McLambo

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 3,245)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18353896

    Het is al een tijdje stil in dit topic, maar dat betekend niet dat ik het stilgezeten met de Rekord.

     

    Tot vorige week reed ik er dagelijks mee, met groot plezier, ondanks dat er soms wel eens een dingetje mee is, maar daarom rijdt je ook old-timer toch?

     

    Ondertussen heb ik via ebay uit duitsland een hele netje Varajet op de kop getikt welke er nu op zit. De wagen loopt nu een stuk beter en pakt goed op.

    Alleen rondom het stationair toerental en onderin wil hij bij koud weer nog wel eens wat chagerijnig doen.

     

    vorige week is de Rekord stil komen te vallen. Iets met de onsteking. Hij staat nu in een garage zonder verwarming, dus ik wacht even tot de temperaturen weer boven nul komen. Ik ben er achter gekomen dat de Rekord is voorzien van ELS, een electrische stationair toerental regeling.

    We hebben sterk het vermoeden dat dit systeem een storing heeft waardoor het ontstekingstijdstip niet stabiel is. Een korte diagnose liet zien dat het ontkoppelen van dit systeem een verbetering oplevert.

     

    Ik heb een andere goedwerkende ontsteking liggen met een setje nieuwe bougies, en het plan is om het ELS netjes te verwijderen en de originele situatie te herstellen.

     

    Daarna weer 2 jaar APK erop, en dan gaat de Rekord in de verkoop.  Ik heb vanwege een overlijden in de familie beschikking gekregen over een redelijke jonge zuinige kleine wagen, waardoor het Rekord hoofdstuk voor mij afgesloten wordt. Hopelijk vind ik een nieuwe baasje voor hem, want hij is nog lang niet moe ;)

     

    Zodra dat moment daar is zal ik hier een bericht posten voor mogelijke geinteresseerden.

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18353894

    Het werd winter en koud, toen is de Ascona in winterslaap gezet.

     

    Inmiddels is februari voorbij, en mag hij weer van stal. Tijd om dit topic weer eens af te stoffen  :bye:

     

    Vorig jaar heb ik na 7 jaar restaureren en verbouwen de Ascona weer de weg opgekregen met een APK’tje.

    In de zomer best wel wat kilometers gemaakt, en verschillende ‘ kinderziektes’ erop geholpen, zoals aanlopende versnellingsbak, blokkerende rem, etc.

    Als het weer wat mooier is wil ik verder gaan met hem perfectioneren, eerst wat aan de beurt komt zijn de verschillende trillingen/resonaties die met name bij hogere snelheid oorverdovend worden.

    Ik vermoed dat een grote boosdoener de motorrubbers zijn; ik heb originele motorrubbers middels speciale mallen helemaal volgegoten met S80 PU.

    Hierdoor komt er boven de 80 km/h een trilling en oorverdovend lawaai in de auto dat horen en zien je vergaat. Hierdoor lukt het ook niet goed om te horen of b.v. de bak en as ‘ goed klinken’. Bij de 120km/h wil de auto niet harder, en het is zo onmogelijk om een diagnose te doen.

     

    Nu kan ik natuurlijk weer een setje originele rubbers opsporen en tijdelijk monteren, maar ik vraag me af of er misschien motorrubbers zijn van zwaardere oude opels die een mooie permanente tussenweg kunnen zijn, bv van een 3 liter blok.

     

    Past dit maar zo in een Manta/Ascona B?

     

    Hoe doen b.v. rally teams dit bij hun Ascona/Manta?

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18348182

    Yep, remmen lossen ook goed. Alleen bij hard remmen blokkeert 1 kant.

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18348096

    Mijn pa had nog als tip om eens de remblokken te wisselen aan de voorzijde.
    Aangezien dit een kleine ingreep is, lijkt me dat een goed startpunt.

    Wordt vervolgd..

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18347946

    Ik heb even gekeken hoe het precies aangesloten zit op een oude foto, en daar zie je dus dat de leiding van links-voor rechtstreeks op de HRC zit, maar die van rechtsvoor loopt via de remkrachtverdeler..

    Zou dat ding niet goed meer zijn?

    Op de oude foto is tevens te zien hoe schokkend goor alles was :-)

    [img]https://i.imgur.com/wiVNHgQ.jpg[/img]

    [img]https://i.imgur.com/O7PMdJI.jpg[/img]
    Ik zal eens kijken of dat ding er niet tussenuit kan, met een handbediende remdrukregelaar bij de handrem… dat zou ideaal zijn

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18347895

    [quote quote=18347885]Vervelend. Is de hoofdremcilinder reeds gereviseerd?

