Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Kiekert zit verborgen achter de ECU.
Als je de paneeltjes van de voetenruimte passagier verwijdert zie je de ECU zitten.Onder de ECU zit een kabelgeleder waarmee de ECU in z’n rekje gehouden wordt, en dat zit vast met 2x 10mm plastic moertjes.
Zodra dat los is kan je de ECU zo uit z’n rekje pakken.Dan verwijder je het rekje, welke vast zit met een klemsysteem. Die klik je ook los.
Nu kan je een plaatje karton+foam verwijderen (wss tegen trillingen) en zie je de achterkant van de Kiekert verzonken in het plaatwerk zitten.
De Kiekert zit daar vast met twee 7mm schroefjes.
Zo staat mijn Crossa-tje er op t moment bij.
Als je goed kijkt zie je de Kiekert ook wel liggen op de foto. Tussen de zwarte kabels van de werklamp en de ECU ligt een klein zwart doosje. Die zit normaal dus rechts vlak langs het deur rubber, onder het dashboard.Volgens mij is het Z371.
Grasshopper is een engelse term en de originele opelkleuren met bijbehorende kleurnummers zijn altijd duits.
Kortom: in het duits heet de kleur anders, en dat blijkt Apfelgrun te zijn volgens de configurator op de duitse website.Hier op het forum en diverse andere Opel forums, staan lijsten met namen en bijbehorende kleurnummers.
Z voor metallic, 371 is Apfelgrun.@mrmonkey wrote:
En als de politie daar achter komt krijg je de auto terug als een vierkant pakketje
Dat is weer een heel ander verhaal natuurlijk.
Het mag absoluut niet en als onze vrienden in blauw er achter komen krijg je je auto inderdaad niet meer terug of hooguit als lego steen.Neemt niet weg dat het wel gebeurt, vooral met oldtimers die net een jaar te jong zijn bijvoorbeeld.
Zoek je een oude sloper/donor en dan voer je dat trucje er mee uit. Waar hij precies vandaan komt doet er verder niet echt toe. Hooguit dat het een buitenlands kenteken is en dat je hem dan moet invoeren, of juist niet meer hoeft in te voeren omdat je een nederlands kenteken op een duitse wagen zet.19 september 2013 om 21:09 In reactie op: Corsa D. Op zoek naar armsteun, Iphone-houder en carkit #18172812Ik heb t in m’n Calibra zo opgelost:

Kuda Phonebase dashboard extensie
Brodit schroefbare houder voor m’n telefoon
Telefoonoplader uit elkaar gehaald en in de phonebase gemonteerd (incl schakelaar en weggewerkte bedrading)
Alpine CDE-133BT radio geplaatst (met geintegreerde bluetooth carkit, muziek-via-bluetooth en USB aansluiting)Die Phonebase dingen worden ook origineel door Opel verkocht trouwens, maar de fabrikant is Kuda.
Ziet er helemaal origineel uit. zelfde afwerking als de rest van je dashboard.Tuurlijk kan dat wel.
Stukje bodemplaat er uit zagen, bij de andere er in lassen, papieren en kentekenplaten mee. Omgekat.17 september 2013 om 12:27 In reactie op: Motorswap van X10XE naar X16XE / Wat moet ik aanpassen? #18171497Maakt geen verschil of je een X14XE of een X16XE pakt. Beide met de grotere remmen, hydraulische stuurbekrachtiging, etc.
Ligt er aan. Sommige banden hebben een draairichting. Die draait om als je van rechts naar links wisselt, en das nie handig nie.
Uhm, je rijdt sowieso al op 5% ethanol he?
De reguliere Euro95 zit al ethanol in, dat is wettelijk verplicht.Ik reed al op benzine met ethanol toen het nog niet eens verplicht was. Kon het krijgen, dus ik heb de proef op de som genomen. Merk er eigenlijk niets van. Geen motorische problemen, geen lekkende slangen, gewoon starten en lopen,
Sowieso rijden ze in Brazilie al sinds tientallen jaren op een benzine/ethanol mengsel of zelfs op pure ethanol.
Als het daar kan, waarom zou het dan hier niet kunnen? Ze rijden daar echt niet met de laatste techniek, maar een Calibra is nou ook niet echt “de laatste techniek”.E10 kan je hier in Nederland ook gewoon kopen hoor.
Rij voor de lol eens naar een pomp van Argos Oil. Die hebben meestal Blue One 95 aan de pomp, en dat is gewoon E10.En trouwens, de gewone Euro95 zit tegenwoordig ook al ethanol in. Dat is verplicht tot een maximum van 5%.
Hogere percentages moeten wel appart gelabeled zijn op de pomp (vandaar dingen als Blue One).http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/18504-bezorgdheid-over-e15-benzine.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Edit: trouwens, je kan ook op E85 gaan rijden.
Daar voor moet je wel zorgen dat er meer brandstof ingespoten wordt, dus dan zou je moeten chippen of zorgen dat de injectoren iets langer open blijven staan per puls.
