Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Van de week nieuwe achterlichten binnen gekregen. Ik was er al een hele tijd naar opzoek, maar greep er op ebay ook steeds naast.


Soms kan je geluk hebben, ik heb ooit een A Manta GT/E achteras met 3.18 overbrenging en sper gekocht. Er zat welliswaar geen “spezial oel” deksel op, maar de sper zat er echt in. Heb ik weer iemand anders blij mee kunnen maken :jerry
:thumb Banden zijn besteld, velgen kunnen in elkaar gezet worden.


Vandaag is mijn broer @city, even lekker bezig geweest, hij heeft de harten en randen gespoten. Eerst het blanke aluminium in de etch primer, daarna in de grondverf, gevolgd door een aantal lagen kleur, en afgemaakt met een aantal lagen blanke lak.

De kleur van de harten is “Stahlgrau L114”, de donkergrijze Manta B kleur.






Daarna de velgranden:

De kleur van de randen is “Astro silber L128”, de kleur van de Manta 400, deze kleur zal de Manta zelf ook worden.


De bouten voor de vooras bij elkaar gezocht en gestraald, mis nog wat kleine zaken, ringetjes endergelijke:

De velgsterren zijn ook weer binnen:



Afgelopen week aan de gang geweest met de 3 delige velgen. De sterren liggen bij een straalbedrijf, wat was die coating ongelooflijk hard, daar kwam ik gewoon niet door heen.
Verder heb ik 2 randen hergebruikt van de oude velgen, deze heb ik gestraald en de rand geschuurt, voornamelijk daar waar de band aansluit, vanuit het productieproces zaten hier wat tekeningen in het materiaal.
Verder heb ik de naafdopjes gepolijst en de boutjes, dat waren er in totaal 80, dus dat is wel behoorlijk wat werk.





De sterren zullen van de week terug komen, ik moet alleen van de week nog sluitringen halen, en ze moeten binnenkort gespoten worden. Daarna kunnen ze in elkaar worden gezet.
Maar zoals hier ook geldt, de voorbereiding kost het meeste werk.
Nog even een handig plaatje, wat ik weer tegenkwam, nu in de bouten voor de vooras heb uitgezocht:

De individuele onderdelen van de vooras zijn nu bijna allemaal gereed, ik moet de bouten nog wel even goed uitzoeken, daarna kan het monteren beginnen.

Daarnaast ook nog nieuwe keerringen gemonteerd in de versnellingsbak:


Ik ben inderdaad ook van mening dat dit soort informatie wel relevant is, het opel-forum is een onafhankelijke site, dus de publieke opinie mag vrij worden verkondigd.
Daarnaast vind ik het wel interresant om te weten wat de oorzaak van dit soort zaken is. Kan dit inderdaad te weinig slotspeling zijn? Of een te krappe passing van de zuiger/cilinder?
:thumb
Vandaag de vooras aangepast, de motorsteunen 1 voor 1 eraf geslepen en de positie aangepast. Zodat de motor juist in de Manta komt te liggen (recht en met de juiste speling tot de vooras).



Bedankt Dennis, we doen ons best, tijd is altijd schaars natuurlijk.
Webers zijn nu compleet, alleen nog wat kleine aanpassingen aan het gasmechanisme.


Daarnaast ook de mechanische stoters binnen gekregen.

Ik ben erg benieuwd! Een paar foto’s doen wonderen, misschien dat er nog wat mensen zijn die de auto kennen uit het verleden.
Bij deze een kleine update wat betreft de Webers.
Ik heb de Weber aangepast, zodat er kogellagers in passen:


Normaal zat er aan de uiteindes van de as, een veer die de gasklep terug in ruststand moest zetten. Daar is nu echter met de kogellagers geen ruimte meer voor, er komt dus (zoals bij de nieuwere Webers) een veer in de behuizing zelf. Gelukkig had ik nog een reserve Weber en zat de veer bij de revisiesets.
Daarvoor zit het palletje aan het armpje aan de acceleratiepomp:

Daarnaast ook alle revisie delen binnengekregen, ik moet alleen nog even 4 nieuwe kogellagers bestellen:


Vandaag met de tweede carburateur bezig geweest, hier kwamen nog wel een aantal zaken aan het licht.
De carburateurs hebben beide een iets ander nummer, het zijn wel beide 48DCOE99 carburateurs. Het verschil tussen de carburateurs is dat de ene carburateur een gekogellagerde as heeft, en de andere glijlagers. Verdere uitvoering is wel hetzelfde, sproeiers, bypass boringen, acceleratiepomp etc.
De as met glijlagers, deze heeft ook een ander huis:

