Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Vandaag met zn 4en in de auto gezeten…..bij een klein hobbeltje loopt mn rechterachterwiel aan :(
Uitrollen van de wielkasten gaat voor zover ik weet niet, dus denk de velgen iets afdraaien. Vindt ze nu, vooral de voorkant iets te ver naar buiten staan……zucht.ET is 41 volgens mij….dus ET 43 van maken ofzo??
Nu ben ik echt zo goed als klaar, zowiezo heb ik het nu wel even gehad qua optische gedeelte buitenzijde.
Hier wat voor en na foto’s
Voorzijde is eigenlijk niks aan veranderd, op 2 nieuwe mistlampen na.






Vandaag een 2e hands knipperlicht schakelaar binnen gekregen. Schakelaar zelf had iets meer slijtage, dus mn huidige schakelaar heb ik overgezet;

Deze 3 onderdelen heb ik van mn huidige schakelaar eraf gehaald en vervangen voor de “nieuwere”

Alles inelkaar gezet en het ziet er goed uit.
Tevens ook ff foto gemaakt van de xenon overdag;

Grappig detail vandaag overigens. Nu airco het doet, is mijn watertemperatuur 3 graadjes hoger. Zet ik de airco uit, dan daalt ie weer naar 80 graden. Hij koelt dus te hard :S
Maargoed, vanavond nog ff tijd gehad om wat te doen aan de auto;
Kentekenplaathouder heb ik maar gespoten, weer vergeten om er 1 te halen. Is nu dus gewoon zwart;
Volgende project was xenon inbouwen. Nu heb ik al een hoop ervaring met de Astra G en de Zafira A en het lichtbeeld kan daar dramatisch van zijn. Had me al voorgenomen, mocht het bij mezelf een drama zijn, dan gaat het er gewoon uit.
Ik heb gewoon gekozen voor de kleur 4300K.
Rechterkoplamp, was beeld super in de koplampafstelapparaat. Loopt netjes horizontaal en daarna schuin omhoog.
Heb er geprobeerd er een foto van te maken, met telefoon, maar dat werkt dus niet. Op de foto zie je de lijn heel anders dan in werkelijkheid.

Nogmaals, zoals ie hier op de foto lijkt, is het zware afkeur, want hier staat ie zowiezo te hoog + belijning is 1 diagonale lijn.Linkerkoplamp is iets minder dan de rechter, maar de lijn is redelijk goed te zien in de koplampafstelapparaat.
Zo ziet het er uit om half 10 ’s avonds. Foto weer met telefoon gemaakt, dus koplampen geven een hoop glare af.

En ja, voor de mensen die denken beter te weten. Rechts op de muur, zie je ook belijning. Maar dat had ik met halogeen ook.
Heb ze bij de autohandel gehaald. 250 euro voor schijven en blokken.
Update checklist:
1. Mistlampen vervangen DONE
2. Nieuwe achterlicht met witte knipperlichtDONE
3. Parkeersensoren DONE
4. Blinderen DONE
5. Uitlijnen DONE
6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.
7. Nieuwe velgen + nieuwe banden hebben DONE
8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.
9. Grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE
10. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE
11. Detailbeurt DONE
12. Airco doet het niet / wordt niet koud. DONE
13. Motorkapkabel vervangen. DONE
14. Distributieketting vervangen
15. Remschijven + blokken voorzijde vervangen. DONEEinde is in zicht.
Afgelopen dinsdag heb ik mn remschijven en remblokken vervangen aan de voorzijde. Hier zat een trilling in, tijdens het remmen.
Maar vandaag ben ik het meest blij.
Nieuwe aircopomp is vandaag gemonteerd dus is eindelijk te doen in de auto.
Hier nog de foto met nieuwe condensor en radiator

Nog bij de aircoboer voor montage aircopomp.

Tevens 4 nieuwe velgen en banden gemonteerd.

Van de kentekenhouder klopt inderdaad. Elke keer vergeten om er een andere ervoor te halen. Denk dat ik hem maar gewoon zwart spuit, heb nog verf zat liggen. Kentekenhouder in de kleur van auto :D
Knipperlichten moet je inderdaad vervangen. Standaard zitten er witte bolletjes in. Dat mag dus niet. Maar er zijn zilvere bollen te koop, die knipperen oranje. Staat ook beter, dan zo’n oranje bolletje erin.
Je broer doet ook zn best. Wat een werk zeg :D
Zou vreemd zijn, ben daar een paar keer geweest voor onderdelen. Maar goed, zou best kunnen.
Nee, ik heb hem niet gekocht in Dordrecht. Heb hem bij een universele garage gekocht in Soesterberg.
Volgende week maar eens shoppen bij een andere dealer.Morgen de motorkap nog maar eens polijsten. Heb er een vogelpoepvlek erin zitten. Het is niet voelbaar, dus hopelijk enkel in de sealant gebrand. Krijg hem er met wassen er niet.