Amerikanen en Fransozen zijn daar al een tijdje mee bezig. Kastje met een kabelboompje die je tussen de injectoren en de bestaande kabelboom van de auto monteert.
Dat kastje zorgt dan dat de injectoren iets langer open blijven, waardoor je iets meer brandstof inspuit.
E85 bevat namelijk 20% minder energie dan normale benzine, waardoor je auto arm gaat lopen wanneer je het er in gooit zonder aanpassingen.Enige waar je je dan nog druk om hoeft te maken is of je nog ergens rubber brandstof leidingen hebt. Die kunnen vaak niet zo goed tegen ethanol. Veel Opeltjes hebben vanaf de 90’s gelukkig al kunststof brandstof leidingen. Onder m’n 1994-er Corsa GSi hangen b.v. al van die blauwe kunststof leidingen, maar m’n 1994-er Calibra heeft nog wel de oude rubber leidingen.
Edit2:
http://www.ebay.nl/itm/E85-Fuel-Conversion-Kit-Working-with-Injection-Engine-EV1-Bosch-B-2-G1375-/221256026028?pt=Motors_Automotive_Tools&hash=item3383e307ac&_uhb=1″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Zo’n doosje dus. Deze is voor modellen met Bosch EV1 stekkers, wat op vrij veel Opeltjes met een Bosch Motronic computer te vinden is.Jawel hoor.
Koni heeft hardheid instelbare achter-dempers voor de Corsa B.Dat zouden ze moeten zijn ja.
Maargoed, je zegt dat het luider wordt.
Na, wat is het? 3 olie wissels en twee flesjes stoter reiniger zou het op z’n minst iets minder moeten zijn.
Ik begin te twijfelen of het wel de stoters zijn.Als het goed is, deelt de X18XE1 veel van z’n techniek met de X16XE/XEL en die staan er om bekend dat die nog wel eens de zuigerveren stuk hebben.
Tijd terug nog een kennis die hetzelfde dacht. Stoters gaar enzo. Bleek achteraf de zuigerveren te zijn, en die zijn dan ook vervangen. Loopt weer geruisloos inmiddels.4 september 2013 om 20:37 In reactie op: Motorswap van X10XE naar X16XE / Wat moet ik aanpassen? #18171489Overal en nergens ;)
Er zitten rubbers in de verbinding tussen achter-as en chassis, rubbers in de achter-as om de stabistang op z’n plek te houden, rubbers tussen draagarmen front en chassis, rubbers tussen stabistang en reactiestangen, rubbers om de stabistang front aan het chassis te houden, etc etc.Edit: Schema van Powerflex:

Productpagina van Powerflex: http://www.powerflex.co.uk/road-series/products/Corsa+B+-+Late+Model-136/1.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
4 september 2013 om 20:17 In reactie op: Motorswap van X10XE naar X16XE / Wat moet ik aanpassen? #18171487PU rubbers gebruik je om de originele rubbers in de ophanging te vervangen.
Zijn wat stugger en dat komt de wegligging ten goede.Mtech heeft wel setjes, of b.v. Powerflex
In princiepe corrigeer je de teller niet/nooit.
Je koopt juist banden om te passen bij de ingestelde waarde van je auto. Of kortweg: je koopt banden bij een set velgen die een rol omtrek hebben die zo dicht mogelijk bij het origineel ligt.De bandenmaat is opgebouwd uit de breedte van het loopvlak, een aspectratio en de diameter van de velg die er in moet.
De aspectratio is een percentage getal die aangeeft “zoveel procent van de breedte maat is de hoogte van de wang”.
Dus je kan de hoogte van de wang uitrekenen, die optellen bij de diameter van de velg (omrekenen naar milimeters ofcourse) en dan heb je een bepaalde totale diameter, die je weer maal Pi kan rekenen voor de omtrek.In jouw voorbeeld is de 17inch (en ja, dat heb je correct genoteerd) set 2.8% kleiner dan de 15inch set.
Je zal dus b.v. 195/40/17 moeten kopen, want die is slechts 0,6% groter.
Stelregel is namelijk dat je binnen 2% omtrek afwijking blijft, zodat je er niet teveel van merkt op je teller.Een handige rekenmachine voor bandenmaten vindt je op: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
Maargoed, om even terug te komen op afstellen van de teller.
Standaard is er geen mogelijkheid om de teller anders af te stellen. Misschien dat het in sommige modernere auto’s met een CANBus gestuurd instrumentenpaneel dat wel kan, maar jouw Tigra A kan het in ieder geval niet.Er zijn wel aftermarket oplossingen die je in de kabelboom kan solderen. Met een paar kleine stelknopjes kan je dan het tellersignaal veranderen.
Uiteraard werkt dit alleen als je een elektrisch gestuurd instrumentenpaneel hebt.Een andere optie, wanneer je versnellingsbak voorzien is van een pulsgever, het vervangen van de pulsgever voor een type die b.v. minder pulsen per omwenteling geeft. Hier door denkt de teller dat je langzamer gaat, zodat je kleinere wielen kan monteren.
