mantamarkie

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 89)
  • Auteur
    Berichten
  • @Jerremy wrote:

    Met ‘merkwaardig’ bedoel ik het verloop van het topic. Ten tijde van je eerste post, bleek de auto dus al verongelukt te zijn. De suggestie werd aanvankelijk gewekt dat de auto nog moest gaan rijden..

    Hoedan ook, zonde van al het werk hoor..

    In de allereerste post heb ik al aangegeven dat de auto al gebouwd was en reed, dit is vaker over het hoofd gezien merk ik.
    De schade is ook de reden dat ik het topic later opgestart heb, wilde er de eerste weken liever niet over nadenken laatstaan fotos plaatsen :cry

    Jerremy wrote:
    Merkwaardig topic zo al met al.
    Gelukkig een boom en geen schade of letsel aan 3e toegebracht.

    Ik benadruk nog even dat mijn broertje reed en het ook zijn auto was, helaas was hij niet zo autominded als ik.
    Erg zonde van de astra, maargoed liever die dan wij of derden…

    Helaas maar waar, de astra heeft de strijd tegen een boom verloren:

    Precies 2 maanden heeft hij gereden, tot op 20 oktober 2011 een boom en een wat overmoedig rijgedrag+niet opletten van mijn broertje een einde maakte aan naar alle waarschijnlijkheid de enigste astra met saab motor in NL :cry ik zat ernaast, beide een nachtje in het ziekenhuis gelegen, gelukkig viel de lichamelijke schade bij ons mee, wat gekneusde ribben. toch een meevaller aangezien de snelheid minimaal 50km/u is geweest toen we de boom raakte, eerst nog met ongeveer 80 over een vluchtheuvel, paal uit de grond, waarna het onderstel al zover gehavend was dat de boom ontwijken geen optie meer was.

    Nee, uitdeuken zonder spuiten gaat hier niet meer werken, auto is compleet krom, deuren sloten niet meer, subframe geknikt, dak de vouwen erin, turbo afgescheurd, motorsteunen afgescheurd, kortom, compleet totall los, zoveel werk in 2 sec naar de maan :shock: nu is het alweer 3 maanden geleden dat het gebeurde, auto is allang in het oud ijzer beland, maar het doet me nog steeds wat als ik weer naar de fotos kijk, daarom heb ik dit topic ook pas later gemaakt.

    op naar mn volgende topic, mn ascona A met c25xe in opbouw! ( wel recent )

    zo, de allerlaatste update omtrend de astra.

    DE ASTRA IS ER NIET MEER :cry

    dus sorry @kadett4x4, nameten van de ruimte tussen blok en bak zit er niet meer in helaas.

    zo, een tijdje druk gehad met vanalles en nogwat, zal ik mn topic maar weer eens updaten.

    de bedrading was aardig wat werk, op de foto is het nog een rommeltje vanwege het uitzoeken en makkelijk kunnen verhelpen van electrische storingen/verkeerd aangesloten draden

    nu dit project al een tijd klaar is sla ik wat kleinigheden over en ga meteen over naar het eindresultaat:
    voila, een rijdende Astra gsi powered bij Saab!

    ik moet zeggen dat het heerlijk reed, compleet anders dan een c20let, meer koppel onderin en ook totaal geen turbolag of iets, acceptabel verbruik, en natuurlijk iets orgineels :agent

    de auto was net op tijd klaar voor OPN Sevenum 2010, vrijdagochtend de laatste zaken afgewerkt, vrijdagmiddag meteen de eerste proefrit naar limburg vanuit omgeving den haag king: wat overigens prima ging, op koelingsproblemen in de file na, dit was te wijten aan een verstopte radiateur en de dichte gsi grill.

    eindconclusie van dit project: de moeilijkheidsgraad vond ik zeer meevallen, veel paste direct of met kleine aanpassingen, en financieel een stuk aantrekkelijker dan een LET!

    @marcel wrote:

    @kadett4x4 wrote:

    alleen de chassisbalk aanpassen.
    als dat alles is, ga ik toch eens goed nadenken of het een c20let, of een b204 gaat worden.

