Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Nokkenas en stoters zijn nog wel te krijgen bij de betere motorenrevisie zaak en op M.P. of e-bay. Was voor mijn setje (nokkenas en stoters) zo’n 200 euro kwijt. Als je een nieuwe nokkenas erin legt wordt aanbevolen om ook allemaal nieuwe stoters te nemen.
Dat zou kunnen, de oude ring is denk ik weggesprongen toen ie knapte, dus wist daardoor niet exact welke ring erop moest. Maar dit werkt, denk wel dat ik er nog zo’n ringetje opsteek als reserve voor het geval dat, dan kan je tenminste nog rijden als ie knapt, want je kan gelijk niks meer met je koppeling.
Bedankt voor het meedenken! :thumbup
al een paar keer gezien in Nieuw-Bergen (L) op industrieterrein De Flammert een (mat) zwarte Diplomat. Kenteken niet duidelijk kunnen lezen… Iemand van hier?
Probleempje opgelost. Naar de plaatselijke autogarage gegaan en daar zo’n asborgringetje gehaald van 12 mm. Deze weer op het asje geklemd en toen was het weer gaan. :D
Heb even rond gesnuffeld en denk dat het deze borgring (zekeringsring) zou moeten zijn.

Ik meet het asje ff op en ga zo’n ringetje halen, kijken of dit werkt.Ben ook benieuwd…:o
Hallo Rinus,
Bij welke wagen bouw je em in? Als je bij een rekord c de radio inbouwt, dan haal je de voeding daarvoor bij de lichtschakelaar vandaan. Als je deze eruit wipt dan zit er een aansluiting met nr 30. Dat is de voeding voor je radio. Weet wel niet of dat bij overige types ook zo is.
We hebben alles nagelopen en niks vreemds gevonden, geen verdachte geluiden of versleten onderdelen. De corsa heeft er na die ene keer ook geen last meer van gehad. We houden het voorlopig maar op een incidentje.
:hmmzOkay, alvast bedankt voor de reacties, we gaan de komende dagen even aan de slag. :wors
Kijk dat is weer goed nieuws :D
Hoe test je je thermostaat dan of die wel of niet goed functioneerd?:o
In mijn geval wordt de kachel dus niet heet, maar wel warm, in ieder geval warm genoeg om aangenaam in de auto te zitten als het buiten vriest. Voorheen bleef ie het helemaal koud, dus dat verschil van voor en na het doorspoelen is duidelijk te merken. Ik verwacht niet dat een rekord c uit 68 het in de wagen twintig graden stokt. Het klopt idd dat het vermogen van de kachel niet op kan tegen een kachel van een auto uit de jaren negentig, laat staan de huidige, lijkt me ook logisch, de techniek staat niet stil. Dus wil je een hetere kachel als ie al warm is dan zou je idd een andere radiateur moeten nemen.
origineel gepost door rinus de boer
Mario, volgens mij gewoon de kachelslangen loshalen. Je hebt er dacht ik maar twee, eentje in en eentje uit. Zitten boven elkaar. Lopen vanaf je blok naar je schutbord toe. Sluit daar de slang op aan, en laten lopen. Volgens mij hoef je de kachel zelf niet los te halen.Klopt, ik heb de slang bij de warm-koud regelaar (schutbord) eraf gehaald, daar een afvoerslang opgestoken, zodat niet al het spoelwater over je blok en alles loopt. Vervolgens de andere slang die door het schutbord komt (is de retour) losgehaald en hier de tuinslang op. Kraan open en dan na een paar seconde komt het water er bij de warm-koud regelaar eruit. Bij mij kwam er witte zooi uit. Je moet er wel opletten dat binnen in je auto de slangklemmen goed vastzitten aan je kachel, anders dan kunnen ze eraf schieten of water doorlaten.
Overigens, de kachel wordt wel warm, maar heet is idd een groot woord. Ik heb ook het idee dat dit komt doordat de kachelventilator vrij hard draait wat ook wat koude lucht veroorzaakt, als je de ventilator op laag hebt staan komt er warmere lucht uit.Ja ja, hij doet het weer:D Even de tuinslang erop gemonteerd en daar kwam de witte zooi er al uit na een paar seconde! Nu zit ik er weer warmpjes bij en ook mijn ruit is weer snel droog en schoon.
Dank voor de tips!:thumbupKlopt, heb zelf ook een delco ontsteking, dan zit je condensator op de grondplaat van de verdeler. Verder niks verandert aan de ontsteking zoals contactpuntjes of rotor? Kijk ook eens naar de gasstang, zit er ergens speling in de overbreng? Het houdertje op het schutbord wil ook wel een kapot gaan, zelf heb ik hier twee ty-raps omzitten om de gasstang op zijn plaats te houden. Je hebt het ook nog over de afstelling van de carb, heb je hier onlangs iets aan veranderd? Welke carb zit er op? Ik heb er zelf ook een 1900 N inliggen met een Solex PDSI 35 carb. In dat geval moet je stationare mengstelschroef anderhalf tot 1 driekwart slag open staan. Het is dus even zoeken, alles even checken en een voor een uitsluiten. Maar het moet em idd zitten in de ontsteking of carb als je meent dat het de nokkenas niet is.