    [/quote]

    Ik heb hem een aantal jaren geleden wel uit elkaar gehaald voor het ontroesten en spuiten, maar verder geen zaken vervangen o.i.d.

    Kan dat een oorzaak zijn voor scheef remmen?

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18347884

    Ik heb al weer een paar honderd km in de Ascona rond getoerd met veel plezier, echter doet zich nu een probleem voor:

    Bij matig remmen trekt de auto naar links en blokkeert het linker voorwiel.

    Vanavond hebben we er naar gekeken

    – band had 0.3 bar minder druk dan rechts
    – Remmen ontlucht
    – boel losgehaald en gecontroleerd; ziet er allemaal puik uit

    Nadien leek het probleem over, remmen zonder handen ging rechtuit.
    Echter na weer een keer stevig remmen is het probleem weer terug, echter moet er nu wel harder geremd worden voordat het wiel blokkeerd.

    Iemand een tip waar ik verder kan kijken?
    Er zitten welbekende Barry schijven op met gereviseerde klauwen en nieuwe blokken van een Calibra.
    Tevens zijn alle leidingen vernieuwd, inclusief het flexibele gedeeltje naar de klauwen toe.
    Remvloeistof is nieuw en de wagen is in februari uitgelijnd.

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18346408

    *zucht*

    zie dat ik ook de sjaak ben met mijn photobucket account.

    Iemand nog tips om dit zonder al te veel moeite over te hevelen naar een andere dienst?

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345957

    Nou, gisteravond de ombouw gedaan.

    ging niet helemaal vanzelf :negative:

    De eerste verassing in positieve zin was dat ondanks dat er een delco puntjes onsteking in zat met de welbekende vierkante bobine, er op de + van de bobine al 12V stond :scratch:

    Daarna de boel omgebouwd, en de verknipte bedrading weer redelijk hersteld.
    Kregen we het kreng niet meer aan de praat, ja op 2 cilinders :wacko:

    Ik had de oude Bosch onsteking van de Rekord nog liggen, dus een aantal delen uitgewisseld, maar toch wilde het niet lukken.
    Lang verhaal kort: de ontsteking zat 180 graden gedraaid :bye:

    Toen dat opgelost was konden we hem niet op tijd zetten, stipje kwam maar niet. Bleek dat deze bij stilstand wel te zien is, maar met draaiende motor niet meer.
    Kwam dat potje tip-ex toch goed van pas!

    Hij loopt goed op de nieuwe onsteking, vooral starten gaat beter. Helaas geen pk’tje of 20 erbij :yahoo:

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345629

    Jazeker! dat betekent dat ik alvast met die setje aan de gang kan.

    Bedankt voor je moeite! :dank-u:

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345567

    Ontsteking: Bosch 0237020042 (met clipjes)
    Bobine: Bosch 122702009

    Volgens de specificaties is deze set voor direct 12V zonder weerstandsdraad.

    Ik heb de bobine doorgemeten, maar deze geeft maar 1,6 – 1,8 Ohm op de primare winding (7.3kOhm secundair)

    Moet hier nu een weerstandsdraad voor of niet?
    Wie het weet mag het zeggen :)

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345444

    Ok, ik heb dus de volgende onsteking opgezocht.

    Hij wordt schoongemaakt en gereviseerd, en ik heb een nieuwe rotor + kap besteld.
    Tevens via ebay een Bosch Blue bobine, die komt over een paar weken.

    Maar hoe sluit ik dit nu aan? Lijkt alsof de vorige eigenaar met de bedrading heeft geknooid.
    Er komt een nieuwe +12V geschakelde draad vanaf de zekeringkast.

    Zou die extra groene aansluiting voor de toerenteller zijn?

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170703_204621341_zpsi4jjrd38.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170703_204621341_zpsi4jjrd38.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170703_204634252_zpsl9k93etj.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170703_204634252_zpsl9k93etj.jpg[/IMG][/URL]

    Tips welkom! :applause02:

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18345403

    Afgelopen weekend een paar honderd kilometer op de snelweg gereden.

    Van de maximum snelheid, tot sommige stukken 140, en dan pakt hij heel goed op en is redelijk rap.

    het is meer onderin, als je vanaf stilstand wegrijdt dat hij niet echt wil. Als ik te veel gas geef, dan bokt de motor. Je hoort de gasklep wel opengaan, maar hij wil niet ‘harder’
    Vooral als hij koud is. Mogelijk dat de auto choke niet helemaal goed staat. Ik heb alleen geen idee of hij nu te veel of te weinig peut krijgt…

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18345394

    Op zich een goeie suggestie, maar ik heb nog een ouwe opel waar een 2.4 in moet ;)
    De rekord mag niet al te veel geld kosten, en een 2.4 setje aanschaffen kost momenteel evenveel als ik voor de hele auto betaald heb.