    Valt toch mee :jerry niets gewend jij! :angel

    Nee gebruik gewoon de orginele astra poten, de gsi heeft std abs, hiervandaan heb ik ook het snelheidssignaal voor de ecu gepakt, net als voor de vectra v6 teller, de teller van de astra was mechanisch aangedreven, maar de saab bak heeft geen mech. aandrijving, dus teller wordt ook gevoed vanaf de abs, werkt prima.

    zo meteen even een update erachteraan.

    tussen de bedrijven door ook een lexus 4.0 v8 in een bmw e30 helpen bouwen:

    standaard voorbumper aan de binnenkant aangepast zodat de intercooler er mooi inpast en er van buitenaf niets te zien is van al deze heiligschennis :shock:

    ook de orginele uitlaat weer aangesloten, moest alleen een verloop maken van de saab downpipe naar de opel pijp ivm diameter, verders pastte de saab downpipe incl kat voorbeeldig zonder modificatie! :D

    weer even een update;

    intercooler piping afgemaakt, koelfan setup aangepast, toch maar eentje aan de achterkant gemonteerd zodat ook de stuurbekrachtegingskoeler geplaatst kan worden

    stuurbekrachtigingsleidingen ook aangepast, dit hield in hier en daar bijbuigen, en aan de stuurpomp kant de saab wartel erop lassen ivm andere draad. aan ruimte houd het allemaal niets over tussen radiateur en blok!

    helemaal onderin de foto zie je de aangepaste bekrachtigingsleiding zitten op de pomp. opgelost door de wartel met stuk leiding van de saab af te zagen en d.m.v een busje aan de opel leiding te TIG lassen.

    het gaat er al steeds meer op lijken:

    tevens de gaskabel aangepast, deze past gewoon van de saab, moest alleen wat ingekort worden, kwestie van tonnetje eraf knippen en iets verderop een nieuw tonnetje.

    @de wit wrote:

    Na van de kadett een 4X4 gemaakt te hebben, moet een chassisbalk ook wel te doen zijn….

    Dat zou ik ook denken ja, al moet je er flink mee oppassen de constructie niet te verzwakken, heb het ook wel eens bij iemand gedaan, zolang je een beetje thuis bent in metaalbewerking en constructieleer is het te doen.

    Yeps! Dat klopt. Daarom past het ook leuk in een astra g, vectra a,b, calibra!
    Enne wat marcel zegt over het addertje, daar heeft hij gelijk in, waarschijnlijk zul je bij een e kadett de chassisbalk moeten verbouwen.

    de saab motor past met de orginele saabsteunen meteen in de astra, dit is een groot voordeel, ook de baksteun van de saab bak past meteen op het astra subframe

    De versnellingsbak die wij gebruikt hebben is van de saab zelf, aangezien deze op het vermogen gemaakt is, past direct in de astra, zelfs op de orginele koppelingskabel! alleen het schakelpatroon is anders maar dit hebben wij opgelost door het saab schakelmechanisme en pook erin te bouwen, geloof het of niet, dit was plug and play! alleen het huis waar de pook inzit moest iets aangepast worden ( contactslot zit hierin bij saab )

    hier nog wat pics:

    de aangepaste c20xe koelerleidingen:

    aan de oliekoeleraansluitingen de wartels van de saab motor op dezelfde manier gebruikt

    de nieuwe intercooler pasgemaakt:

    en de electrische fans, 2x 60W

    nieuwe ophanging gemaakt voor de intercooler aan de bovenzijde

    zo, dit was het weer even voor vandaag, morgen post ik nogwat fotos van de vorderingen!

    zo, weer even een update.
    blok uit de 900ng cabrio gesleuteld

    saab radiateur pasmaken ivm verkeerde stroomrichting van de c20xe radiateur

    onderste bevestigingssteunen maken

    en de bovenste

    even een mooie intercooler gescoord en pasgemaakt, hiervoor moest de middenfrontbalk wijken, deze heb ik vervangen voor een stalen strip om nog wat verband te houden en als bevestiging voor de intercooler.

    eerst even de oliekoeler van de c20xe opgehangen

    de leidingen die je ziet lopen zijn de orginele c20xe leidingen waarvan ik de klemkoppelingen heb afgeslepen en er een hydrauliekslang op heb geschoven met dubbele klemmen, zaten al mooie slangpilaren aan de c20xe leidingen, alleen waren de leidingen te lang, opgelost door op maat af te slijpen en weer aan elkaar ge TIGlast met een busje ertussen

    @Peter_89 wrote:

    @mantamarkie wrote:

    @Peter_89 wrote:

    Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)

    Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
    en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!