Raamschakelaar functioneerde niet lekker meer.
Moest hard doordrukken wilde mijn raam naar boven gaan. Uitelkaar gehaald, en via print gedrukt. Dat werkte goed.Heb dus wat tape erin gewikkeld. Werkt nu weer prima. Hopelijk houdt ie het ook lang vol :P


Volgende project: Parkeersensoren
We boren eerst 4 gaten in de verpakking:

Dan gaan de sensoren erin en worden in kleur gespoten:

Achterbumper afplakken en afmeten:

Gaten boren in de bumper:

Meten = weten.
4e kabel = + achteruitrijlicht
6e kabel = massa
(nummering is geteld van bovenafgezien hoe hij in de lamp wordt geklikt)

Display heb ik in het midden geplaatst van dashboard. Displaykabel naar achterlicht getrokken. Daar heb ik de parkeermodule zitten.
Sensoren in de 4 gaten geprikt. Verder de 4 kabels van de sensoren ook naar binnen getrokken naar achterlicht toe.
Eindresultaat:


Snap daar dus niks van, dealer in Dordrecht kon dat niet inzien…….of hij wou gewoon niet.
Volgens mij doet er wel meer niet aan de auto op 10V
Verklein je huidige tank en zet er een andere 2e tank met ander tankgat in :D
Laat ze dan maar monsters nemen :DZit er trouwens onder de Zafira een beschermplaat onder de motor?? Bij mij is ie gewoon open.
Geld is een beetje op :P
Was net bij de dealer om te vragen naar knipperlichthendel, die van mij is toch niet zo heel goed meer, ondanks reparatie.
86 euroBeugeltje voor mijn reservewiel, die de bak omhoog houdt. 56 euro ofzoiets…..
Dat zijn nog eens prijzen :S
Kga wel ff verder zoeken :P
Distributieketting is een “kwaal” bij de 2.2 motoren. Er is een modificatie geweest, waarmee het is opgelost. Echter ik weet niet of dit bij mij is gebeurd. Dus dan het zekere voor het onzekere, nogmaals zelf vervangen. Dan weet ik het zeker.
Luisteren kan met koude motor. Eerst de motorkap open en dan starten. Zonder oliedruk kan je een lichte ratel horen. Dit is dan de ketting. Zodra hij op druk komt, zou het geluid weg moeten zijn.
Heb 2 weken geleden oliebeurt uitgevoerd, maar binnenzijde motor is wat aan de vuile kant. Ik ga dus nog een keer een oliewissel doen met motorreiniger.Vandaag niks aan de Zafira gedaan; maar aan mijn ex-auto. Auto is nu van mn vrouw :P
Heb de BMW een detailbeurt gegeven. Hij is zo goed als af. 1 ding moet nog gedaan worden en dat is “bandenzwart”
Foto’s zijn met telefoon genomen.


De set zelf is rond de 250 a 300 euro.
Ikzelf zit met hetzelfde “probleem”
Bij het starten een heel klein rammeltje, dan is het weg. Ook ik ken de historie niet.
Over 3 weken gaat er uit voorzorg nieuwe kettingset erin. Dan is dat ook weer over.Nieuwe checklist:
1. Mistlampen vervangen DONE
2. Nieuwe achterlicht met witte knipperlichtDONE
3. Parkeersensoren DONE
4. Blinderen DONE
5. Uitlijnen DONE
6. Knipperlicht hendel blijft hangen, als je hem zachtjes aantik, na reparatie blijft ie soms nog hangen. Denk een nieuwe dus.
7. Nieuwe velgen + nieuwe banden hebben
8. Motortemperatuur schommelt tussen 80 en 93 graden. Vermoed dus thermostaat defect.
9. Grote beurt uitvoeren; filters en olie verwisselen, andere olie en vloeistoffen nalopen. DONE
10. sleutel reageerde niet meer. Zojuist batterij verwisseld, kwam heel de houder eruit zetten. Deze heb ik dus opnieuw gesoldeerd. DONE
11. Detailbeurt DONE
12. Airco doet het niet / wordt niet koud.
13. Motorkapkabel vervangen. DONE
14. Distributieketting vervangenGeluk of pech??
Vandaag bij de aircoboer geweest; Mobiliteitservice Thomassen. Prima jongens;
Kwam daar dus voor mijn airco reparatie. Had bij de koop van de auto afgedwongen dat mocht er reparatie nodig zijn, dat het dan op 50/50 basis zou zijn. Dus het scheelt altijd de helft :PVandaag aangekomen; kreeg na een half uur al wat slecht nieuws te horen.
Spoel van de pomp was defect en lekke condensor, maar goed; schade valt dan mee.Condensor gedemonteerd, was al niet de originele. Vorige beun had er een te lange bout erin gedraaid. Dus toen de bout eruit ging; lekte ie koelvloeistof. Oftewel een nieuwe radiator.
Nu de condensor en de radiator eruit zijn, pomp demonteren, maar ook deze was al niet orgineel en ook deze was overleden. Lagers kraakten al en pomp draaide niet.
Helaas was de pomp niet voorradig, dus die wordt er volgende week erin gezet.
Ik heb nu dus een nieuwe condensor, nieuwe radiator en een nieuwe aircopomp straks. Had er niet op gerekend, maar als ik maar 50% hoeft af te rekenen, scheelt gelukkig weer wel. Alles nieuw en met garantie op de airco.Hier wat foto’s

De pomp

Onderste rij van de condensor zat er al raar bij.

Oude radiator:

Even uit mn hoofd gezegd is voorste doos de condensor en achterste doos de radiator. Een nieuw Behr/Hella.

Vandaag thermostaat voor de 2e keer vervangen voor OEM……temperatuur schommelt nog steeds. 80 graden geeft ie aan op de snelweg. Volgens de papieren gaat de thermostaat open op 94 graden…….
Snapt er geen zak van.
-
AuteurBerichten