Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ik zal mijn Manta A1 missen als die na dik 25 jaar niet meer in de garage zou staan, ook rij ik momenteel er weinig mee, rij momemteel vaker met de A1 Berlinetta, die sinds 2 jaar gerestaureerd is, wel met een sneller blok erin. De gerestaureerde Manta B GTE heb ik aan de zoon gegeven. (Dagelijkse auto, Corsa op gas)
OUDE LIEFDE ROEST NIET
16n/s-19n/s-20n/s gte koppen zijn gelijk, wat in en uitlaat poorten betreft.
Open luchtfilter in combinatie met een sportuitlaat (groep A uitlaat), kan zelfs vermogensverlies opleveren.
Heb het zelfende probleem, heb een Manta A Berlinetta met een grijs interieur, bij diverse autobekleders geweest. maar niemand kon me helpen. Stof wat in de buurt kwam van het orginele, was van een oude BMW 5 serie, maar is momenteel ook al niet niet verkrijgbaar.
Het beste is, en goedkoopste is; injectie erop met gasinjectie.
Voordelen zijn, meer vermogen op gas, geen kans op backfire,en zuiniger. De mijne Manta 2.0 GTE verbruikt tussen de 1:11 en 1:13 op gas bij normaal gebruik. Ga binnenkort ook de Manta A met een 2.2 met een 2.0 injectie ombouwen naar gasinjectie.
Gasinjectie word met de computer afgesteld, nadat hij eerst goed is afgesteld op benzine.Komen allen uit A Manta’s, 19S blok met nieuwe lagers en zuigerveren komt uit mijn Berlinetta van jan. 1973. Ligt nu een 2.2 in.
Alles gaat weg tegen een redelijk bod, 1 19S blok heeft nieuwe krukas + drijfstanglagers + zuigerveren, maar gebruikt olie (klepsteel hoedjes ?). 1000km gelopen.
200 euro voor alles.
Gr. Gene
Heb nog een draaiend gedeelte liggen van een 19S, en nog 2 komplete 19S blokken zonder aanbouw delen.
De Belgen kopen momenteel de 19N en 19S blokken op voor ombouw naar 2.2 en 2.4.
Dit doen ze omdat ze in Belgie naar het motor nr. kijken bij de jaarlijkse keuring. Men mag daar wel een blok wisselen naar met minder cc, maar niet naar meer cc.@JOZO wrote:
Misschien lekke remcilinder waardoor remolie op de remschoenen komt. Hierdoor plakt de voering aan de trommel ineens en blokkeert alles. Wellicht het probleem..
Dan blokkeert de rem helemaal niet, en een remvoering gaat niet plakken als die nat is.
@Manta 1200
Wat voor remstysteem zit gemonteerd? Delco of ATE?Heb het vermoeden dat de voorremcilinders en 1 achterrem cilinder vast zitten. Zodat de Manta maar op een wiel remt.
Heb mij laten vertellen, een Bosch pomp werkt met een soort rollagers om de benzinedruk op te voeren, en die van Biesheuvel werkt met een schoepenwiel. Zo is het mij verteld door een monteur van een rallyteam uit het oosten van het land. Zij gebruiken ook geen Boschpompen meer, die liepen ook allemaal stuk.
Probleem opgelost, pomp van Biesheuvel eronder en geen probleem meer. Zijn ook nog een heel stuk goedkoper dan die Bosch pompen.
@Gerritje gas wrote:
Oké, bedankt, ik heb de kop er even afgehaald, en er zaten holle zuigers in, klopt dat?
Dat is een 19N blok.
19* is een N blok 75pk
19S is een S blok 90 pk
19SH is een S blok 90 pk, dan met hydro klepstoters@Ghanz wrote:
zeker weten doorgebrand?
weerstand van motortje gemeten?
Weerstand volgens de ohm meter, 0. Dus naar de kl….
Na de eerste gesneuvelde pomp, tank schoon gespoeld en voorfilter gecontoleerd.
Het rare is, dat de Manta nog geen meter heeft gereden. Heeft alleen even in de garage gelopen.
Volgende dag , starten, en de pomp doet niets meer. doorgebrandAls de auto een tijd heeft stilgestaan, kan er plaatselijk dikke roest optreden waar de remblokken die tijd tegen de schijven hebben gezeten. Dat is vermoedelijk ook dat trillen.
Heb ik gehad, toen ik de Manta weer pakte na 4 maanden stilstand, heb nieuwe schijven moeten monteren. Roest was er niet vanaf te krijgen. (af laten draaien was duurder , dan nieuwe schijven)Remslangen doorspuiten help niet. De remslangen lossen zich na verloop van tijd van binnenuit op. Koop gewoon een paar nieuwe remslangen, zo duur zijn ze ook weer niet, en je kunt 15-20 jaar weer probleem remmen.
Dat de remslangen dichtslippen komt heel vaak voor, meestal door ouderdom of verkeerde remvloeistof. Bij oudere auto’s alleen DOT 3 of 4 gebruiken. DOT 5 vraagd om problemen.
Als je de remklauwen al hebt geresiveerd, en de remmen blijven dan nog aanlopen/hangen zou ik de remslangen vernieuwen. Die slippen na verloop van tijd dicht.
Als je injectie plaats, is dit de aansluiting voor je kachel, inplaats op het thermostaat huis. (carb. versie)
Gebruik de krukas van het 16S blok in het 19SH blok, wel alle lagers vernieuwen. (krukas van een 16N/S, 19N/S/SH, 20N/S/GTE zijn gelijk)
Tevens een 19SH blok heeft 90 PK.ook al eens een andere oliedruk sensor geprobeerd? anders gaat mijn gedachte uit naar versleten lagers.
Wat voor olie gebruik je? 15W40 of 20W50 mineraal, of moderne olie 5W30?
@GSE wrote:
1900 in een blitz??????
ik dacht dat blitzen altijd van die 2500 carbys waren en nooit 4 cil.
Dat kan toch niet getrokken hebben zo,n klein blok in zo,n grote zwaar chassie.
De Opel Blitz is geleverd worden met een 1900 motor, daarom staat op die motoren ook een T voor het motornummer.
Hebben andere zuigers, kop, nokkenas.Boyanka heeft gelijk, de T staat voor Truck, en komt uit een Opel Blitz.
Bij koude motor was de kompressie bij alle 4 bijna gelijk. Bij een warme motor was de kompressie van de eerste cilnder nog maar 4 bar. Scheur was bij demontage van de kop bijna niet te zien.
-
AuteurBerichten