En de gekogellagerde:

Ik denk er sterk over na om het huis aan te passen, zodat ik de as van kogellagers kan voorzien. Volgens mij is dat niet zo heel veel werk.
Daarnaast kwam ik erachter dat de gasklep s getordeerd is, even kijken of deze nog gered kan worden, anders heb ik nog een reserve:

En naar de gaskabel aansluiting gekeken, deze zal ik wijzigen zodat deze bij het schutbord komt te zitten, dit is de uitgangssituatie:

Dat ziet er top uit! Ik hou dit topic in de gaten, succes ermee!
:thumb
Nog wat foto’s uit het verleden:
Eind 1988, is de auto voor de eerste keer totallos geweest:

Toen is de hele zijkant er af geweest:

En is de auto volledig opnieuw gespoten:

En dit was het resultaat:

En de laatste schade uit het jaar 2000, waarna de auto dus nooit meer op de weg is geweest:

Ik heb de verdeler omgebouw naar “Sport” verdeler, dit zorgt ervoor dat de motor beter loopt met de carburateurs.
Onderandere is de centrifugaalverstelling beperkt tot 6 graden (rechter zijde is gedaan):

En komt de vacuumvervroeging te vervallen:

De Webers schoon gemaakt, het is even wachten op de revisiesetjes:

Het vergelijk:

Het gaat inderdaad het handigst als je de auto op de wielen hebt staan en dan de veerspanners monteerd. Als je de as los hebt liggen, kun je ook de onderste draagarm ondersteunen en kracht op de vooras uitoefenen, door er op te gaan staan, hierdoor veert de as als het ware in en kun je beter weg met je veerspanners (dat is mijn ervaring in iedergeval.
Kan je dan niet gewoon een brug plaatsen op de stekker? Ofwel, is dit gewoon een verbreek contact of heeft deze een bepaalde weerstand?
Eens even wat spullen voor de motor bij elkaar gezocht, op de Motronic en LMM na, allemaal nieuw spul.

En daarnaast de versnellingsbak afgemaakt en in elkaar gezet:




Zelf laat ik de eerste versnellingsherkenning uit de motronic programmeren. De hot start valve, heb ik wel gemonteerd, maar zal ik ook bypassen, als dit tot een gewenst resultaat leidt in iedergeval. Ik kan onderhand de weerstand van de hot start valve wel voor je doormeten.
Maar in principe zou de hydraulische stoter een verschil tussen 34mm (origineel) en de 31,5mm (uiterste) op kunnen vangen. Als je dus met de shimms ergens tussen deze 2 waarden uitkomt, moet je goed zitten.
Uiteindelijk toch de inlaat nog aangepast, omdat ik qua hoogte niet uitkwam met de turbo kap:



De bak, is nu klaar om in elkaar gezet te worden:

Nieuwe pookhoes gekocht bij de opel meeting in Dronten:

Gestart met het plaatsen van de intercooler, zodat de intercooler piping kan worden gepast:




Daarnaast ook nog wat andere dingen in Dronten gekocht:



Ik had eerder een Excel sheet waarin je data kon ingeven, waarna deze automatisch een aantal zaken zoals overlap uitrekende. Er zijn ook een hoop sites op internet te vinden die veel informatie geven, hoe je dit kan berekenen, bijvoorbeeld:
http://members.uia.net/pkelley2/Overlap.html
https://www.rbracing-rsr.com/camshaft.html
Wat betreft de klepspeling, ik heb weleens gelezen dat bij een C20XE/LET de minimale diameter van de nokkenas niet onder de 31,5 mm mag komen, anders kan de stoter het verschil niet meer opvangen. Als de diameter meer als 31,5mm zou bedragen, zou dit voldoende moeten zijn.
Mocht je shims nodig hebben, dan moeten deze inderdaad wel gehard zijn, zeker RVS zal op redelijk korte termijn vervormen/inlopen.
Je kan als de kop nog gereviseerd moet worden, ook de klepzittingen iets dieper laten leggen.
Ik zit zelf ook aan zoiets te denken, evt van een Corsa. Zodat mijn stuurbekrachtiging in de Manta ook snelheidsafhankelijk is.
13 april 2014 om 19:03 In reactie op: 7e Groot Internationaal Opeltreffen zondag 13 april 2014 #18154433Vandaag ook voor de eerste keer op dit treffen geweest, het was een mooie dag met veel zon! Veel mooie en ook originele auto’s gezien. Hier alvast een voorproefje, de rest van de foto’s staat op onze website.
De rest van de foto’s: http://www.mantagsi.nl
-
AuteurBerichten