    Ik heb nog wel een complete 2.0E injectie set liggen exclusief pomp, misschien die toch maar eens monteren.
    Zit alleen geen retourleiding in deze wagen, maar heb nog een rolletje koper liggen….

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18345267

    Hij loopt nu redelijk goed en soepel, echter mis ik nog wat koppel.

    Is het niet mogelijk om de ontsteking een graadje vroeger of later te zetten dit te bereiken? Of lul ik nou maar wat?

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345258

    Graag jullie ongezouten mening over de bestikkering:

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170628_173327961_zpsbz518ai6.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170628_173327961_zpsbz518ai6.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170628_173338057_zpsvod4kvz6.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170628_173338057_zpsvod4kvz6.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170628_173258309_HDR_zpselm1ddyp.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170628_173258309_HDR_zpselm1ddyp.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170628_173348788_HDR_zpseqg2jt1w.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170628_173348788_HDR_zpseqg2jt1w.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170628_173358326_HDR_zpscsdmysc8.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170628_173358326_HDR_zpscsdmysc8.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170628_173439658_zpsaegez4uf.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170628_173439658_zpsaegez4uf.jpg[/IMG][/URL]

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345190

    Ik heb vanmiddag in de schuur de ontsteking van mijn 2.4 opgezocht. Deze is van Bosch, elektronisch, en er zit zo’n ronde bobine bij.

    Op mantablog heb ik een artikel gevonden inderdaad over het trekken van een nieuwe draad.
    Er zit enkel geen verdeler + kap bij deze ontsteking, maar die kan ik aan de hand van het typenummer natuurlijk bestellen.

    Moet lukken volgens mij.

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345158

    Hier nog een plaatje van het onderhoud:

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170616_194807715_zpsqcglgrll.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170616_194807715_zpsqcglgrll.jpg[/IMG][/URL]

    Tijdens het onderhoud bleek dat de contactpuntjes versleten zijn.

    Ik heb aardig gezocht, maar het is lastig om een setje nieuwe te vinden.
    Nu hebben we het plan opgevat om de ontsteking te vervangen voor een elektronische van een 2.0S.

    Kan dit in combinatie met de bobine die nu in de Ascona zit? Zo’n vierkant blok? Zo zit het in mijn Rekord ook dacht ik…

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18345156

    Gisteravond de Rekord een flinke beurt gegeven. :yes:

    Tijdje geleden de waterpomp vervangen, lager was er doorheen.

    Hij begon behoorlijk beroerd te lopen, stinken en slurpen.

    Wat is er allemaal gebeurd:
    – vlotter opnieuw afgesteld
    – koelcircuit gespoeld en opnieuw afgevuld
    – thermostaat vervangen
    – rechter achterlicht gemaakt (oxidatie)
    – Olie gespoeld en vervangen voor 15W40 met een dieselfilter
    – elektronische ontsteking geruild voor een gereviseerd model
    – nieuwe bougies
    – ontsteking afgesteld
    – Roestplek naast het open dag dichtgemaakt.
    – kleine speling in wiellager linksvoor opgelost.

    Hij loopt nu aanzienlijk beter en rustiger met meer koppel. Hopelijk gaat het verbruik ook iets naar beneden nu.

    Als de tijd het toelaat 2e helft zomer maar eens de roest rondom aan gaan pakken

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170626_175838226_zpssakq9vra.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170626_175838226_zpssakq9vra.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/WP_20170412_09_32_18_Rich_zpsmrzvqnbr.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/WP_20170412_09_32_18_Rich_zpsmrzvqnbr.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170620_212510829_zpsqmjnruks.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170620_212510829_zpsqmjnruks.jpg[/IMG][/URL]

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/IMG_20170626_181039628_zpsbbpmhhtk.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/IMG_20170626_181039628_zpsbbpmhhtk.jpg[/IMG][/URL]

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18345002

    Bedankt voor de info, ik zal het in de gaten houden.

    In reactie op: McLambo’s Rekord – Verkocht! #18344997

    De Rekord begint nu op wat meer plekken roest te vertonen, dus binnenkort werk aan de winkel.

    Ik ga het zo veel mogelijk bestrijden met hammerite, dat toevallig in exact de goede kleur verkrijgbaar is.

    Verder is komende week een beurtje gepland, waarbij we het vlotterniveau van de varajet beter hopen af te stellen (loopt nu over), en er een gereviseerde elektronische ontsteking gemonteerd wordt.