Het tonnetje langs je verdelerkap is waarschijnlijk de condensator, als je tenminste een bosch ontsteking hebt. De vacummvervroeger lijkt een beetje op een claxon en zit “achter” je verdelerkap als je vanaf de voorkant van de wagen kijkt, er zit ook een halfrond stukje metaal aan en daar gaat een armpje op en neer als je gas geeft. Heb zelf ook dit probleem gehad, maar bij mij lag het aan een ronde nok op de nokkenas en ingeslagen kleppen, heb de kop laten reviseren en nergens last meer van gehad. Maar het kan idd ook de ontsteking zijn of misschien de vlotter in de carb. Ik zou het een voor een nalopen, beginnend bij de dingetjes die het minste kosten in werk en geld, want om gelijk je carb. uitelkaar te gaan halen of je nokkenas terwijl het misschien je condensatortje is van 4 euro is een heel verschil. Succes
Goed, gaan we morgen proberen om em door te spoelen. :thumbup
De WD-40 en een beetje tikken hielpen niet echt, maar dat nachtje in de cola doet wonder. Alles weer terug in elkaar gezet en wat blijkt, hij wordt niet warm. Heb even de aanvoerslang gevoeld, deze is heet. Echter de retourslang is koud. Iemand een idee? Verstopping of is de kachelradiator naar zijn gootje?
Heb er nu weer een kilometer of 500 mee gereden en ik heb nergens meer last van. Heb ook geen extra engine-flush meer gedaan, dus we wachten rustig af. Het lijkt dat alles toch geholpen heeft. :thumbup
origineel gepost door mantaroel
zitten er nieuwe lagers in de kop?
Nee, voor zover ik weet niet.
Denk ook niet dat het water is, de rest van de kop is netjes “schoon” en de olie zelf in de rest van de kop ziet er goed uit. Laten we het verlopig maar houden op oud roest wat aan het uitslijten is. Kijk wel of ik eventueel een duurdere engine-flush erin gooi en dan nog maar weer een nieuwe filter en olie.
Dank



Op de kop is duidelijk te zien de bruine smurrie, terwijl de rest van de kop schoon is. Ook de stoter zat helemaal onder.
Zijn we weer. Wilde zoals gezegd nog een stoter vervangen tegen het piepen. Haal de kleppendeksel eraf en wat zie ik. De stoter die piept zit onder de een bruin, roodachtige substantie. Het lijkt wel op lagervet, zo dik is het ook, maakt niet uit of het warm of koud is. Heb vervolgens de tuimelaar en stoter losgehaald en heb meteen daarbij dus ook de oorzaak gevonden van het piepen. Het kogeltje van de tuimelaar loopt heel stroef in het kuiltje van de stoter door deze substantie, wat dus betekend als de motor loopt, dat de klepstoter die roteert maar moeizaam draait en door die smurrie niet smeert. Maar dan blijft de grote vraag, waar komt die smurrie vandaan? Het is alleen bij de uitlaatklep van de tweede cilinder en bij de inlaatklep van de derde cilinder (wel toevallig achter de lagers van de nokkenas?). Heb er een plaatje van geschoten, evenals de klepstoter zoals ik het aantrof voor het schoonnmaken.
Die foto’s volgen. Heb alles weer netjes schoongemaakt, dichtgelegd en gestart. Piepen weg, tot natuurlijk weer de stoter onder de smurrie zit.Heb van alles geprobeert. Er komt gewoon overal olie. Heb nog een tuimelaar vervangen, het piepen beperkt zich nu tot een aantal seconden, dan is het weer een vijftal minuten weg, dan is het er weer een seconde of tien, vijftien en vervolgens gaat het zo door. Ga nog even luisteren welke klepstoter nu nog piept, die ga ik dan vervangen, dat hielp bij die andere twee ook. Heb idd nog gebeld met het revisiebedrijf, zij vertelde mij dat het niet aan het reviseren kon liggen, want dan had de kop vanaf seconde 1 al niet goed moeten zijn. Zij dachten aan sludge in de carter, waarop ik de enige-flush heb gedaan, maar waarschijnlijk ligt het daar dus niet aan, alhoewel er wel een hoop drap mee kwam met de olie. Maar zoals gezegd, overal komt olie uit het kanaal, dus dicht zit het niet. Gok het toch op die ene klepstoter dan… :hmmz
-
AuteurBerichten