Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Eindelijk de onderdelen van de handrem compleet. Door middel van de volgende site kon ik de onderdeelnummers achterhalen en bestellen bij de dealer: http://ecat24.com/catalog/models/1/

Het ging om 2x het “tandwieltje” en 1x het “boutje”.
Verder nog de andere stofplaat voor de voorremmen gestraald, zoals je ziet mist er een klein stukje, en ook kun je zien dat de uitsparing voor de remklauw behoorlijk groter is geworden. Ook de naven en de astappen gestraald, maar daar geen foto’s van gemaakt.

Verder nog bij een forumlid, een set Bilstein Rallye demper opgehaald, met bij behorende Mantzel verlagingsveren. Onderhand even wat aandacht aan besteden en ze zijn weer als nieuw.

Verder nog een stuurbekrachtiging aangeschaft, om de Manta kolom om te bouwen.

Spiebanen verlengen is volgens mij niet direct nodig. Staat me niet helemaal meer bij, maar volgens mij past hij zo direct in het differentieel. En heb je gewoon een goed draagvlak van de spiebanen.
Echter kan je je afvragen of je met een standaard as 300pk gaat voort wil gaan bewegen. Ik heb daarom voor een andere as gekozen.
De as die ik heb heeft inderdaad een cardan as tot aan het differentieel. Dat is ook zo bij een B Commodore as. De B Commodore assen kan je qua lengte wel inkorten zodat ze in een Manta as passen. Alleen moet je dus iets om het lagerdiameter probleem op te lossen.
C20LET is leuk :jerry
Die zwarte siliconen slangen zijn inderdaad wel mooi, ziet er toch bijna origineel uit.
Wat komt er voor een krachtbron in dan? Ik ben benieuwd, 300 PK is niet niks.
Ik heb zelf een Commodore C 2.5E achteras, dat is de sterkste starre Opel as die er is. Het differentieel en de overbrenging die erin zitten zijn gelijk aan die van een Monza/Senator/Omega A & B.
En deze heeft ook dikkere steekassen als de Manta/Commodore B/Commodore 2.5S achteras.



Vind die voorste naven er wel heel netjes uit zien! Hier zou best een markt voor kunnen zijn, ik weet dat ze in engeland ook weleens zoiets gedaan hebben. Ligt natuurlijk wel aan de prijs. In duitsland kan je ze ook wel kopen, maar zijn ze toch behoorlijk duur.
De oplossing achter ben ik nog niet helemaal over uit, ik was toch voor Commodore assen in het Manta huis gegaan, en dan ofwel de lagers af laten slapen (1mm in diameter) of had de lagerzitten uit laten kotteren (heb ik zelf al eens gedaan).
Maar zoals eerder gezegd, heel netjes gedaan!
Al succes in de zoektocht naar de 8×15’s?
Weet niet of je auto ook op de weg komt, en kan de foto’s ook nog niet zijn. Maar hoe zit dat eigenlijk met de APK? Daar zal ongetwijfeld staan, dat het deugdelijk gemonteerd moet zijn. Wat valt daaronder, of is dat puur van de keurmeester afhankelijk?
1 januari 2014 om 10:59 In reactie op: Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW #17945393Respect voor het werk! Het ziet er weer piekfijn uit en is altijd een genot om te volgen.
Jammer idd van het MRB besluit, zo maken ze de hobby toch deels onmogelijk. Er had een goede regeling moeten komen waarbij de liefhebber (met weinig km’s per jaar) werd gespaard.
De naaf is uit 1 stuk, maar zit volgens mij op de steekas gekrompen op een soort van prise.
Ik heb zelf 15″ en ga ook de Commodore astappen en naven gebruiken, ik moet een 5mm spoorverbreder plaatsen omdat ik anders niet goed uitkom met mijn Brembo klauwen en 296mm schijven. Dat is in iedergeval zo bij de 7×15 “400” velgen en mijn Compomotive 3 delige velgen. Ik heb de dikkere fuseekogels er ook al inzitten :thumb
31 december 2013 om 16:41 In reactie op: Calibra 4 Motion by Botter Tuning update 27/12/2015 #18192883Heel veel succes! Hopelijk wordt het een informatief topic met nuttige feedback, en zonder getouwtrek.
Ik ben erg benieuwd!
Aan professioneel gereedschap geen gebrek! Hoe is die flens weer aan de steekas gemonteerd? Is die gelast? Origineel is dit (flens en huls die op dr steekas is gekrompen) uit 1 stuk neem ik aan.
Dat ziet top uit, veel oog voor detail!
Je hebt ET3 en ET23, die eerste is voor auto’s met uitbouw. Die andere zou voor en achter op een smalle moeten passen.
Wel snelle reactie, had ik ook een keer, toen bleek het een oplichter te zijn. Ga ze dus altijd ophalen!
Ja wat is een goede prijs, ligt eraan wat voor de verkoper een goede prijs is. En is dat de marktwaarde of meer of juist minder? Marktwaarde voor de ET23 tussen de 500 en 750 per stuk afhankelijk van de staat, zonder banden.
Dat zal idd nog wel ff zoeken worden, en een flinke beurs meenemen. De 8×15’s zijn niet heel erg dik bezaaid, en ik zou niet direct een setje te koop weten.
Welke 5×120 naven had je nou te koop staan? Irmscher naven of dezelfde als bovenstaande?
Vandaag de onderste draagarmen verstevigd, eerst aan 1 zijde vastgehegd en daarna met behulp van lijmtangen en griptangen netjes in model gebracht.