    Ff over dat black sludge verhaal.. Carterventilatie modificatie is daar voor he. Zul je waarschijnlijk wel weten maar toch.

    Ja de modificatie was me bekend. Maargoed, de b204 motoren zijn (voorlopig) nog een gzeer goede en betaalbare optie.

    Morgen post ik weer wat fotos!

    @Peter_89 wrote:

    Werk zelf ook bij Saab en wel grappig om dit te zien. Die motoren zie je niet zo heel vaak meer. Waarom geen B235R??? :angel ;)

    Ophangingspunten zijn ongunstig voor gebruik in een astra f, het trionic 7 systeem is lastiger, drijfwerk is zwakker, aanschafprijs veel hoger,
    en ik zit niet te wachten op het black sludge probleem ;) maar evengoed snelle apparaten die b235r!

    @giuliettaevo wrote:

    Heb je ook nog foto’s van de Ascona met de Saab motor?

    Ik ben zelf ook met de Saab blokken aan het spelen, oa in mijn c-kadett en in een Alfa Alfetta GTV.

    Gebruikte jij een Manta 18S bak of een R25/28 in de Ascona? Ik heb een aangepaste Getrag bak gemaakt omdat ik begrepen heb dat beide Opel bakken niet zo sterk zijn. :(

    Wat heb je met het snelheidssignaal gedaan dat de Trionic eigenlijk nodig heeft?

    .
    Hey remco,

    Jou ken ik al wel, volg je topics vaak op de voet. (Ook e30s zijn mijn hobby haha).
    Achter de b204 hing een 18s bak, in principe was dat voor mijn beoogde vermogen voldoende, mijn optie mocht de 18s stukgaan was een r154 supra bak aan een 18s 4 bak belhouse. In principe zijn de r25/28 bakken ook niet zwak, zolang je maar niet verslaafd bent aan clutchdumpen:p. Ken er genoeg die al tijden in de rondte rijden met een leuk aantal pk en nm op de R bakken. Helaas ben ik nooit zover gekomen dat het heeft gereden, de reden daarvoor lees je later in dit topic, carter e.d waren al klaar. Ik had het idee een abs ring om mn yoke van de achteras te maken, aan een abs signaal ( onversterkt ) heeft de trionic genoeg ( ondervonden met de astra )
    Ik moet echt eens komen buurten bij jou! Voor fotos of info u2u maar maar ff

    Er is weinig gm aan deze blokken, dat zijn pas de later ontwikkelde b205 en b235 motoren, deze zijn lang niet zo sterk meer dan de oude generatie helaas.
    Het blok komt uit een saab 900ng 1995

    De saab B204 en B234 blokken zijn idd zeer goede motoren, kunnen 500/600pk verdragen op de standaard internals!
    IK heb ook wat nagemeten bij een corsa b, hiervoor zijn de saabmotoren net wat te breed en zal er aan de chassisbalk gewerkt moeten worden.

    Voordelen Saab B204 vs Opel c20let:

    -Standaard oa zuigerbodemkoeling.
    -Drijfwerk kan grote vermogens aan
    -Uitlaatspruitstuk is los van de turbo waardoor er dus bv een GT30 met t25 flens geplaatst kan worden
    -Het Trionic motormanegement wat met wat simpele ingrepen volledig programmeerbaar is op de pc!
    -Aanschafprijs en onderhouds/onderdelen kosten.

    Het zal sommige mensen bezwaren dat het geen opelmotor is, maar ach, ik hou wel van wat vreemdgaan! ( met autos dan )

    In reactie op: 2,5E schokkerig bij 2000-2500 toeren #17451688

    origineel gepost door hanzzz

    origineel gepost door vette80
    kleppendeksel er af halen bougies eruit
    en de motor rond draaien tot je kleppen dicht staan van
    cilinder 1

    Het kan ook simpeler.
    Je hoeft alleen de bougie van de eerste cilinder eruit te halen. Draai net zo lang aan de krukas totdat de cilinder bovenaan staat, dit kan je voelen door een lange schroevendraaier in het bougiegat te steken.

