Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Ok, dat had ik er niet bijverteld. De auto heb ik voor niks overgenomen van een vriend die naar het buitenland is verhuisd. Ik heb de auto dus niet zelf uitgezocht.
Het is een stationwagon met diesel motor (2.0 liter, zonder turbo). De auto is goed onderhouden, alle rapporten zitten er bij.
Die compressiemeting ga ik uitzoeken. Ik ken wel iemand die dat misschien voor mij kan doen.
Om een verdere monoloog te voorkomen zal ik pas weer wat posten als ik wat heb gedaan. De combinatie van materialen verandert nog steeds :shock: Dit artikel was erg goed: Hifimotive.
Momenteel ben ik dit van plan:
Dak: Vibraflex Normal + Sinuslive Geluidsdempende bekleding + laminaatfolie (alu + dun schuim)
Deuren: EASYdemp + Sinuslive Geluidsdempende bekleding + laminaatfolie
Wielkasten: Strepen mat 3 mm (rubber, 3 mm, 7,5 kg/m²)
Motorkap: Vibraflex Extreme + Zilenz Motorruimte isolatie 50mm [sic]
Totale kosten: €125,26 (ex. verzendkosten, laminaatfolie gratis)Het schutbord laat ik zitten want dat is veel te veel werk. De bron aanpakken, zoals de banden en plaatwerk, is effectiever. Voor het schuim gebruik ik alleen polyurethaan, geen polyether. De berekende kosten zijn voor 1 verpakking, mogelijk heb ik meer nodig voor het oppervlak.
Als eerste pak ik het dak aan. Als het beter weer is komt de rest aan de beurt. Eventueel maak ik een how-to voor “Opel algemeen”. Commentaar is altijd welkom.
Net zoals Astra_R ben ik een student dus op zoek naar een efficiënte manier van isoleren. Voordat ik met het dak begin maak ik een plaatje met daarop de locaties waar ik de platen plak en de berekening van het oppervlak. Aanbevolen wordt minimaal 60 -70%. Aangezien ik nu naarstig opzoek ben naar een afstudeeronderzoek kan het een paar weken duren voordat ik daaraan ga beginnen.
Als ik alle ledjes binnen heb ga ik het dashboard modificeren. Dan kijk ik gelijk naar het schutboard. Het plaatstaal van dat deel van de auto is dikker dan dat van bijvoorbeeld de deuren en het dak. Het plaatsen van bitumen in combinatie met de bestaande isolatie lijken mij minder nodig.
Die isolatie heb ik niet gezien toen ik het handschoenenvakje en de teller weghaalde. Er is daar genoeg oppervlak om te bekleden. De isolatie van de motorkap bestaat nu uit een dun weefsel wat mij onvoldoende demping geeft. De kofferbak ga ik, op de klep na, niet behandelen.
Inmiddels ben ik na meer onderzoek tot de volgende combinatie gekomen:
- Deuren: Sinuslive Bitumen mat (Conrad)
- Dak: Vibraflex Alu (Akoestiekwinkel) met noppenschuim (Gamma)
- Motorkap: Vibraflex Extreme (Akoestiekwinkel)
- Schutbord: Sinuslive Geluidsdempende bekleding (Conrad)
Dit gaat samen inclusief verzendkosten (€4,95) iets minder dan €100,- kosten.
Voor in buizen heb ik rond schuim gevonden maar dat is ongeschikt voor de luchtinlaat die op het middenconsole uitkomt. Ik denk dat ik op het platte deel wat dun schuim plaats, beter iets dan niets.
[youtube:2y08qf6f]http://www.youtube.com/watch?v=m7B69lNdEjU[/youtube:2y08qf6f]
@julles wrote:
Het is belangrijk om te weten dat je GEEN bitumen van de bouwmarkt koopt. Deze gaat namelijk smelten en stinken in de zomer.
Goede tip! Zeker bij een dak van een zwarte auto kan dat problemen gaan geven. Waar vind ik de kabineluchtinlaat?
Op de site van Autoweek las ik trouwens dat bij een nieuwe versie van dit model het volgende geldt:
Geluidsniveau bij 100/120 km/u: 67,5 dB/70,0 dB
Bij een indeling van db’s wordt 70 dB als “storend” aangemerkt en is te vergelijken met een hard aanstaande tv, een druk kantoor of een stofzuiger. Behoorlijk vermoeiend dus.
Aangezien het vervangen van de antennevoet als eerste moet gebeuren om lekkage te voorkomen zal ik eerst het dak gaan aanpakken. De hemel moet er dan toch uit. Als ik op strategische plekken wat bitumenplaatjes plak en wat noppenschuim dan is dat alvast gedaan.
Bedankt voor de Conrad-links. Ik ga nog even bij de bouwmarkt kijken maar Conrad is zeker een optie. Die site geeft betere informatie dan de audiospecialisten.
Bij mij is het rubber vergaan. Als het tegenzit loopt er straks water in het dak. Maar eens op zoek naar een nieuwe antenne. Door de dakdrager is de spriet zelf verbogen dus vervangen zal vast voor een beter ontvangst zorgen.
Originele antennevoet: http://www.originalcarparts.nl/opel-astra-g-hatchback-antennevoet” onclick=”window.open(this.href);return false; €42,66
Gebruikt: http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/resultaat.aspx?merk=opel&model=astra&onderdeel=antenne” onclick=”window.open(this.href);return false;
Bij Winparts hebben ze alleen universele antennes: http://www.winparts.nl/auto-accessoires/audio-en-toebehoren/antennes/opel/astra-g-estate–f35—bouwjaar-1998-02-2004-07/c146-588-14670.html?msg=geenautospecifiek” onclick=”window.open(this.href);return false;.Ik ga maar eens meten welke er onder mijn dakdrager past.
Zie trouwens ook dit topic: astra g antenne voet en andere bestaande topics.
@ricksmits wrote:
in principe leuke ideeen maar bij een G blijf je aan de gang..
Ok, heeft mijn voorgestelde isolatie dan wel zin? Die zware platen zijn voor het ontdreunen. Voorlopig wil ik alleen isoleren met schuim.
@Dennis Het zou voor problemen kunnen zorgen als ik in de file sta bij warm weer. Het is een zwarte auto en bij file is er geen verkoelende rijwind. Ter hoogte van Stockholm wordt het meestal niet warmer dan 24 graden dus dat lijkt mij prima te overleven. Standaard zit er al isolatie onder de kap maar dat is niet best.
@Dion Ja, om rijgeluiden van wind en wegdek tegen te houden en dat van de motor. Ik heb de standaard Opel speakers dus daar hoef ik het niet voor te doen. :DIs dat niet het lampje voor het oliepeil? Kijk eens in het instructieboekje!
Een cilinder uitschakelen gaat niet zomaar. De nokkenas gaat gewoon door als je de bougies uitzet… Je kan kijken naar de site over het Nieuwe Rijden. Daar staan vast tips over de banden en bandenspanning en hoe je met je rijgedrag brandstof kan besparen.
-
AuteurBerichten