Je kan ook een pulsgever plaatsen die meer pulsen per omwenteling geeft, en dan kan je met grotere wielen rijden zonder afwijking.Nog oudere auto’s hebben vaak een kabelgestuurde teller in het dashboard. Dat is in princiepe weinig méér dan een remkabel van een fiets die rond draait en wordt aangedreven door het kroonwiel in de versnellingsbak. In dit geval zou je een kabel kunnen halen die aan het uiteinde een tandwiel met meer of minder tandjes heeft.
In jouw geval wordt de snelheid waarschijnlijk gemeten door de ABS sensoren. Pulsgevers of kabel/tandwiel vervangen is in jouw geval dus geen optie.
Je zou dus dat stukje correctie electronica moeten hebben. Je ziet ze praktisch nergens, maar ik weet één adres in Australie die ze had. Momenteel zijn ze blijkbaar uitverkocht.
http://www.mightycarmods.com/collections/mods/products/speedo-corrector-kit” onclick=”window.open(this.href);return false;@CalibraOverijsel wrote:

Deze nog gespot in zwolleHeb m ook gespot. Vandaag op de Zwartewaterallee/Ceintuurbaan in Zwolle.
Ging in dezelfde richting als ik, dus ben er even naast gekropen en gezwaaid.Das een C ;) Past dat ook over op een B?
Nee, dyslecten spellen beter.
Dit is een rasechte analfabeet.4 september 2013 om 09:40 In reactie op: Motorswap van X10XE naar X16XE / Wat moet ik aanpassen? #18171485Ik moet de andere kant ;) en dan van een X16XE
Ja zeker dat je bandenmaat uitmaakt voor de teller.
De snelheid sensor zit op het kroonwiel van het differentieel, en is dus rechtstreeks verbonden met de rotaties van de aangedreven as.
Hij telt het aantal omwentelingen per minuut (of seconde, of wat voor tijdseenheid er ook gebruikt wordt) en vermenigvuldigt dat met een vooraf ingestelde rol-omtrek. Zo gaan er een vast aantal omwentelingen in één kilometer.Andere mogelijkheid is dat de ABS sensoren de snelheid meten, maar dat telt dus ook het aantal omwentelingen, niet de de daadwerkelijk afgelegde afstand. Die wordt eveneens vermenigvuldigd met de vooraf ingestelde rol omtrek van het wiel.
Helaas mist er nog wat informatie over je banden om te kunnen zeggen of het afwijkt.
Heb je de volledige maten van de banden?Van de passing valt ook weinig te zeggen, gezien je te weinig informatie geeft over je Tieg. Welk model is het? Welk bouwjaar? Welke motor?
Mijn god, wat een gedrocht….
Anyway, schijfrem ombouw is wel mogelijk, maar daarvoor gebruik je nogsteeds de originele achter-as.
Je zet dan het remmen pakket van een andere Opel (ik meen van b.v. een Vectra/Calibra) met een adapter op je bestaande achter-as.Reken wel dat je bij zo’n ombouw ook direct vast zit aan 5-gaats naven, dus zal je de voor-as moeten voorzien van nieuwe naven.
4-gaats met schijfremmen achter heeft Opel voor zover ik weet niet, of in ieder geval niet iets wat past op een Corsa B.Oh absoluut, maar niet vaak genoeg om een goede voorraad op de sloop te hebben liggen. ;)
Wordt nogal zoeken als je er eentje van de sloop wil halen.No problem :)
Heb toevallig zelf de ervaring gehad (met een Corsa B X14SZ) dat een fatsoenlijke servicebeurt stotteren bij acceleratie en minder lekker starten heeft opgelost. Dus vandaar. Verschil van dag en nacht, zeg maar. En de EGR was op dat moment zelfs al afgedopt.
Ja dat kan zonder storingen.
Maargoed, ik denk niet dat dat het probleem oplost.Wanneer heeft het ding voor het laatst een servicebeurt gehad?
Een set nieuwe bougies, oliefilter, luchtfilter, benzinefilter en een verse lik olie kan wonderen doen bij dit soort dingen.
Maak ook de carter ontluchting eens goed schoon.Tgaat om een Corsa D facelift van 2011… Denk niet dat er veel van op de sloop liggen ;)
Lagere ET waarde heeft exact hetzelfde effect op je lagers als spoorverbreders monteren.
Een langere as is er volgens mij niet. Misschien dat een Astra F wat breder is en kan je daar de as van passend maken?
Of wat Louwe al zegt. De wiellager/remtrommel combi wordt op de as gehouden met 4 bouten. Daar zou je een plaat tussen kunnen zetten icm langere bouten. Maargoed, dan moet je weer op zoek naar een langere handrem kabel, want dan past de originele er waarschijnlijk niet meer tussen. -
AuteurBerichten