer terug van vakantie, en die is lang en uitvoerig aan het luisteren geweest, ook met stetoscoop:
het lijkt er sterk op de het klapperende geluid achter uit de kop komt.
We denken iets met de nokkenas, meest waarschijnlijke lijkt lagerspeling op de achterste zetels.
Het vierkante kapje aan de zijkant is eraf geweest, en daarna hebben we met een schroevendraaier gekeken of er veel radiale speling op de nokkenas zit.
Bij druk zetten op de schroevendraaier kun je de nokkenas iets naar boven en naar beneden bewegen. Volgens de papieren mag dit tussen de 0.07 en 0.110 mm zijn, maar dat is dus meer.
Of dit het geluid veroorzaakt geen idee, maar we gaan eens verder kijken met meetapparatuur.Ik zou eens willen beginnen met een andere kop op te zoeken en deze er op te zetten.
Is het geluid weg, dan was dat het, anders zoeken we verder, waarschijnlijk moet de motor dan toch verder gedemonteerd worden..dus…. iemand nog een 2.0S kop liggen? king: (liefst geen lpg kop)
O, en een goed adresje voor pakkingsets voor het motorblok. Ik heb bij mister-auto nu al een aantal x het verkeerde gekregen als je voor CIH besteld, dus ik zoek een alternatief.Bedankt voor de tip.
Is de enige manier om erachter te komen of de a-stijlen verrot zijn door het spatboard eraf te halen?
Of kun je dat ook van de binnenkant zien? Spatboard zit net netjes gekit en gespoten er weer op :(
Tijdens het oplappen van het dakraam heb ik met een flesje alle 4 de afwateringsslangen van het dakraam geprobeerd, liepen allemaal goed door.
Wel verwonderde ik mij over de plek waar deze slangen uit komen. In de kokers!
Ik heb een vermoeden dat het water ergens uit de parafaan komt, gezien de hoeveelheid water er stroomt tijdens een bui.
@RacesconaB204 wrote:
2e Pinksterdag ook nog weer een trackday gereden op Spa-Francorchamps. Was een prachtige dag en probleemloos kunnen sturen; gewoon met een volle tank de baan op en niet eerder er weer af totdat ie dik in reserve stond. Uiteindelijk zo’n 120-130 liter benzine verstookt ;)
Eigenlijk maar één smetje op deze mooie dag: één van de deelnemers was kennelijk in de grindbak verzeild geraakt en meteen de baan weer opgereden (normaal is het de bedoeling dat je eerst het grind uit je wielen rijdt in het gras door wat te slingeren en dan pas de baan weer op). Nog beroerder werd het toen ze zo’n 300m na de bocht op één van de allersnelste stukken besloten om dit te doen op de baan (met zo’n 60km/h) net op het moment dat ik er met 200+ voorbij kwam. Gevolg: beide koplampen aan diggelen door meerdere stenen, voorruit kapot en steenslag aan de voorkant vergelijkbaar met een auto die 400.000 km gelopen heeft :( . Tja, wat doe je er aan (niets dus, gewoon erg onhandig).
Twee nieuwe koplampglazen zitten er al weer voor, alleen een voorruit die heb ik nog niet (ik heb nog wel een oude ruit van veiligheidsglas waar Securit of zoiets op staat. Die zijn wel sterker dan een gelaagde, maar als ie gaat dan is het ook meteen echt mis en zie je niets meer door alle kleine brokkeltjes. Dat durf ik eigenlijk niet aan op het circuit met dit soort snelheden).
Kortom: heeft/weet iemand nog een gelaagde voorruit van een Ascona-B (hoort “laminated” op te staan)?
Zou mooi zijn :DHad je geen schade verder aan de carroserie / polyester?
Afwatering slangen?
-
AuteurBerichten