    Buiten de schoonheidsfoutjes moet ik zeggen dat de Rekord echt heerlijk rijdt.
    Enig minpuntje is dat ik geen verstelbare stoel heb, en met mijn hoofd tegen het dak zit. :wacko:

    Ik hoop stiekem dat ik er nog eens eentje tegen kom die helemaal goed en mooi is, want wie weet :heart:

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18344995

    Afgelopen weekend de olie verwisseld, en het koelcircuit gespoeld ivm roestwater.
    Daarna weer afgevuld met koelvloeistof.

    het valt me op dat als de Ascona nu wordt geparkeerd na een stuk gereden te hebben dat er wat borrelt in de radiateur, en dan tuft hij er iets koelvloeistof uit via het slangetje.

    Is dit normaal, omdat ik hem te vol heb gedaan?

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18342618

    Aan het speuren geweest naar het goede lettertype voor de bestickering. Was niet makkelijk, maar ik denk dat ik hem heb:

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/Incised%20901%20Nord%20Italic_zpsklmp8fcf.png.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/Incised%20901%20Nord%20Italic_zpsklmp8fcf.png[/IMG][/URL]
    [
    Weet niet of het exact de goede is, maar in ieder geval de best gelijkende

    In reactie op: McLambo’s Ascona B Project. #18341980

    Het probleem met het moeizaam starten is inmiddels verholpen.

    Ik kreeg de tip van mijn pa om eens de spanning te meten over de hoofdstroom onderbreker. Mogelijk dat deze defect was en een hoge weerstand bood.

    Dit bleek 0,15v te zijn, wat volgens mij in orde is.

    Ook de spanning gemeten over de accu tijdens het starten: 10,5V.

    Zakte dus iets in, echter de spanning gemeten over de startmotor tijdens het starten:

    5-6V. Oei, ik raakte dus ergens 4V kwijt.

    Ook was er een soort zoete schroei lucht te ruiken na uitvoerig starten (bobine los)

    Het schoot me eigenlijk gelijk te binnen om de massadraad tussen blok en chassis eens te controleren.
    Nadat ik hier een beetje aan het gerommeld (kon er net bij) startte hij al beter. Ik zat dus op het goede spoor.

    Ik heb de massa kabel er weer tussenuit gehaald en met wasbenzine en schotsbright helemaal opgepoets tot alles weer koper kleurig was.

    Ook de plek op het chassis waar de massakabel zit was niet echt netjes:

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/WP_20170405_11_41_11_Rich_zpsjvzasbqd.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/WP_20170405_11_41_11_Rich_zpsjvzasbqd.jpg[/IMG][/URL]

    Dit dus even blind iets opgeschuurd:

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/WP_20170405_11_42_59_Rich_zpsidkhsdii.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/WP_20170405_11_42_59_Rich_zpsidkhsdii.jpg[/IMG][/URL]

    Aan het blok ook de boel goed blank gemaakt, massa kabel er weer tussen, en netjes 10,5v op de startmotor.
    Hij start dus weer als vanouds!

    Spanning nog wel iets laag, maar de accu was al aardig ‘leeggestart’

    Het probleem met de voltmetertjes was iets lastiger; zoals vermoed was er inderdaad een probleem met de ronde stekker achterop het dashboard.
    In de jaren 70 gebruikten ze blijkbaar geen bled stekkertjes, maar rondjes en pinnetjes. Ik heb waarschijnlijk de stekker een keer scheef losgetrokken waardoor alle rondjes uitgelubberd waren en er een aantal slecht contact maakten.

    Na veel prutsen en 2x het klokkenspel in en uitbouwen heb ik het nu zo ver terug kunnen buigen dat alles weer goed is, ZELFS als ik aan de kabels zit te trekken:

    [URL=http://s1100.photobucket.com/user/mclambo/media/WP_20170401_14_15_18_Rich_zpslbhowb3o.jpg.html][IMG]http://i1100.photobucket.com/albums/g417/mclambo/WP_20170401_14_15_18_Rich_zpslbhowb3o.jpg[/IMG][/URL]

    Daarna het hele dashboard weer in elkaar geschroefd, 1 boutje kwijtgeraakt, maar dat komt wel weer goed.

    Als volgt op de planning staat eerst de spatboard randen afplakken voordat hij weer de weg op gaat voor een volgende proefrit.

    Wordt vervolgd.

    Ben benieuwd of je de startmotor nog ontvangen hebt, en hoe deze bevalt!

    Mijn 1,9 start plotseling ook niet zo soepel meer. Kan een andere oorzaak zijn, maar als de startmotor het euvel blijkt te zijn, is het goed om alvast een linkje naar een nieuwe achter de hand te hebben ;)

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 3,245)