    Als je de tuimelaars door het vulgat van je kleppendeksel kan zien hoef je deze er niet af te halen. Kijk dan of de klep open staat van de eerste cilinder als deze boven is.

    Nu kan je de bougiekabel op de plaats van de rotorkap doen waar de rotor heen wijst. Daarna juiste volgorde even controleren in een handboek.

    succes

    Als je de tuimelaars door het vulgat van je kleppendeksel kan zien hoef je deze er niet af te halen. Kijk dan of BEIDE kleppen dicht staan als de zuiger op het bovenste dode punt is, dus op compressieslag, controleer of dit werkelijk de compressieslag is door de krukaspoelie een halve slag de ene kant en een halve slag de andere kant op te draaien, . de kleppen mogen nu niet gaan beginnen met openen.daarna weer zuiger op bovenste dode punt zetten. De zaagsnede op de krukaspoelie moet nu gelijk staan met het merkteken op het distributiehuis.

    In reactie op: ascona a 6pitter #17419629

    achja leen, in de manta had ik het ook pasgekregen, dus in de ascona moet het ook wel lukken, alleen nu moeten we naar achteren het schutbord in:D maar heeft er iemand toevallig nog foto;s van een ascona a 6 cilinder?

    In reactie op: Ascona-A PICTURE-topic (wie nog meer een A-tje?) #17388090

    zal ik die van mij er maar niet bijzetten ruud?:P trouwens de 2.4 zit er nu in en loopt lekker:cool: wanneer kom je weer eens buurten?

    In reactie op: gezocht achteras rekord 2.2i caravan #17392607

    ja in duitsland is het nog wel goed te vinden, alleen daar woon ik te ver van vandaan:vertag om fftjes een achteras op te halen. @ louwe, ik omschreef het niet helemaal correct, monza diff past niet meteen, moet het een en ander aan aangepast worden.

    In reactie op: gezocht achteras rekord 2.2i caravan #17392601

    is wel degelijk anders hoor louwe:P klok is zelfde grote als van een monza.

    In reactie op: gezocht achteras rekord 2.2i caravan #17392594

    origineel gepost door louwe 16 klepper

    origineel gepost door Maartuh
    de schokbrekersteunen zitten toch recht?
    aangezien boyanka eerder schreef:

    origineel gepost door boyanka
    :angel aan de schokbrekers, bij de caravan zitten ze schuin naar het midden toe

    de as zelf heb ik niet nodig, heb je een u2u gestuurd voor de prijs. De sper hou ik zelf natuurlijk :D

    maarja, zie hierboven mijn twijfels of het een station-as is

    hahahaha als ik post dat t een station as is
    kun je der voor 100% van op aan dat dat zo is:o:jerry

    n sedan as heeft als schokbreker bevestiging n beugeltje waar n bout doorkomt

    n station as heeft deze pennen net als voor de panhard stang

    daardoor kunnen de achterste schokbrekers dus inderdaad schuin gemonteerd worden

    sedan as ok dit is er 1 van n commodore
    maar t gaat om de bevestiging van de schokbrekers;)

    ik heb onder m,n d rekord station
    zelfs n sedan as zitten
    die ik omgelast heb naar station
    dus ja ik weet wel wat ik post;)

    moest je deze nog inkorten of hebben ze dezelfde spoorbreedte.

    In reactie op: gezocht achteras rekord 2.2i caravan #17392593

    ja het moet inderdaad een station as zijn, ik herrinner mij die pennen ipv beugels voor de schokbrekers ook weer ( tijdje geleden een station gesloopt). anders ff meten en vergelijken met een manta diff maarten? dit zal wel een achteras zijn van een rekord 2.2i pirsch, versie die voornamelijk in oostenrijk en zwitserland is geleverd, deze hadden allemaal sper.

    maar meten is weten maarten:D

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 89)