Ook even nieuwe fuseekogels voor onder gehaald, en meteen erin geperst.

De bevestiging rondom de fuseekogel wil ik nog wat verstevigen, maar ik had hiervoor niet het juiste materiaal.



Daarnaast kwam ik erachter dat ik voor een aantal velgen, o.a. de 7×15, voor een spoorverbreder van 5mm nodig heb, omdat deze anders de remklauw raakt. Qua diameter past het wel prima, overal prima vrijloop.
Dus even wat langere bouten bestellen.
Ben ook erg benieuwd, dit zijn altijd leuke projecten natuurlijk! Hopelijk ga je het tot een goed einde brengen!
Heb ze ooit ergens in engeland gekocht maar geen idee meer waar en wat ze kosten. Ik zal het eens nazoeken. Had wel meteen 2 setjes besteld.
Bedankt voor de plaatjes, ik zal er nogeens over denken. Duurt nog ff voor we gaan rijden, maar het feit blijft wel dat de spoeling dunner wordt.
Zo eindelijk naast het werk weer eens wat tijd gevonden om verder te gaan. Van de week eindelijk de PU bussen voor de achteras binnen gekregen. Dat heeft zeker een maand of 3 geduurd, maarja ze komen ook uit Australie. Zijn voor een Holden Commodore. Nu kon ik eindelijk de onderste draagarmen definitief afmaken.



Die kunnen nu nog een keer goed dik in de verf worden gezet.
De voorste draagarmen zijn inmiddels al wel gereed, evenals de bovenste fuseekogels en de PU bussen erin geperst.

Verder ook de remklauwen aan de fusee bevestigd en de spatplaat pas gemaakt.


Ook de missende onderdelen voor de handrem bij de dealer besteld, heb de nummers van een Senator B achterhaald en die zouden hetzelfde moeten zijn, even afwachten dus.
Verder kwam ik nog wat nieuwe onderdelen tegen:


Hierbij ook nog een onderste draagarm die redelijk krokant bleek te zijn.

Er is vast nog wel iemand die tips heeft, laat maar horen/zien.
Dat klopt 225/50/15 is wat meer in te vinden, maar die vind ik net weer te hoog, een beetje richting ballonbanden. Ik heb al uitgebreid gezocht, maar er is maar heel weinig te vinden. Er zijn ook nog Avon CR500 in 245/40/15, maar die zijn net weer te breed natuurlijk.
Zo die zijn klaar, onderhand het vooras subframe stralen. Daarna kan het opbouwen beginnen.


En hier nog eens de banden, voor voor wel oke, maar wil achter toch 225 banden met snelheidsindex W.

Eindelijk weer thuis en tijd gehad om wat te doen, verschillende as delen in de verf gezet. En nog wat gelast, maar daar later foto’s van.

Daarnaast een band op de velg laten leggen, het valt namelijk niet mee om fatsoenljke banden te vinden. Dit zijn 205/50/15 van Bridgestone, voor in iedergeval 270 km/u. 225/50/15 vind ik eigenlijk te hoog en 225/45 is bijna geen keuze in. Iemand nog tips?


Vertanding van het diff is gewoon gelijk, ik denk wel dat de steekassen van een 400 net iets langer zijn.
Andere vraag is waarom zou je het willen? Kan je eindelijk de 400 Ronals op je Manta hebben!
-
AuteurBerichten